Ik heb een klein, maar snel groeiend bedrijf dat graag gebruik wilt maken van een remote office service (volgens mij heet dat zo). Ik heb een aantal (5-10) exchange accounts nodig op mijn website-domein. Daarnaast wil ik 50-100GB aan netwerkschijfruimte inkopen. Deze netwerkruimte moet van elke plek met een internetverbinding benaderbaar zijn zodat alle werknemers in mijn bedrijf hun bestanden daar op kunnen slaan. Bovendien wil ik een eventueel extra/nieuw exchange-account zelf toe kunnen voegen via een administratorpanel, zodat ik niet in contact hoef te komen met de beheerder. Dit kost me teveel tijd. Ook moet het ophogen van het aantal GB's eenvoudig gaan. Ik weet dat ik via google zoiets snel gevonden heb en dat ik -volgens mij- op zoek moet naar een virtual server (cloud platform). Maar het probleem is dat deze partijen allemaal erg duur zijn. Ik heb een klein bedrijf en kan me niet honderden euro's aan hosting veroorloven. Dat maakt de kosten per werknemer ook erg hoog! Ik ben daarom op zoek naar een klein, startend bedrijf dat dit soort hosting scherp maar goed aan kan bieden. Hopelijk kunnen jullie me op een dergelijk bedrijf wijzen. Bij voorbaat dank!
Verwijderd
Goedkoop zal het nooit worden. MS licentieprijzen zijn best hoog ook voor grote ISP's. misschien kun je beter een serice zoeken met een open source systeem ipv Microsoft Exchange.
Heb je al gekeken naar Google apps for Business
Heb je al gekeken naar Google apps for Business
[ Voor 23% gewijzigd door Equator op 19-01-2011 10:14 ]
Waarom huur je geen server bij een hosting provider en zet je daar Terminal Services met exchange op. Vaak hebben die gasten wel SPLA en dan betaal je niet veel per werknemer en heb je zelf alles in de hand.
LeaseWeb levert deze setup ook.
LeaseWeb levert deze setup ook.
anders kan je ook bij www.knapit.nl kijken. Dit jonge bedrijf levert alles op maat.
Volgens mij is hosted Exchange al best prijzig; ik dacht instappen vanaf 6 Euro per maand ofzo. Wel kan je dit uitbesteden bij een IT-bedrijf en daarna zelf het beheer voeren over Exchange.
Je diskspace is een ander verhaal; je kan niet zomaar "diskspace" koppelen en klaar. Je zal daar mogelijk een server/OS bij moeten hebben en/of permissies moeten regelen, uptime, data-verkeer en dergelijke aanschaffen. Wie monitort dat dan?
Ik denk dat je, afhankelijk van je data-behoefte, mogelijk kan kijken naar een hosted Sharepoint of iets dergelijks. Dat wordt eenmalig "opgezet", daarna kan je binnen het bedrijf zelf het beheer voeren, nieuwe projecten/dirs aanmaken en je hebt meteen versie-beheer waardoor werknemer A niet het werk van werknemer B overschrijft.
Klik anders even op mijn sig...
Je diskspace is een ander verhaal; je kan niet zomaar "diskspace" koppelen en klaar. Je zal daar mogelijk een server/OS bij moeten hebben en/of permissies moeten regelen, uptime, data-verkeer en dergelijke aanschaffen. Wie monitort dat dan?
Ik denk dat je, afhankelijk van je data-behoefte, mogelijk kan kijken naar een hosted Sharepoint of iets dergelijks. Dat wordt eenmalig "opgezet", daarna kan je binnen het bedrijf zelf het beheer voeren, nieuwe projecten/dirs aanmaken en je hebt meteen versie-beheer waardoor werknemer A niet het werk van werknemer B overschrijft.
Klik anders even op mijn sig...
[ Voor 25% gewijzigd door MAX3400 op 18-01-2011 17:09 ]
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Die mailboxen zijn geen probleem, Exchange Online kost je 5 euro per mailbox per maand. Je kunt het ook bij andere leveranciers afnemen maar reken dan op prijzen vanaf een tientje met een stuk minder fucntionaliteit.
Storage is een heel ander verhaal. Misschien dat je er nog eens goed over na moet denken wat voor oplossing je precies zoekt.
Storage is een heel ander verhaal. Misschien dat je er nog eens goed over na moet denken wat voor oplossing je precies zoekt.
Na het lezen van jullie reacties en gesproken te hebben met een aantal partijen, is mij een hoop meer duidelijk.
Wat betreft de Hosted Exchange kom ik er wel uit. Ik mote dat voorlopig even apart zien van het online opslag verhaal.
