Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Ik ging zojuist een extra harde schijf in mijn computer zetten. Daarna opgestart, krijg ik halverwege opstarten BSOD. Computer 15 minuutjes laten staan, in BIOS gekeken, temperaturen liepen toen al snel op richting de 60 graden. Kast weer opengemaakt en de CPU koeler er opnieuw opgezet. In de BIOS gekeken naar de temperaturen, die bleven netjes <40 graden stabiel. Toen computer aangezet, en kast weer dichtgedaan. Nu zit ik met processorgebruik van ±10% met stabiel 60 graden. Net nog geen 10 secondes linx aangezet, temperatuur schoot binnen 5 seconden van 60 naar 80, linx gestopt. Wat opviel was dat de temperatuur na het stoppen van linx binnen 2 seconden weer ±60 graden was. Dus even duidelijk:

Nieuwe harde schijf in PC gedaan
BSOD tijdens opstarten
Temperaturen in BIOS zijn erg hoog(60 graden)
Koeler opnieuw geïnstalleerd
Temperaturen in BIOS blijven <40graden
In windows temperaturen van 60graden, ±10% processorgebruik
Na 5 seconden stresstest temperatuur 80 graden, temperatuur zakt daarna in 2 seconden naar 60 graden

Mijn specs:
CPU: E4400 2.0GHz
CPU Cooler: Stock cooler
MOBO: Foxconn 945 7MD Series

De rest lijkt me weinig relevant... Nog een ding, toen ik net mijn kast open deed brandde er een rood ledje op het moederbord. Ik heb geen idee wat die betekent, en aangezien ik de computer kant en klaar heb gekocht en dus ook geen handleiding heb kan ik ook niet vinden wat ie betekent. Googlen levert mij ook niks op.... Wie heeft een idee wat ik moet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marfmarf
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-04 16:44
Heb je de volgende dingen getest of gedaan?:

-Kan je het koelblok aanraken zonder je handen te branden (voelt het ook echt als 60 graden)?

-Tijdens het terug zetten van je koeler heb je er nieuwe koelpasta tussen gedaan? Zonder koelpasta kan de proc. slecht zijn warmte kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-05 10:07
Koelpasta wel eraf gehaald en nieuwe opgedaan? Die standaard koelprut vind het meestal niet meer zo tof als je de koeler er een keer af hebt gehaald.
Zit daarnaast de koeler ook wel goed vast?
Als je de koelribben aanraakt voelen die dan ook aan als 60 graden?

edit: ****, net te laat :D

[ Voor 5% gewijzigd door Meekoh op 19-01-2011 12:52 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Heeft de standaard koeler koelribben? Niet zover ik weet.... Nee ik heb geen nieuwe koelpasta erop gedaan, maar ik heb hem er ook niet helemaal afgehaald, dat gaat nogal moeilijk in mijn computer. Als je hem openmaakt kom je eigenlijk in een oerwoud van kabels.... Bij Qmotion kennen ze het woord kabelmanagement niet..... Ik heb alleen de schroefjes losgemaakt en aangedraaid... Moet ik echt het mobo eruit halen, alle kabels los gaan maken en nieuwe koelpasta erop doen?(die ik dan ook nog moet kopen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-05 10:07
Beatboxx schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 12:57:
Heeft de standaard koeler koelribben? Niet zover ik weet.... Nee ik heb geen nieuwe koelpasta erop gedaan, maar ik heb hem er ook niet helemaal afgehaald, dat gaat nogal moeilijk in mijn computer. Als je hem openmaakt kom je eigenlijk in een oerwoud van kabels.... Bij Qmotion kennen ze het woord kabelmanagement niet..... Ik heb alleen de schroefjes losgemaakt en aangedraaid... Moet ik echt het mobo eruit halen, alle kabels los gaan maken en nieuwe koelpasta erop doen?(die ik dan ook nog moet kopen)?
nagenoeg iedere stock koeler heeft koelribben klik dat zijn die mooie gebogen dingen op het plaatje.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RebornVampie
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-05 11:55
Wat heb je dan precies met de processorkoeler gedaan? Kan het niet zo zijn dat hij er niet meer precies op zit, dat hij er naast zit geklikt. Die harde schijf zit toevallig niet zo geplaatst dat hij een koeler blokkeert waardoor je airflow minder is. Is er een verschil tussen een open kast en een dichte kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
RebornVampie schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 13:16:
Wat heb je dan precies met de processorkoeler gedaan? Kan het niet zo zijn dat hij er niet meer precies op zit, dat hij er naast zit geklikt. Die harde schijf zit toevallig niet zo geplaatst dat hij een koeler blokkeert waardoor je airflow minder is. Is er een verschil tussen een open kast en een dichte kast?
Het verschil tussen open&dichte kast is niet meer dan 3 graden, niet noemenswaardig, en lost ook mijn probleem niet op. Het lijkt me sterk dat hij er naast zit, alle schroeven zitten stevig vast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:47

