Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djflue
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-05 20:32
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje, mijn vader heeft een oude olympus slr, maar gebruikt deze niet meer.
Ik heb echter gehoord dat je met oudere Olympus camera's (geen 4/3) deze analoge lenzen kan gebruiken zonder tussenstuk.
Nu lijkt het me leuk om zo een camera voor weinig op de kop te tikken zodat hij een beetje kan gaan stoeien met het principe DSLR.
Ik heb rond gezocht, en ook gekeken op het Olympus topic, maar dit gaat met name over 4/3's en ik weet dan weer wel dat dit niet past.
Zelf heb ik ook niet zo veel verstand van Olympus aangezien ik zelf een Canon heb.

Maar nu komt dus de vraag:
Waarop moet ik letten bij deze camera's, en dan doel ik op een aanduiding oid (net zoals EOS dat is bij canon).

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-05 19:40
Kijk eerst even wat voor mount het precies is (zie: http://rick_oleson.tripod.com/index-99.html)
Wellicht dat je dan hier: http://www.cameraquest.com/adapt_olyE1.htm een adapter kan kopen.

EDIT: als het Pentax K-mount is, dan werkt het niet op je Canon zonder een hoop hak en breekwerk. Zie ook: http://www.bobatkins.com/...faq/manual_focus_EOS.html

[ Voor 31% gewijzigd door Frankster op 19-01-2011 12:21 ]

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-05 08:37
Je kan die lenzen ook kwijt op je Canon EOS met een adapter van een tientje...

[ Voor 4% gewijzigd door ThomasW op 19-01-2011 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djflue
Ik weet dat ik met een adapter ze op mijn canon kan zetten, maar ik wil juist een Olympus voor mijn vader kopen zodat hij zijn oude lenzen kan gebruiken, alleen met de nieuwere Olympus camera's kan dit niet aangezien dit fourthirds zijn. dus daarom vroeg ik mij af waar ik bij een oudere Olympus op moet letten zodat deze lenzen erop passen. Ik ga in ieder geval als ik bij mijn vader ben even kijken of ik kan achterhalen hoe zijn mount heet maar dan kan ik nu alvast rondkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phehistyr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-05 13:55

Phehistyr

De Epische Lurker

Oude Olympus lenzen hebben een OM mount, voor de digitale toestellen zijn ze indertijd overgestapt op het 4/3 systeem. Voor zover ik weet heb je toch een verloopje nodig voor je digitale reflex, maar als je deze via Ebay koopt valt de prijs ook reuze mee. Je hoeft dus ook niet perse een digitale Olympus te gebruiken, je kunt net zo goed bijvoorbeeld een Canon kopen. Het voordeel hiervan is dat je een grotere sensor hebt en dus een kleinere cropfactor.

Zelf heb ik een tijdje terug een 350D gekocht, ook om de oude lenzen van mijn vader te kunnen gebruiken. En tot nu toe bevalt het prima, al is het focussen wel behoorlijk lastig door de kleine zoeker.

[ Voor 9% gewijzigd door Phehistyr op 19-01-2011 12:31 ]

Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Het 4/3 systeem id het enige DSLR systeem van Olympus. Er zijn geen oudere.

Ik gebruik zelf een analoge OM lens op de Olympus E-520. Een adapter heb ik voor 15 euro op marktplaats gekocht.
Let wel dat je met analoge lenzen zelf moet scherpstellen en het diafragma regelen.
Misschien niet echt een ideale eerste stap voor DSLR.

Je kan ook een Olympus PEN E-PL1 of E-PL2 kopen.
Deze passen in je jaszak, en ook hier kun je met een adapter de oude analoge lenzen op gebruiken.
EPL1: http://www.cameranu.nl/ar...wart_PEN_14-42_Zwart.html
EPL2: http://www.cameranu.nl/ar..._Body_14-42_II_Zwart.html

De EPL2 is net een weekje op de markt.

[ Voor 18% gewijzigd door leendertv op 19-01-2011 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djflue
Ok, dus het is niet zo(wat ik hoorde) dat de Olympus DSLR's in de begintijd nog steeds de OM mount gebruikten? Ik was er inderdaad al achter dat het een OM mount was(A).
Ik zou het namelijk het meest makkelijk vinden als hij zonder adapters kan werken aangezien dit veel makkelijker is. Anders (als dit echt niet kan) kan ik het inderdaad eerst gaan uitproberen op mijn Canon met een verloopje, en als het goed werkt een Canon voor m kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
Waarom is het makkelijker? Je zet het verloopje vast op de camera en gebruikt verder de OM lenzen alsof ze erbij horen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
Digitale camera's met een OM mount zijn er inderdaad (helaas) niet.

