Toon posts:

Wat is sneller voor de gamer en of grote downloader?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben wat aan het experimenteren met mijn harddisks maar ik kom er niet uit welke setup ik het beste kan pakken... Mijn doel is gewoon de beste prestaties halen aangezien ik veel doe gamen en ook redelijk veel doe downloaden, zoals blu ray films en vervolgens quickparren en met winrar uitpakken.. Ik heb zelf de volgende 3 opties bedacht maar weet niet welke het snelst is (ik gok voor optie 3..):

optie 1
1x80gb velociraptor (10.000rpm) voor windows en progs
1x500gb caviar black (7200rpm) voor geinstalleerde spellen

optie 2
2x500gb caviar black (7200rpm) in raid0 en deze dan opsplitsen in 2 partitieties: 1x80gb voor windows en progs en 1x920gb voor geinstalleerde spellen

optie 3
1x80gb velociraptor (10.000rpm) voor windows en progs
2x500gb caviar black (7200rpm) in raid0 voor de geinstalleerde spellen

En offcourse zijn er snellere opties nog te verkijgen zoals ssd etc.. maar de velociraptor heb ik al.. en wil de prijs beetje beperkt houden (pc is toch al dikke 2jaar oud).
Tot slot ben ik op de hoogte dat met raid0 het risico groter is om data te verliezen aangezien maar 1schijf hoeft te crashen dat ik hoogstwaarschijnlijk alles kwijt ben maar dat maakt me niks uit, regelmatig backuppen en klaar :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2011 17:01 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Waarom de Velo niet gebruiken voor je games op te zetten? Neem aan dat je best wil wachten op het opstarten van Windows van een "gewone" disk maar als je gamet heb je graag een disk met snelle random read times voor textures (en het inladen van levels waar je snel moet/wil spawnen).

En voor een beetje data-security kan je allicht overwegen om de Blacks in RAID1 te zetten voor Windows & Downloads?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:39

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Persoonlijk zou ik voor optie 3 gaan. Het OS zal de lage toegangstijden van de Raptor toch heel erg fijn vinden. Voor het laden van grote mappen zal de RAID0 wel weer aantrekkelijk zijn. Overigens ligt het dus ook een beetje aan de soort games die je speelt.

Al-hoe-wel: Ik denk dat optie 4 beter is:

4. 80GB Raptor voor OS + Games en 500GB voor progs.+data (eventueel 2x500Gb in RAID0, maar dat is afhankelijk van de progs die jij gebruikt en de data die je daarmee verwerkt).

[ Voor 29% gewijzigd door _Dune_ op 18-01-2011 17:07 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• PeterThePirate
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-08-2024
Om te beginnen zou ik optie 1 wegstrepen. (je zou zelf toch ook moeten kunnen bedenken dat optie 3 sneller is en je hebt meer plek)

Dus hoef je nog maar te kiezen uit 2 en 3

Verwijderd

Topicstarter
Nou de Velociraptor gebruiken voor de games is helaas geen optie.. bijv world of warcraft is al 20gb... darksiders is ook al dikke 15gb.. dan is de halve hardeschijf al bijna vol ;)
en betreft backup mogelijkheden heb ik niet nodig.. ik heb een 1tb externe hardeschijf waar ik regelmatig een backupje op maak
oja en betreft de games die ik speel eigenlijk alles :P bijna elk spel wat uitkomt (van de bekende top games) speel ik.. dus zowel shooters als racers als (mmo)rpg etc etc..

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2011 17:10 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

5. SSD voor OS en games

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

de TS moet de velico's nog komen toch? Want bij sommige opties staan ze niet..

Verwijderd

"En offcourse zijn er snellere opties nog te verkijgen zoals ssd etc.. maar de velociraptor heb ik al.."
brilsmurfffje schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 17:46:
de TS moet de velico's nog komen toch? Want bij sommige opties staan ze niet..
Als jullie nou eerst eens de startpost lezen...

