Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

XenServer HA op local storage?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2x een XenServer Advanced met local storage.
Is het mogelijk deze HA te draaien op hun local storage?
Of heb ik dan toch perse een SAN of ISCSI nodig?

Met Marathon Technologies kan dit namelijk wel.
Dit moet dan toch ook mogelijk zijn met XenServer?

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-11 15:12
Het is zeker mogelijk, maar er moet eens stuk software zijn dat de lokale datastores gelijk houdt. Voorbeeld hiervan is bv ook de Netapp VSA. Het is een virtuele machine die zijn opslag aanbiedt via iSCSI. Door een twee/drie/meer tal te configureren als cluster opslag en het cluster een ip adres te geven krijg je highly available storage in je netwerk zonder dat er een apparaat voor wordt toegewezen.

Het mooie van Marathon is dat het ook gelijk de monitoring van de andere node en de failover regelt.

while (! ( succeed = try ()));

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:19

3DDude

I void warranty's

Volgens mij heb je echt een SAN nodig,
Dus 1 storage pool (SAN) waar die VM op 'staat' waar 2 XenServers aan gekoppeld zijn.
Mocht een van de 2 XenServer uitvallen kan je VM van de ene Xenserver naar de andere Xenservers (die ook aan dezelfde storage gekoppeld zijn)

Echter moeten de Processors van je XenServer wel dezelfde generatie zijn als de andere XenServer (Dus niet een hele oude Xeon - Xenserver --> naar een nieuwe Nehalem Xenserver. (daar is geloof ik een Compatability list voor: en hebben ze het een en ander veranderd.

Ik zie niet hoe je dat met Local Storage zou kunnen doen of je moet echt heel erg snelle storage hebben dat hij van XenServer1 zijn Local Storage naar Xenserver2 zijn Local Storage over wordt gezet die VM en dan wordt geresumed.

Marathon is een alternatief voor HA van XenServer geloof ik met zijn of haar eigen tweaks...

Het punt van HA is dat hij I/O vrijwel gelijk overneemt, dat kan het beste met een SAN + een Heartbeat stukje reserveer je dan voor het syncen van de Xenservers -> maar dat weet ik niet 100% zeker! (ik heb alleen een CCA in xenapp 5 ;) maar wel gewerkt met Xenserver.)
Before you can configure high availability (HA) on a resource pool, you must ensure that these requirements are satisfied for all servers and virtual machines in the pool:

• Shared storage is available, including at least one iSCSI or Fibre Channel LUN of 356MB or greater. This LUN will be used for the heartbeat SR.

• Adequate licenses are installed on all servers.

• Only agile virtual machines might be protected by HA. For VM this means:

– Virtual disks must be on shared storage. Any type of shared storage may be used; the iSCSI or Fibre Channel LUN is only required for the storage heartbeat and can be used for virtual disk storage if you prefer, but this is not necessary.

– Virtual network interfaces must be on pool-wide networks.

– Virtual machines must not have a connection to a local DVD drive configured.

We strongly recommend the use of a bonded management interface on the servers in the pool if HA is enabled, and multipathed storage for the heartbeat SR.
Bron Citrix.com verder wat je moet weten : http://support.citrix.com/article/CTX119717

[ Voor 40% gewijzigd door 3DDude op 18-01-2011 18:17 ]

Be nice, You Assholes :)

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

hans_lenze schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 17:45:
Het is zeker mogelijk, maar er moet eens stuk software zijn dat de lokale datastores gelijk houdt. Voorbeeld hiervan is bv ook de Netapp VSA. Het is een virtuele machine die zijn opslag aanbiedt via iSCSI. Door een twee/drie/meer tal te configureren als cluster opslag en het cluster een ip adres te geven krijg je highly available storage in je netwerk zonder dat er een apparaat voor wordt toegewezen.

Het mooie van Marathon is dat het ook gelijk de monitoring van de andere node en de failover regelt.
Nee, dat zal met VSA ook niet lukken gezien Xenserver local storage afaik niet geschikt acht voor HA oplossingen (zelfde geldt voor VMware).
Het punt van HA is dat hij I/O vrijwel gelijk overneemt, dat kan het beste met een SAN + een Heartbeat stukje reserveer je dan voor het syncen van de Xenservers -> maar dat weet ik niet 100% zeker! (ik heb alleen een CCA in xenapp 5 ;) maar wel gewerkt met Xenserver.)
HA is alleen het opnieuw opstarten van een aantal VMs wanneer de host niet meer reageert.

Wat is een beetje mis is wat je zelf al hebt gedaan om tot een antwoord te komen zoals manual doorgenomen, contact met Citrix opgenomen en daar het forum doorzocht etc.