Zo 'moelijk' is een verloopring trouwens ook niet, zou met daar niet zo door laten beletten. Wel zou ik een 'fullframe' camera kopen voor je vader, als ik jou was, dan komt het bereik van zijn lenzen overeen met hetgeen hij gewend was. een tweedehands 5D (mkii) hoeft niet zo heel duur te zijn, en qua beeldkwaliteit kunnen ze nog meer dan uistekend mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
Afbeeldingslocatie: http://www.thomasvanderwillik.com/got/IMG_6425.jpg
40d met converter.

Niets moeilijks aan dus. Mocht het budget het toelaten zou ik ook voor een 5D(2) gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-05 15:08
Wow, er wordt wel erg snel een fullframe camera aangeraden om de oude OM-objectieven op te kunnen gebruiken. Dat terwijl het misschien helemaal geen geweldige lenzen zijn die hij heeft liggen.
Zoek eerst eens op of de objectieven de hij heeft nog enige waarde hebben (qua kwaliteit) en ook goed functioneren op een digitale reflex (er is online vast wel iemand te vinden die ze heeft uitgeprobeerd).

Wellicht (naar mijn idee waarschijnlijk) kom je dan tot de conclusie dat hij beter af is met een dslr met standaardzoom of een standaard prime lens. En is een dure fullframe camera helemaal niet nodig.
Sowieso is dat een erg grote stap voor een eerste digitale reflex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
Die stap is op dit moment kleiner dan naar een crop camera. De lenzen gaan zich exact hetzelfde gedragen als dat hij gewend is.

[ Voor 6% gewijzigd door ThomasW op 19-01-2011 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-05 15:47
Over welke lenzen gaat het dan, want er zijn echt wel oude Olympuslenzen die de moeite waard zijn en vele daarvan zijn echt niet onhandig op crop. Het gaat niet om een walkaround zoomlens, maar een lens die je meeneemt om heel gericht foto's te maken.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Kwintessens schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 17:54:
Wow, er wordt wel erg snel een fullframe camera aangeraden om de oude OM-objectieven op te kunnen gebruiken. Dat terwijl het misschien helemaal geen geweldige lenzen zijn die hij heeft liggen.
Zoek eerst eens op of de objectieven de hij heeft nog enige waarde hebben (qua kwaliteit) en ook goed functioneren op een digitale reflex (er is online vast wel iemand te vinden die ze heeft uitgeprobeerd).
okay, ik liep misschien wat erg hard op de feiten vooruit, maar indien het goede lenzen zijn - en als het Olympus OM primes zijn, is die kans groot - zou ik toch echt kiezen voor een fullframe camera. waarom? grote kans dat zijn vader die lenzen bewust heeft gekozen vanwege de beeldhoek en bij een fullframe camera blijft die onveranderd. stel hij heeft de 40/2 :9 (al acht ik die kans niet zo groot) die is op een cropcamera naar mijn mening een stuk minder interessant. maar ook voor andere lenzen geldt dat met een fullframe camera zijn vader waarschijnlijk veel meer het gevoel heeft wat hij vroeger had, dan met een cropcamera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Lenzen kun je dan misschien voor andere doeleinden gebruiken. Stel dat je een 40/2 heb gekocht, dan was het een mooie walkaround lens, maar op 4/3 is het een 80mm equivalent en heb je opeens een heerlijke portretlens, alhoewel de scherptediepte misschien wat groter is dan wat je zou willen (wordt namelijk f/4 equivalent). En wat te denken van een 50/1.2 wat een mooie 100/2.4 wordt, ook geweldig als portretlens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-05 15:08
Natuurlijk kunnen het prachtobjectieven zijn en dan kan het nut hebben om te investeren in een fullframe, maar zijn woorden zijn: "Nu lijkt het me leuk om zo een camera voor weinig op de kop te tikken zodat hij een beetje kan gaan stoeien met het principe DSLR."
Een fullframe camera tik je niet voor weinig op de kop zodat iemand een beetje kan gaan stoeien met een dslr.