Ik zou de Raptor gebruiken voor games die veel gebruik maken van de hardeschijf en die op dit moment ook al veel tijd nodig hebben om te laden. De rest kan dan lekker op de 500GB (eventueel RAID-0). :)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2011 17:53 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 17:51:
"En offcourse zijn er snellere opties nog te verkijgen zoals ssd etc.. maar de velociraptor heb ik al.."
Als jullie nou eerst eens de startpost lezen...
En daar staat duidelijk het volgende in: "Mijn doel is gewoon de beste prestaties halen." En dat doe je dus met een SSD. Verkoop je raptor en koop een SSD, kost je wel wat meer maar vele malen sneller.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Tsurany schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 17:53:
[...]

En daar staat duidelijk het volgende in: "Mijn doel is gewoon de beste prestaties halen." En dat doe je dus met een SSD. Verkoop je raptor en koop een SSD, kost je wel wat meer maar vele malen sneller.
"en wil de prijs beetje beperkt houden"
Dus het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat 'ie wil upgraden naar een SSD.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dan moet hij een bedrag noemen. Een raptor is leuk maar zal amper zoden aan de dijk zetten. Een SSD maakt pas echt verschil.

Verwijderd

Topicstarter
... de beste prestaties met de aangegeven opties van mij... dat ik betere prestaties haal met een ssd snap ik ook... maar dan kan ik netzogoed ook een nieuwe pc kopen dan.. een i7 ofzo ipv van mn amd phenom2 x4 940... en beter 2x een gtx580 ipv mijn gtx470...

En de velociraptor 80gb heb ik al... en wou sowieso al een nieuwe hardeschijf kopen maar of dat nou 1x500 word.. of 1x1000 of 2x500 hangt af van wat de beste samenstelling is qua snelheid..

Vandaar hou aub de opties aan welke ik voorstel betreft hardeschijven.. dus 2x500gb caviar black 1x80gb velociraptor is het maximaal wat ik in mijn pc nog plaats en ik ga dus geen ssd's of andere dinge kopen.

Edit: betreft de games op de velociraptor zetten... leek mij zelf ook het beste maar daar is de schijf gewoon te klein voor.. dus als ik de velociraptor gebruik is het alleen voor windows en progs (progs bedoel ik mee anti virus,brandprogramma,power dvd,msn,adobe reader, officepakket zo ongeveer)

@brilsmurfffje: de velociraptor heb ik allanger, en het klopt inderdaad dat deze niet in alle opties staat.. als namelijk optie2 beter is zet ik de velociraptor gewoon in een andere pc voor alleen het OS of iets dergelijks :)

@Tsurany: ik hoef geen bedrag te noemen.. ik geef duidelijk aan wat ik wil zo ongeveer.. wd caviar black 500gb kost 50euro per stuk.. dus als ik 1pak ben ik 50euro kwijt en als ik 2pak 100.. een goeie ssd heb je niet voor 50euro rond de 500gb dus dat is uitgesloten

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2011 18:06 ]

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:23

Sorbo

Uw hulp in huis!

Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 18:00:
... de beste prestaties met de aangegeven opties van mij... dat ik betere prestaties haal met een ssd snap ik ook... maar dan kan ik netzogoed ook een nieuwe pc kopen dan.. een i7 ofzo ipv van mn amd phenom2 x4 940... en beter 2x een gtx580 ipv mijn gtx470...
Helaas, je draaft iets te ver door. Het leuke aan een SSD is dat je relatief goedkoop een enorme verbetering qua snelheid zult merken. Het is dus een leuke manier om een snellere PC te krijgen, en als je je Velociraptor voor een leuk bedrag kunt verkopen zou ik dat zeker doen.

