Pentium 4 als zuinige htpc/server?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mashu
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-01 14:49
Goedendag,
Sinds enige tijd ben ik op zoek naar een geschikte oplossing voor een HTPC (max dvd kwaliteit, geen blueray) en thuisservertje waarin ik een hop terabytes aan HDD's kan stapelen. Bijkomend heb ik als belangrijke eis dat het verbruik LAAG (lees iets van max 30/40W continu bij geen afspelen media).
Optie zou natuurlijk kunnen zijn om een atom d525 bordje (BBG) te kopen, wat geheugen erbij en verder ouwe onderdelen erin stoppen en je bent met EUR100 ongeveer klaar.
Echter, volgens mij zijn alle toepassingen (muziek, film, DVD, server) ook uit te voeren met zogenaamde "ouwe troep". Lees Pentium 4 3.0Ghz oid. Ik heb al eerder Windows 7 systemen stabiel laten draaien op dit soort spullen. Dan moet alleen het verbruik omlaag. En dat is dan ook de vraag: Is het softwarematig mogelijk om energiebesparende software (zoals de meeste nieuwe hardware heeft) te gebruiken (of iets anders???) om het verbruik van een P4 systeem (of amd 2600+ oid) omlaag te brengen en daarmee dit soort oude spullen een nieuw leven te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

P4 is sowieso niet zuinig (juist onzuinig) dus in de buurt van een atom-systeem of zo ga je niet komen. Maar als je een bordje hebt met een beetje uitgebreide BIOS, zou je kunnen undervolten en underclocken. De vraag is dan of het systeem dan nog snel genoeg voor je is, maar muziek draaien en een (niet 1080p)-filmpje moet daarmee wel lukken. Maar de prestatie per watt gaat met een atom of welke andere moderne processor dan ook veel beter zijn dan met een P4.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-07 20:51
Ik zou niet eens beginnen aan een P4 als HTPC die dan ook nog zuinig moet zijn. Eigenlijk alle P4's zijn heethoofden en verstoken flink wat.

Je kunt kiezen voor een Atom systeem, maar overweeg ook een AMD systeem. klik

In combinatie met een AMD moederbord met onboard grafische chip kun je ook mooie dingen doen. Daarnaast heb je dan een volwaardig moederbord met veel aansluitmogelijkheden voor je terabytes.

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinu
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-09 10:27

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Kijk, als je zeker weet dat je er toch niet veel bijzonders mee gaat doen volstaat een Atom systeempje gewoon. Wil je er al wat meer mee kunnen (dus buiten wat avi/mp3 afspelen) kun je kijken richting een AMD systeem met bijvoorbeeld een 240e, dat verstookt ook niet veel. Mocht je nu echt wat power zoeken waarmee je ook klaar bent als je er bijvoorbeeld toch 1080p materiaal/games op wilt spelen, is het slim om te wachten op de i3 2100t (Sandy Bridge, duurt nog een maandje). Die heeft een TDP van 35w maar heeft toch ruim genoeg power aan boord om aan die eisen te voldoen.

Er zijn natuurlijk nog vele meer mogelijkheden, maar bovenstaande is vooral gericht op laag energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Zinu schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 19:16:
is het slim om te wachten op de i3 2100t (Sandy Bridge, duurt nog een maandje). Die heeft een TDP van 35w maar heeft toch ruim genoeg power aan boord om aan die eisen te voldoen.
De nieuwe AMD fusions zijn daarin ook prima trouwens, met verbruik van een atom voor een redelijke prijs en vooral grafisch gezien zeer goede prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinu

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Inderdaad, maar die concurreren meer met de Atoms dan met Sandy Bridge. Het is maar wat je wilt.

[ Voor 63% gewijzigd door Zinu op 18-01-2011 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mashu
Zou je het verbuik van een P4 kunnen halveren met undervolten+cloken van rond 100W naar in de buurt van 50W? Ik heb nog wel wat ASUS bordjes liggen, met updaten BIOS lijkt me dat er wel met voltages te prutsen moet zijn daarin.

Wat betreft nieuwe aanschaf, bij het besteden van geld gaan natuurlijk ook de eisen omhoog he :-) Dan ben je niet meer blij met wat je kunt krijgen, maar volgt wat mij betreft het volgende:
- Minstens 1 HDMI output
- LAAG verbruik, dan dus meer richting 20W dan 40W (met 1 Samsung Ecogreen 2TB aangesloten, meer zou niet eerlijk zijn), bij niet afspelen media
- DVD/Bluray ondersteuning op hoge (FULL HD en meer) instellingen
- generally minstens 3 jaar goed te gebruiken zonder problemen of benodigde upgrades.

