Externe HDD aansluiten als slave?

Pagina: 1
Acties:

• wsmit99
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-02 23:22
De externe HDD van mijn vader (Maxtor?) met een grootte van 500 Gb is defect. Ondanks dat het ding nog in de garantie zit, hebben we het idee om de HDD uit de behuizing te halen en direct aan te sluiten in de computerkast. In het verleden heb ik dit ook al eens gedaan door een defecte HDD als slave aan te sluiten op het moederbord en toen is het me gelukt om zeker 70% van de data te redden.

Dit was vijf jaar geleden en inmiddels is mijn ervaring op dit gebied nihil geworden; vandaar even de vraag aan de Tweakers met hun oneindige wijsheid ;) . Is het namelijk mogelijk om die HDD nog als slave aan te sluiten op een PC die toch al zo'n 7-8 jaar oud is? Vroeger was het supersimpel: achter palletje omzetten, voeding erop en aansluiten op de IDE kabel. Of is de HDD te nieuw om nog op zo'n manier aan te sluiten? Ik heb helaas verder enkel laptops, dus een andere PC kan ik niet gebruiken.

Alvast bedankt! Mede namens mijn vader!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:24
Als ik zo mag gokken, zit er in die externe hdd een sata schijf. Zo niet, dan zou je hem gewoon op de normale manier moeten kunnen aansluiten. Mocht dat niet lukken en je weet zeker dat de schijf zelf nog wel goed is, dan zou je kunnen overwegen een nieuwe casing te kopen en hem daarmee aan te sluiten op je laptop.

• wsmit99
Is er een manier waarop je kunt inschatten of de HDD in de casing nog goed is? Als je hem op de voeding aansluit hoor je niets vreemds en in Windows krijg je wel een icoontje in de explorer, maar is hij vervolgens niet benaderbaar. Het is in ieder geval niet zo dat je de beruchte tik hoort...

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Hij geeft dan een foutmelding bij het aanklikken van het schijficoontje? Kan je de schijf met bijvoorbeeld HDtune controleren op fouten? Of werkt dat ook niet?

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02 15:57
500GB moet bijna zeker een SATA schijf zijn. Als je (genoeg) reden hebt om aan te nemen dat de schijf nog intact is maar bv de elektronica van de behuizing kapot, kun je hem eruit halen. De schijf zal gewoon een standaard SATA aansluiting hebben welke je kunt aansluiten op de SATA poort van een computer. Als de computer waar je het over hebt alleen IDE heeft, zul je even een andere computer, van bijvoorbeeld een kennis, moeten zoeken die wel SATA heeft.

• wsmit99
_the_crow_ schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 09:52:
Hij geeft dan een foutmelding bij het aanklikken van het schijficoontje? Kan je de schijf met bijvoorbeeld HDtune controleren op fouten? Of werkt dat ook niet?
Ja, zo'n melding dat het schijfstation niet toegankelijk is... Bij een lokale computershop hebben ze geprobeerd het ding te fixen en tot twee keer toe hebben ze de data ook kunnen benaderen, maar thuis geen succes. Gisteren kregen ze het niet meer voor elkaar...

Dat HDtune kende ik niet; is die trial versie voldoende om dit te proberen?

Iedereen sowieso bedankt voor het meedenken!!!! _/-\o_

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02 15:57
Oh als ze het bij de computerwinkel tot twee keer toe voor elkaar krijgen, moet het jou ook wel lukken! Probeer inderdaad HDTune eens om te controleren op fouten, en om de data te recoveren zou ik Recuva eens proberen..

In de tussentijd, de schijf niet aanzetten, voordat hij echt de geest geeft ;)

[ Voor 13% gewijzigd door geez op 18-01-2011 10:27 ]

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Je kan met de gratis versie van HDtune testen of de harddisk nog te lezen is. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• wsmit99
Ik heb dat HDtune eens gedownload en een 'error scan' gedaan en zie hier:

Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/2z5nb45.png

Ziet er toch OK uit? En ook op de benchmark krijg ik data.

Ik ben momenteel bezig om via dat Recuva een deep scan uit te voeren, maar dat schijnt wel tot 16 uur te duren :S

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-01 04:37
Is de partitietabel niet gewoon beschadigd?
Ik heb daar laatst http://www.easeus.com/dat...ata-recovery-software.htm voor gebruikt. Gratis kan max 1GB recoveren

• wsmit99
Moning2 schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 16:40:
Is de partitietabel niet gewoon beschadigd?
Ik heb daar laatst http://www.easeus.com/dat...ata-recovery-software.htm voor gebruikt. Gratis kan max 1GB recoveren
Dat is wel waar die gast in die computerwinkel het over had toen ik hem ophaalde. Ze hadden iets met die partitietabel geprobeerd. Geen verstand van; ik zal die link eens bekijken. Thanks!

Hoe werkt dat met die 1 Gb? Kun je zelf bepalen welke 1 Gb van zeg bijvoorbeeld 8 Gb je dan herstelt?

[ Voor 9% gewijzigd door wsmit99 op 18-01-2011 16:49 ]

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Anders is Recuva ook wel een mooi gratis alternatief. :)

• Moning2
wsmit99 schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 16:42:
Hoe werkt dat met die 1 Gb? Kun je zelf bepalen welke 1 Gb van zeg bijvoorbeeld 8 Gb je dan herstelt?
Juist

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-01 21:31
Hoe kan het dat HD Tune aangeeft dat je schijf 1000GB, terwijl je zelf zegt dat hij 500 GB is? :P

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• wsmit99
MartijnLoarne schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 17:09:
Hoe kan het dat HD Tune aangeeft dat je schijf 1000GB, terwijl je zelf zegt dat hij 500 GB is? :P
Tsja, goeie vraag... Verkeerd geïnformeerd door m'n vader denk ik :?

• Moning2
Vaders doen dat meestal ;) Misschien was maar de helft van de schijf gepartitioneerd.
Is het al gelukt met de aangegeven tools?

• wsmit99
Een terugkoppeling leek me wel aardig: Succes! :*)

Recuva heeft er zeker 14 uur over gedaan om een deep scan uit te voeren van de schijf, maar vanochtend heb ik 4875 files kunnen redden! Dat zal wel zo'n beetje alles zijn, schat ik. Wel de naamgeving van de bestanden één grote bende, maar dat is van later zorg.

Ik was bij aanvang niet echt optimistisch, maar bedankt allen! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Pagina: 1