Meerdere accu's laden met een lader?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:37

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
We hebben hier een stapel accu's liggen, te weten PS-1270 F1 12V 7Ah (http://shopping.microbattery.com/s.nl/it.A/id.5542/.f).

Nu is hier ook een acculader, namelijk de Yuasa YCP4A12, een 12V 4A SLA lader (http://www.yuasabatteries...battery-charger-260-p.asp). Dat zou prima moeten werken.

Helaas weet niemand echter meer precies hoe en wat hier allemaal ligt; nu is er iemand die een kabeltje in elkaar gesoldeerd heeft waarmee drie accu's tegelijk op deze ene lader aangesloten kunnen worden. Ik vraag me echter af of deze lader dat qua vermogen trekt, en of dat de metingen ed van de lader niet verstoord; aangezien deze 'intelligent' probeert te verzinnen in welke fase van het laden hij is.

Kan iemand me daar uitsluitsel over geven? Google heeft me helaas niet veel verder geholpen. Alvast bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door MadEgg op 18-01-2011 11:07 ]

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-05 16:37

Infant

It's a floating Dino!

Je kunt accu's prima parallel opladen met deze lader, in feite wordt het dan een grote accu. Omdat hij de stroom reguleert maakt het verder niet uit hoe groot de accu is.

Je moet alleen wel oppassen: Als de accu's voordat je ze aansluit een verschillende klemspanning hebben, gaan ze eerst elkaar opladen/ontladen: Als de ene bijv. 11.5V meet, en de andere 13V is de ene redelijk leeg, de andere vol.

Als de batterijen maar weinig onderling verschillen, <0.5V kun je ze prima tegelijk opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monstarr076
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-04 21:36
Waarvoor moet je dan oppassen? Dan balanceren ze elkaar toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-04 09:40
Klopt, maar als het verschil te groot is gaan er hele grote stromen lopen. Dat heb je liever niet.

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 13:12
Juist, eerst spanning meten, en bij te grote verschillen niet op elkaar aansluiten. Er kan dan veel te veel stroom gaan lopen.
Zelf gebruik ik bij auto accu's ook de constructie waar ik ze gelijk op laad (want dan wil ik ze juist balanceren en in dezelfde toestand brengen), maar dan laat ik ze eerst wel allebei apart op.

Wil je het tegelijk opladen vanwege tijdswinst?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:37

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Bedankt allemaal, het lukt! Ik wil ze inderdaad tegelijk opladen vanwege tijdswinst.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
je mag loodaccu's nooit zomaar parallel zetten.
zoals gezegd kunnen er grote vereffeningsstromen gaan lopen als ze geen gelijke laadtoestand hebben.

maar dat is niet alles. als de accu's geen gelijk slijtageniveau hebben kan het zijn dat de ene sneller in spanning stijgt als de ander. daardoor krijg je alsnog vereffeningen.

Wat je wel zou kunnen doen (maar of je daar zoveel mee opschiet) is een systeempje maken die de accu's eerst parallel zet via een stel vermogensweerstanden, en als de spanningen voldoende gelijk zijn pas definitief aan elkaar schakelen.

of je moet elke accu koppelen dmv diodes, dan kunnen er geen vereffeningsstromen lopen, maar de diodes veroorzaken wel een spanningsval. als de lader af zou slaan bij 13.8v is de accu maar 13.1v (bij een silicium diode)
dan zou je al voor een schottky moeten gaan (0.2-0.3v), maar het is niet ideaal.

Je zou ook een acculadertje zelf kunnen fabriceren. een simpele loodacculader is een 13.8v spanningsbron. de accu regelt dan zelf de laadstroom en hij kan nooit overladen worden.
dan zou je een stevige transformator kunnen kopen en daar meerdere van die schakelingen aan hangen voor meerdere accu's.

of je koopt een paar van die adapters voor loodaccu's. die 7Ah SLA accu's kunnen toch niet zulke grote laadstromen hebben (bij voorkeur 700mA)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Pg7ukV6XbAqw6scBZy21hlmX/full.jpg

Paralel-laadfest. :P

Als je een lader die tot 5A zou laden kan je in principe niet fout gaan met 2 accu's. Over tijdswinst valt nog te betwisten. Ik denk dat je per losse accu sneller klaarbent dan 2 samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
ik mag niet hopen dat dat een volledig volle en een volledig lege accu was (ziet er uit als autoaccu)
Dan gaan er gigantische stromen lopen (leuk met die dunne kabeltjes)

overigens gaat het niet echt om de lader, maar vooral om de accu's onderling. die autoaccu is gemaakt voor grote stromen (als is het bovenstaande niet aan te raden). Die 7Ah bakkies houden daar niet van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Jism, wel eerst apart opgeladen of de spanning gecheckt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Die witte was leeg omwille de kou, die zwarte had dezelfde kuren. De lader gaat tot 11A, ruimschoots genoeg voor die 2 kleine kabeltjes hoor.

Meestal worden accu's voor in motoren ook zo parallel geladen. Omdat het zo'n kleine laadstroom is, vallen die doomscenarios wel mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Anoniem: 58485 schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 09:44:
Die witte was leeg omwille de kou, die zwarte had dezelfde kuren. De lader gaat tot 11A, ruimschoots genoeg voor die 2 kleine kabeltjes hoor.

Meestal worden accu's voor in motoren ook zo parallel geladen. Omdat het zo'n kleine laadstroom is, vallen die doomscenarios wel mee. :)
Het gaat ook niet om de laadcapaciteit / laadstroom. Het gaat ook niet om de lader.

Het gaat erom dat wanneer je een lege accu en een volle accu parallel op elkaar aansluit, dan gaan er enorme stromen lopen omdat ze gaan balanceren. Die lege accu zit bijvoorbeeld op 11 volt en die volle accu op 12,8 volt om maar wat te noemen. Op dat lage spanningsverschil gaan enorme stromen lopen, totdat ze gebalanceerd zijn. Bij dit soort auto/motor start accu's is er weinig interne weerstand die de stroom doet minderen, en als je bekabeling niet geweldig is dan kan die in rook op gaan, zelfs behoorlijk dikke kabels.

Als je bijvoorbeeld twee accu's neemt, 120Ah per stuk om maar wat te noemen met een lekker hoge startstroom van 800A ofzo (dus lekker weinig interne weerstand), en je doet je best om de 1 helemaal leeg te krijgen, en de ander helemaal vol. Dan kunnen zelfs start kabels verbranden. (Maar dat is wel een beetje worst-case scenario)

[ Voor 15% gewijzigd door !null op 02-02-2011 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
@!null

niet zozeer 'zelfs' kabels verbranden.

heel veel startkabels uit die goedkope setjes zijn gemaakt met veel te dunnen snoertjes en slechte verbindingen
Pagina: 1