E-Vix

Nu met sneeuw!

Je haalt je koeler los en zet hem weer vast, en vervolgens heb je een temperatuursverschil van 20 graden... Lijkt er dus op dat het probleem echt de montage van de koeler is.
Een E4400 is al redelijk gedateerd. Ik mag aannemen dat die koeler er dus al een aantal jaartjes op zit? Grote kans dat je koelpasta dan ook uitgedroogd is en hard is geworden. Dan verliest hij ook zijn koelende werking en al helemaal als je je koeler dan nog een keertje los hebt gehaald ook. Je zult dus echt moeten 'investeren' in koelpasta.
Als je je koeler er af hebt, controleer dan gelijk even of je koelribben niet vol gelopen zijn met stof. Dan koelt hij namelijk ook erg slecht. Even de stofzuiger er op zetten (als hij uit je computer is) en hij is weer helemaal schoon.
Als je zo veel kabels in je computer hebt lopen dat je niet eens meer bij de CPU koeler kunt komen, dan zit dat ook niet goed. Een kast moet van binnen leeg zijn om er voor te zorgen dat er verse lucht aangezogen kan worden. Kan dat niet, dan kan de temperatuur ook snel oplopen. Eventjes dus je kabels netjes wegwerken zal waarschijnlijk ook al een stuk helpen.
En voor het verwijderen van een stock cooler voor een E4400 hoeven er geen schroeven los. Een stock koeler zit met 4 plasticke sluitingen. Deze draai je een kwartslag en dan springen ze los waarna je de koeler er af kan trekken. Vast zetten is een kwestie van de koeler op zijn plaats houden en de plasticke aansluitingen weer vast klikken op je moederbord.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
E-Vix schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 14:07:
Je haalt je koeler los en zet hem weer vast, en vervolgens heb je een temperatuursverschil van 20 graden... Lijkt er dus op dat het probleem echt de montage van de koeler is.
Een E4400 is al redelijk gedateerd. Ik mag aannemen dat die koeler er dus al een aantal jaartjes op zit? Grote kans dat je koelpasta dan ook uitgedroogd is en hard is geworden. Dan verliest hij ook zijn koelende werking en al helemaal als je je koeler dan nog een keertje los hebt gehaald ook. Je zult dus echt moeten 'investeren' in koelpasta.
Als je je koeler er af hebt, controleer dan gelijk even of je koelribben niet vol gelopen zijn met stof. Dan koelt hij namelijk ook erg slecht. Even de stofzuiger er op zetten (als hij uit je computer is) en hij is weer helemaal schoon.
Als je zo veel kabels in je computer hebt lopen dat je niet eens meer bij de CPU koeler kunt komen, dan zit dat ook niet goed. Een kast moet van binnen leeg zijn om er voor te zorgen dat er verse lucht aangezogen kan worden. Kan dat niet, dan kan de temperatuur ook snel oplopen. Eventjes dus je kabels netjes wegwerken zal waarschijnlijk ook al een stuk helpen.
En voor het verwijderen van een stock cooler voor een E4400 hoeven er geen schroeven los. Een stock koeler zit met 4 plasticke sluitingen. Deze draai je een kwartslag en dan springen ze los waarna je de koeler er af kan trekken. Vast zetten is een kwestie van de koeler op zijn plaats houden en de plasticke aansluitingen weer vast klikken op je moederbord.
Dat weet ik. Echter zijn die kabels al "weggewerkt". Ik zal eens kijken of ik even nieuwe koelpasta kan krijgen ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
De temperaturen zijn nu na opstarten in speedfan, coretemp en in speccy 89 graden. Toen heb ik meteen de computer uit gezet. Vervelende is dat mijn computer volgens instellingen in de BIOS bij een Tcpu van 80 moet afsluiten, doet ie dus niet. Na afsluiten in BIOS temperaturen van 50 graden. Allemaal erg vervelend, maar vrijdag komt er een tubetje koelpasta, zal ik is een rijstkorreltje daarvan op mn CPU doen... Klopt het dat ik de oude pasta met een katoenen doekje en wat pure alcohol kan weghalen? Kan ik ook wat alcohol gebruiken die men normaal gebruikt voor het steriel maken van wonden? Alvast allemaal bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Wat waren de temps van de CPU voor de nieuwe HDD er in kwam? Misschien dat de nieuwe HDD nogal in de weg zit voor de airflow, waardoor de temps omhoog lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
De HDD zit zoals eerder vermeld niet in de weg voor de airflow. De temperaturen voor vandaag waren rond de 40 idle en max 65 full load

