Hallo medetweakers,
Ben afgelopen zondag voor het eerst in aanraking gekomen met de script/programmeer taal python.
op aanraden van een vriend die dacht, dat het voor mijn doel een handig middel zal zijn.
ik snap alleen niet wat er nu gebeurd, volgens mijn logica werkt het. maar python is eigenwijs (de aanhouder wint?)
ik heb het volgende stukje code(tot echt de bron verkleint waar het probleem zit:
Dit is wat ik eruit krijg:
terwijl ik het volgende verwacht eigenlijk:
ik zie dus dat als ik "lol" verander, dit ook mee veranderd in "schema"
terwijl imo dat in schema moet blijven staan omdat ik dat daar naar toe heb gekopieerd met append, en dus niets meer van doen heeft met "lol"
uiteindelijk wil ik dus een schema hebben zoals : schema[lol,lol,lol,lol] waarbij elke lol een andere waarde heeft. en bereikbaar is met "schema[0].pop" zodat ik de laatse waarde uit de eerste lijst zo kan ophalen
nu mijn vragen:
- is het duidelijk wat ik wil?
- pas ik list wel op de juiste manier toe?
- moet ik zoeken naar iets anders? (een hint in de juiste richting is meer dan genoeg).
- een oplossing zal mooi zijn
Ben afgelopen zondag voor het eerst in aanraking gekomen met de script/programmeer taal python.
op aanraden van een vriend die dacht, dat het voor mijn doel een handig middel zal zijn.
ik snap alleen niet wat er nu gebeurd, volgens mijn logica werkt het. maar python is eigenwijs (de aanhouder wint?)
ik heb het volgende stukje code(tot echt de bron verkleint waar het probleem zit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| import random #haal wat libaries op schema = list() #maak een lijst aan lol = list() #maak lijst 2 aan lol = [1,1,1,2,2,2,3,3,3,4,4,4,5,5,5,6,6,6] #vul de lijst lol met gegevens print lol # laat zien wat erin staan schema.append(lol) #stop dit in "schema" als list print schema #laat het schema zien random.shuffle(lol) #hutsel de lijst van lol door elkaar print lol #laat lol zien. print schema # laat schema zien |
Dit is wat ik eruit krijg:
code:
1
2
3
4
| [1, 1, 1, 2, 2, 2, 3, 3, 3, 4, 4, 4, 5, 5, 5, 6, 6, 6] [[1, 1, 1, 2, 2, 2, 3, 3, 3, 4, 4, 4, 5, 5, 5, 6, 6, 6]] [5, 4, 5, 2, 6, 4, 6, 3, 3, 4, 5, 6, 2, 1, 1, 1, 2, 3] [[5, 4, 5, 2, 6, 4, 6, 3, 3, 4, 5, 6, 2, 1, 1, 1, 2, 3]] |
terwijl ik het volgende verwacht eigenlijk:
code:
1
2
3
4
| [1, 1, 1, 2, 2, 2, 3, 3, 3, 4, 4, 4, 5, 5, 5, 6, 6, 6] [[1, 1, 1, 2, 2, 2, 3, 3, 3, 4, 4, 4, 5, 5, 5, 6, 6, 6]] [5, 4, 5, 2, 6, 4, 6, 3, 3, 4, 5, 6, 2, 1, 1, 1, 2, 3] [[1, 1, 1, 2, 2, 2, 3, 3, 3, 4, 4, 4, 5, 5, 5, 6, 6, 6]] |
ik zie dus dat als ik "lol" verander, dit ook mee veranderd in "schema"
terwijl imo dat in schema moet blijven staan omdat ik dat daar naar toe heb gekopieerd met append, en dus niets meer van doen heeft met "lol"
uiteindelijk wil ik dus een schema hebben zoals : schema[lol,lol,lol,lol] waarbij elke lol een andere waarde heeft. en bereikbaar is met "schema[0].pop" zodat ik de laatse waarde uit de eerste lijst zo kan ophalen
nu mijn vragen:
- is het duidelijk wat ik wil?
- pas ik list wel op de juiste manier toe?
- moet ik zoeken naar iets anders? (een hint in de juiste richting is meer dan genoeg).
- een oplossing zal mooi zijn
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber