• Brainscrewer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-10-2025
Hoi,

Een tijd geleden merkte ik op dat mijn voorste fan (dus voor de hardeschijf en achter het roostertje voor in de kast) opeens hard begon te, en bleef blazen.
Vroeger had ik dit nooit, en kwam het alleen voor zodra ik de PC opstartte, dus even luid, en daarna zacht.

Weet iemand hoe het kan dat die fan opeens zo luid begonnen is de blazen? is hij kapot en moet ik even een nieuwe kopen? Ik heb trouwens geen fancontroller dus ik heb er niet mee zitten rommelen.

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-01 09:17
Zit de fan direct op het moederbord aangesloten met een 3 of 4 pins? want dan is deze aangesloten op de fancontroller van het moederbord.

Heb je een andere fan om te testen?

• Brainscrewer
Nee ik heb hier geen andere fan om te testen, volgens mij zit hij direct aangesloten op t moederbord (ik zou ook niet weten waar je hem anders moest (of kan) inpluggen)

• TECHcrime
dan is deze hoogst waarschijnlijk ook aangesloten op de interne fan controller..
en je kan hem aansluiten op een molex ;) gewoon dezelfde kleurtjes aan elkaar verbinden :P

edit: kijk even wat je met het progje "speedfan" kan doen..

[ Voor 15% gewijzigd door TECHcrime op 18-01-2011 23:28 ]

• Brainscrewer
Met speedfan heb ik al wat zitten rommelen, ik kan daar de snelheid van de fan wel zacht zetten, maar zodra ik dan reboot gaat hij weer full-speed als ware. Ik zal morgen of van het weekend wel even in de kast kijken. Heb het probleem alleen nooit eerder gehad, en heb er ook niet mee omgerommeld.

• TECHcrime
Afbeeldingslocatie: http://img14.imageshack.us/img14/9310/imag0133h.jpg
heel handig :)
(behalve de connector die er niet meer op zit :P)

[ Voor 22% gewijzigd door TECHcrime op 18-01-2011 23:40 ]

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Je hebt niets in het BIOS gedaan of misschien een stroomuitval gehad? Je kan in BIOS namelijk fans configureren om langzamer te draaien, maar als die instellingen om wat voor reden dan ook -en omdat jij aangeeft eigenlijk niets bijzonders te hebben gedaan, neem ik stroomuitval oid aan- verloren gaan, zal het BIOS zichzelf resetten tot de standaard, luidruchtige waarden.

In elk geval kan je eventjes in je BIOS rondneuzen en op zoek gaan naar wat bij mij 'hardware monitor' heet (Asus bord). Als het goed is vind je hier opties om fanspeeds van op het MoBo aangesloten fans te regelen. Deze zullen dan elke keer direct bij het booten worden toegepast, zodat je niet met speedfan hoeft te gaan klooien.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

CMOS batterijtje misschien een beetje leeg?

• Nokian95dude
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

Nokian95dude

I'll be back!!

Heb je ook al gekeken of stof de oorzaak kan zijn? Ik weet niet hoor maar ik heb dat ook wel eens gehad bij fans aan de achterkant van de kast, dat die na een paar jaar ineens heel had geluid produceerden, net of de fan harder draait maar wat dus niet zo is. Dan zou je probleem wellicht zo opgelost zijn...

Those you can't see are more present than you'll imagine

Pagina: 1