Zijn er (commerciële) port forwarding diensten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Budha
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-10 17:49

Budha

Online ergo sum

Topicstarter
Recent ben ik overgestapt van XS4ALL naar Ziggo vanwege de kosten en snelheid van de verbinding.

Het was mij al bekend dat Ziggo de inkomende poort 25 blokkeert. Om toch mijn eigen mailserver te kunnen blijven hosten kan ik gebruik maken van een mail forward dienst zoals die van DNS Made Easy. Zij ontvangen dan mijn mail en sturen het naar een poort, anders dan 25, die ik zelf heb ingesteld.

Op zich is dit een prima oplossing om rond die, laten we zeggen, bijzondere beperking van Ziggo te komen, maar ik vroeg mij af of het ook niet anders kan? Mail forwarding is prima, maar dat is natuurlijk maar één poortje waar een oplossing voor wordt geboden.

Een ander belangrijk verschil in de dienstverlening tussen deze providers is dat Ziggo geen vast ip-adres beschikbaar stelt. Als ik het goed heb begrepen krijg je wel een vaste hostname waar je middels een CNAME (ik heb een eigen .nl domein) naartoe kunt verwijzen, maar wat nu als je toch gebruik zou willen maken van een echt vast ip-adres?

Nou bestaat natuurlijk de mogelijkheid tot (virtuele) hosting en co-location, maar eigenlijk wil ik helemaal geen server huren. Veel te duur voor wat ik wil.

Mij lijkt het mooi als een (commerciële) partij op internet een dienst aanbiedt waarbij je een vast publiek ip-adres krijgt en je zelf port forwarding kunt regelen. Alsof je je router niet thuis hebt staan, maar ergens op het internet.

Nou snap ik dat port forwarding is bedoeld voor het mappen van een publiek naar een intern netwerk. Dat lijkt me echter makkelijk op te lossen met een VPN-tunnel. Mijn server zou dus een VPN-tunnel opzetten naar de dienstverlener. Op die manier ben ik dan via een vast publiek ip-adres te benaderen en heb alles zelf in de hand zonder dat er een bak aan dure hardware ergens in een serverrack hoeft te hangen.

Mijn vraag is dus of een dergelijke dienst bestaat? Zo niet, zijn daar technische (of wellicht juridische) redenen voor? Is het een goed idee of stel ik nu iets heel doms voor? Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties.

Uiteraard heb ik hier zelf naar gezocht, maar helaas kom ik dan allemaal VPN-diensten tegen die worden gebruikt om anoniem te 'surfen'. Daar gaat het mij echter helemaal niet om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02:05

BHQ

Hm, voor dat soort zaken zou ik toch echt kijken naar een simpele VPS. Eventueel met 2e IP die je kan 'doorkachelen' naar de andere kant met bijvoorbeeld OpenVPN.

Then again, zo _ontzettend_ vaak verandert je IP waarschijnlijk niet en dingen als mailservers achter consumentenlijntjes hosten is nou ook niet je van het. Mocht het voor wat simpele dingetjes behalve mail zijn dan kan je evengoed een DynDNS accountje oid. aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Budha

Budha

Online ergo sum

Topicstarter
Jarpse schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 16:42:
Hm, voor dat soort zaken zou ik toch echt kijken naar een simpele VPS. Eventueel met 2e IP die je kan 'doorkachelen' naar de andere kant met bijvoorbeeld OpenVPN.

Then again, zo _ontzettend_ vaak verandert je IP waarschijnlijk niet en dingen als mailservers achter consumentenlijntjes hosten is nou ook niet je van het. Mocht het voor wat simpele dingetjes behalve mail zijn dan kan je evengoed een DynDNS accountje oid. aanvragen.
Daar heb je ook wel weer gelijk in. Maar aan de andere kant, wat ik voorstel is op zich toch niet zo ingewikkeld? Grootste probleem lijkt mij het vaste ip en het dataverkeer. De software om het te beheren draait al op zo'n beetje iedere simpele router voor privégebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Het is dat de kosten voor zo'n dienst gewoon niet rendabel zijn. Je hebt voor een paar tientjes per jaar een eigen domein met hosting. Daar kan je dus al je mail op afhandelen. Ik betaal daar voor 5 euro per maand, met unlimited dataverbruik. Als ze 1 euro per maand zouden vragen voor zo'n forward dienst (wat dus best nog veel traffic geeft), verdient zo'n toko daar niets op. Terwijl in verhouding 1 euro per maand al duur is.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Budha

Budha

Online ergo sum

Topicstarter
RaZ schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 16:53:
Het is dat de kosten voor zo'n dienst gewoon niet rendabel zijn. Je hebt voor een paar tientjes per jaar een eigen domein met hosting. Daar kan je dus al je mail op afhandelen. Ik betaal daar voor 5 euro per maand, met unlimited dataverbruik. Als ze 1 euro per maand zouden vragen voor zo'n forward dienst (wat dus best nog veel traffic geeft), verdient zo'n toko daar niets op. Terwijl in verhouding 1 euro per maand al duur is.
Je geeft zelf aan dat je voor vrij lage kosten al de nodige hosting kunt regelen. Wat maakt dan wat ik voorstel relatief duur?

Afhankelijk van het gebruik zal de traffic toch ook wel meevallen? Ik krijg geen gigabytes aan mail binnen per maand. Het zou er dus nogal aan liggen of je dataintensieve diensten aan zou willen bieden via deze weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-09 14:27

RammY

Dát!

Wat is er mis met een mailrelay en je eigen mailserver laten mailen via de mailserver van Ziggo?