Een makkelijkere en snellere manier om je pc een boost te geven ga je niet vinden ;)

Verwijderd

Ik zag de 500GB Caviars in de pricewatch staan voor E44, terwijl je voor E49 al een 1000GB Spinpoint F3 hebt:
pricewatch: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB

Vanwaar de keuze voor de Caviars als ik vragen mag? :)

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat mij niet erom dat mn pc een boost krijgt of iets dergelijks.. het gaat mij erom dat ik een nieuwe hardeschijf wil kopen omdat ik plaatsgebrek heb.. en de hardeschijf wat ik in gedachte had was een 1tb schijf.. maar aangezien het nog prestatieverschil kan uitmaken hoogstwaarschijnlijk tussen 1x1tb of 2x500gb in raid.. en dan nog in combinatie met de velociraptor welke ik nog heb.. daarom wil ik graag weten wat het beste qua preformance is, aangezien het prijsverschil tussen een 1tb schijf of 2x500gb maar nihil is en ik dan wel genoeg opslagruimte heb waarvoor het ten eerste is bedoelt.

Bij optie 1 staat inderdaad wel 1x500gb.. dat is dan fout getypt. Dat komt omdat ik dat momenteel heb, en in principe qua prestatie niks uitmaakt.. stel optie1 zou het snelste zijn en ik vervang de 500gb voor een 1gb zou het niets uitmaken qua prestaties

keuze voor de caviar backs is puur omdat ik met WD goede ervaringen heb en tevreden ben en samsung welles heb gehad maar aantal keer defect zijn gegaan.. daarom hoef ik het liefste gewoon bij WD
oja en de 500gb caviar black heeft 32mb cash.. en de 500gb schijve van samsung 16

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2011 18:24 ]

Verwijderd

Het snelste zou zijn :

Je Velociraptor idd voor windows en je evt progs.
2x WDC Black in raid 0 voor de rest...

Snelle windows laadtijd en je games zullen door de raid 0 config ook lkkr snel zijn ( zoiezo sneller als die enkele raptor )

Wel raad ik je aan , omdat je raid 0 heb , te verdiepen in je Savegames.
In de meeste gevallen kun je die uit je Documenten vissen en/of de map waar het spel in geinstalleerd halen en zodoende ook backuppen

Ik had dit niet met Darksiders gedaan en kon dus lkkr opnieuw beginnen :P

Succes met je keuze , en hoor graag wat het geworden is.

Verwijderd

Ik zou voor optie 3 gaan, daar ben je volgens mij gewoon het beste mee uit.

Verwijderd

Topicstarter
Oke thnx.. en ja savegames doe ik ook regelmatig mee backuppen ;) weet ze allemaal wel te vinden van elk spel^^ maar is met raid0 de kans dan zo groot op gegevensverlies? ja oke de kans op een crash van de harddisk is 2x zo groot omdat 2harddisks samen als 1 werken.. maar voor de rest? heb (gelukkig!) nog nooit een defecte WD schijf gehad... (A)
Verder nog meer meningen welke van de 3opties het beste is?

Verwijderd

ik draai ook raid 0 ik heb in al mijn jaren maar 1 keer gezeur ermee gehad.
De kans is groter als met single disks , maar niet zo groot dat je moet oppassen met wat je doet.

Het is meer het idee van , als de stroom uitvalt ben je het sneller kwijt in deze opstelling dan bijv in single mode of raid 1.

EDIT

moet er ook bij zeggen dat bij mij de stroom er vaak is uitgevallen het laatste jaar met maar 1x een gegevensverlies erbij...
Ach jah die ene keer , en als je backups heb , piece of cake toch.....

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2011 18:38 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 18:17:
Het gaat mij niet erom dat mn pc een boost krijgt of iets dergelijks..
het gaat mij erom dat ik een nieuwe hardeschijf wil kopen omdat ik plaatsgebrek heb..
maar aangezien het nog prestatieverschil kan uitmaken hoogstwaarschijnlijk tussen 1x1tb of 2x500gb in raid..
Dus je wilt geen boost, wel opslag, maar toch twijfel je over een RAID 0 omdat het nog kan verschillen in prestaties? Beetje tegenstrijdige post maar het lijkt mij dat je met 2x 500GB RAID 0 zowel een boost als opslag krijgt.