Wat ik wil is ergens rond de 50GB opslag dat ik altijd en overal kan benaderen. Het liefst moet dit eenvoudig en direct te benaderen zijn. Dus liever niet via een of andere webapplicatie waarbij je de bestanden moet uploaden, maar via een directe netwerkverbinding. Ik wil dus eigenlijk dat de opslag te benaderen is via een netwerkschijf verbinding (in windows althans). Als ik het goed heb begrepen, is het dan van belang dat er Windows Server op deze server draait. Ik geloof dat het dan al snel kostbaar wordt in verband met licenties enzo. Bovendien is het dan goedkoper als ik het zelf beheer. Hoe ingewikkeld is dit? Kan ik hier ergens iets over lezen hoe dit werkt?
Verder wijzen veel partijen naar Cloud Servers/Files die werken met API's en control panels. Dit klinkt interessant, vooral vanwege flexibiliteit en prijs. Maar is het bij dit soort producten mogelijk de schijf direct te benaderen zoals ik hierboven beschijf. Dat is mij namelijk nog onduidelijk.
Een andere gedachte waarmee ik zit is toch om een NAS-server of gewone server aan te schaffen bij mij op kantoor te zetten. Als ik zorg dat die 24/7 stroom heeft en een goede internet verbinding, is dit waarschijnlijk de goedkoopste oplossing. Kunnen jullie mij misschien vertellen of wijzen op informatie wat ik hier voor software op zou moeten zetten om het zo te laten werken als dat ik graag wil.
Zoals jullie merken weet ik hier weinig van af, maar kan ik het niet volledig uitbesteden vanwege budgetbeperkingen. Daarom hoop ik dat jullie de situatie begrijpen en mij enigszins kunnen helpen. Bij voorbaat dank.
EDIT: Ook Google Apps is interessant. Email van Google Apps is duidelijk. Maar hoe kan ik hier mijn online opslag verhaal in kwijt? Ik snap Google Docs, maar dat is niet precies wat ik zoek. Kan ik daar ook een soort van opslag server bij bestellen?
Wat betreft de Hosted Exchange kom ik er wel uit. Ik mote dat voorlopig even apart zien van het online opslag verhaal.
Wat ik wil is ergens rond de 50GB opslag dat ik altijd en overal kan benaderen. Het liefst moet dit eenvoudig en direct te benaderen zijn. Dus liever niet via een of andere webapplicatie waarbij je de bestanden moet uploaden, maar via een directe netwerkverbinding. Ik wil dus eigenlijk dat de opslag te benaderen is via een netwerkschijf verbinding (in windows althans). Als ik het goed heb begrepen, is het dan van belang dat er Windows Server op deze server draait. Ik geloof dat het dan al snel kostbaar wordt in verband met licenties enzo. Bovendien is het dan goedkoper als ik het zelf beheer. Hoe ingewikkeld is dit? Kan ik hier ergens iets over lezen hoe dit werkt?
Verder wijzen veel partijen naar Cloud Servers/Files die werken met API's en control panels. Dit klinkt interessant, vooral vanwege flexibiliteit en prijs. Maar is het bij dit soort producten mogelijk de schijf direct te benaderen zoals ik hierboven beschijf. Dat is mij namelijk nog onduidelijk.
Een andere gedachte waarmee ik zit is toch om een NAS-server of gewone server aan te schaffen bij mij op kantoor te zetten. Als ik zorg dat die 24/7 stroom heeft en een goede internet verbinding, is dit waarschijnlijk de goedkoopste oplossing. Kunnen jullie mij misschien vertellen of wijzen op informatie wat ik hier voor software op zou moeten zetten om het zo te laten werken als dat ik graag wil.
Zoals jullie merken weet ik hier weinig van af, maar kan ik het niet volledig uitbesteden vanwege budgetbeperkingen. Daarom hoop ik dat jullie de situatie begrijpen en mij enigszins kunnen helpen. Bij voorbaat dank.
EDIT: Ook Google Apps is interessant. Email van Google Apps is duidelijk. Maar hoe kan ik hier mijn online opslag verhaal in kwijt? Ik snap Google Docs, maar dat is niet precies wat ik zoek. Kan ik daar ook een soort van opslag server bij bestellen?
[ Voor 6% gewijzigd door bart1074 op 19-01-2011 11:14 ]
Even kort door de bocht: ergens een schijf neerzetten en dan maar verwachten dat "het internet" er altijd bij kan -> onmogelijk.
Ten eerste zal je een verbinding moeten kunnen opzetten tussen de client en "de share". Ten tweede moet je een authenticatie-systeem hebben om te voorkomen dat andere mensen dan de werknemers de bestanden kunnen raadplegen. Ten derde zal je, afhankelijk van de oplossing, aan het OS van de client bekend moeten maken dat/of er share bestaat en hoe je dit gaat benaderen.
Ik lees een beetje "dat je bent vastgeroest" en niet geheel out of the box denkt. Het ter beschikking stellen van data kan op 1, 2, 5, 30 manieren maar je focust teveel op de oude inrichting van een kantoorpandje met een share en iedereen pleurt daar zijn spullen op.
Kijk eens online naar zaken als LiveDrive; is al een andere manier van opslaan. Zelfde geldt voor Google Apps for Businesses.
Al je dat "altijd" ter beschikking stellen, dan moet je zeker niet een NAS en een semi-MKB lijntje in je kantoor afmonteren. 1 storing of 1 brandje en you're f***ed
Ten eerste zal je een verbinding moeten kunnen opzetten tussen de client en "de share". Ten tweede moet je een authenticatie-systeem hebben om te voorkomen dat andere mensen dan de werknemers de bestanden kunnen raadplegen. Ten derde zal je, afhankelijk van de oplossing, aan het OS van de client bekend moeten maken dat/of er share bestaat en hoe je dit gaat benaderen.
Ik lees een beetje "dat je bent vastgeroest" en niet geheel out of the box denkt. Het ter beschikking stellen van data kan op 1, 2, 5, 30 manieren maar je focust teveel op de oude inrichting van een kantoorpandje met een share en iedereen pleurt daar zijn spullen op.
Kijk eens online naar zaken als LiveDrive; is al een andere manier van opslaan. Zelfde geldt voor Google Apps for Businesses.
Al je dat "altijd" ter beschikking stellen, dan moet je zeker niet een NAS en een semi-MKB lijntje in je kantoor afmonteren. 1 storing of 1 brandje en you're f***ed
http://www.google.com/apps/intl/en/business/features.html -> Google Sites StorageKan ik daar ook een soort van opslag server bij bestellen?
[ Voor 7% gewijzigd door MAX3400 op 19-01-2011 11:25 ]
Zet anders eerst even op een rijtje welke eisen je exact stelt aan de oplossing. Denk bijvoorbeeld aan:
- Type bestand die je op wilt slaan
- Rechtenstructuur
- Waar wil je bijhouden welke gebruikers er zijn en wat hun wachtwoord is
- Moeten mensen het zelfde bestand tegelijkertijd kunnen openen?
- Moet een gebruiker een file-lock kunnen hebben op een bestand?
- Waar zijn je werkplekken?
- Moeten de bestanden ook off-line toegangkelijk zijn?
- Welke eisen stel je aan de beveiliging?
Dat zijn maar een paar voorbeelden, ik weet zeker dat je dit zelf prima aan kunt vullen. Je kunt namelijk pas een oplossing vinden als je weet welke eisen je stelt.
Vergeet trouwens niet dat je in PNS post, het gedeelte van het forum wat bedoeld is voor topics over professionele zaken. De standaard ligt hier wat hoger, zie ook: PNS Beleid
- Rechtenstructuur
Dat zijn maar een paar voorbeelden, ik weet zeker dat je dit zelf prima aan kunt vullen. Je kunt namelijk pas een oplossing vinden als je weet welke eisen je stelt.
Vergeet trouwens niet dat je in PNS post, het gedeelte van het forum wat bedoeld is voor topics over professionele zaken. De standaard ligt hier wat hoger, zie ook: PNS Beleid
Wellicht dat ik in het verkeerde forum heb gepost, maar ik weet er inderdaad weinig van af.Jazzy schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 11:44:
Zet anders eerst even op een rijtje welke eisen je exact stelt aan de oplossing. Denk bijvoorbeeld aan:
- Rechtenstructuur
Vandaar ook dat ik jullie hulp in probeer te schakelen. Ik zal proberen mijn eisen duidelijker te formuleren.
- Type bestand die je op wilt slaan --> In feite alle soorten, maar vooral documenten, afbeeldingen, ppt, xls, films (data bestanden)
- Rechtenstructuur --> iedereen moet elkaars bestanden kunnen inzien, zodat als er 1 ziek is de andere ook bij zijn bestanden kan.
- Waar wil je bijhouden welke gebruikers er zijn en wat hun wachtwoord is --> Op het moment maak ik als enige al gebruik van iets wat goed bevalt. Ik heb een applicatie op mijn desktop dat ik uitvoer en dan wordt er een verbinding gelegd (VPN) met een server en verschijnt er een netwerkschijf in mijn computer. In principe hoeft ik niet bij te houden welke gebruiker inlogt. Als ik maar kan uitsluiten dat niemand van buiten het bedrijf erbij kan.
- Moeten mensen het zelfde bestand tegelijkertijd kunnen openen? --> Dit zou ideaal zijn, maar niet per se noodzakelijk. Tegelijk werken in een document zoals in google docs hoeft niet per se.
- Moet een gebruiker een file-lock kunnen hebben op een bestand? --> Dit hoeft ook niet per se maar het zou wel fijn zijn als er 1 gebruiker is die dit zou kunnen, maar dat heeft ook weer te maken met gebruikers en wachtwoorden wat het gecompliceerder maakt lijkt me.
- Waar zijn je werkplekken? --> Er is een kantoor, maar mijn werknemers moeten deze schijf ook van thuis en elke andere locatie met internetverbinding kunnen benaderen.
