Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Overbodige software

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou graag alle overbodige software dat op mijn laptop is meegeleverd verwijderen, maar aangezien de laptop enkel een recovery heeft staan op de harde schijf (waarbij ook die crappy software bij wordt geïnstalleerd?).

Ik kwam uit op deze tool http://www.automated4u.nl...jdert-overbodige-software

Heeft hier iemand ervaring mee?
Betere manieren/programma's om die merkgebonden software te verwijderen (en echt alles ervan verwijderen, alle key, files, zodat er niets achterblijf)

grtz

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Euh, CD'tje downloaden voor het OS-stickertje wat onderop je laptop geplakt zit? Kale installatie uitvoeren en klaar?

[ Voor 4% gewijzigd door MAX3400 op 18-01-2011 17:12 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

MAX3400 schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 17:11:
Euh, CD'tje downloaden voor het OS-stickertje wat onderop je laptop geplakt zit? Kale installatie uitvoeren en klaar?
Dit dus. Wel even noteren welke hardware er in zit, dat is makkelijker drivers zoeken.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Verwijderd

OFF > CSA

Verwijderd

Topicstarter
Lol, wist niet dat dit kon.
Ik dacht dat je uw pc enkel kan recoveren ipv een clean install uit te voeren.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dit lukt niet altijd! Bij sommige fabrikanten is het zo dat de sticker die onder de computer plakt niet de code bevat die je nodig hebt om een schone installatie uit te voeren. Het beste wat je kan doen is de code uitlezen via software, en die gebruiken als die verschilt van de sticker.

Het kan wel zijn dat je erna problemen hebt met activeren, maar een telefoontje naar Microsoft zou dat moeten oplossen.

Verwijderd

Topicstarter
Ff een compleet noob question, maar hoe lees je zo'n code uit?

Zelf heb ik nog nooit een laptop gehad en liet altijd mijn desktop samenstellen via de lokale pc-boer hij zette er dan een clean windows install op ipv die merkgebonden zooi

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Volgens mij kun je deze manier gebruiken om je huidige key en activatie te bewaren. Daarna dezelfde Windows 7 versie installeren en de key en activatie weer inlezen.

[ Voor 24% gewijzigd door MegaTronics op 20-01-2011 17:10 ]

Verwijderd

Prima oplossing als je niet Windows opnieuw wilt installeren.

Ik zou zelf trouwens ook voor een schone installatie gaan, maar heel veel maakt het eigenlijk niet uit.

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:12

Eagle Creek

Breathing security

Een paar achtergebleven keys of files zullen je niet storen hoor. Als je echt niets wil ben je aangewezen op een complete herinstallatie, maar daarbij vervalt ook vaak de support v/d fabrikant.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:04
MegaTronics schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 17:23:
[...]

Dit dus. Wel even noteren welke hardware er in zit, dat is makkelijker drivers zoeken.
Dat is nog van het XP tijdperk.

Of je koopt een laptop uit de zakelijke lijn. Die zijn minder beladen met trial dit trial dat.

[ Voor 16% gewijzigd door jeroen3 op 20-01-2011 17:16 ]

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Windows 7 vind wel veel, maar niet alles. Plus dat je dan niet de allerlaatste versies van de drivers hebt. En inderdaad, de zakelijke lijn van bijvoorbeeld HP kun je erg kaal krijgen met hun recovery software.

[ Voor 32% gewijzigd door MegaTronics op 20-01-2011 17:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
MegaTronics schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 17:52:
Windows 7 vind wel veel, maar niet alles. Plus dat je dan niet de allerlaatste versies van de drivers hebt. En inderdaad, de zakelijke lijn van bijvoorbeeld HP kun je erg kaal krijgen met hun recovery software.
Het ding is: Ik heb al een notebook, dus ik ben niet van plan om een nieuwe aan te schaffen.
Wat is dat voor bullshit? 'als je een clean install doet vervalt de garantie'

1) oneerlijk, want niemand wilt zo'n crap
2) als er dan toch iets stuk is, recover je gewoon met alle crap erop ens tuur je het op

Het is dus mogelijk om een een volledig cleane install van win7 te doen met alleen die code op je laptop?
Hoe dan?
Ik dacht dat je daarvoor een CD nodig had + licentie aanschaffen

EDIT:
Stel dat ik via de fabrikant toch aan een recovery CD kan geraken, dan gaat al die crappy software toch terug mee geïnstalleerd worden?