Maar goed: djflue; vertel eens om wat voor objectieven het gaat! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djflue
Mijn vader is donderdag terug van vakantie, dus dan kan ik gaan kijken wat hij precies heeft, ik weet wel dat het een telelens was en een "normale" maar wat voor een lenzen het precies zijn moet ik dus even nakijken. Ik weet in ieder geval dat een full frame te duur is voor me, ik snap dat dit qua specificaties veel beter is met analoge lenzen, maar wat het precies gaat worden weet ik nog niet. Wanneer ik meer weet laat ik het in ieder geval weten.
Maar nog wel een vraagje, ik heb zelf al tijden een 450d, dit is natuurlijk niet full frame, maar mocht ik de lenzen hierop uit proberen wat is dan het verschil precies met full frame, ik begreep dat het erop neer komt dat je meer een telelens krijgt (100 word 200mm) klopt dit?
En als laatste, waarop moet ik letten met het kopen van een verloopring, zit hier veel verschil in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Je hebt dan een OM-EOS adapter nodig (op ebay staan er nogal wat). Met een AF-confirm is wel handig, of je moet met live-view gaan focussen. Een 450D heeft een "crop-factor" van 1,6x. Dat betekent dat een 50mm lens op deze camera hetzelfde beeld geeft als een 80mm op full-frame. Maar dat maakt eigenlijk helemaal niets uit in vergelijking met je andere lenzen. Simpel gezegd: de 18-55 op 50mm geeft exact hetzelfde beeld als een oude 50mm lens bedoelt voor full-frame camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djflue
Ok, dan ga ik even zoeken, het is inderdaad een OM fitting dus met deze informatie kan ik weer voort.
Bedankt in ieder geval voor alle informatie dan kan ik hem in ieder geval verrassen met een DSLR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Welke lens is het nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djflue
Mijn vader is zijn telelens eventjes kwijt, die licht in ieder geval ergens in de "rommelkamer" maar hij gaat zoeken, de gewone lens is 50mm, maar ik moet echt even zelf gaan kijken of het goed genoeg gaat werken met mijn camera voordat ik voor hem hiermee een camera koop. het zijn namelijk wat ik begreep lenzen met een diameter van 40mm, en ik vrees dat dit niet genoeg licht zal doorgeven, maar ik ga het in ieder geval proberen.

Vanavond haal ik in ieder geval de camera met gewone lens op en dan ga ik morgen even bij de locale fotozaak vragen wat een om-ef converter kost.

Ik heb in ieder geval gister de camera met gewone lens opgehaald, mn vader gaat nog op zoek naar de telelens.
Op deze lens staat in ieder geval in het rond:
OLYMPUS OM-SYSTEM ZUIKO AUTO-S 50mm 1:1,8 made in Japan,
dus veel wijzer word ik er niet van, in ieder geval ga ik zo langs de fotozaak dus dan weet ik meer.

[ Voor 21% gewijzigd door djflue op 01-02-2011 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djflue
Enfin, ik vandaag bij APOLLO in almere, word glashard beweerd dat het onmogelijk is om een willekeurige analoge lens op een digitale camera te zetten, en dat adapters daar niet voor bestaan.
Ik moet dus maar zelf even gaan zoeken via internet en ik vrees dat het toch ebay gaat worden waar mijn zoektocht gaat eindigen.
Mocht ik meer hebben bereikt, laat ik het wel weten.
En mochten mensen adresjes hebben oid dan ben ik ook zeer geintereseerd.

EDIT:
Ik heb overigens een klein ander vraagje, is er een naam voor de fitting van Ricoh, want mijn opa heeft nog een Ricoh singlex tls, met 2 lenzen, deze hebben een schroeffitting, en lijken mij ook leuk om (zelf) te kunnen gebruiken.

[ Voor 21% gewijzigd door djflue op 01-02-2011 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Kun je nog even aangeven welke lens het nu is? En een foto ervan plaatsen. Praat wat makkelijker. Er zijn namelijk hele volksstammen die "analoge" lenzen op een dslr schroeven, dus ze weten daar bij Apollo van toeten noch blazen.
Over de Ricoh: dit is een camera met M42 mount wat doorgaans geen probleem geeft op bijvoorbeeld een Canon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
hhmm, van de 50/1.8's die Olympus voor het OM systeem heeft gemaakt, is de 'made in japan' het beste, maar het blijft een consumentenlijn lens, leuk als je met OM systeem schiet, maar ik zou er zeker niet mijn (digitale) systeemkeuze voor aanpassen. als je die lens wilt gebruiken, zou ik dat analoog doen.

