Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Topicstarter
Allereerst even de specs:

Core 2 Quad Extreme QX6700 (bekend heethoofd)
Cooler Master Hyper 212 Plus koeler
Gigabyte GA-P35-DS3P 1.0
Radeon 4980 1GB

In een Antec Sonata II kast met een Earthwatts 500W voeding

Een week geleden heb ik mijn C2D E6600 vervangen door de QX6700 en daarbij ook de CPU koeler vervangen. Deze wil ik graag een beetje OCen, maar voordat dat mogelijk is,zit ik met het volgende:

De CPU is gelapt, maar de idle temps zijn rond de 55-60 graden voor alle cores. Echter wordt vooral de CPU koeler niet heel erg warm en dat is wel wat ik zou verwachten.

De eerste gedachte is dat de koeler dan niet goed gemonteerd is, maar ik heb deze ongeveer al 5 keer opnieuw geplaatst en elke keer de CPU van nieuwe koelpasta voorzien. Soms echt super weinig, soms iets meer. En de temps lopen op tot bijna 80 graden onder load. Als de CPU te heet wordt bij het OCen begrijp ik dat, maar dan verwacht ik wel een heel hete heatsink van de CPU koeler.

De koeler is ook een paar graden te draaien na monteren, maar dat lijkt te komen door het design, maar toch vind ik dat wat vreemd. Het lijkt een simpel probleem: de koeler zit niet goed en wordt daarom niet heet, maar het is toch niet de eerste keer dat ik een koeler monteer en ik heb het met meer en minder koelpasta geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CQC AnacondA
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-09 19:54
Ik draai hem op een 6600 overclocked op 3.2. warm wordt hij niet, maar hij zit vooral muur vast.
Draaien kan ik dus ook niet. (als je hem los wil halen zit hij een soort van vast geplakt)
Dus kennelijk doe je iets niet goed.
Een hele stomme vraag maar heb je een los scheermesje om te zien of je base goed vlak is?
(of de cpu uiteraard) want wat gebeurt er als je gewoon een stock koelertje er op knalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 08:54
Dit is waarschijnlijk een geval van een koeler die niet goed is bevestigd. Want een idle temperatuur van 55-60 zou niet moeten gebeuren. Heb je de handleiding van je koeler goed doorgenomen?

[ Voor 16% gewijzigd door Stef42 op 19-01-2011 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter
De handleiding goed gelezen. De X-vormige beugel (die je kunt verstellen) die je vast schroeft valt er keurig in en het pennetje op de koeler valt in de inkeping van de X vormige beugel. Er is weinig wat fout kan gaan bij het bevestigen, maar toch zit er een klein beetje beweging in de CPU. Dat pennetje heeft wat speling in de inkeping van die beugel.

Ik vraag me dus af wat ik fout gedaan kan hebben. Zou de koeler niet goed zijn? De schroeven zijn volledig aangedraaid. De koeler blijft ook wel zitten, maar kan de koeler van boven af gezien dus met de klok mee en tegen de klok in een paar graden draaien.

Een scheermesje om goed te controleren of alles vlak is heb ik zo niet, maar daar valt altijd wel wat op te vinden. De koeler is juist aangeschaft omdat de andere koeler, Arctic Freezer, het begeven heeft. Een andere koeler heb ik dus even niet paraat helaas. :(

[ Voor 9% gewijzigd door Hann1BaL op 19-01-2011 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CQC AnacondA
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-09 19:54
Het is even wat meer werk maar haal je moederbord er even uit om de koeler te bevestigen.
Zo kan je zien of je het moederbord niet krom trekt als je de koeler aandraait. Het kan namelijk ook zijn
dat je de schroeven te vast zet. Dan trekt hij de boel in een kromming.
Het moet allemaal immers wel vlak en recht blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter
Ter verificatie:

Welke temps moet ik nu aanhouden, het lijkt me dat ik naar de core temps moet kijken.
Afbeeldingslocatie: http://tim.wanted31.nl/temps.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

in elke core zit een temp sensor en op een centrale plaats zit ook nog een sensor, je moet die van de cores aanhouden.
Pagina: 1