[OSX] Backup software

Pagina: 1
Acties:

• bart1074
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-03-2024
Thuis heb ik een oude Macbook, die ik bij de introductie van het eerstvolgende model MBpro overigens zal vervangen. Om mijn bestanden en dergelijke goed en veilig op te slaan heb ik een NAS-server aangeschaft. Deze is aangesloten op het netwerk en werkt uitstekend. Echter maak ik thuis niet gebruik van een Airport wifistation of Time Capsule NAS-server. Om die reden werkt Time Machine niet op mijn MB, toch? Althans ik kan mijn eigen NAS-server niet selecteren. Hij zegt telkens dat airport niets kan vinden. Daaruit concludeer ik dus maar dat Time Machine alleen werkt i.c.m. een airport wifi station.

Daarom wil ik graag van jullie weten wat de alternatieven zijn. Het liefste natuurlijke gratis, open-source software.
Maar misschien is het het beste als we hier allerlei verschillende pakketen noemen.

Zelf heb ik al iBackup uitgeprobeerd, dit is gratis. Maar wat mij betreft niet echt uitgebreid genoeg. Volgens mij kan het namelijk niet synchroniseren. Idealiter, wil ik namelijk een programma waarbij ik een aantal mappen selecteer die hij moet kopieren naar de NAS-server en vervolgens identiek houdt. Dus als er veranderingen plaats vinden in 1 van de 2 locaties, moet hij die verandering automatisch doorvoeren. Hiervoor zoek ik software. Hopelijk kunnen jullie helpen. Dank

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Je kan proberen of zoiets werkt:
http://www.luit.nl/weblog/?p=1024

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-01 20:43
Als je de NAS formatteerd naar HFS+ zou het moeten werken, heb zelf een MBP en voor de backup een pc met daarin een HFS+ geformatteerde schijf, deze kan ik voor windows gebruiken via macdrive en Timemachine schrijft alles netjes erheen als deze pc aanstaat.

• o.poulssen
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-03-2022
zoek anders eens op een sync programma? heb er in het verleden mee gewerkt en gaat prima met nas op een andere file system. kom alleen ff niet op de naam van dat programma.
toch timemachine en hfs+ moet idd ook goed werken...

iMac 2020 i7

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
ChronoSync is misschien wel wat je zoekt, helaas niet gratis:

http://www.econtechnologi...s/cs/chrono_overview.html

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 20:25
Sommige nas-sen, o.a. Synology, hebben wel ondersteuning voor Time Machine. HFS+ formatteren is daar niet voor nodig.

[ Voor 24% gewijzigd door Jesse op 19-01-2011 13:02 ]

Verwijderd

Het type WIFI accesspoint maakt niet uit, je hebt geen AirPort wifi station nodig. Je kunt je NAS ook wel gebruiken voor TimeMachine. Hiervoor moet je hem waarschijnlijk formatteren naar HFS+ formaat en vervolgens voer je het volgende in in een terminal:
sudo defaults write com.apple.systempreferences TMShowUnsupportedNetworkVolumes 1

Als je nu de schijf mount dan denk ik dat TimeMachine hem wel slikt.

Ik zelf maak via Howl en netatalk encrypted backups naar mijn FreeBSD (met UFS filesystem) server over het netwerk mbv TimeMachine, en dat gaat prima.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2011 13:11 ]

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-01 16:19
Je hebt toch helemaal geen NAS of Airport of Time Capsule nodig om Time Machine te gebruiken?

Ik heb gewoon een simpele USB-harddisk die ik eens per week aansluit op mijn MBPro, die door Time Machine automatisch opgepikt wordt om backups op te maken.

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:21

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Wat voor NAS heb je staan?

• bart1074
Seagate Blackarmor 1TB NAS

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Heb je de documentatie al nageslagen (rtfm :) )? De Seagate Blackarmor heeft namelijk gewoon ingebouwde support voor Timemachine, zie: http://www.seagate.com/st...BANAS-TimeMachine.doc.pdf

@jj71
Kan me voorstellen dat hij de NAS niet alleen heeft gekocht voor TM support, bestanden delen over je netwerken, downloaden via de NAS etc. En als het automatisch gaat zonder dat je zelf een hdd in je macbook hoeft te prikken, dat geniet (bij mij iig) de voorkeur!