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Nog in tip in tegenstelling tot wat E-Vix schreef namelijk absoluut niet je stofzuiger gebruiken om je kast en fans schoon te maken omdat je stofzuigerslang statisch geladen kan zijn. Beter dan een spuitbusje met perslucht halen of bv met een compressor voorzichtig uit blazen maar ook weer niet met een te hoge druk erop.

Wat het schoonmaken van je cpu betreft kan je idd zoals je al schreef die met pure alcohol schoonmaken en veelal gebruik ik ( goede ) wattenstaafjes om het ergste eraf te halen, en daarna is dik en veselvrij keukenpapier nog het beste om hem mooi schoon te vegen. Als dan de alcohol vervlogen is en de cpu droog is kan je het beste nog even met zo'n busje perslucht eventjes blazen om eventuele kleine papiervezeltjes weg te blazen maar de alcohol goed laten vervliegen.

Als je trouwens de stockkoeler weer erop gaat zetten moet je wel goed erop letten dat je de pushpins weer een kwartslag terug draait en altijd kruislings aandrukken totdat je een lichte klik hoort, en aan de achterkant even kijken of je het zwarte pinnetje in het midden kan zien zodat je weet dat ie weer goed ingeklikt zit.

[ Voor 59% gewijzigd door Roel1966 op 19-01-2011 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
En waar haal ik perslucht? Maar als ik mijn koeler uit m'n pc haal en daarna uit de buurt van mijn computer leegstofzuig doet die statische elecktriciteit toch niet zoveel kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:54

D4NG3R

kiwi

:)

Foto's zijn ondertussen wel handig denk ik..

Dingen om te doen:
1, Kabelbende opruimen. Dit is meestal simpeler dan het lijkt ;) .
2, Koelblok van je CPU afhalen. En dan met een KATOENEN doek, en wat alcohol. Alle overgebleven koelpasta van het blok en CPU afhalen
3, Nieuwe koelpasta op het CPU doen. Een druppel ter grote van een rijstkorrel in het midden is voldoende.
4, Koelblok weer terug op het CPU zetten. Maak je geen zorgen, door de druk verspreid de koelpasta netjes.

Perslucht haal je trouwens uit een compressor :+ .. Of een duur blikje lucht bij een betere computerzaak. Je moet idd NOOIT een stofzuiger gebruiken.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Leg mij eens uit wat het statische elektriciteitsprobleem is als ik mijn koeler lid heb en weg van m'n CPU mobo alles? Morgen ga ik in ieder geval de koeler er nog een keer goed opzetten+schoonmaken&vrijdag nieuwe koelpasta erop doen.(als ik m dan binnen heb). En hoe komt een jochie van 14 aan pure alcohol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

My bad, de meeste mensen maken alles schoon als het nog in de kast zit. Vandaar.

