Geheugen uitbreiden ja/nee, geen dual channel meer

Pagina: 1
Acties:

• RebornVampie
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18-02 12:04
Hoi hoi,
Ik ben momenteel bezig met een server op te bouwen thuis. Deze draait nu al zeer goed maar ik wil er een paar zware applicaties op gaan laten draaien. Nu dacht ik om het geheugen uit te breiden. Deze bevat momenteel 2x 512 MB Twinmos CL 2.5 PC 3200 geheugen in dual channel mode. Ik lees echter op de laatste "compatible memory list"(klik voor lijst) van moederbord fabrikant Asus dat zodra ik deze uitbreid met nogmaals 2x 512 mb dat hij niet meer dual channel draait. Nu heb ik dit forum RAM FAQ al doorgelezen maar ik kan niet echt antwoord vinden op mijn vraag. Ik wil gaan uitbreiden met exact hetzelfde geheugen als er momenteel al in zit.

Heeft het gezien het snelheidsverlies bij geheugenuitbreiding zin om het geheugen uit te breiden? Of zou ik beter iets anders kunnen doen?

Thanks!

Moederbord: Asus P4P800 (Chipset: Intel Springdale i865PE)
Processor: Intel Pentium 4 3.0 Ghz, socket 478 (prescott)
Geheugen: 2x 512 MB DDR PC 3200 SDRAM CL 2.5 Twinmos
Harddisk 1: Western Digital Raptor (WD360GD), 36 GB, 10.000 RPM, S-ATA
Harddisk 2: Western Digital 10EARS (green drive), 931 GB
Videokaart: NVIDIA GeForce 6200 AGP (128 MB)
BIOS: AMI (08/20/03)

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:04

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Waarom niet gewoon 2x 1Gb module erin stoppen?

Persoonlijk vind ik de vraag dual-channel of niet voor een thuisserver (waarom xp??) niet zo intressant. Wat doe je met die server dat het verschil wel of geen dual channel uit zou gaan maken?

Sys Specs

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Wikipedia: Dual-channel architecture staat het gewoon 5% game-performance winst als je dual_channel gebruikt ...
But back to RAM and hard drives. As expected, the performance difference between single channel and dual channel DDR2-800 memory using an up-to-date Core 2 Duo system Compare Prices on Core 2 Duo Processors is little to nil, depending on the benchmark - most tests show differences, but they are really small. For games and enthusiast PCs, we recommend sticking to high-performance dual channel RAM, because the memory is one of those components that you want to perform best for a smooth experience. For regular applications, though, it doesn’t really matter much whether you run single or dual channel. Two 1 GB DIMMs typically are cheaper than a single 2 GB module, but a single DIMM will reduce your power consumption by several watts (which might just be more interesting than it is important).

[ Voor 69% gewijzigd door djexplo op 19-01-2011 13:27 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:16
RebornVampie schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 13:09:
Ik lees echter op de laatste "compatible memory list"(klik voor lijst) van moederbord fabrikant Asus dat zodra ik deze uitbreid met nogmaals 2x 512 mb dat hij niet meer dual channel draait.
Dan lees je verkeerd.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wat hij zegt... :+

Maar Danfoss heeft ook een punt, waarom niet 2x 1GB erin zetten en alsnog 2 sloten overhouden voor later?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• phoenix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 10:14
MAX3400 schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 13:29:
Maar Danfoss heeft ook een punt, waarom niet 2x 1GB erin zetten en alsnog 2 sloten overhouden voor later?
Of gewoon 2x1GB erbij :) ik geloof dat je dual channel gewoon behoudt met 2x512MB in de ene kleur en 2x1GB in de andere.

• Nielson
Als aanvulling op mijn nogal summiere antwoord 'n stukje uit de handleiding:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/v4h80b0LPJspN0p2JU40riti/full.png

• RebornVampie
Wow, bedankt voor de vele reply's. Over win xp, daar had ik nog een licentie voor liggen.
Waarom ik denk/dacht dat dual channel dan niet meer beschikbaar was is vanwege dat er in die PDF het volgende staat: "C* : Supports 4 modules inserted into both the blue and black slots as two pairs of Dual-channel memory configuration". En dat is bij TwinMos 512 mb niet aangevinkt. Ik dacht dat dat betekent dat Dual channel dan niet meer geactiveerd is.
Dat van die 2x 1 GB vind ik ook een idee. Was zelf ook al aan het zoeken naar 2 reepjes. Ik had echter een mooi aanbod voor 2x 512 :).

• Rorymeijer
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-02 12:22

Rorymeijer

Dif-tor heh smusma

Heb je er al aan gedacht om bijvoorbeeld XP de dingne zoals classic modes te gebruiken ipv de windows XP look etc.?

Dat scheelt weer ;)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

djexplo schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 13:25:
Wikipedia: Dual-channel architecture staat het gewoon 5% game-performance winst als je dual_channel gebruikt ...

[...]
Dat stuk gaat over de Core 2's, niet over de P4s. De P4 Netburst CPU's willen bandbreedte, en als het effe kan lekker veel. Dualchannel kan daar dus wel degelijk wat bij uit gaan maken.

• RebornVampie
Rorylaforge schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 14:05:
Heb je er al aan gedacht om bijvoorbeeld XP de dingne zoals classic modes te gebruiken ipv de windows XP look etc.?

Dat scheelt weer ;)
Ja, hoewel ik er nog wel een leuk achtergrondje op heb staan :P. Ik heb zoveel mogelijk processen uitgeschakeld behalve degene die nodig zijn.
Nielson schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 13:53:
Als aanvulling op mijn nogal summiere antwoord 'n stukje uit de handleiding:

[afbeelding]
Dus ik kan dit aanhouden in plaats van de PDF? Zie ook mijn eerdere post :)
RebornVampie in "Geheugen uitbreiden ja/nee, geen dual ch..."

• Nielson
Gewoon die 2x512MB erbij drukken. Welk type is het, ook normaal DDR400/PC3200 2.5V geheugen? Eventueel kun je 'm daarna nog een nachtje memtest laten draaien om te kijken of alles goed werkt.

• RebornVampie
Nielson schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 14:35:
Gewoon die 2x512MB erbij drukken. Welk type is het, ook normaal DDR400/PC3200 2.5V geheugen? Eventueel kun je 'm daarna nog een nachtje memtest laten draaien om te kijken of alles goed werkt.
Eveneens 2x 512 MB TwinMos DDR400 3200 CL 2.5. Ik ga er nu al vanuit dat het geheugen werkt (verkoper heeft memtest al uitgevoerd). Het gaat mij er meer om of ik de dual channel niet kwijt raak.

• Nielson
In principe niet, gewoon proberen. Kijk even of je de laatste bios hebt, helpt soms ook nog wel iets mbt memory compatibiliteit. En geheugen kan wel goed zijn maar door 4 ipv 2 dimmen te gebruiken wordt je mem controller zwaarder belast waardoor je eventueel toch fouten kan krijgen, vandaar zelf ook even testen.
Pagina: 1