Toon posts:

Lag tijdens opstarten en openen 'Computer' door HDD?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal,

Ik heb een paar dagen geleden mijn voormalige raid 5 setup vervangen met een enkele Samsung Spinpoint F3.

Sinds ik dit heb gedaan blijft Windows op verschillende momenten op een vreemde manier hangen.

Nu heb ik Windows Vista opnieuw geinstalleerd, alle RAID drivers uitgeschakeld en gecontroleerd dat DMA was ingeschakeld op de harde schijf.

Maar als ik probeer 'Computer' te openen duurt het een erg lange tijd voordat explorer mijn partities laat zien. Mijn muis beweegt zich dan schokkerig over het beeld en ik kan feitelijk niets meer doen totdat de lag voorbij is.

Hetzelfde gebeurt als ik windows opstart, altijd op hetzelfde moment. In de achtergrond hoor ik dan het "Windows heeft een nieuw extern apparaat gevonden" geluid spelen, maar dit geluid hapert ook. Bovendien zou ik niet weten wat voor apparaat dit zou moeten zijn.

Ik weet dat dit aan veel verschillende dingen zou kunnen liggen. Maar wat mij opviel is dat tijdens deze moment van lag, mijn HDD ook ophoudt met zoemen. En pas weer door gaat als de lag voorbij is. Daarom denk ik dat het aan de HDD kan liggen.

Ik heb al verschillende dingen geprobeerd een veel gegoogled, maar ik het niets kunnen vinden. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Alvast bedankt,

Dr Pippo

• Sjaak_Banaan
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-11-2025
Staat je bios ingesteld als Raid, AHCI of IDE?
Kan het zijn dat je HD in powersave mode komt? Misschien energie-instellingen eens op 'prestatie' zetten?

Verwijderd

Topicstarter
De BIOS staat ingesteld op IDE. Dit heb ik pas gisteren gedaan, hij stond eerst nog op AHCI/RAID, maar het lijkt niks te hebben veranderd.

De energie-instellingen staan op high performance.

Is het mogelijk dat er iets mis is met de harde schijf?

• Sjaak_Banaan
Heb je eerst geïnstalleerd en daarna pas veranderd naar IDE? Volgens mij moet je de dat voor de installatie van Windows doen, dit kan iemand anders misschien bevestigen.

Je zou met HDtune pro je schijf kunnen testen, een trial is gratis te downloaden op http://hdtune.com/.

Verwijderd

Topicstarter
Arrgh, ik heb inderdaad eerst geinstalleerd en daarna pas de BIOS veranderd. Kan ik nu opnieuw 5000 updates doen?

Anyway, ik ga HDtune even proberen, bedankt.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2011 14:44 ]

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
Bij voorkeur moet je bios op AHCI staan, als je op IDE installeert en dan naar AHCI gaat start windows meestal niet meer op. Vanaf AHCI naar IDE veranderen werkt in sommige gevallen wel maar is niet aan te raden.

Uit je verhaal begrijp ik dat je in AHCI modus hebt geïnstalleerd en later naar IDE bent gegaan ?

[ Voor 31% gewijzigd door dutch_warrior op 18-01-2011 14:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb even gekeken en dit is wat ik heb gedaan:

Na de zoveelte HDD failure in mijn RAID 5 setup had ik er genoeg van en ik heb ik de schijven die ik daarvoor gebruikte weggemieterd. Ik heb een Samsung Spinpoint F3 gekocht en vervolgens met de BIOS nog op RAID Windows Vista geinstalleerd op deze enkele schijf.

Nu begon ik last te krijgen van eerdergenoemde lag en ben ik gaan prutsen in de BIOS. Hier staat onder 'Integrated periphals', een soort van selectiemenu dat me laat kiezen tussen AHCI, RAID en disable. Op het moment staat deze op disable. Sinds ik dit heb gedaan staan er in mijn device manager verschillende IDE poorten.

Let wel, toen ik Windows installeerde stond de BIOS nog op RAID.

• Sjaak_Banaan
Een herinstallatie met bios op AHCI met MS drivers geen optie? Duurt normaal maar 25 min. of zo...

Verwijderd

Topicstarter
Bedoel je dat ik mijn Windows Vista DVD moet rippen en slipstreamen met alle updates ofzo?