- Moeten de bestanden ook off-line toegangkelijk zijn? --> Dit hoeft zeker niet. Als het eenvoudig is, is dit wel makkelijk natuurlijk.
- Welke eisen stel je aan de beveiliging? --> Beveiliging moet goed zijn, maar hoeft niet het allerbeste te zijn. Ik ben een klein bedrijfje waarvan ik verwacht dat criminelen niet reuze in geinteresseerd zullen zijn. Dus daar hoeft niet heel erg veel aandacht heen.
Belangrijkste is dat iedereen er overal bij kan mits ze een internetverbinding hebben en dat het niet via een internetapplicatie en uploaden gaat, maar gewoon via een directe verbinding. Hopelijk schept dit duidelijkheid.
Klopt het dat Google Sites Storage alleen via de browser te benaderen is? Volgens mij kan ik hierop ook alleen reguliere office bestanden opslaan of niet?MAX3400 schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 11:18:
[...]
http://www.google.com/apps/intl/en/business/features.html -> Google Sites Storage
Wat betreft LiveDrive, bedankt voor de tip. Ziet er zeer interessant uit. Maar is het ook mogelijk dit met meerdere users te gebruiken. Dat kan ik even niet van de site halen. Of moet ik dan meerdere keren dat pakket aanschaffen? Ik zie wel de share functie, maar dan weet ik niet of ze allemaal zo'n drive op hun computer erbij krijgen. Zie onderstaand bericht van hun website. Het is mij onduidelijk of ik het pakket dan meerdere keren moet aanschaffen.
Can I use Livedrive Briefcase to connect a mobile workforce?
Yes! Livedrive is fantastic for mobile workers! If you set up a Livedrive Backup & Briefcase account and install Livedrive Briefcase on all of your employee’s PCs, then they’ll all be able to see the same L: drive wherever they are. And because Livedrive Briefcase stores files locally as well as online, your team won’t have to be online to use or access the files – any changes they make will just be synchronized when they reconnect later.
[ Voor 57% gewijzigd door bart1074 op 19-01-2011 12:08 ]
Op zich perfect voor zo'n bedrijfje en de document library kun je gewoon dmv. WebDAV als schijf in de Windows Verkenner benaderen. Maar hoe stop je daar 100 GB in?
Ik heb via via ook iets vernomen over OpenVPN. Als je dit op je server installeert en dan vervolgens via een zgn. connect client de verbinding legt, schijn je ook een harde schijf te kunnen toevoegen. Dit schijnt niet heel ingewikkeld te zijn. Via de website van deze applicatie kom ik niet heel veel verder. Wat weten jullie hierover?
Tja, OpenVPN "servertje" inrichten, clients laten inbellen, route-tabel bekend maken en daarna kunnen je users naar \\servernaam\share browsen.Murderer schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 14:06:
Ik heb via via ook iets vernomen over OpenVPN. Als je dit op je server installeert en dan vervolgens via een zgn. connect client de verbinding legt, schijn je ook een harde schijf te kunnen toevoegen. Dit schijnt niet heel ingewikkeld te zijn. Via de website van deze applicatie kom ik niet heel veel verder. Wat weten jullie hierover?
Is dat veilig? Weet niet... Is het handig? Zie mijn eerdere comments over in-house calamiteiten.
Maar als ik die server in een datacentrum plaats dan mijd ik dit soort in-house calamiteiten toch?MAX3400 schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 14:09:
[...]
Tja, OpenVPN "servertje" inrichten, clients laten inbellen, route-tabel bekend maken en daarna kunnen je users naar \\servernaam\share browsen.
Is dat veilig? Weet niet... Is het handig? Zie mijn eerdere comments over in-house calamiteiten.
Ja...Murderer schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 14:51:
[...]
Maar als ik die server in een datacentrum plaats dan mijd ik dit soort in-house calamiteiten toch?
Komt het volgende probleem: KOSTEN (x jaar apparatuur in datacentrum + stroomhuur + bandbreedte) > KOSTEN (BPOS / Hosted Exchange / Google Apps)
Ok het verhaal is duidelijk ik ga me vooral orienteren op de genoemde pakketten, tenzij jullie mij iets gunstigs/positiefs over onderstaande offerte van rackspace kunnen vertellen. Ik heb aan een medewerker van RackSpace mijn hele verhaal voorgelegd en hij komt met de volgende samenstelling. Hij beweert dat dit voldoet aan mijn eisen. Het lijkt erop mijn inziens en is binnen mijn budget.MAX3400 schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 14:56:
[...]
Ja...
