Hulp bij aanschaf nieuwe NAS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_bananeman
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-09 20:26
Ik ben op zoek naar een NAS voor thuisgebruik.

Wat wil ik er allemaal mee doen?
- Backuppen van data (foto's, documenten, etc)
- Mogelijkheid tot uploaden bestanden via internet (bv vanaf vakantie foto's uploaden)
- Streamen van HD video naar mediaspeler
- Torrents downloaden
- Gebruiken als (persoonlijke) mailserver
- Data mirroring dmv Raid

Aan 2 TB opslagruimte heb ik voorlopig zeker genoeg, NAS met 2 disken is dus voldoende. Verder heb ik een gbit netwerk.
Voorkeur gaat uit naar kwaliteit, bijvoorbeeld de 211 reeks van Synology. Nou is echter de vraag welke.
Ik weet dat er een 211j, een 211 en een 211 plus is, en dat ze verschillen in snelheid. Het is me echter totaal onduidelijk in hoeverre ik dit verschil in snelheid zal merken en welke NAS dus aansluit bij mijn wensen.

Iemand die me kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Verschillen zitten vooral in performance. Voor jouw doeleinde zou ik gewoon voor de DS211 gaan, die zal meer responsive zijn dan de 211j en de plus is gewoon weer een slag duurder terwijl je daar het voordeel veel minder van zult merken. Als je E-sata kunt missen dan zou ik je de plus niet aanraden.

Zie ook hier de verschillen: http://www.synology.com/enu/products/2bay_perf.php

Waarom wil je eigenlijk RAID data mirroring? Dat is alleen interessant als je bij een schijfdefect weer heel snel up-and-running wilt zijn. Een backup zul je sowieso moeten maken en het liefst extern bewaren natuurlijk. Of zoals ik dat ga doen een dagelijkse backup via internet maken met Rsync naar een andere Synology.

[ Voor 5% gewijzigd door JPS op 19-01-2011 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een multifunctionele server wilt, waarom pruts je zelf niet wat in elkaar dan als échte tweaker? ;)

Als je de tijd er voor hebt zou ik liever een zelfbouw NAS hebben dan zo'n kant en klaar ding wat helemaal dichtgemetseld is en je er alleen dingen mee kunt die de fabrikant ermee bedoeld heeft, tenminste dat is mijn veronderstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_bananeman
Bedankt voor de reactie, de tests wijzen min of meer uit dat er weinig performance verschil zit tussen de DS211 en de DS211+, waarschijnlijk alleen te merken bij zeer intensief gebruik denk ik dan.
Het zal de DS211 worden dan, stuk goedkoper ook meteen!

Wat voor schijven zijn aan te bevelen hiervoor? 5400 of 7200 rpm, veel cache of weinig cache? Maakt het merk nog veel verschil?
Ik geef liever nu wat meer geld uit zodat het goed is en ik achteraf niet loop te balen dat de snelheid te wensen overlaat en ik alsnog andere schijven moet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-09 18:07
Waarom geen QNAP TS219p+? of een intel atom variant (TS-239P-II, TS-259Pro+) als je echt performance wilt hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_bananeman
Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 13:33:
Als je een multifunctionele server wilt, waarom pruts je zelf niet wat in elkaar dan als échte tweaker? ;)

Als je de tijd er voor hebt zou ik liever een zelfbouw NAS hebben dan zo'n kant en klaar ding wat helemaal dichtgemetseld is en je er alleen dingen mee kunt die de fabrikant ermee bedoeld heeft, tenminste dat is mijn veronderstelling.
Synology NAS kan eigenlijk alles wat ik ermee wil doen en het is een mooie kleine en stille behuizing.
Zelf iets in elkaar prutsen zal (denk ik) als resultaat hebben een grotere behuizing en hogere kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Samsung F4 5400rpm schijven zijn zowel snel, stil and koel. Veel beter dan schijven die veel meer energie verbruiken en continu warm/heet draaien in zo'n kleine behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_bananeman
sl1000 schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 13:39:
Waarom geen QNAP TS219p+? of een intel atom variant (TS-239P-II, TS-259Pro+) als je echt performance wilt hebben
Ik noem de Synology DS211 serie slechts als voorbeeld, en vraag om advies voor een NAS oplossing die voldoet aan de voorwaarden die ik stel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Tja, ik ben mijn vorig jaar gebouwde server/HTPC steeds minder taken aan het geven. Hij is multifunctioneel, krachtig, maar teveel configuratie gedoe. En onvoldoende WAF proof.