Mijn installatie DVD is namelijk van vóór SP1.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2011 15:52 ]

• Kriebelkous
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-03-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 15:15:

Na de zoveelte HDD failure in mijn RAID 5 setup had ik er genoeg van en ik heb ik de schijven die ik daarvoor gebruikte weggemieterd. Ik heb een Samsung Spinpoint F3 gekocht en vervolgens met de BIOS nog op RAID Windows Vista geinstalleerd op deze enkele schijf.
Waarom de zoveelse hdd failure? Kan het zijn dat de vorige failures iets te maken hebben met de klacht die je nu ervaart? (rotte sata controller)
Of waren die schijven echt getest en dood verklaard?

www.racetalk.nl

Verwijderd

Topicstarter
Kriebelkous schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 15:55:
[...]

Waarom de zoveelse hdd failure? Kan het zijn dat de vorige failures iets te maken hebben met de klacht die je nu ervaart? (rotte sata controller)
Of waren die schijven echt getest en dood verklaard?
In de RAID 5 setup die ik had had ik 4 HDDs van 250GB. Seagate barracuda's 7200.10s als ik me niet vergis. Ik denk dat ze zo snel kapot gingen omdat ze zo dicht op elkaar geplaatst moesten worden en er dus veel warmte onstond op die plek in mijn case.

Of omdat de bovenste paar HDD slots een beetje verbogen lijken te zijn, en als ik daar HDDs in doe begint de PC op willekeurige momenten een luid soort gezoem af te geven. Het wilde soms wel eens helpen om zachtjes op de bovenkant van de kast te drukken.

De HDD die dus een paar dagen geleden gefaald is heb ik inderdaad getest met Seatools en er werd aangegeven dat deze niet meer te redden was.
Sjaak_Banaan schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 15:49:
Een herinstallatie met bios op AHCI met MS drivers geen optie? Duurt normaal maar 25 min. of zo...
Wat bedoel je precies?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2011 16:15 ]

• Kriebelkous
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-03-2025
Ik denk dat hij bedoeld:
- Bios instellen op AHCI
- Windows installeren

Problem solved :)

hopelijk

Ondertussen de servicepacks downloaden vanaf een ander bakkie en op stick zetten, dan staan ze dr zo op.

[ Voor 17% gewijzigd door Kriebelkous op 18-01-2011 16:22 ]

www.racetalk.nl

Verwijderd

Topicstarter
Naja, goed punt. Moet ik maar eens aan beginnen dan. Dacht dat ik er net vanaf was. Bedankt voor jullie hulp!

• zjorsie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-01 17:26
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 16:04:
[...]

In de RAID 5 setup die ik had had ik 4 HDDs van 250GB. Seagate barracuda's 7200.10s als ik me niet vergis. Ik denk dat ze zo snel kapot gingen omdat ze zo dicht op elkaar geplaatst moesten worden en er dus veel warmte onstond op die plek in mijn case.

[...]
misschien een tip voor nu om er dan wel ruimte tussen te laten (mits de SATA kabels dat toelaten) en er een fan tussendoor te laten blazen? (of een andere koeloplossing?)
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 16:04:

[...]

Of omdat de bovenste paar HDD slots een beetje verbogen lijken te zijn, en als ik daar HDDs in doe begint de PC op willekeurige momenten een luid soort gezoem af te geven. Het wilde soms wel eens helpen om zachtjes op de bovenkant van de kast te drukken.

De HDD die dus een paar dagen geleden gefaald is heb ik inderdaad getest met Seatools en er werd aangegeven dat deze niet meer te redden was.

[...]
is dat niet een kwestie van bevestigingsschroeven aandraaien (of, als er zo'n screwless system inzit, de hdd's gewoon met schroefjes vast te zetten?) Dit doe ik ook altijd liever (die dingen zijn echt niet heilig, en zo vaak hoeven je hdd's er toch niet uit:P)

Die hdd die gefaald had, heb je die op dit systeem getest met seatools of op een ander systeem?

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Als je nieuwe schijf uitgaat (vaak met tik) en daarna weer opkomt dan is dit vaak einde verhaal. Ik zou eerst maar eens het diagnose tooltje draaien van de fabrikant voordat je weer gaat installeren.

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-01 23:56
Aannemend dat je niet terugwil naar die RAID setup en verder wilt met de Samsung schijf:

Ik meen dat Samsung F3 niet goed werkt met een of andere AMD southbridge controller, kan dat het zijn? Samsung had hiervoor nieuwe firmware uitgebracht.

• Sjaak_Banaan
Ik bedoelde inderdaad een schone installatie.
Slipstreamen is een optie, eenmalig met nlite aanmaken en scheelt je daarna een hoop tijd.
Of je probeert deze tool: meuk: WSUS Offline Update 6.7.2

Wat heeft HDtune je verteld over je harddisk? Alles in orde?
Pagina: 1