Bovendien zijn de F3's aardig betrouwbaar hoor, en die 2 in RAID 0 geven je toch 1TB extra. Bovendien hebben de Spinpoints 2 platters van 500GB per stuk en heeft de Caviar (volgens mij) 2 platters van 250GB. Dat maakt de Spinpoints toch echt een stuk sneller en dan geven die je dus niet alleen de dubbele opslag, maar ook nog eens een veel hogere snelheid.

Verwijderd

Topicstarter
@Crazy-Mazy: niet alles te letterlijk opvatten.. het gaat mij erom dat ik meer opslag krijg... maar als ik dan voor de opslag te vergrote 2opties heb welke ongeveer evenveel kosten (1x1tb of 2x500gb in raid0) dan wil ik natuurlijk wel de optie met de meeste preformance... maar het hoofddoel is meer opslag.
en de velociraptor heb ik al vandaar dat ik deze ook erbij vermeld omdat misschien een combinatie met de velociraptor erbij nog gunstiger kan zijn voor de prestaties, zoniet dan zet ik hem in 1 van de andere computers welke ik hier heb. En spinpoints zijn vast ook wel goed, het is ook een groot en bekent merk.. maar mijn persoonlijke voorkeur gaat gewoon uit naar de western digital caviar black..
ik vind de tips (over de samsungs bijv) zeker welkom.. maar ik geef duidelijk aan welke schijven ik wil.. en ik vraag niet om advies welk merk/prijs ik zou pakken maar in hoe ik de schijven welke ik al deels heb/nog ga aanschaffen het beste kan opstellen..

Verwijderd

Nouja het gaat hier om zo'n groot verschil dat het vrij apart is om daar niet op in te gaan dus ik dacht dat je er misschien niet van af wist. Het was slechts een suggestie. ;)

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 26-01 19:39
Nu we toch bezig zijn :P
De snelste optie is misschien wel om je 1 TB backupschijf aan je moederbord vast te knopen, en hier je games+OS op te zetten, lees hier maar eens:
http://www.zdnet.com/blog...322?tag=content%3bleftCol

Verwijderd

Topicstarter
Mijn 1tb backup schijf is een externe via USB van western digital(A)
als je bedoelt om de schijf uit de behuizing te halen en dan in de pc te bouwen is mijn antwoord al nee, want deze schijf neem ik ook vaker mee naar andere locaties en dat wil ik ook graag zo houden, usb kabeltje erin en klaar :)

Maar de meeste kiezen tot nu toe dus voor optie3??

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2011 19:00 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 18:59:
Maar de meeste kiezen tot nu toe dus voor optie3??
:Y

Verwijderd

Kan je bij een Windows reinstall ook lekker makkelijk de gehele drive formatteren en ben je in no-time weer up 'n running. :)

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Vraagje voor de SSD-liefhebbers: zou alles op een RAM-disk niet nog sneller zijn dan een ssd?

Uit de OP zou overigens optie 3 mijn voorkeur hebben.

[ Voor 32% gewijzigd door begintmeta op 18-01-2011 19:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 19:19:
Kan je bij een Windows reinstall ook lekker makkelijk de gehele drive formatteren en ben je in no-time weer up 'n running. :)
wat bedoel je precies? snap het niet :X

Verwijderd

uhm je kan dus wel die 1 TB eruit halen (usb, behuizing ) en toch ene andere erin doen uit je pc ??? of lees ik ergens iets niet goed of had je daar wel aangedacht ?
;)

Na dat artikel dus gelezen te hebben (A)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2011 21:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
aahzo... helemaal nog niet aan gedacht :O
mjaa mn backup wat ik dus maak bestaat uit onderandere heel veel films en games etc wat ik dus ook portable wil houden voor als ik ergens naartoe ga, en ik denk dat ik met 500gb krap kom te zitten aangezien ik op mn 1tb schijfje nu nog maar 90 vrij heb XD en dus weer es wat moet opruimen.. maar het is inderdaad wel een slim idee, had ik nog niet aan gedacht.

