• r_kluft
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:11
Beste medetweakers,

Ik was benieuwd naar wat ervaringen met onderwaterbehuizingen en waterdichte hoezen zoals de DiCAPac en Aquapack.

Ben nu al een tijdje aan het snorkelen op vakantie en ben er nu zelfs de vakantie's er op aan het plannen.
Dus word het tijd om wat mooie plaatjes vast te gaan leggen.

Heb nu een Panasonic TZ10 maar omdat de speciaal gemaakte onderwaterbehuizing mij toch wat te duur is (239 euro) ben ik op zoek gegaan naar alternatieven.

Nu heb ik dus de DiCAPac gevonden die zo rond de 50 euro kost. Maar ik moet toch zeggen dat het me niet echt lekker zit om m'n digitale camera te een paar meter onderwater mee te nemen in een plastic zakje.

Heeft iemand hier ervaringen mee?
Weet ook dat er aparte digitale camera's zijn die ook redelijk onderwater presteren maar 2 camera's meenemen en de kosten staan me een beetje tegen.

Verwijderd

r_kluft schreef op maandag 17 januari 2011 @ 22:26:

Nu heb ik dus de DiCAPac gevonden die zo rond de 50 euro kost. Maar ik moet toch zeggen dat het me niet echt lekker zit om m'n digitale camera te een paar meter onderwater mee te nemen in een plastic zakje.
Eens met dat gevoel. Verder heb ik begrepen (ben geen duiker), dan het gemis aan grotere knoppen een probleem is met zo'n DiCAPac. Verder schijnt dat alleen geschikt te zijn bij kleinere dieptes (iets met de druk op de verpakking... geen idee wat het precies is).

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-01 12:10
Ik heb geen ervaring met 'onderwaterhoezen' maar liep tegen hetzelfde probleem aan, veel snorkelen op vakantie (Griekenland), mooie onderwaterwereld, visjes, geen camera. Toen gekeken wat een onderwaterbehuizing kost, erg duur dus (Powershot G7) en er maar vanaf gezien ivm de prijs. Bij de Lidl toen een 35mm onderwater cam met rolletje gekocht, volgeschoten op Karpathos, maar dat is een afrader, die dingen zijn leuk voor in 't zwembad ofzo, tot een meter of twee, op een mooie zonnige dag, maar verder niet dus.
Op ebay kwam ik toen een originele onderwaterbehuizing voor m'n G7 tegen voor 'slechts' € 75 ofzo, nog even getwijfeld en toen toch gekocht, was een seller uit de UK, ding was splinternieuw en ik heb er nu nog steeds veel plezier van. Goed schoonmaken met 'zoet' water na elke duik, extra aandacht bij thuiskomst (spoelen, poos laten weken, spoelen, goed drogen, o-ring invetten) Heb 'm nu zo'n 5 jr en is nog steeds perfect waterdicht, gebruik de set (G7+huis) alleen nog voor onderwater (snorkel) fotografie en ben er nog steeds blij mee, hou ebay ed dus goed in de gaten en zie het als een investering voor meerdere jaren.

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

• r_kluft
Ja een weggooi camera voor onderwater heb ik ook geprobeerd maar dit was inderdaad niets.
Ook is het natuurlijk veel handiger om de foto's terug te kunnen kijken.

Maar het onhandigere maakt me eigenlijk niet zoveel uit. Zoom of andere functies zal ik niet veel gebruiken. Zolang ik maar fatsoenlijk kan afdrukken en mooie foto's kan maken.

Maar Wobcat heeft wel een punt. Eenmaal zo'n set in bezit en je doet er jaren mee.
Ga het eens overwegen.

Mocht iemand nog een goede tip hebben dan hoor ik het natuurlijk graag. :)

[ Voor 4% gewijzigd door r_kluft op 18-01-2011 12:04 ]

• floppie86
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-05-2024
Ah dit volg ik ook even, zit op een dSLR DiCAPac te aasen. Wel een wat minder zware eis, wil het gebruiken bij zeilen, dus ik ga niet meters onder water. Gewoon ermee zwemmen.