Kijkend naar de AMD zou ik dan al op 100 euro uitkomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 240E€ 53,-€ 53,-
1MSI 760GM-E51€ 50,-€ 50,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 103,-

En das nog ex geheugen. En met een 45W processor. Hoe zuinig draaien die dingen eigenlijk in gebruik? En hoe zit dat met een atom D525 die een TDP van 13W (IMPRESSIVE!!!! Helaas geen HDMI)
Daar zou dan nog een ultrazuinige videokaart bij moeten komen ivm HDMI. Iemand daar tips voor? Ik zit niet zo in de laatste generatie low budget energiezuinige videokaarten :-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinu

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Waarom wil je HDMI als je toch geen HD-materiaal af gaat spelen? HD kan namelijk wel eens moeilijk worden met Atom. En voor avi/DVD volstaat DVI ook gewoon.

[ Voor 79% gewijzigd door Zinu op 18-01-2011 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mashu
Zoals ik al zei, als ik 100pleurie uit ga geven aan een server, dan wil ik daarmee ook klaar zijn voor de komende jaren, en dus ZEKER WEL HD materiaal af kunnen spelen. Daarbij heeft mijn TV een HDMI input, geen DVI (ik weet, ik weet, verloop stekkers, maar dan krijg je vaak weer problemen met doorvoer geluid).
Atom kan HD materiaal niet aan? Ik ging er van uit van wel, maar als niet, dan valt ie af, en dan blijft dus de AMD over. Of anders nog iets anders van Intel, maar ik kan zo snel niets vinden onder de 65W wat potentie heeft en goedkoop is. Ideen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
Ik had een P4 server en ging met de overgang naar een simpel AMD systeem van 110+W naar ~45W idle. Bij 24/7 bespaar je per bespaarde W ca 2 euro op jaarbasis (vuistregel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinu

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Nou ja, met jouw budget zou ik gewoon voor die 240e gaan. Atom is allemaal leuk, maar ik denk dat die bij 1080p of misschien al bij 720p wat problemen kan gaan vertonen. Het energieverbruik van zo'n 240e-systeem zal, afhankelijk van wat je er nog meer bijpropt, denk ik tussen de 50 en 80W liggen.

Vaak wordt het decoden van het HD materiaal gedeeld tussen de CPU en GPU, en is het dus ook belangrijk hoe de interne grafische chip van het moederbord presteert daarin. Voor die 760 chipset ben ik daar niet echt van op de hoogte (ik draai zelf een E5200 + nForce 9400 in mijn HTPC), maar ik denk dat je daar zo achter bent als je even Google gebruikt.

Natuurlijk kun je ook wachten op die Sandy Bridge CPU's (die hebben een TDP van 35W), maar die zijn wel wat duurder. Tussen 100 en 125 euro waarschijnlijk, dat is nog niet officiëel bekend.

100 euro is alleen niet al te veel voor een nieuwbouw systeempje. Wellicht een optie om naar tweedehands te kijken?
Rukapul schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 20:04:
Ik had een P4 server en ging met de overgang naar een simpel AMD systeem van 110+W naar ~45W idle. Bij 24/7 bespaar je per bespaarde W ca 2 euro op jaarbasis (vuistregel).
Dat is wel handig om te weten zeg! Ik ben zelf net aan het kijken voor een upgrade voor mijn server die nu ook ruim 110+W trekt. Zo denk je wel twee keer na voordat je 4x250GB schijven gebruikt ipv 1x1TB :P

[ Voor 27% gewijzigd door Zinu op 18-01-2011 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:52
volgens mij doen de meeste IGP's/atoms ook geen geluid via hdmi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladerash
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-09 11:33
Wil je zuinig, full hd kunnen afspelen en HDMI?
Kan je beter hierop wachten: pricewatch: Gigabyte GA-E350N-USB3
Die van asus is de eerste die te koop is met een E-350 pricewatch: Asus E35M1-I DELUXE

Wat ook kan is pricewatch: Intel Desktop Board D525MW + losse videokaart erin met hdmi.

[ Voor 19% gewijzigd door bladerash op 18-01-2011 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Inderdaad, de zacates hebben een zeer goede balans tussen verbruik en prestaties. Videokaart is daarmee niet meer nodig omdat de grafische prestaties van zacate erg hoog liggen. TDP van een zacate is 18W voor het snelste model, dat is dus incl. grafisch unit want die zit in de CPU. Verbruik ligt onder de 40W tijdens benchmarken, atom is (op een ION-bordje) 4W zuiniger volgens die review.

Sandy bridges zijn ook erg goed maar het is toch nog een hele andere prijsklasse en ook toch nog een dubbel zo hoog verbruik. Voor enkel films kijken in niet eens 1080p lijkt het me wat overkill. In grafische prestaties is een zacate trouwens krachtiger dan een sandy bridge.
ja, ik ben erg over die dingen te spreken O-)

[ Voor 37% gewijzigd door bwerg op 18-01-2011 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinu

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Je moet gewoon vooral bedenken dat als je een PC echt alleen wil gaan gebruik voor media playback (dedicated HTPC) je bij de keus van je CPU+mobo vooral rekening moet houden met de grafische chip. Als die goed is komt de CPU sowieso amper ter tafel.

