Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Wordt hardware langzamer door slijtage?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gegroet,

Mijn moeder heeft problemen met haar laptopje, die erg langzaam loopt en dacht dat het kwam omdat het al een oude laptop is en de hardware al redelijk versleten is. Ik heb haar maar verteld dat het waarschijnlijk komt door de zooi die ze er allemaal op heeft gezet.

Hoe dan ook, ik ben wel benieuwd geraakt of het mogelijk is.

Bewegende zaken zoals HDD's en fans slijten, en Ram geeft het na een x aantal writes op. Ik ben echter geen (verre, verre van) een expert met betrekking tot de techninische kant van electronica.

Mijn vraag is dan ook:

Wordt hardware, zoals een CPU of een GPU langzamer, puur door het gebruik? Los gezien van zaken zoals een cluttered OS of een vastgestofte fan.

Als dit voor iemand die niet totaal onwetend is over electronica een noobvraag is, verontschuldiging :)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:18

D4NG3R

kiwi

:)

Simpelgezegt: Op de fans na, nee.

hardware heeft in principe maar 3 statussen van werken:

Functioneel.
Slecht Functioneel (Kapot).
Niet functioneel.

Als bijv het RAM slecht functioneel is, door kapotte bits. Dan is het dus gewoon kapot. Hetzelfde geld voor een HDD, CPU of GPU. Het is absoluut niet zo, dat je CPU of GPU na verloop van tijd minder Hzen kan verwerken.

Tenzij het kapot gaat/is: Nee, je hardware kan niet slijten op een wijze dat het langzamer word. Ventilatoren daarbij uitgezonderd.

[ Voor 94% gewijzigd door D4NG3R op 18-01-2011 10:19 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Een CPU of GPU wordt met gewoon gebruik niet (merkbaar) langzamer. De harde schijf kan wel langzamer gaan draaien, die kan je testen met programmatje's

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-11 19:09

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Even een nieuwe windows er op en de laptop draaid weer als vanouds ;)

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
De programma's vragen wel steeds meer waardoor het lijkt alsof de computer trager wordt.

Bijvoorbeeld office 2003 is sneller dan 2010

[ Voor 21% gewijzigd door Ernemmer op 18-01-2011 10:15 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:37
Beatboxx schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 10:14:
De harde schijf kan wel langzamer gaan draaien, die kan je testen met programmatje's
Nee hoor, als een schijf langzamer ging draaien zou de kop crashen.

Verwijderd

Topicstarter
D4NG3R schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 10:13:
Simpelgezegt: Op de fans na, nee.
Met andere woorden:

De hardware in kwestie doet het ~100%, of het doet het gewoon niet?

Edit:
Ik las je edit net, dankje :)

Als ik je goed begrijp heeft slecht functioneel en niet functioneel in praktijk dus hetzelfde gevolg? Dat de hardware het niet meer doet?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2011 10:26 ]

• eBait
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-11 15:23
Klopt.

• dik_voormekaar
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-11 22:37
Een harde schijf kan natuurlijk wel gefragmenteerd raken en daardoor iets langzamer worden.

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-11 10:01
Ben het met iedereen hierboven eens, slijtage wordt hij nagenoeg niet langzamer van.

Software rotzooi is nr 1 waarom eenzelfde systeem langzamer gaat functioneren.

MAAR, wat velen over het hoofd zien (zeker bij laptops):
Er komt stof in die krengen, op je heatsink. Na loop van tijd gaat dat een VILT laagje vormen en de airflow gaat DRASTISCH achteruit.

Gevolg: CPU / GPU wordt TE warm, gaat terug schalen/clocken.

E voila, een merkbaar langzamere machine.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:56
Heeft meerdere oorzaken:
- Ventilatie wordt minder door slijtage en stof-ophoping
- als gevolg van slechte ventilatie wordt je laptop warmer
- als gevolg van warmte kan je CPU terug gaan klokken

Zover het "mijn CPU wordt trager door slijtage" punt

Dan heb je nog een harddisk die na verloop van tijd sectors kan gaan remappen door slijtage of door fouten in de disk. In zo'n geval kan je gaan defragmenteren wat je wilt, maar de kop zal bij 2 sectoren die naastelkaar lijken te liggen toch gaan seeken. Over het algemeen heb je wel eerder problemen gemerkt voordat het zover is, maar ik heb genoeg schijven gezien die het "ineens" weer doen na wat bad-sector meldingen.

En verder het belangrijkste punt: de software. Je haalt elke maand je Windows updates binnen, en verder haal je elke dag updates voor je virusscanner op. Je windows installatie wordt trager dankzij de vele updates, en je virusscanner wordt ook steeds trager vanwege de geavanceerde algoritmes.

Verwijderd

Hardware wordt ook langzamer door puur je perceptie van snelheid. Als je in het nu dagelijks werkt met snelle computers, die snel opstarten en programma's starten etc., dan lijkt een P3 1Ghz ineens heel langzaam...Terwijl destijds iedereen de P3 1Ghz snel vond. Het is dus ook voor een deel perceptie, omdat als je dagelijks met snellere apparatuur thans werkt je aan die snelheid gewendt raakt: dat wordt je referentiekader.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2011 10:33 ]

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:50
Volgens mij is het probleem als volgt beschreven:
Wikipedia: Wirth's law