als de telelens die je vader nog heeft ook een Olympus lens is, weet ik vrij zeker dat dat de 135/3.5 is, vroeger een erg populaire consumentenlens en zeker niet slecht, maar ook hiervoor geldt hetzelfde als voor de 50/1.8, als je er mee wilt spelen, koop dan film voor je vader zijn OM.

die Ricoh lenzen zijn M42 lenzen en op enkele uitzonderingen na, zijn dit ook niet de meest interessante lenzen die op de markt zijn gebracht. ook daarvoor zou ik willen zeggen, als je ze wilt gebruiken, koop film.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djflue
Ik heb in ieder geval een paar foto's gemaakt vanmiddag, Alleen bedenk ik me net dat die op de andere computer staan, dus als ik het niet vergeet ga ik die morgen op internet zetten, (moet ik ze neem ik aan eerst ff op photobucket oid zetten).
Wat ik kan zien zijn het in ieder geval geen verkeerde lenzen, die van Ricoh zijn zeker van goede kwaliteit, maar die van olympus zijn iets minder, maar het blijft natuurlijk een cadeau dus daar gaat het niet om.
Ik heb in ieder geval een paar dingen gezien waar ik nog wel vragen over heb:
Wat houden de termen AF bevestiging in? Mij lijkt het simpelweg dat de camera denkt dat het beeld scherp is gesteld, en is dit nodig bij de adapters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Dat is inderdaad AF bevestiging. De camera laat dit weten op de normale manier, dus een bliepje en/of het oplichtende focuspunt. Niet iedere adapter heeft zo'n chip erop zitten, dus als je het wil hebben, wat toch wel handig kan zijn bij kleine DoF zoals met een 50/1.8 op f/1.8-f/2.8. Ander voordeel van zo'n chip op de adapter, is dat je er ook EXIF informatie in kunt laten zetten zoals brandpuntsafstand en diafragma. Doorgaans is dat een vast instelling, dus zou ik kiezen voor 50mm f/1.8. Zo weet je welke lens je hebt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djflue
Afbeeldingslocatie: http://i1121.photobucket.com/albums/l503/djflue/IMG_5606.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1121.photobucket.com/albums/l503/djflue/IMG_5605.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1121.photobucket.com/albums/l503/djflue/IMG_5604.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1121.photobucket.com/albums/l503/djflue/IMG_5603.jpg

zo, dat zijn dan de foto's van alle lenzen, sorry voor de later reactie weer, maar problemen gehad met mn auto en afgelopen dagen continu daarmee bezig geweest.
Misschien kan iemand er nog iets mee, ik ga in ieder geval op zoek naar een adapter met af bevestiging denk ik.
Bedankt in ieder geval voor alle hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
Die 135 2.8 lijkt me leuk speelgoed, die andere 2 zijn niet zo bijster interessant, die zijn ook in autofocussende canon uitvoering te krijgen voor nog geen 100 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 168058

Deze lenzen (de Olympus 50mm 1.8 en Panagor 135mm 2.8) zijn beide te vinden in fotospul zaakjes voor ongeveer 25 euro. Leuk om mee te spelen, maar ik zou er niet speciaal een camera voor aan gaan schaffen.

Uit mijn eigen ervaring met OM lenzen icm Canon/Nikon is het manual focussen ook niet praktisch genoeg door de kleine viewfinders. Met Micro Four-Thirds ben je aan het zoomen op je LCD scherm waardoor het moment wat je wilt vastleggen vaak alweer voorbij is als je het scherp hebt.

Dus tja, dan is er nog fullframe: mooie grote zoeker en de lenzen hebben het bedoelde perspectief. Maar ga je 800 euro investeren in een tweedehands 5D, alleen voor deze lenzen? Waarschijnlijk niet. Ik hoop het niet in iedergeval ;)

Geef je vader gewoon een instap DSLR met kitlens. Dat is een aangename kennismaking met het systeem. Dan kan 'ie achteraf voor de lol altijd nog zo'n adapter kopen, die 1.8 erop zetten en genieten van de heerlijke bokeh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Met een ander matglas kun je ook prima manueel focussen met een aps-c camera. Maar het is wel weer wat extra moeite die je doet voor een paar knakenlenzen. Ik denk dat hij inderdaad beter eerst kan wennen aan het dslr-gebeuren en dan later die oude lenzen kan gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djflue
Ik ga dat dan maar doen denk ik, dan houden we het met deze lenzen maar op mooie herinneringen en dan word het een simpele DSLR.
Pagina: 1