Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hogeschool licenties voor bedrijf gebruiken, mag dat?

Pagina: 1
Acties:

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-11 10:28

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
ik ben werkzaam op een school waarbij ik via Surfspot.nl mijn licenties aanschaf voor Windows, Adobe etc. niks aan de hand zou je zeggen, omdat ik dat mag als medewerker.

Maar ik heb ook een eigen bedrijf en ik werk op de pc waarop de licenties van Surfspot.nl staan. Mag dit eigenlijk wel? Of kan ik nu problemen krijgen met BSA?

Ik probeer die mensen te bereiken, maar hun site is enorm sloom.

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Yzord schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 13:41:
ik ben werkzaam op een hogeschool waarbij ik via Surfspot.nl mijn licenties aanschaf voor Windows, Adobe etc. niks aan de hand zou je zeggen, omdat ik dat mag als medewerker.

Maar ik heb ook een eigen bedrijf en ik werk op de pc waarop de licenties van Surfspot.nl staan. Mag dit eigenlijk wel? Of kan ik nu problemen krijgen met BSA?

Ik probeer die mensen te bereiken, maar hun site is enorm sloom.
Als ze langskomen heb je een probleem. Als je niet langskomen niet. Als je er niet op forums over gaat posten, al helemaal niet.

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Hoezo heb ik een probleem? Ik mag als medewerker van mijn werk deze software gebruiken. Dus ik zou eigenlijk de argumentatie willen weten waarom ik dan een probleem heb, want ik mag ik de licenties gebruiken buiten mijn werktijd.

Of moet ik speciaal voor mijn werk een nieuwe pc kopen? Wat ik persoonlijk onzin vind.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als jij de Surfspot-aangeschafte software niet gebruikt voor je bedrijf en/of economisch gewin voor dat bedrijf, dan is er niets aan de hand. Maar volgens mij is Surfspot (zelfs de site-license) alleen bedoeld voor gebruik door/voor/tijdens de school waar die license aan hangt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
code:
1
Het is verboden de campuslicentie-software te gebruiken voor commerciële activiteiten.

Ik weet genoeg. Ik zal dus een nieuwe pc moeten gaan aanschaffen. Bedankt voor de overige info.

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:11
Inderdaad een lastige kwestie. Je mag de software puur alleen voor je werk gebruiken en eigenlijk niet eens voor privédoeleinden zover ik weet. Dit is inderdaad een lastige kwestie met oog op het bezitten één PC (althans, één PC welke voor meerdere doeleinden wordt gebruikt). Maar als jij zegt dat jij die licenties niet voor je bedrijf gebruikt (of privé) dan kunnen ze dat nooit hard bewijzen. Tenzij het om een OS gaat.

• MAX3400

MAX3400

Yzord schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 13:51:
code:
1
Het is verboden de campuslicentie-software te gebruiken voor commerciële activiteiten.

Ik weet genoeg. Ik zal dus een nieuwe pc moeten gaan aanschaffen. Bedankt voor de overige info.
Even afgezien van de nieuwe hardware, vraag even na bij de Hogeschool of jij, via hun, op persoonlijke titel, in ieder geval een Technet-korting kan krijgen. Scheelt je enorm in de aanschaf van Windows, Office en dergelijke. Zitten wel weer haken & ogen aan wat Microsoft verstaat onder het gebruik van die software in "produktie-omgevingen".

/edit: je kan natuurlijk ook je Windows-key vervangen door een commerciele licentie en de apps van Surfnet draaien onder een ander account. Weet niet precies hoe/wat dit met Surfnet-bepalingen doet maar als je inlogt onder account "school", heb je wel toegang tot Adobe etc. en als je inlogt onder account "werk", dan heb je dat niet.

[ Voor 20% gewijzigd door MAX3400 op 18-01-2011 13:54 ]

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Ik mag de licenties gebruiken buiten werktijd en dat hoeft niet voor mijn werk te zijn. En het gaat hier om licenties van CS5 en Windows.

Ik zal voor zakelijke middelen een laptop moeten aanschaffen met Linux of mijn oude XP licentie. Want ik heb geen zin in twee pc's die volop staan te draaien terwijl ik er maar eentje tegelijk gebruik.

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:41
Als je de programma's die je via surfspot hebt aangeschaft, maar deze deels ook zakelijk gebruikt zou het moeten hebben van een licentie genoeg moeten zijn. Het hoeft niet op een andere pc geinstalleerd te zijn.
Het gaat de BSA niet om de letterlijke key, maar of jij het recht hebt de software te gebruiken voor het doel waar je het voor gebruikt (de licentie die bij de key hoort dus).

• MAX3400

MAX3400

GS2K1 schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 13:55:
Als je de programma's die je via surfspot hebt aangeschaft, maar deze deels ook zakelijk gebruikt zou het moeten hebben van een licentie genoeg moeten zijn. Het hoeft niet op een andere pc geinstalleerd te zijn.
Het gaat de BSA niet om de letterlijke key, maar of jij het recht hebt de software te gebruiken voor het doel waar je het voor gebruikt (de licentie die bij de key hoort dus).
Niet geheel... Als jij, bijvoorbeeld, een 10-user licentie koopt van een bepaald pakket en dat op 20 werkplekken installeert omdat iedereen flexplekken heeft, moet jij kunnen aantonen (!!!) dat het onmogelijk is dat het pakket meer dan 10x concurrent wordt opgestart. Kan je dat niet, dan zal de BSA met een bonnetje komen om even af te rekenen.

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Ja en in dat bonnetje heb ik niet zoveel zin in in de tussentijd dat ik op zoek ben naar een licentie. Dus request for deletion aangevraagd bij mod.