Komt het volgende probleem: KOSTEN (x jaar apparatuur in datacentrum + stroomhuur + bandbreedte) > KOSTEN (BPOS / Hosted Exchange / Google Apps)
Voor de Hosted Exchange:
6 mailboxen a £9/mailbox/maand
Zie https://buyonline.rackspace.co.uk/email-apps/configure.php
Andere mogelijkheid is Rackspace Email a £1.50/maand, met een minimum van 10 mailboxen
Voor de verschillen zie hier: http://www.rackspace.co.u...hosting/compare-editions/
Voor de Cloud Servers:
Een standaard Win2008 server met 1GB RAM/40GB – £38/maand (wordt afgerekend op uurbasis)
Voor een server met 2GB RAM/80GB HD zou het het £75.90/maand zijn
Zie http://www.rackspace.co.u...ing/cloud-servers/prices/
Bandbreedte kost £0.05/GB in en £0.12/GB ui
Totaalplaatje:
6 mailboxen * £9 = 65 eur/maand
Server a £38 = 45,50 eur/maand
Bij dit allen zit je verder nergens aan vast en kun je elk moment opzeggen
Bovendien vind ik op hun website naast 'Cloud Servers' ook het product Cloud Files. Dat klinkt ook interessant, alleen kan ik dat volgens mij niet rechtstreeks benaderen. Graag jullie mening.
Waarom zou je daar je hosted exchange afnemen en niet via BPOS? Is goedkoper en je krijgt ruim 12x zoveel opslagruimte per mailbox.
Zie ook http://www.microsoft.com/online/nl-nl/exchange-online.mspx
Waarom zou je daar je hosted exchange afnemen en niet via Microsoft? Ik noemde hierboven toch ook al dat hun Exchange Online maar 5 euro kost?
BPOS is overigens een suite met een aantal producten, waaronder Exchange Online.
BPOS is overigens een suite met een aantal producten, waaronder Exchange Online.
[ Voor 22% gewijzigd door Jazzy op 19-01-2011 15:22 ]
Daar heb je helemaal gelijk in, maar het gaat me vooral even over het online opslag verhaal. Hosted Exchange is duidelijk en ik heb dit gewoon in een offerte bij hen opgevraagd. Vandaar dat het erbij staat. Het is minder relevant. Desondanks bedankt.MADG0BLIN schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 15:17:
Waarom zou je daar je hosted exchange afnemen en niet via BPOS? Is goedkoper en je krijgt ruim 12x zoveel opslagruimte per mailbox.
Je hebt gelijk, ik verwoord het verkeerd, bedoelde hetzelfde. Zie ook de link.Jazzy schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 15:21:
Waarom zou je daar je hosted exchange afnemen en niet via Microsoft? Ik noemde hierboven toch ook al dat hun Exchange Online maar 5 euro kost?
Nee dan worden het gewoon out-house calimiteitenMurderer schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 14:51:
[...]
Maar als ik die server in een datacentrum plaats dan mijd ik dit soort in-house calamiteiten toch?
Is dropbox (http://www.dropbox.com/features) niet wat voor je? kost voor 100GB 19.99 dollar per maand, en je kan daar dus alles opzetten wat je wilt, je kan zelf nog rechten toekennen e.d. Jij bent de baas en hebt controle over wat de andere mogen zien, bewerken en verwijderen.
Het werkt op vele OSen en ook op mobiele telefoons, Dit incombinatie met hosted exchange lijkt mij voor jouw de beste oplossing, nee het is geen share, maar gewoon een map in mijn documenten.
Het werkt op vele OSen en ook op mobiele telefoons, Dit incombinatie met hosted exchange lijkt mij voor jouw de beste oplossing, nee het is geen share, maar gewoon een map in mijn documenten.
Data op meerdere werkplekken beschikbaar hebben, dan zou je ook nog eens kunnen kijken naar Groove of SharePoint Workspace. Dan heeft iedereen een kopie van de data en kun je ook nog eens offline werken.
Verwijderd
Als het dan zo goedkoop moet, kun je dan niet gewoon een dedicated server ergens huren met OS als Debian erop, FTP server installeren, en op de desbetreffende externe clienten een windows network share via FTP toevoegen? Rechten etc kun je lijkt mij definiëren in de FTP server, aangezien iedereen met z'n eigen gebruiker inlogt.
Vervolgens Exchange los ergens anders onderbrengen.
ik zie hier allemaal cloud toepassingen voorbij komen, maar is een simpel servertje (ML 150/350 oid) met voldoende RAM I/O en SBS 2008 Premium(nog even wachten op SBS 2011) eigenlijk niet gewoon wat TS zoekt? Met de premium editie krijg je er een tweede Server 2008 licentie bij die je kunt inzetten om een SQL of TS server op te zetten. (lang leve Hyper V of ESXi)
Het is al met al even een investering van een paar duizend euro, maar reken het om naar het aantal werknemers en een afschrijftermijn van 3 tot 5 jaar? Ik denk dat TS niet moet gaan voor goedkoop, omdat goedkoop veelal duurkoop is, maar moet kiezen voor een all in one oplossing bij één aanbieder in plaats van te shoppen bij meerdere aanbieders om dit vervolgens aan elkaar te knopen, mijn suggestie zou dan dus zijn om te kiezen voor een eigen server met daarop de mogelijkheid om RDS te draaien.