Deze advertentieplaats is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:07

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Let in elk geval een beetje op met die CNAME constructie. Je hostname is inderdaad statisch, maar wijst niet altijd ook daadwerkelijk naar jouw IP adres. Zeker kort na IP wijzigingen wil daar nog wel eens wat inconsistentie in zitten.

Althans, dat is wel mijn ervaring bij @home (nu onderdeel van ziggo). Je eigen hostname wijst na een IP wijziging naar een ander IP (bijvoorbeeld, maar niet noodzakelijk, het IP dat je eerst had), dat IP wijst dan via rev DNS weer naar een totaal andere hostname en je eigen IP verwijst via revDNS ook naar weer een andere hostname :P

Ik doe het zelf daarom maar gewoon handmatig. Risico is dat je server een keer niet bereikbaar is vanaf buiten, omdat je het IP niet weet. Gelukkig kan ik dan vaak nog wel via een omweg via IPv6 mijn server bereiken, aangezien de IPv6 tunnel automatisch het nieuwe IPv4 IP adres doorkrijgt.
RammY schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 11:33:
Wat is er mis met een mailrelay en je eigen mailserver laten mailen via de mailserver van Ziggo?
Dat is alleen nuttig voor uitgaand mailen, niet als je mail voor een of ander domein op je thuisserver wilt laten binnenkomen.

[ Voor 16% gewijzigd door Orion84 op 19-01-2011 13:25 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Budha schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 11:27:
[...]

Je geeft zelf aan dat je voor vrij lage kosten al de nodige hosting kunt regelen. Wat maakt dan wat ik voorstel relatief duur?

Afhankelijk van het gebruik zal de traffic toch ook wel meevallen? Ik krijg geen gigabytes aan mail binnen per maand. Het zou er dus nogal aan liggen of je dataintensieve diensten aan zou willen bieden via deze weg.
De prijs van hosting heeft helemaal niets te me maken met kostprijs. Die markt is erg verziekt geraakt de afgelopen 10 jaar. Er is simpelweg veel meer aanbod dan dat er vraag is. Dit gecombineerd met een markt die qua prijs heel transparant is, maar qua kwaliteit juist het tegenovergestelde, zorgt ervoor dat de prijzen bijzonder laag zijn.

Een standaard 13 in een dozijn pakket is dus erg goedkoop, zodra je extra wensen of eisen hebt zoals jij dan ga je betalen.

Als je dit echt wil (waar ik geen reden voor zie eigenlijk) dan is een VPS de beste oplossing.

Waarom wil je dit eigenlijk? Ik zie alleen nadelen: kosten, latency, onnodige load voor encryptie. Maar wat zijn de voordelen?

Als je een simpel DynDNS account neemt dan kun je die waarschijnlijk ook al in je router instellen waardoor je altijd bereikbaar bent onder een vaste hostname. Het CNAME probleem wat ^^ noemt heb je dan ook niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2011 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 11:54

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Wat weerhoud je ervan Ziggo Zakelijk te nemen? Heb je netjes een vast IP, en werk je niet mee aan de IPV4 depletie door naast je Publieke Ziggo IP nog een eigen IP te willen claimen voor het port-forwarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-09 14:27

RammY

Dát!

RammY schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 11:33:
Orion84 schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 11:38:

[...]
Dat is alleen nuttig voor uitgaand mailen, niet als je mail voor een of ander domein op je thuisserver wilt laten binnenkomen.
Voor zover ik weet word een mailrelay gebruikt om juist je mail te laten binnenkomen..
En een smarthost om uit te mailen...

Zo is het altijd @ KPN geweest :/

Deze advertentieplaats is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Budha

Budha

Online ergo sum

Topicstarter
Voor de duidelijkheid, ik zoek geen oplossing voor mijn situatie die er niet al is. Met een mail relay dienst voor binnenkomende mail en een CNAME, of misschien dan toch een oplossing met DynDNS, is voor mij afdoende.

Maar in deze wereld die inderdaad al bol staat van de hostingdiensten verbaasde het mij dat iets dergelijks niet al bestaat. Blijkbaar neigt men meer naar oplossingen voor heel specifieke problemen en minder naar generieke. Okee, dat is misschien niet helemaal waar, maar dan kom je dus op een ander vlak. Dan ga je dus naar co-location of virtuele hosting toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheyenne7
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-12-2024
Het probleem bestaat inderdaad uit 2 zaken:

- IP adres veranderd (ooit) onder je hostname van Ziggo. Overigens kun je ook in je MX record rechtstreeks verwijzen naar je Ziggo hostname wat het CNAME DNS delay issue omzeilt. Of DynDNS gebruiken en die hostname in je MX record stoppen.
- Port 25 wordt geblokkeerd zowel ingaand als uitgaand. DnsMadeEasy kan beide voor je oplossen. En werkt meteen als backup malserver (beetje zoals het vroegere bSMTP van Demon internet). Uitgaand kun je ook Ziggo gebruiken. Maar mij is al opgevallen dat zij zo hun eigen spam/virus/attach block regels hebben..

Virtuele of fysieke hosting voor puur kwalitatieve mailservice (dus met agenda enzo) voor je eigen domein is niet goedkoop voor zover ik weet..

Hoe het met IPV6 zit bij ziggo en of je daar al gebruik van zou kunnen maken weet ik niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:07

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

RammY schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 11:49:
[...]

[...]

Voor zover ik weet word een mailrelay gebruikt om juist je mail te laten binnenkomen..
En een smarthost om uit te mailen...

Zo is het altijd @ KPN geweest :/
Dan begreep ik je verkeerd, sorry :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1