Fujifilm X-Pro1

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:05
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 00:41:
[...]

Eens met dat gevoel. Verder heb ik begrepen (ben geen duiker), dan het gemis aan grotere knoppen een probleem is met zo'n DiCAPac. Verder schijnt dat alleen geschikt te zijn bij kleinere dieptes (iets met de druk op de verpakking... geen idee wat het precies is).
Druk neemt in het water snel toe. Heel snel. Vandaar dat de meeste apparaten 2, 5 of 10 meter diep gaan. Bij een goedkope behuizing drukt het water bij 5 meter zo hard op de behuizing dat het toch zijn weg naar binnen vind.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Verwijderd

Makkelijk schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 15:55:
[...]

Druk neemt in het water snel toe. Heel snel. Vandaar dat de meeste apparaten 2, 5 of 10 meter diep gaan. Bij een goedkope behuizing drukt het water bij 5 meter zo hard op de behuizing dat het toch zijn weg naar binnen vind.
:) Dat deel begreep ik ook nog wel ;)

Het schijnt dat een dicapac wel dieper kan dan dat, maar dat de camera moeilijk bedienbaar wordt op grotere dieptes. De reden waarom dat is snap ik niet goed...

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 20:57:
[...]

:) Dat deel begreep ik ook nog wel ;)

Het schijnt dat een dicapac wel dieper kan dan dat, maar dat de camera moeilijk bedienbaar wordt op grotere dieptes. De reden waarom dat is snap ik niet goed...
Makkelijk bedienbaar = makkelijk in te drukken knopjes = druk van het water drukt knopjes in?

/brainfart

• r_kluft
Nou even een update van mijn kant.
Was ook bezig geweest met een Olympus µ TOUGH-8010 maar dat is niets geworden.
Maar heb in de tussentijd iemand op youtube gevonden die de DiCaPac WP-610 ook echt gebruikt. YouTube: Kanaal van Thootje

Ziet er goed uit.
Gelukkig verkoopt iemand hier uit Den Haag ook de DiCaPac's dus ik denk dat ik er een ga kopen.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:14

polthemol

Moderator General Chat
ze mogen dan wel goedkoop zijn, hou er rekening mee dat als je het in sub / tropisch water gaat gebruiken dat koralen fucking scherp zijn ;) Mijn linkerknie kan het weten :P

Met een onderwaterbehuizing heb je dan krassen waarmee te leven valt, met een plastic zak heb je dan een lek.
250 euro mag veel lijken, maar bedenk ook dat je kwaliteit afhankelijk is van zaken zoals de lenspoort.

Bijkomend punt: die zakken vergeet je makkelijker dicht te doen, die harde behuizingen niet.

My 2 cents: doorsparen en in 1 keer een degelijke behuizing halen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Verwijderd

De onderkant van mijn voeten bevestigt bovenstaande inderdaad.

Verder vraag ik me af hoe betrouwbaar een tweedehands huisje is...

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-01 23:39
Als je een tweedehands behuizing ophaalt (wat ik sowieso zou doen), laat dan de verkoper hem even demonstreren met zijn eigen camera, of als hij die niet meer heeft: zijn telefoon erin (moet volgens mij wel passen). Je kunt dan trouwens niet echt onder druk testen, dus dat blijft dan een risico.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-01 15:02
Alsof de verkoper ergens een tank van een meter of 20 diep heeft waarmee hij een demo kan geven. :?

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• Universal Creations
In de topicstart gaat het over snorkelen, dus dat kan nooit dieper dan een halve tot een hele meter zijn.
Maar zoals ik al aangaf (misschien dat je het gemist hebt) in mijn vorige post, kun je druk niet echt testen.

• Cornelisjuh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-04-2020
Hoezo maar tot een hele meter ? Ik ga vaak zelf tot een meter of 3.

i7 4970K | Mugen 4 | GTX 980Ti SC+ ACX2.0+ | 16GB 1600 Corsair Dominator | Asus Maximus VII Ranger | Corsair 730T | Corsair RM750 ||| Corsair Strafe RGB | Asus MG278Q

• Universal Creations
Cornelisjuh schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 16:44:
Hoezo maar tot een hele meter ? Ik ga vaak zelf tot een meter of 3.
Met een snorkel van 3m? Of snap ik het begrip snorkelen niet.