Het is al met al even een investering van een paar duizend euro, maar reken het om naar het aantal werknemers en een afschrijftermijn van 3 tot 5 jaar? Ik denk dat TS niet moet gaan voor goedkoop, omdat goedkoop veelal duurkoop is, maar moet kiezen voor een all in one oplossing bij één aanbieder in plaats van te shoppen bij meerdere aanbieders om dit vervolgens aan elkaar te knopen, mijn suggestie zou dan dus zijn om te kiezen voor een eigen server met daarop de mogelijkheid om RDS te draaien.
[ Voor 6% gewijzigd door nielsl op 20-01-2011 14:02 ]
Wie gaat het dan beheren, wie gaat de backups maken en controleren wie zorgt ervoor dat de rechten goed worden gezet, wie zorgt ervoor dat de VPN naar de shares worden gemaakt.
Of te wel, veel te omslachtig voor een bedrijf zonder IT kennis. Cloud is dus ideaal!
Of te wel, veel te omslachtig voor een bedrijf zonder IT kennis. Cloud is dus ideaal!
FTPVerwijderd schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 12:44:
Als het dan zo goedkoop moet, kun je dan niet gewoon een dedicated server ergens huren met OS als Debian erop, FTP server installeren, en op de desbetreffende externe clienten een windows network share via FTP toevoegen? Rechten etc kun je lijkt mij definiëren in de FTP server, aangezien iedereen met z'n eigen gebruiker inlogt.
En wie gaat die server beheren?
true, maar TS geeft aan hier zelf juist enige bewegingsvrijheid in te willen en hiervoor dus niet afhankelijk te zijn van 3rd party (om even een nieuw exchange accountje aan te maken). Daarnaast ben ik sowieso voor meer eigen beheer dan om iets in een cloud te plaatsen, zeker als je daarvoor bij verschillende aanbieders verschillende diensten moet afnemen. Gezien de wensen van TS kom je toch uit op een Windows Server achtige oplossing, dan is een bak in eigen beheer op de eigen locatie misschien nog niet eens zo'n gek idee, zeker gezien de onbekende factor bandbreedte op locatie bij TS. Als de gebruikers daar gewoon lokaal kunnen werken en het remote werken een extra mogelijkheid is, dan is het plaatsen op de eigen locatie met eigen hardware misschien nog niet zo'n slecht idee.Thijmen schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 20:41:
Wie gaat het dan beheren, wie gaat de backups maken en controleren wie zorgt ervoor dat de rechten goed worden gezet, wie zorgt ervoor dat de VPN naar de shares worden gemaakt.
[ Voor 22% gewijzigd door nielsl op 21-01-2011 00:00 ]
Heb je überhaubt ervaring met cluod dientsten dan? Als ik mijn creditcard trek heb ik binnen 5 minuten 100.000 mailboxen tot mijn beschikking.nielsl schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 23:58:
[...]
true, maar TS geeft aan hier zelf juist enige bewegingsvrijheid in te willen en hiervoor dus niet afhankelijk te zijn van 3rd party (om even een nieuw exchange accountje aan te maken).
[ Voor 5% gewijzigd door Jazzy op 21-01-2011 07:50 ]
jazeker heb ik ervaring met clouddiensten, maar ik denk dat je je moet verplaatsen in TS. Met alle respect voor TS, lijkt het geen tweaker te zijn. Is het dan verstandig om hem via cloud services diensten af te laten nemen? Mijn suggestie zou zijn om de gebruiker tegen zichzelf te 'beschermen' en meer voor een All in One oplossing te gaan.
Maargoed, dat zijn voorkeuren. Tuurlijk kun je 100.000 exchange accounts aanschaffen, maar tegen welke prijs?
Maargoed, dat zijn voorkeuren. Tuurlijk kun je 100.000 exchange accounts aanschaffen, maar tegen welke prijs?
Het gaat er om dat ik dat zonder tussenkomst van een beheerder kan doen en met alle bewegingsvrijheid. Je schreef hierboven dit deze wens een argument tegen een clouddientst zou zijn.
No problem.
Maar wat het alternatief betreft, ik ken dit soort gebruikers wel. Als men geen budget vrij wil maken om het in één keer goed te doen dan krijgen we hier weer de bekende topics:
[SBS2008] Inloggen op werkplekken duurt heel lang
[SBS2008] Afwezigheidsassisten kan niet ingesteld worden
[SBS2008] Server sluit zichzelf steeds af
[SBS2008] Kan geen mail ontvangen, wel verzenden
Even servertje neerzetten, geen systeembeheer nodig en vervolgens lopen klagen dat het allemaal niet werkt. Vooral dit stukje uit de startpost verbaast me:
Waarom je bij een klein startend bedijf beter af zou zijn is me helemaal een raadsel. Omdat die hun zaakjes beter op orde hebben? Omdat jonge mensen meer ervaring hebben? Het zal wel...