En als

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2011 18:20 ]

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Een schone installatie kan nooit een reden zijn om de garantie te laten vervallen. Sterker nog, de machine die ik ooit opstuurde wegens een defecte harddisk kreeg ik terug met hun eigen recovery spul er weer op.

Hoe dan ook, je kunt gewoon een schone instalaltie doen, eventueel eerst een image maken van je huidige installatie zodat je altijd terug kunt mocht het om een of andere reden niet lukken.

Zorgen dat je de DVD krijgt van de juiste Windows 7 versie en daar mee installeren. Eventueel eerst met het eerder door mij genoemde tooltje de key en activatie veiligstellen. Bij het installeren geen key invullen en na de installatie de key en activatie terug zetten.

Mocht dat niet lukken dan de activatie via internet opstarten met de key aan de onderkant. Als dat niet lukt moet je Microsoft bellen (gratis nummer) en een zooi cijfers intoetsen waarna de activatie alsnog lukt.

[ Voor 8% gewijzigd door MegaTronics op 20-01-2011 18:43 ]

• jeroen3
MegaTronics schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 18:41:
Een schone installatie kan nooit een reden zijn om de garantie te laten vervallen. Sterker nog, de machine die ik ooit opstuurde wegens een defecte harddisk kreeg ik terug met hun eigen recovery spul er weer op.
Niet op de garantie (hardware), wel op support.

Officieel moet je een dvd van Windows 7 kopen, want het downloaden is strafbaar. Maar Microsoft doet niet moeilijk als jij een geldige sticker hebt in combinatie met de juiste versie. Basic/Home/Prof/Ultimate..

Zo'n laptop fabrikant verdient geld om bijvoorbeeld slechte antivirus software mee te leveren of dure mediaplayers.

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Je betaald een licentie voor het gebruik van de software, niet de media. Die licentie heb je al gekocht bij de aanschaf van het systeem. Gewoon DVD regelen en installeren maar.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:57

Mavamaarten

Omdat het kan!

Verwijder gewoon alle junk ?
Ik moet toegeven dat ik mij ook wel serieus erger aan dit soort toestanden.
Mijn windows installatie op mijn laptop begon kuren te vertonen, en na een fresh install (recovery wipe) was hij trager als voorheen, dankzij alle bloatware die Packard Bell op mijn laptop toverde :+

Android developer & dürüm-liefhebber

Verwijderd

Topicstarter
MegaTronics schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 18:41:

Hoe dan ook, je kunt gewoon een schone instalaltie doen, eventueel eerst een image maken van je huidige installatie zodat je altijd terug kunt mocht het om een of andere reden niet lukken.

Zorgen dat je de DVD krijgt van de juiste Windows 7 versie en daar mee installeren. Eventueel eerst met het eerder door mij genoemde tooltje de key en activatie veiligstellen. Bij het installeren geen key invullen en na de installatie de key en activatie terug zetten.

Mocht dat niet lukken dan de activatie via internet opstarten met de key aan de onderkant. Als dat niet lukt moet je Microsoft bellen (gratis nummer) en een zooi cijfers intoetsen waarna de activatie alsnog lukt.
Hiervoor gewoon bellen naar Microsoft?

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Die zullen je geen DVD opsturen, het beste kun je bijvoorbeeld zoeken in de nieuwsgroepen naar een schone DVD van MSDN/Technet.

Verwijderd

Topicstarter
MegaTronics schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 16:25:
Die zullen je geen DVD opsturen, het beste kun je bijvoorbeeld zoeken in de nieuwsgroepen naar een schone DVD van MSDN/Technet.
OK, is it legal? :D

• jeroen3
Het downloaden van auteursrechtelijk beschermde software die niet met de juiste rechten wordt verspreid (dus usenet/torrent) is volgens de Nederlandse wetten illegaal.

Maar dan moeten ze er wel achter komen.

Mocht je alles op safe willen spelen, een dvd'tje Windows kost volgend mij iets van 30 euro.

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Ik heb ooit wel Office 2000 gekocht als media only, maar of dat tegenwoordig nog steeds op deze wijze leverbaar is weet ik niet.

Verwijderd

Topicstarter
jeroen3 schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 16:56:
Het downloaden van auteursrechtelijk beschermde software die niet met de juiste rechten wordt verspreid (dus usenet/torrent) is volgens de Nederlandse wetten illegaal.

Maar dan moeten ze er wel achter komen.

Mocht je alles op safe willen spelen, een dvd'tje Windows kost volgend mij iets van 30 euro.
Persoonlijk is 30€ niet veel om win7 te hebben, maar ik vertik het om nog eens win7 te kopen, aangezien je daarvoor ook al hebt betaald bij je aankoop.