Maar goed, ik laat mn externe schijf zoals die is, en die 500 caviar green doe ik in een andere pc of verkoop ik voor 15euro :P en ik heb mijn besluit met dank aan de reacties hier gemaakt.. ik ga me 2x caviar black kopen 500gb en die in raid0 zetten en dan die velociraptor gebruik ik voor windows op te installeren.

Stomme vraag wss.. maar op dit moment heb ik de velociraptor dus in gebruik voor windows en die 500gb caviar green voor de games enz..
de 500gb green ga ik dus vervange voor 2x500gb caviar black raid0.. moet ik dan ook mn velociraptor opnieuw installeren met windows? of blijft die gewoon werken en staat er los van de 2x500gb in raid?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 22:11:
Stomme vraag wss.. maar op dit moment heb ik de velociraptor dus in gebruik voor windows en die 500gb caviar green voor de games enz..
de 500gb green ga ik dus vervange voor 2x500gb caviar black raid0.. moet ik dan ook mn velociraptor opnieuw installeren met windows? of blijft die gewoon werken en staat er los van de 2x500gb in raid?
Domme en stomme vragen bestaan niet.... wel overbodige.... _O-
Je hoeft Windows NIET opnieuw te installeren op je velociraptor, die staat los van je andere schijf(ven).
Met andere woorden.... die blijft dus gewoon werken. 8)

Verwijderd

Topicstarter
aah cool :D

EDIT: Zometeen ga ik maar eens mn 2 caviar blacks bestellen (H)

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2011 11:53 ]

Verwijderd

Laat als ze binnen zijn ook even weten hoe het bevalt. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Was ik zeer zeker van plan :) Het pakketje is onderweg met TNT, dus kan ze elk moment binnen krijgen! :D

EDIT: heb ze nu net binnen gekregen,netjes verpakt en offcourse de juiste type hardeschijven welke ik ook had besteld (van mycom via pricewatch). Heb ze ingebouwd en ben ff op beide schijven de extended test aan het draaien van de western digital lifeguard diagnostic tools (doe hardeschijve en werkgeheugen altijd volledig testen voor ik het ga gebruiken). Daarna ga ik offcourse stunte om ze in raid0 / striped te krijgen en hou ik jullie up to date^^

EDIT2 XD: hardeschijven heb ik 1 voor 1 getest en zijn oke, heb ze nu dus beide tegelijk aangesloten, nu bromt mijn pc wel enorm :( voel het gewoon echt in de grond dat gezoem van die hardeschijven en als ik mijn vinger tegen de schijf aan duw voel ik ook dat het de caviar blacks zijn, de velociraptor lijkt wel of die stil staat voel ik totaal geen trillinkje van.. Maargoed waarom ik hier weer reageer is omdat ik de 2blacks in striped heb gezet.. maar de computer niet meer opstart, tijdens het windowsvlaggetje wat komt blijft op een gegeven moment stil staan en krijg ik direct een bluscreen en dan reboot de computer.. als ik hem in de bios terug op ahci of ide zet start de computer wel (en kep de velociraptor niet perongeluk in raid gezet ofzo dit heb ik dubbel gecheckt).. en ik heb die fixe van tevoren gedaan van microsoft welke in mn andere topic staat van disk operation mode... nouja dan maar opnieuw installeren en kijken wat er van komt

[ Voor 116% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2011 15:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
zo nieuw hardeschijfje binnen... in raid0 gezet en flink wat ligge teste met games, uitpakken en data transfers en hd tune benchmark... SUPER dat raid0! echt snelllllll :D

Verwijderd

Have a nice time verder , mooi dat je eruit gekomen bent
Pagina: 1