[ Voor 25% gewijzigd door Bor op 18-01-2011 19:13 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

Bor de Wollef schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 19:08:
[...]

Nee, dat zal met VSA ook niet lukken gezien Xenserver local storage afaik niet geschikt acht voor HA oplossingen (zelfde geldt voor VMware).

[...]

HA is alleen het opnieuw opstarten van een aantal VMs wanneer de host niet meer reageert.

Wat is een beetje mis is wat je zelf al hebt gedaan om tot een antwoord te komen zoals manual doorgenomen, contact met Citrix opgenomen en daar het forum doorzocht etc.
het opnieuw opstarten van een VM? Uhm nee hoor het is de bedoeling van High availability dat je VM gelijk van de ene host naar de andere host wordt overgezet in het geval dat de host waar de VM op draait down gaat. en dat gaat gelijk en zo bijft de VM ook doordraaien, en dat is niet het 'opnieuw starten van een VM'..

p.s. verder had ik het antwoord al in mijn eerdere post dikgedrukt en onderlijnt.. --> zie ook bron Citrix.com.. en een link naar een pdf met meer info over HA.. het is dus 'niet mogelijk zonder shared storage..'

[ Voor 25% gewijzigd door 3DDude op 18-01-2011 19:51 ]

• Bor
  • Nu online

Bor

3DDude schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 19:47:
[...]

het opnieuw opstarten van een VM? Uhm nee hoor het is de bedoeling van High availability dat je VM gelijk van de ene host naar de andere host wordt overgezet in het geval dat de host waar de VM op draait down gaat.
Haal je nu niet de equivalent van vMotion (vmware) met HA door elkaar? Hoe kun je een VM overzetten als bv de host crashed? Of is de implementatie van Xenserver meer als een Fault Tolerance van VMware en sync / lockstep je de bewerkingen door de VM? Dan moet ik toch weer eens met Xenserver gaan stoeien :P

[ Voor 8% gewijzigd door Bor op 18-01-2011 20:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
De XenServers zou ik elkaar graag willen laten kopieren. (net zoals Marathon doet)
Live, of dat alleen de file wordt bijgewerkt.

Zou ik niet iets met Openfiler kunnen doen? Dat hij de local storage als ISCSI apparatuur ziet.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:50

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

3DDude schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 19:47:
[...]

het opnieuw opstarten van een VM? Uhm nee hoor het is de bedoeling van High availability dat je VM gelijk van de ene host naar de andere host wordt overgezet in het geval dat de host waar de VM op draait down gaat. en dat gaat gelijk en zo bijft de VM ook doordraaien, en dat is niet het 'opnieuw starten van een VM'..
Dat is Xenmotion, HA is inderdaad niets anders dan het opnieuw starten van een guest als een host down is.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• MrHarry
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-11 08:36
je kan inderdaad een vm maken die alle local storage allocate, dan die vm een opennfs of andere server maken, dan die 2 servers koppelen aan de local storage, echter als een van de 2 plat gaat (waar de nfs/iscsi host op draait en waar de lokale vm op draait)dan is alsnog alles down...dus het kan wel maar is af te raden aangezien het niet een HA omgeving is dan...

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Standaard kan dit NIET met XenServer, je zult dus of een SAN moeten hebben, of een softwarematige oplossing zoals je zelf al aangeeft ( http://www.marathontechno...ailability_xenserver.html )

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• 3DDude

3DDude

I void warranty's

Question Mark schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 13:04:
[...]
Dat is Xenmotion, HA is inderdaad niets anders dan het opnieuw starten van een guest als een host down is.
Sorry je hebt gelijk, heb het nog een keer nagezocht ;).

Echter vraag van de TS is nou wel beantwoord denk ik je hebt een shared storage nodig voor de functionaliteit.. dat zal ook zo zijn bij marathon...

Verwijderd

Topicstarter
Dat klopt niet. Marathon staat er juist om bekend dat het hier wel met local storage kan.

Alleen bij Xen en VMWare kan dit niet.
En ik vroeg mij af of hier toch een omweg voor was.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Local storage gaat niet werken, om dat beide XenServers toegang moeten hebben tot dezelfde storage. Helaas.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:50

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Misschien dat het wel kan als je DRBD gebruikt om de HD's van je servers samen te voegen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Verwijderd

Topicstarter
DRDB ziet er ideaal uit. Ik lees verhalen van mensen die er goede ervaringen mee hebben.
Een goede HA oplossing in combinatie met Xen.. Ik ben benieuwd.

• Bor
  • Nu online

Bor

Question Mark schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 13:04:
[...]
Inderdaad, ik dacht al iets gemist te hebben ;)

Pagina: 1