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Maar welke versie (Home/Pro/Ultimate), bits (32/64) en taal (en/nl/...) heb je nu dan draaien. Dat is namelijk wat makkelijker zoeken.

Versie is niet echt van belang, een bestandje verwijderen en je kunt zelf kiezen welke versie.

[ Voor 26% gewijzigd door MegaTronics op 21-01-2011 17:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel draai ik Windows 7 64 bit Home Premium NL

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10 12:31

Verwijderd

Topicstarter
OK, even alles op een rijtje zetten, want heb al hele dag zitten zoeken op google, microsoft forums,... sommige zeggen: je moet dit zo doen, terwijl anderen zeggen, nee zo lukt het niet, je moet het zo doen, terwijl anderen dan zeggen, nee liever zo want.

Wat een bullshit.

Voor de duidelijkheid: Ik heb onlangs een laptop gekocht, geen CD meegeleverd, maar wel zo'n recovery partition en een code op de onderkant van de laptop.

De laptop bezit veel te veel crappy software a la office works, anti-virus die ik niet wel en nog meer onverbodige nutteloze software.

Is er een manier om een volledig clean install te doen (sonder die crappy software), zonder een CD te kopen van Microsoft zelf en zonder het downloaden van torrents?

PS: Ik moet zeggen dat er wel handige software inzit, hoe behoud ik die (software a la: optimaze battery life)

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 17:01:
[...]

Persoonlijk is 30€ niet veel om win7 te hebben, maar ik vertik het om nog eens win7 te kopen, aangezien je daarvoor ook al hebt betaald bij je aankoop.
En je hebt korting gekregen op je licentie doordat de laptopleverancier door de makers van tools, trials en demoversies gesponsord wordt voor het installeren van die software. Met een 'kale' Windows was je laptop duurder geweest.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Je zou kunnen kijken of je die extra software bij de fabrikant kunt downloaden, maar meestal mis je het niet. Zonder een gekochte/gedownloade DVD kun je alleen maar recoveren naar het standaard image van de leverancier. In dat geval moet je kijken of je alle overbodige software kunt verwijderen via het configuratiescherm. Ik, en met mij vele anderen, kies altijd voor een schone installatie (in mijn geval is het handiger aangezien ik via mijn Technet abo de software gewoon bij Microsoft kan downloaden).

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:13
Wat is het probleem om gewoon al die demo meuk te uninstallen?

Roomba E5 te koop

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 17:50:
OK, even alles op een rijtje zetten, want heb al hele dag zitten zoeken op google, microsoft forums,... sommige zeggen: je moet dit zo doen, terwijl anderen zeggen, nee zo lukt het niet, je moet het zo doen, terwijl anderen dan zeggen, nee liever zo want.

Wat een bullshit.

Voor de duidelijkheid: Ik heb onlangs een laptop gekocht, geen CD meegeleverd, maar wel zo'n recovery partition en een code op de onderkant van de laptop.

De laptop bezit veel te veel crappy software a la office works, anti-virus die ik niet wel en nog meer onverbodige nutteloze software.

Is er een manier om een volledig clean install te doen (sonder die crappy software), zonder een CD te kopen van Microsoft zelf en zonder het downloaden van torrents?

PS: Ik moet zeggen dat er wel handige software inzit, hoe behoud ik die (software a la: optimaze battery life)
Zonder het illegaal downloaden van een windows-cd niet, of je moet iemand hebben met een Windows-cd met dezelfde versie die je kan lenen. Ikzelf download of gebruik altijd een OEM-cd en gebruik de licentiecode op de netbook, zodoende heb je gewoon een cleane installatie, met een legale sleutel.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:15
Canaria schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 18:00:
[...]

En je hebt korting gekregen op je licentie doordat de laptopleverancier door de makers van tools, trials en demoversies gesponsord wordt voor het installeren van die software. Met een 'kale' Windows was je laptop duurder geweest.
Daar ga ik niet vanuit. Ik denk slechts dat de marge voor de fabrikant hoger is geworden.

• pillenboer
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-10 10:31
aangezien je legaal je windows licentie gekocht hebt mag je volledig legaal een cd'tje downloaden. Je bent immers al eigenaar. De reden dat je licentie goedkoper is, is omdat het in een bundel met je hardware zit.

Ik zou dan ook proberen een legale versie te pakken te krijgen (vrienden/familie met een technet account misschien, deze kunnen het gewoon van microsoft downloaden) aangezien je een werkende license key hebt.