Een jochie van 14 kan gewoon naar de kruidvat gaan. En daar een flesje 80 - 99% pure ontsmettingsalcohol halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Ga ik dat ook eens doen. Kan een Rond watje niet worden gebruikt voor het schoonmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-04 20:10

Fid3lity

Spectre X

D4NG3R schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 20:53:
Een jochie van 14 kan gewoon naar de kruidvat gaan. En daar een flesje 80 - 99% pure ontsmettingsalcohol halen.
Mogen ze hem eigenlijk niet meegeven he...
Beatboxx schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 21:33:
Ga ik dat ook eens doen. Kan een Rond watje niet worden gebruikt voor het schoonmaken?
Zo'n watje laat stofjes achter, dat wil je niet. Een keukenrol papiertje doet 't goed, of anders een washandje (gebruik ik zelf altijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Blue-Tiger schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 21:35:
Mogen ze hem eigenlijk niet meegeven he...
Zegt welke wet? Het is geen consumptieproduct dus leeftijd/alcohol zegt in dit geval niks, en alles wat je bij de kruidvat kan krijgen. Is verkrijgbaar zonder recept van de doctor..

Dus ik vraag mij af welke wet hem weerhoud het te halen :+

Een watten doekje, WC papiertje of Keukenrol laat resten achter. Het beste is het om het met een (schone :+) katoenen vaatdoek te doen.

[ Voor 4% gewijzigd door D4NG3R op 19-01-2011 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Ik zal vrijdag het kruidvat ook gaan bezoeken. Morgenochtend ga ik in ieder geval alvast de koeler met een kwastje+stofzuiger(ja, stofzuiger ver weg van CPU+mobo etc) de koeler ontzuurden. Ik houd jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Ik heb de CPU koeler losgekoppeld, helemaal schoongemaakt(hij ziet er echt prachtig uit nu:P) en weer in mn pc geschroefd. Temperaturen load komen net niet boven de 70 graden, ik ben tevreden! Koelpasta ga ik er niet op doen, bewaar ik lekker voor later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:36

itsalwaysme

Graast voor DB

Koelpasta heb je echt wel nodig hoor. Anders is je koelblok niet erg efficient.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:48

mvh

State Governor

Beatboxx schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 10:13:
Ik heb de CPU koeler losgekoppeld, helemaal schoongemaakt(hij ziet er echt prachtig uit nu:P) en weer in mn pc geschroefd. Temperaturen load komen net niet boven de 70 graden, ik ben tevreden! Koelpasta ga ik er niet op doen, bewaar ik lekker voor later.
Wat is het nut van 'voor later bewaren'? Als je het er nu niet op doet hoef je het nooit te doen. Het is wel aan te raden om het er toch maar op te smeren zoals hierboven gezegd is. Ik weet niet welke hoeveelheid je hebt, maar met mijn tubetje koelpasta van 5 mL kan ik tientallen koelers insmeren.

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

70c is te hoog voor een niet overgeklokte OEM PC. Doe die nieuwe pasta er nou maar tussen, want je gaat vroeg of laat weer deze problemen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Voor de prijs van koelpasta hoef je het niet te laten en met 1 zo'n tubetje kan je wel 20 cpu's ( misschien nog wel veel meer ) mee insmeren, want je hoeft er echt maar een rijskorrel op te doen. Zeer zeker NIET zonder koelpasta je pc gebruiken want dat gaat onherroepelijk mis en zeker als je nu al 70 graden haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 16:39

bogy

Show me what u got!

Beatboxx schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 10:13:
wat ga je in de zomer doen???

dan gaat hij zo'n 10-15 graden warmer kunnen worden...

wil je een kapotte cpu / moederbord tot gevolg hebben???

die koelpasta moet je erop doen... en beter nu dan later, anders komt het er toch niet van...

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

Pagina: 1