• r_kluft
Universal Creations schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 17:00:
[...]

Met een snorkel van 3m? Of snap ik het begrip snorkelen niet.
Ik vermoed dat ik geen last van scherpe koralen zal hebben. En ik hou er natuurlijk rekening mee dat de camera kwetsbaarder is.

Maar om je vraag te beantwoorden. Een beetje actieve snorkelaar duikt ook regelmatig onder om iets wat interessant lijkt dichterbij te bekijken. Even een teug lucht, Duiken, Kijken en terug naar boven. Pijpje boven water en flink uitademen.

Ohja. Over de behuizing, Helaas zijn deze 2dehands niet te vinden. TZ10 is daar denk ik net effe wat te nieuw voor.

Edit:
Ga trouwens maandag een behuizing ophalen. De WP-610. Heb enorm veel gezocht naar reviews, slechte en goede ervaringen.
Voornamelijk goede ervaringen. En tot nu toe pas 2 of 3 keer iets negatiefs gelezen.
Geloof dat het belangrijkste is zorgvuldig de sluitstrips dichtmaken en het klitteband gebruiken om ervoor te zorgen dat de lucht binnen blijft.
Heb mijn oude camera, een TZ3, nog niet verkocht dus die kan ik gebruiken om te testen zonder dat een foutje me meteen 230 euro kost.

[ Voor 26% gewijzigd door r_kluft op 23-01-2011 21:23 ]

• r_kluft
Kom toevallig deze weer tegen in mijn zoektocht voor een waterdichte videocamera.

Behuizing is in Thailand prima bevallen. Wel onhandig omdat het scherm heel lastig zichtbaar is en bediening lastig is.
Ook het erin zetten is een behoorlijk karwei omdat je heel zorgvuldig moet werken.
Filmpjes gingen prima omdat het 1 keer drukken was en daarna filmen maar.

Ben inmiddels weer een keer wezen snorkelen en dat is minder goed bevallen.

Toch wat vocht in de behuizing gekomen ondanks dat hij echt goed dicht was en nog steeds waterdicht.
Camera is daardoor nat geworden maar gelukkig niet onherstelbaar beschadigd.

Die behuizing zal ik dus niet meer gebruiken tijdens het snorkelen.

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:20
Misschien niet helemaal on-topic, maar ik heb hier ook een tijdje mee gepuzzeld. Heb zelf een dSLR (Nikon D300) en afgelopen vakantie naar Aruba mede om te snorkelen (duiken hopelijk nog een keer in de toekomst). Beetje rondgezocht, maar behuizingen zijn niet te betalen voor dSLRs (1000+ euro). Alleen de zakken van EWA vallen enigszins binnen het budget. Maar naast het genoemde lekgevaar (bij stoten) leek de bediening daarin me nogal lastig. Uiteraard scheelt het wel dat je LiveView kunt gebruiken, maar de knoppen bedienen zal gepriegel worden leek me.

Uiteindelijk heb ik besloten dat ik in plaats van een waterdicht huis net zo goed een onderwatercompact kon halen. Uiteindelijk voor een Panasonic TS3 (FT3) gekozen en ben daar best tevreden over. Uiteraard geen dSLR kwaliteit foto's, maar toch behoorlijk acceptabel qua scherpte en kleuren. Ook de mogelijkheid om HD te filmen is mooi meegenomen. Qua bediening was het enige lastige dat het LCD soms moeilijk af te lezen is door het licht.

Misschien niet helemaal on-topic, maar voor mij was een onderwatercompact voorlopig een redelijk goede oplossing!

P.S. Deze gast maakt best aardige opnames onderwater met de Panasonic: YouTube: Kanaal van PrimozP

• r_kluft
Ja daar ben ik nu ook een beetje naar aan het kijken.
Alleen de prijs van ruim 300 euro was me wat te gek.

Maar toch bedankt voor je ervaringen.
Pagina: 1