• jeroen3
pillenboer schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 18:44:
aangezien je legaal je windows licentie gekocht hebt mag je volledig legaal een cd'tje downloaden. Je bent immers al eigenaar. De reden dat je licentie goedkoper is, is omdat het in een bundel met je hardware zit.
Nee, je hebt gebruikersrecht betaalt via de fabrikant. Je mag het nog steeds niet downloaden. Met Video en Muziek zou dit wel mogen.

Maar wie houdt je tegen?

En de licentie is goedkoper omdat er voor duizend licenties een paar schijfjes zijn gemaakt. En je geen recht hebt op support van Microsoft maar van de Fabrikant.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 21-01-2011 21:44 ]

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-11 21:15

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

MegaTronics schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 17:52:
Alle modellen wat ik krijg zit een recovery xp cd bij.en by default staat dat ding altojd vol met crap. Ik ga een ris server bouwen voor dit euvel.

Keep it calm...en lek mig de zuk

• jeroen3
Ja, maar bij gemiddeld pc van de mediamarkt zit dus geen recovery cd. Want gemiddelde consument gaat zijn computer niet opnieuw installeren.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Om je Key te achterhalen voor een schone installatie kun je evt. deze (open source en op W7 werkende) Keyfinder gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
@hierboven
Omdat er nog steeds dingen actief blijven, die je niet via software kan verwijderen

@anderen
Ik heb net een site gevonden met iemand die hetzelfde had en ze boden een oplossing:
- verwijderen de programma's met decrapifier
- maak dan een image van je systeem
- breng dat naar een CD/DVD

als je ooit eens je systeem wilt recoveren heb je dan een clean install.

Kan iemand bevestigen dat dit legaal is?
Indien ja, kan iemand mij guide zoeken, voor echte computernoobs waar ik zo'n image kan maken?

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Images kun je maken door image programmatuur (true image (betaald maar trial aanwezig), clonezilla (freeware), etc). Ieder programma heeft zijn eigen voor en nadelen, dus je moet zelf maar even bekijken welke het beste voor jou werkt.

En ja, het maken van images is legaal (zie het als een backup).

[ Voor 12% gewijzigd door MegaTronics op 22-01-2011 10:07 ]

• jeroen3
Dat heb ik ooit eens geprobeerd. Dat gaat goed totdat je de image wilt terugzetten.

Wat je (toch) moet doen, ook al is het niet 100% legaal:
- Ga met Torrents of Usenet op zoek naar: "Windows 7 [jouw editie] OEM"
- Zoek een echte versie (geen pliek custom o.i.d.)
- Brand die op een DVD of op een USB
- Veel plezier met installeren

Dit is dus niet 100% legaal omdat stap 1 niet mag van de Nederlandse wet.
De overige stappen mogen wel.

Moeilijk doen met images resulteert in frustraties en extra kosten.

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 22-01-2011 12:55 ]

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Ik heb hier momenteel geen probleem meer met het terugzetten van images met True Image 9.7 (officieel word windows 7 hier niet door ondersteund). Ik had wel problemen om images terug te zetten op systemen waarbij Windows 7 zelf een 100 MB partitie aangemaakt had als boot gedeelte. Als ik die niet gebruik (oftewel ik partitioneer de schijf zelf via diskpart bij de installatie) gaat het restoren zonder problemen. Het enige probleem wat ik daarna heb is dat mijn SSD niet meer gealigned is, maar dat is ook zo weer geregeld met de jusite programmatuur (Paragon Alignment Tool, welke ooit eens gratis licenties weg gaf).

[ Voor 19% gewijzigd door MegaTronics op 22-01-2011 13:32 ]

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-11 00:16
Admiral Freebee schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 08:12:
[...]

Dit lukt niet altijd! Bij sommige fabrikanten is het zo dat de sticker die onder de computer plakt niet de code bevat die je nodig hebt om een schone installatie uit te voeren. Het beste wat je kan doen is de code uitlezen via software, en die gebruiken als die verschilt van de sticker.

Het kan wel zijn dat je erna problemen hebt met activeren, maar een telefoontje naar Microsoft zou dat moeten oplossen.
Ik zit hier met hetzelfde. Als ik een keyfinder gebruik krijg ik een andere key te zien dan de sticker onder mijn laptop. Is dat normaal dan?

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Ja, die key die je Keyfinder vind, is de preactivated key van je laptopfabrikant. Wat je ook nog kunt proberen is om huidige activatie te bewaren via de methode die ik hier al gaf.

Pagina: 1