Eerst is er een squeezebox voor de muziek gekomen, wat een vooruitgang in de muziekbediening! Daarna dus onlangs de NAS en een videostreamer. Geen gedoe meer met codecs, NAS kan ook prima downloaden, een hele prettige fileserver, ook via remote access, mooie photoserver om albums te delen, makkelijk camerabewaking, goede backupsoftware etc etc. Allemaal in dat kleine kastje zonder gecompliceerd configuratie gedonder.

Inderdaad zit je wat gebonden aan de interface van Synology, maar die is zeer gebruiksvriendelijk en het geeft me zo minder hoofdbrekens nu. Mijn vrouw hoeft nu de streamer of squeezebox alleen maar aan te zetten en ze kan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:24

Grin

Ride si sapis.

Afbeeldingslocatie: http://www.ibood.com/img/big_pictures/11/iomega_ix2.200.jpg

Kijk eens op de iBood van vandaag.
Lijkt me uitstekend voor jou en nog niet te duur ook.
Natuurlijk kan je een door kernfusie aangedreven NAS gaan kopen maar dat lijkt mij totaal overbodig gezien de info in je TS. Alle taken die je daar opnoemt kunnen ruimschoots draaien op dit NAS. Daarnaast maakt iomega/EMX kwaliteitsspul wat jaren mee kan/gaat -spreek uit ervaring-.

Focus je niet (teveel) op performance want dat zou in jouw geval geen issue zijn met een recent NAS van de grote merken.

[ Voor 40% gewijzigd door Grin op 19-01-2011 14:28 . Reden: Beetje meer argumenten toegevoegd :) ]

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@JPS: duidelijk verhaal. Alleen kan ik me voorstellen dat er verschil zit tussen de wensen van een tweaker en de 'vrouw van de tweaker' aka de doorsnee consument. Het idee van een zelfbouw optie is dat je alles kunt wat een kant en klare oplossing kan, plus een hoop meer, voor minder geld. Duidelijk is wel dat dat pad je meer tijd en moeite kost om alles werkend te krijgen zoals je wilt. Maar ik ga er even vanuit dat de 'proprietary interface' ook zo zijn beperkingen heeft waar je vooral als tweaker last van kunt hebben.

Gebruiksvriendelijkheid en problemen met instellingen zijn goede argumenten voor 'je vrouw' (of wie dan ook die niet supertechnisch is), maar gaat dat ook op voor de echte tweaker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 14:32:
Maar ik ga er even vanuit dat de 'proprietary interface' ook zo zijn beperkingen heeft waar je vooral als tweaker last van kunt hebben.
Juist een tweaker heeft toch geen last van die beperkingen? Dat interface is slechts een webpagina. Niets houd je tegen om met ssh aan het werk te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke maar iets als ZFS erop gooien zal niet lukken, bijvoorbeeld. Dit is een duidelijke keuze die je moet maken: wil je iets wat 'gewoon werkt' en oke je betaalt er wat meer voor maar dan heb je geen gezeik, of wil je je in iets verdiepen en ga je voor een systeem op maat en OS op maat. Elk pad heeft duidelijke voordelen en nadelen.

Maar je hebt gelijk dat niet elke NAS zit dichtgetimmerd; je kunt er best dingen op installeren en tweaken naar je inzicht. Maar je hebt dan voor het geld dat je hebt geinvesteerd naar ik aanneem veel minder krachtige hardware dan dat je het zelf had gekocht. Dus als je dit pad wilt bewandelen zie ik de meerwaarde niet zo van een kant-en-klare oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

@Cipher: het tweakerbloed kruipt vaak waar het niet gaan kan en het koste me ook wel wat moeite om deze omschakeling te maken. Vaak waren er kleine issues (zoals geluid over HDMI dat wegviel) die ik zelf snel had verholpen, maar als ik weg was kon mijn vrouw dat niet opgelost krijgen.

Inderdaad heb ik nu voor meer geld minder performance, maar alle functies die ik nodig heb doen het stabiel en eenvoudig. En als je werkt en een gezinsleven hebt is tijd kostbaar en geld wat meer aanwezig i.t.t. de studententijd ;)

PS: Ibood is uitverkocht. Was misschien een leuk budget alternatief geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjvisje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:52

Iedereen hier is daarbij misschien niet een "echte" tweaker, een server in elkaar bouwen zou mij nog wel lukken (evt. met enige hulp), maar dan het ding goed programmeren en er een makkelijke interface voor verzorgen zou mij bijvoorbeeld niet zomaar lukken. Vandaar dat ook ik aan een DS211 bijv. zit te denken.
Pagina: 1