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:39
MAX3400 schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 13:53:
[...]

Even afgezien van de nieuwe hardware, vraag even na bij de Hogeschool of jij, via hun, op persoonlijke titel, in ieder geval een Technet-korting kan krijgen. Scheelt je enorm in de aanschaf van Windows, Office en dergelijke. Zitten wel weer haken & ogen aan wat Microsoft verstaat onder het gebruik van die software in "produktie-omgevingen".

/edit: je kan natuurlijk ook je Windows-key vervangen door een commerciele licentie en de apps van Surfnet draaien onder een ander account. Weet niet precies hoe/wat dit met Surfnet-bepalingen doet maar als je inlogt onder account "school", heb je wel toegang tot Adobe etc. en als je inlogt onder account "werk", dan heb je dat niet.
TechNet licenties mogen niet gebruikt worden voor commercieel gewin. Deze licenties mogen alleen gebruikt worden om omgevingen te testen:
You may not use it in a live operating environment, a staging or production environment.

• jeroenikke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:52
Ik zat met hetzelfde probleem, en heb me ingeschreven op MS BizSpark, zodat mijn Windows licenties toch al goed zitten. Natuurlijk weet ik niet wat je bedrijfje doet, en of het dus voldoet aan de voorwaarden om in te gaan op het BizSpark programma. Maar wat ik dan wel nog eens moet nakijken, is of je die licenties dan weer mag gebruiken voor privédoeleinden... Maar daarvoor heb je dan je Surfnet licenties zeker? (Voor ons in België zijn dat de MSDNAA licenties)

Dit is natuurlijk enkel voor MS producten...

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:49

itsalwaysme

Graast voor DB

Yzord schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 13:54:
Ik mag de licenties gebruiken buiten werktijd en dat hoeft niet voor mijn werk te zijn. En het gaat hier om licenties van CS5 en Windows.

Ik zal voor zakelijke middelen een laptop moeten aanschaffen met Linux of mijn oude XP licentie. Want ik heb geen zin in twee pc's die volop staan te draaien terwijl ik er maar eentje tegelijk gebruik.
Je kan natuurlijk ook een dual-boot op je pc installeren. En dan 2 verschillende licenties gebruiken.
Kan je werk en prive ook nog gescheiden houden.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Zo'n vaart loopt dat niet hoor, het is niet zo dat ze morgen bij je op de stoep staan.
En als dat wel zo zou zijn heb je ergens in je directe kennissenkring iemand zitten die toevallig ook dit topic heeft gelezen én weet over wie het gaat én weet waar je huis woont én het voor elkaar krijgt om per ommegaande een bezoekje te regelen van genoemde heren.

Nou weet ik uit ervaring dat dat vooraf gegaan wordt door de nodige communicatie dus heb je alle tijd om je zaken voor je eigen BV netjes te fixen zonder oneigenlijk gebruik van je Surfspot licenties.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
itsalwaysme schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 14:07:
[...]

Je kan natuurlijk ook een dual-boot op je pc installeren. En dan 2 verschillende licenties gebruiken.
Kan je werk en prive ook nog gescheiden houden.
Dat kan natuurlijk ook ja...of met virtualbox..hmm, denk dat ik dat maar ga doen. ik heb nog een oude commerciele XP licentie, dus die is daar mooi goed voor.
En zo heb ik ook maar 1 pc draaien.

Allemaal uitermate bedankt voor het meedenken.

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:41
MAX3400 schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 13:57:
[...]

Niet geheel... Als jij, bijvoorbeeld, een 10-user licentie koopt van een bepaald pakket en dat op 20 werkplekken installeert omdat iedereen flexplekken heeft, moet jij kunnen aantonen (!!!) dat het onmogelijk is dat het pakket meer dan 10x concurrent wordt opgestart. Kan je dat niet, dan zal de BSA met een bonnetje komen om even af te rekenen.
Je moet kunnen aantonen dat je licenties overeenkomen met je installaties. Het maak niet letterlijk uit welke key je hebt. Misschien had iets duidelijker moeten zijn: Yzord hoeft geen 2e pc aan te schaffen om daar de versies met de andere licentie op te installeren.

Waar het in dit geval op zal neerkomen is dat je 1 installatie hebt met daarbij 2 licenties. 1 licentie van surfspot omdat Yzord op een hogeschool werkt en 2e licentie een 'normale' omdat hij een bedrijf heeft.

natuurlijk moet je niet de Surfspot Ultimate versie hebben en de "gewone" als Basic versie...

[ Voor 4% gewijzigd door Arnold op 18-01-2011 14:29 ]

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Waarom zou je een nieuwe laptop aan gaan schaffen voor de volledige licentie? Met die licentie mag je, voor zo ver ik weet, ook in het onderwijs 'en uiteraard privé' werken. Dus koop gewoon de volledige licentie en verander even je codes in CS5.

Hoe het met je Windows licentie zit weet ik niet, maar ik verwacht exact hetzelf. Ook daarbij is dus de aanschaf van een volledige licentie een stuk goedkoper dan een compleet nieuwe laptop. Tenzij dat je school dit niet toelaat oid...

Maar aan de andere kant, hoeveel studenten/docenten/eenmanszaakjes/BV's hebben illegale software draaien en worden in 10 jaar tijd nooit gecontroleerd. Als je het geld kunt missen zou ik legale licenties nemen, maar dan moet je wel even € 2.500,00 (of € 3.500?!) investeren :)

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Ik heb geen zin in boetes die mijn bedrijf meteen de afgrond in storten. Zou zonde zijn van alle tijd en geld.
Pagina: 1