[SBS2008] Inloggen op werkplekken duurt heel lang
[SBS2008] Afwezigheidsassisten kan niet ingesteld worden
[SBS2008] Server sluit zichzelf steeds af
[SBS2008] Kan geen mail ontvangen, wel verzenden
Even servertje neerzetten, geen systeembeheer nodig en vervolgens lopen klagen dat het allemaal niet werkt. Vooral dit stukje uit de startpost verbaast me:
En wat is er eigenlijk mis mee om als beginnende ondernemer pakweg 2000-3000 euro in ICT te investeren? Want veel meer hoeft het niet te kosten. Dan heb je alles centraal, netjes geïnstalleerd en kun je in principe 4 jaar vooruit.Maar het probleem is dat deze partijen allemaal erg duur zijn. Ik heb een klein bedrijf en kan me niet honderden euro's aan hosting veroorloven. Dat maakt de kosten per werknemer ook erg hoog! Ik ben daarom op zoek naar een klein, startend bedrijf dat dit soort hosting scherp maar goed aan kan bieden. Hopelijk kunnen jullie me op een dergelijk bedrijf wijzen.
Waarom je bij een klein startend bedijf beter af zou zijn is me helemaal een raadsel. Omdat die hun zaakjes beter op orde hebben? Omdat jonge mensen meer ervaring hebben? Het zal wel...
Ik ben het helemaal met je eens, tot op de komma, alleen zou ik toch aanraden om een goeie eigen server neer te zetten. Ik denk dat dat meer flexibiliteit en mogelijkheden geeft dan een cloudoplossing. Maar het mag gezegd worden dat goeie ICT initieel geld kost, maar je vervolgens geld bespaart omdat je niet de hele tijd aan het $^%$&$& bent met het spul.
Je werkt je eigen argumentatie tegen. Je vindt dat TS geen cloud diensten moet nemen omdat hij geen Tweakers is maar het draaien van een eigen server vind jij geen probleem? Ik moet zeggen dat juist veel cloud aanbieders helemaal niet gericht zijn op deze zo genaamde 'tweakers'. Gewoon online admin schermen met een beperkt aantal opties. Ideaal als je weinig wensen zoals de TS lijkt te hebben. Daarnaast zit in de berekening van een cloud dienst een uptime en backup SLA, dat kan jij niet bieden met je eigen server zonder direct flink te investeren. Ik denk juist als je niet veel geld aan ICT wil uitgeven je veel beter uit bent met een cloud dienstverlening (gewoon vaste maandelijkse lasten ipv periodieke investeringen + vaste lasten).nielsl schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 15:48:
Ik ben het helemaal met je eens, tot op de komma, alleen zou ik toch aanraden om een goeie eigen server neer te zetten. Ik denk dat dat meer flexibiliteit en mogelijkheden geeft dan een cloudoplossing. Maar het mag gezegd worden dat goeie ICT initieel geld kost, maar je vervolgens geld bespaart omdat je niet de hele tijd aan het $^%$&$& bent met het spul.
^ Ware het niet dat TS niet precies weet wat hij nodig heeft en het er zelfs op lijkt dat het product wat hij zoekt niet bestaat.
Als ik dit lees ben jij een perfecte klant voor Sharepoint & Exchange Online : dus BPOS.
Hier heb je een full exchange account met alle opties die je wilt in de cloud. Beheersbaar via http://admin.microsoftonline.com , en je kan nog meer instellen via de PowerShell.
Dan voor de bestanden gebruik je Sharepoint, kan je er altijd aan. Wat document library's en de rest dan ook nog. Desnoods in samenwerking met Revelation voor een offline backup. Dit gebruiken wij tot zeer tevredenheid!
Hier heb je een full exchange account met alle opties die je wilt in de cloud. Beheersbaar via http://admin.microsoftonline.com , en je kan nog meer instellen via de PowerShell.
Dan voor de bestanden gebruik je Sharepoint, kan je er altijd aan. Wat document library's en de rest dan ook nog. Desnoods in samenwerking met Revelation voor een offline backup. Dit gebruiken wij tot zeer tevredenheid!
Computers make very fast, very accurate mistakes.
Verwijderd
Ik heb een startend bedrijf (sinds 1 augustus) met daarin een 6 tal werkende personen. Wij gebruiken Google Apps alleen voor de mail. En we gebruiken Dropbox voor het veiligstellen en delen van documenten. Ook gebruiken wij (omdat we veel klantcontacten hebben) Salesforce.com
Al deze zaken vragen slechts een internet verbinding en het kost bijna niets. Verder heb je er ook (tot nu toe) geen omkijken naar.
Al deze zaken vragen slechts een internet verbinding en het kost bijna niets. Verder heb je er ook (tot nu toe) geen omkijken naar.
