Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

W7x64 Media Center - Alleen PCM geluid in MC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik zit met het volgende (frustrerende) probleem met mijn HTPC:
Zodra ik media center (windows 7 x64) start ontvangt mijn receiver alleen nog maar PCM geluid (via HDMI) en geen digitale surround formaten meer. Terwijl in windows 7 de receiver wel surround geluid detecteerd (en dit werkt ook goed).

Mijn setup is als volgt
----------------------------------
HTPC:
Processor: Intel i5 760
Grafische kaart: MSI Geforce 460GTX Cyclone 1GB (supports Lossless audio bitstreaming)
Ram: Kingston DDR2 4GB
Moederbord: Asus Sabertooth 55i
Blue-ray: Asus BC-08B1ST
Digitale tuner: Anysee E30C
Kast: Thermaltake DH202 LCD
Voeding: Nesteq ASM X-Zero 400W

De HTPC is verbonden via de grafische kaart met een HDMI kabel naar een Onkyo HT-S9305THX hometheater set met een HT-R980 receiver. De receiver is vervolgens verbonden via HDMI met een Panasonic TX-P46VT20 tv.

Instellingen in de HTPC:
- De enige geluidsbron in de HTPC is Nvidia HD Audio Device HDMI (onboard geluidkaart is uitgeschakeld in bios) en deze geluidsbron is dus ook het default device.
- De "Allow applications to take exclusive control of this device" en "Give exclusive mode applications priority" opties zijn beide aangevinkt bij de Nvidia HD Audio. Deze opties moeten aan staan omdat anders DTS niet werkt bij Blue-rays en DVD's.
- De audio in windows staat ingesteld op 5.1 surround (en dit werkt goed).
- De audio in media center staat ook ingesteld op 5.1 surround (maar bij het testen werkt dit NIET goed).

Heeft iemand een idee hoe het komt dat media center geen digitaal surround geluid doorstuurd via HDMI? De receiver geeft aan dat hij alleen PCM geluid ontvangt zodra media center gestart is.
Ik snap namelijk niet dat het in windows zelf wel perfect werkt (de receiver geeft aan dat hij DTS, ProLogic enz ontvangt) maar zodra je media center start niet meer.
Ik zit zelf te denken dat dit een codec probleem is voor media center. Maar ik zou verwachten dat media center dezelfde codecs als windows zou gebruiken.

Bij DVD's en Blue-rays heb ik het volgende geconstateerd:
Als ik een Blue-ray of DVD afspeel met Arcsoft TotalMedia Theatre 5 rechtstreeks vanuit windows dan werkt dit goed. Maar zodra ik TotalMedia Theatre start vanuit media center dan werkt het niet meer.

Ik heb geprobeerd om AC3-filter te installeren en heb toen verschillende configuraties geprobeerd maar dit heeft niks geholpen. En zonder AC3-filter werkt het ook niet.
De enige andere codec die op de pc heeft gestaan was de Haali media splitter. Ik heb deze ook verwijderd en heeft ook geen effect gehad.
Verder heb ik gecontroleerd in het Nvidia control panel of de TV, Receiver en computer compatible zijn via HDMI (ik weet even niet hoe dit heet uit mijn hoofd) en dit is ook goed.

Heeft iemand hier op het forum misschien een soortgelijke setup en deze wel aan de praat gekregen?
Of heeft iemand een idee hoe ik de problemen op kan lossen? Alle hulp wordt zeer gewaardeerd.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Erwin

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:59

TheVMaster

Moderator WOS
Ik heb 'gewoon' de Shark Codecs geinstalleerd 32-bits en de 64-bits additions, op het Shark forum wat gelezen, daar staan wat tips...en toen werkte het 'ineens'....overigens heb ik vergelijkbare hardware als jou...enneh...heb binnen Windows als MCE nu DTS geluid bij MKV's..etc..

Verwijderd

Topicstarter
Hoi TheVMaster,

Bedankt voor de reactie!
Goed om te horen dat er wel iemand is die een soortgelijk systeem heeft en waar het wel werkt :)
Ik zal de Shark codecs gaan proberen en ook daar op het forum wat gaan rondneuzen.
Er was mij verteld dat je op een htpc juist zo min mogelijk codecs wilt hebben omdat deze zich anders teveel met je audio gaan bemoeien. Maar zonder werkt het blijkbaar niet...

Ik blijf het alleen wel raar vinden dat media center blijkbaar niet hetzelfde systeem gebruikt als windows zelf |:(