Apple ziet verkopen stijgen

Pagina: 1
Acties:

• punishedbrains
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-01 19:28
Het Mac platform had ook een flinke toename, ook wel het vermelden waard lijkt mij, en dan gaat het over het platform in totaal. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door punishedbrains op 19-01-2011 10:08 ]

• Joost
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-02 14:56
punishedbrains schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 10:06:
Het Mac platform had ook een flinke toename, ook wel het vermelden waard lijkt mij. ;)
Staat er:
Niet op alle fronten stegen de verkopen; Apple verkocht 1 procent minder desktops, wat neerkomt op 1,2 miljoen exemplaren. Laptops waren nog wel meer in trek; de verkopen stegen met 10 procent, oftewel 2,9 miljoen apparaten.
Het is - vind ik - misleidend om zowel laptop als desktop onder 'Mac' te scharen, omdat je bij die term al snel denkt aan alleen de desktop. Dat is de reden waarom we die resultaten hebben uitgesplitst over lap- en desktop.

Ik ben helemaal geen stagiair

• punishedbrains
Ok, dat is op zich een goed punt. Maar voor aandeelhouders lijkt het me alleen maar interessant te vermelden dat OSX als platform dus een flinke toename ziet, of dat op een laptop of een desktop is lijkt me juist niet zo relevant, mensen verschuiven blijkbaar in het gebruik van de hardware.

Verwijderd

Wat een verwarrende berichtgeving. Kwartaalcijfers (jaar over jaar) en kwartaal groei (kwartaal vs. kwartaal) worden door elkaar gebruikt. Hoe kan de iPad nu groeien jaar-over-jaar? Je mag in mijn ogen niet kwartaal over kwartaal vergelijken bij Apple, aangezien ze een stramien vast houden van elkaar jaar, rond een vast tijdstip een product te updaten en dit dus een héél vertekend beeld kan geven van het succes dat een product kent. Bv de zogenaamde super sentationele sequentionele groei van de ipod is volledig te wijten aan het feit dat ze aan het begin van het kwartaal zijn geupdate. Nogtans is er jaar over jaar een afname van 7%. De geringe sequentionele toename van de laptop verkoop heeft te maken dat het ondertussen meer dan een half jaar geleden is dat de populairste laptops (nog steeds de macbook en het instap model macbook pro) geupdate zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2011 10:32 . Reden: je hebt groot gelijk - ik dacht heel even dat je bij de laptops ze door elkaar haalde maar dat is niet waar (a) ]

• Joost
punishedbrains schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 10:15:
Ok, dat is op zich een goed punt. Maar voor aandeelhouders lijkt het me alleen maar interessant te vermelden dat OSX als platform dus een flinke toename ziet, of dat op een laptop of een desktop is lijkt me juist niet zo relevant, mensen verschuiven blijkbaar in het gebruik van de hardware.
Dat is dus juist interessant! En Tweakers.net is niet gericht op aandeelhouders, maar op gebruikers/tweakers ;)

• Joost
Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 10:22:
Wat een verwarrende berichtgeving. Kwartaalcijfers (jaar over jaar) en kwartaal groei (kwartaal vs. kwartaal) worden door elkaar gebruikt. Hoe kan de iPad nu groeien jaar-over-jaar? Je mag in mijn ogen ook niet kwartaal over kwartaal vergelijken bij Apple, aangezien ze een stramien vast houden van elkaar jaar, rond een vast tijdstip een product te updaten en dit dus een héél vertekend beeld kan geven over het succes dat een product kent.
We hebben het in het gehele artikel over kwartaal-vs-kwartaal. Ik zie ook niet in waarom dat niet zou kunnen.

• punishedbrains
Dat is zeker interessant, maar als je de zin leest lijkt het een beetje alsof er heel wat minder succes is geboekt bij de Mac, de toename in totaal is dan op zich nog steeds interessant te vermelden, het is nu niet duidelijk dat dit ook een record is door alleen de stijging van de laptops te beschrijven. Niet dat me dat echt interesseert, het gaat mij om duidelijkheid in het verhaal.

Verwijderd

We hebben het in het gehele artikel over kwartaal-vs-kwartaal. Ik zie ook niet in waarom dat niet zou kunnen.
Als je kwartalen met elkaar wilt vergelijken is het gebruikelijk dat met hetzelfde kwartaal in het voorgaande jaar te doen. Doe je dat niet dan hou je geen rekening met seizoensinvloeden en dat levert een vertekend beeld op.

• Joost
Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 11:18:
[...]

Als je kwartalen met elkaar wilt vergelijken is het gebruikelijk dat met hetzelfde kwartaal in het voorgaande jaar te doen. Doe je dat niet dan hou je geen rekening met seizoensinvloeden en dat levert een vertekend beeld op.
Dat was achteraf inderdaad beter geweest. In de haast, en omdat er geen vergelijking was voor de iPad met year-over-year, heb ik besloten om de kwartalen te vergelijken. In het vervolg zal ik me houden bij vergelijkingen met hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

Pagina: 1