@bwerg: Die Zacates zijn dus echt Atom-concurrenten (lage TDP, weinig CPU power), maar met sterke grafische prestaties vooral interessant voor HTPC systemen? Even kijken of ik het begrijp 8)7

[ Voor 30% gewijzigd door Zinu op 18-01-2011 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Er ligt hier boven een dell p4 2Ghz die toch maar echt idle 42 watt, het complete systeem dus gebruikt volgens de energie meter
ook een core2 duo hp bakkie. ook ~40 watt ongeveer
Ik heb p4 pc's gehad waar de processor fan 90% van de tijd stilstond.

Dus het heethoofd verhaal hoeft echt niet altijd op te gaan imho.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Zinu schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 20:46:
@bwerg: Die Zacates zijn dus echt Atom-concurrenten (lage TDP, weinig CPU power), maar met sterke grafische prestaties vooral interessant voor HTPC systemen? Even kijken of ik het begrijp 8)7
Jep, je begrijpt het. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinu

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Mooi spul dan! Een goeie optie voor in de slaapkamer in een kleine behuizing :)

[ Voor 17% gewijzigd door Zinu op 18-01-2011 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mashu
In de slaapkamer zou ik dan eerder gaan voor een USB stick in je TV, of een kabeltje naar een PC/laptop en een fm muis/toetsenbord ;-)

Die Fusion E350 klinkt me trouwns wel behoorlijk als muziek in de oren. Wel ernstig aan de prijs nog, maar ja, tis net nieuw he.
Op deze manier ga ik dan toch echt twijfelen of het op dit moment wel verstandig is om na t edenken over het combineren van een laag vermogen 24/7/365 server en HTPC.
Misschien voorlopig dan toch maar bij het inpluggen van een laptop voor playback blijven, al blijft dat natuurlijk een beetje vervelend.

Daarmee zou dan een server met laag verbruik overblijven. Is dit uberhaupt op de markt voor lage budgetten? Want ik blijf dan nog steeds hangen op EUR100 met recyclen van oude onderdelen. Voor datzelfde geld kan je volgens mij dan misschien nog beter een 4/5 jaar oude dual core laptop halen ne er 3 externe HDD's op aansluiten, zal zuiniger uitpakken en nog goedkoper ook.
Kan me echter niet voorstellen dat dat the way to go is, ik moet dingen over het hoofd aan het zien zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een P4 kan niet eens Youtube HD afspelen dus het lijkt me een volstrekt zinloze processor om te gaan gebruiken voor een HTPC. Er zijn heel veel mogelijkheden voor een HTPC. Gebruik de search even en je vindt een apart topic hiervoor.

Je kunt denken aan:
AMD x2 + mobo met geintegreerde grafische kaart
Intel Atom + ION chipset mobo
Intel i3 Sandy Bridge + mobo met geintegreerde grafische kaart
AMD Fusion

Dat zijn zo al vier mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladerash
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-09 11:33
Mashu schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 21:28:
In de slaapkamer zou ik dan eerder gaan voor een USB stick in je TV, of een kabeltje naar een PC/laptop en een fm muis/toetsenbord ;-)

Die Fusion E350 klinkt me trouwns wel behoorlijk als muziek in de oren. Wel ernstig aan de prijs nog, maar ja, tis net nieuw he.
Op deze manier ga ik dan toch echt twijfelen of het op dit moment wel verstandig is om na t edenken over het combineren van een laag vermogen 24/7/365 server en HTPC.
Misschien voorlopig dan toch maar bij het inpluggen van een laptop voor playback blijven, al blijft dat natuurlijk een beetje vervelend.

Daarmee zou dan een server met laag verbruik overblijven. Is dit uberhaupt op de markt voor lage budgetten? Want ik blijf dan nog steeds hangen op EUR100 met recyclen van oude onderdelen. Voor datzelfde geld kan je volgens mij dan misschien nog beter een 4/5 jaar oude dual core laptop halen ne er 3 externe HDD's op aansluiten, zal zuiniger uitpakken en nog goedkoper ook.
Kan me echter niet voorstellen dat dat the way to go is, ik moet dingen over het hoofd aan het zien zijn.
De asus die te koop staat is de top versie. Waarschijnlijk de duurste Fusion die we voorlopig gaan zien. Daarbij gaat Asrock dadelijk ééntje verkopen voor 110 usd wat omgerekend onder de 85 euro zit. Ook MSI en Gigabyte willen rond 100 usd zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kijk ook nog even de kat uit de boom. Dat Asus fusion bord is een mooi ding, maar ik wacht graag even op de concurrentie.
Pagina: 1