Hoeveel data kun je in een document library kwijt?tc982 schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 16:14:
Als ik dit lees ben jij een perfecte klant voor Sharepoint & Exchange Online : dus BPOS.
Ik weet wel wat ik nodig heb, alleen heb ik wat moeite het te benoemen.Jazzy schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 16:11:
^ Ware het niet dat TS niet precies weet wat hij nodig heeft en het er zelfs op lijkt dat het product wat hij zoekt niet bestaat.
Wat mij betreft is het hele hosted exchange verhaal (mail) duidelijk. Ik heb gewoon 6 accounts nodig en dat kan ik in principe op veel plekken afnemen, alleen lijkt het i.c.m. BPOS pakket het goedkoopste. Als ik er dan een 7e of meer mailboxen aan toe wil voegen, schijnt dit makkelijk te kunnen via het admin panel.
Verder heb ik opslagruimte nodig die direct online te benaderen is. Dit hoeft niet per se bij dezelfde partij, maar is natuurlijk wel prettig. Veel partijen bieden dit aan in een zogenaamde extern bureaublad omgeving en dat is wat ik niet wil. Ik wil het de online data opslag gewoon als een externe drive kunnen benaderen. Het is mij nog niet helemaal duidelijk of sharepoint hier nou zo geschikt voor is, omdat ik nog niet precies weet hoe dit in elkaar zit. Verder zijn dropbox, livedrive en opendrive goede alternatieven. Ik weet niet of jullie nog iets kunnen zeggen over deze drie laatst genoemde alternatieven in relatie tot elkaar?
Als ik bij ICT bedrijven over online opslag begin kom ik vaak bij een clouddienst met windows server uit waarbij ik vervolgens zelf de verbinding tot stand moet gaan brengen aangezien de support op zo'n dienst vooral kostbaar is. Om die reden ligt mijn voorkeur op dit moment bij een dienst zoals BPOS of hosted exchange i.c.m. dropbox of iets dergelijks. Ik neem deze week mijn beslissing en zal jullie nadien op de hoogte stellen van mijn ervaringen als ondernemer en niet-tweaker!
Veel dank alvast.
Even een kleine correctie, twee eigenlijk. De suite die jij bedoelt heet BPOS (Business Productivity Online Suite) en een onderdeel van die suite is het product Exchange Online. BPOS kost een tientje en Exchange Online los kost 5 euro. Je neemt Exchange Online dus niet in combinatie met BPOS maar eventueel als onderdeel van BPOS.Murderer schreef op maandag 24 januari 2011 @ 13:57:
[...]
Ik weet wel wat ik nodig heb, alleen heb ik wat moeite het te benoemen.
Wat mij betreft is het hele hosted exchange verhaal (mail) duidelijk. Ik heb gewoon 6 accounts nodig en dat kan ik in principe op veel plekken afnemen, alleen lijkt het i.c.m. BSOP pakket het goedkoopste. Als ik er dan een 7e of meer mailboxen aan toe wil voegen, schijnt dit makkelijk te kunnen via het admin panel.
Verder zul je misschien de naam Office 365 tegenkomen, dat is de nieuwe editie van BPOS die laterditjaar beschikbaar komt. Maar in principe gaat het hier dus om dezelfde oplossing.
Dank. Opzich ben ik van deze informatie op de hoogte. Heeft iemand nog wat toe te voegen over de producten dropbox, livedrive en opendrive?Jazzy schreef op maandag 24 januari 2011 @ 14:07:
[...]
Even een kleine correctie, twee eigenlijk. De suite die jij bedoelt heet BPOS (Business Productivity Online Suite) en een onderdeel van die suite is het product Exchange Online. BPOS kost een tientje en Exchange Online los kost 5 euro. Je neemt Exchange Online dus niet in combinatie met BPOS maar eventueel als onderdeel van BPOS.
Verder zul je misschien de naam Office 365 tegenkomen, dat is de nieuwe editie van BPOS die laterditjaar beschikbaar komt. Maar in principe gaat het hier dus om dezelfde oplossing.
Da's mooi. Het feit dat je de naam consequent verkeerd schrijft wekte een andere indruk.Murderer schreef op maandag 24 januari 2011 @ 14:10:
[...]
Dank. Opzich ben ik van deze informatie op de hoogte.
Het zat blijkbaar niet goed in mijn hoofd. Maar het was duidelijk wat ik bedoelde.Jazzy schreef op maandag 24 januari 2011 @ 14:11:
[...]
Da's mooi. Het feit dat je de naam consequent verkeerd schrijft wekte een andere indruk.
Uiteindelijk keuze is gevallen op exchange als onderdeel van BPOS en data opslag door middel van een Synology NAS (Raid 1) die ook extern te benaderen zal zijn. Bovendien zal de NAS een dagelijkse backup maken naar een harde schijf op externe locatie.
Bedankt voor jullie hulp.
Bedankt voor jullie hulp.
Pagina: 1