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-11 18:37
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 10:30:
Hardware wordt ook langzamer door puur je perceptie van snelheid. Als je in het nu dagelijks werkt met snelle computers, die snel opstarten en programma's starten etc., dan lijkt een P3 1Ghz ineens heel langzaam...Terwijl destijds iedereen de P3 1Ghz snel vond. Het is dus ook voor een deel perceptie, omdat als je dagelijks met snellere apparatuur thans werkt je aan die snelheid gewendt raakt: dat wordt je referentiekader.
Dat ligt er ook maar aan, draai je die PIII met een huidig OS, of draai je die PIII met een OS en software wat ook gangbaar was voor die tijd? Want een PIII 1GHZ met 1GB geheugen draaiende op win2000 is zéér snel... Het is appels met peren vergelijken... Want draai je die PIII op Vista/Win7 en met allemaal up-to-date software, dan is het niet je perceptie, maar dan draait het systeem ook daadwerkelijk langzamer dan wanneer er geschiktere software op had gestaan ;)

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 10:11:
Ram geeft het na een x aantal writes op.
Ik denk dat jij doelt op flash geheugen, flash geheugen heeft inderdaad een beperkt aantal writes per geheugencel. Ram geheugen heeft dit niet. Het zal wel slijten en door gebruik kan dit sneller gaan maar dit is niet hetzelfde effect als flash geheugen aangezien het basiselement anders is opgebouwd. Ik ken de 'houdbaarheid' van ram geheugen niet, maar ik denk/gok dan in de orde grootte van 100 jaren of hoger.
De slijtage van ram geheugen is gelijkend aan die van een cpu/moederbord/gpu/... aangezien daar de zelfde basis elementen in verwerkt zitten.

Of de hardware trager wordt, is het antwoord al gegeven denk ik zo. Dit gaat niet langzamer worden door slijtage van de hardware zelf.
Wat wel kan is dat het systeem vol stof zit, dit te warm word en daardoor sneller lager gaat clocken. De computer kan vervuild worden door de software erop (software die niet juist verwijderd wordt). Software updates gaan soms ook meer rekenkracht vragen. En dan is er ook het psychologisch effect dat je gewend raakt aan een snelheid en waardoor de computer trager lijkt.

[ Voor 26% gewijzigd door kluyze op 18-01-2011 10:54 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vergis je daar niet in...

Google heeft een enorm onderzoek gedaan naar DIMM betrouwbaarheid:
http://www.cs.toronto.edu/~bianca/papers/sigmetrics09.pdf
In summary, our results indicate that age severely affects
correctable error rates: one should expect an increasing in-
cidence of errors as DIMMs get older, but only up to a cer-
tain point, when the incidence becomes almost constant (few
DIMMs start to have correctable errors at very old ages).
The age when errors first start to increase and the steepness
of the increase vary per platform, manufacturer and DRAM
technology, but is generally in the 10–18 month range.

Oslik blyat! Oslik!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Is dat getest op servers waar de dimm's veel zwaarder belast worden als gemiddeld consumenten spul?

Mijn uitleg doelde op het fenomeen waar een IC 'verouderd' door invloeden van warmte/belasting/straling waar eigenlijk het materiaal veranderd (dopering ed.) Ik ben de naam ervan kwijt.
Misschien dat ik dan inderdaad mis ben in de schatting van de leeftijd van zo een latje maar indien dat voor server hardware is dat heel zwaar belast wordt, zal consumenten spul toch veel langer mee gaan.

Nu het gaat in elk geval niet hetzelfde zijn als flash geheugen dat door de specifieke opbouw van de (niet vluchtige) cellen een beperkt aantal write's heeft. Ram zou als het goed zijn moeten bestaan uit condensatoren en/of flip-flop cellen welke niet opgebouwd zijn uit cellen die een beperkt aantal writes hebben zoals flash dat heeft.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lees het stuk:
High utilization
means the utilization (CPU utilization and allocated mem-
ory, respectively) is above median and low means the utiliza-
tion was below median. We observe that even when keeping
temperature fixed and focusing on one particular tempera-
ture decile, there is still a huge difference in the error rates,
depending on the utilization. For all temperature levels, the
correctable error rates are by a factor of 2–3 higher for high
utilization compared to low utilization.

Oslik blyat! Oslik!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-11 11:47

Nibbz

Postmaster General

als een HD veel bad clusters heeft, gaat hij ook langzamer werken (vooral in notebooks merkbaar, die HD's krijgen af en toe nog wel eens een klap te verwerken).. pop er een nieuwe HD in, en hij lijkt wel weer nieuw)

[ Voor 17% gewijzigd door Nibbz op 18-01-2011 12:46 ]

13:37

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hardware lijkt voornamelijk langzamer door de software die je gebruikt
- software vervuilt door meuk op de computer
- software en data fragmenteert
- je gaat andere software gebruiken die voor computers geschreven is die meer geheugen en een snellere cpu hebben (nieuwere officeversie, updates van bestaande versies enz).

Voor de rest, tja sommige hardware slijt wel maar meestal gaat het gewoon kapot voor je daar iets van merkt :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• jordyktm
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 10:43

jordyktm

Catch me if you can.

Volgens mij is het ook niet mogeljk dat hardware langzamer wordt door "slijtage". Behalve de draaiende delen dan. Wat ik al las inderdaad, even windows reinstalleren en hij zou weer als een zonnetje moeten lopen in de meeste gevallen :)

Grtz.

- Intel - iPhone 13 Pro - KTM - Steam: Wicked Pony -

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:26
jordyktm schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 13:33:
Volgens mij is het ook niet mogeljk dat hardware langzamer wordt door "slijtage". Behalve de draaiende delen dan. Wat ik al las inderdaad, even windows reinstalleren en hij zou weer als een zonnetje moeten lopen in de meeste gevallen :)

Grtz.
Lekker kickje na 9 maanden :-)
Pagina: 1