[edit]
Een Apple Airport Express heeft een UTP poort, maar die is alleen bedoeld als WAN poort.
10/100BASE-T Ethernet WAN-poort (RJ-45-connector) voor aansluiting van ADSL- of kabelmodem
Ook dit had je zo kunnen vinden > http://www.apple.com/nl/airportexpress/specs.html

Ik ga er gemakshalve van uit dat je een Airport Express hebt.

[ Voor 26% gewijzigd door aramdin op 20-01-2011 13:49 ]

Instagram / YouTube

• bart1074
aramdin schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 13:37:
Heb je de documentatie al nageslagen (rtfm :) )? De Seagate Blackarmor heeft namelijk gewoon ingebouwde support voor Timemachine, zie: http://www.seagate.com/st...BANAS-TimeMachine.doc.pdf

@jj71
Kan me voorstellen dat hij de NAS niet alleen heeft gekocht voor TM support, bestanden delen over je netwerken, downloaden via de NAS etc. En als het automatisch gaat zonder dat je zelf een hdd in je macbook hoeft te prikken, dat geniet (bij mij iig) de voorkeur!

[edit]
Een Apple Airport Express heeft een UTP poort, maar die is alleen bedoeld als WAN poort.

[...]

Ook dit had je zo kunnen vinden > http://www.apple.com/nl/airportexpress/specs.html

Dank voor je reply. Ik heb overigens geen Airport Express in huis maar een Thomson TG789 (KPN Experia box).

[ Voor 11% gewijzigd door bart1074 op 20-01-2011 14:33 ]

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-01 10:34

Digistorm

ex-demo scener

aramdin schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 13:37:

@jj71

[edit]

[...]

Niet dat het voor de TS van belang is, maar dit klopt niet helemaal. De ethernet poort kan ook als LAN poort functioneren, je kunt dan afstemmen op een accesspoint en dit koppelen aan een apparaat dat geen WLAN ondersteunt (zoals een XBOX zonder WLAN dongle). Super handig ;)

Hier stond achterhaalde informatie…

• pasz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-01 21:29
NAS zou gewoon moeten werken. Als een NAS netatalk gebruikt hebben ze meestal ook ondersteuning voor TM.

woei!

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 15:39

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Lucky0wn schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 15:02:
Als je de NAS formatteerd naar HFS+ zou het moeten werken, heb zelf een MBP en voor de backup een pc met daarin een HFS+ geformatteerde schijf, deze kan ik voor windows gebruiken via macdrive en Timemachine schrijft alles netjes erheen als deze pc aanstaat.
NAS op HFS.. het is geen externe schijf. Een nas heeft altijd een eigen indeleing meestal EXT, op een nas draait n.l. een eigen OS.

Om terug te komen op backup software. Ik gebruik Retrospect, nog uit die tijd dat er geen TM was.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• bart1074
Heren,

Dank voor de vele antwoorden. Dankzij een upgrade van de firmware werkt mijn NAS nu wel gewoon met Time Machine inderdaad. Dat heeft dan wel mijn voorkeur.

• punishedbrains
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-01 19:28
jj71 schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 13:20:
Je hebt toch helemaal geen NAS of Airport of Time Capsule nodig om Time Machine te gebruiken?

Ik heb gewoon een simpele USB-harddisk die ik eens per week aansluit op mijn MBPro, die door Time Machine automatisch opgepikt wordt om backups op te maken.
Klopt, maar op den duur wordt dat eens per 2 weken en soms eens per maand. Ik heb nu ook time machine draaien via mn HP media center, automatisch, geen omkijken naar en altijd bezig met een backup in de achtergrond wanneer nodig en meteen op het moment dat de macbook op het wifi netwerk zit. Het enige waar ik dan nog aan hoef te denken is een backup van de media center zelf.

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Precies om die reden is TM een mooie aanvulling op het systeem. Ik zit net te kijken en zie dat ik iets verkeerd begrepen had, ik zag Airport staan en dacht automatisch dat je die in bezit had. In ieder geval mooi om te horen dat TM nu wel goed werkt.

Instagram / YouTube

Pagina: 1