Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Accu laadt tot max 80% op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vriendin heeft een Samsung laptop met Vista draaien en heeft laatst een pop-up gekregen met opstarten om de accu instellingen te veranderen.
Om de accu ouder te kunnen laten worden adviseerde ze om de maximale laad capaciteit te veranderen naar 80% ipv 100%. Iets wat ik raar vind omdat je het geheugen effect juist voorkomt door de accu volledig op te laden en ook zo volledig mogelijk leeg te laten.
Maar goed...

Nu wil ze eigenlijk weer terug naar de 100% accu capaciteit, weet iemand hoe deze instelling terug gezet kan worden? ik kan het namelijk niet vinden. Energiebeheer en alles heb ik afgezocht, maar zie niks wat er op lijkt.

Verwijderd

Laadcapaciteit veranderen heb ik nog niet eerder van gehoord, bedoel je niet de verbruik instellingen van de accu? rechts onderin klikken op het accu icoontje en de instellingen veranderen.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 21:00

Sick Nick

Drop the top!

Tot 80% laden is voornamelijk handig als je je laptop veel aan het stroom laat hangen. Accu's kunnen er niet zo goed tegen om 100% geladen te zijn en vervolgens in een warme tot hete laptop te zitten terwijl ze continu op 100% worden gehouden. Hou je hem op ~80% dan heb je veel minder last van vermindering van de capaciteit.

Waar het op een samsung precies zit weet ik niet maar ik gok bij een beheer-programma van samsung zelf. Het is niet iets wat je bij de windows instellingen kunt aanpassen in ieder geval.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Sick Nick schreef op maandag 17 januari 2011 @ 20:51:
Tot 80% laden is voornamelijk handig als je je laptop veel aan het stroom laat hangen. Accu's kunnen er niet zo goed tegen om 100% geladen te zijn en vervolgens in een warme tot hete laptop te zitten terwijl ze continu op 100% worden gehouden. Hou je hem op ~80% dan heb je veel minder last van vermindering van de capaciteit.
Naar mijn weten is dit tegenwoordig niet van toepassing met moderne besturingssystemen die stoppen met laden bij 100%. Eveneens is het volledig leeg laten lopen van een accu ook allang uit den boze, max (of min ;) ) 10% is het devies.

• zjorsie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-11 22:38
Staat er niet ergens zo'n optie in de BIOS (eco-laden, of een of andere 'spaar accu-stand')?

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:48

painkill

Pain(k)(ill)

Bedoelen ze niet dat je accu nog maar 80% van het originele vermogen heeft?

Mijn SNES verzameling!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

zjorsie schreef op maandag 17 januari 2011 @ 21:20:
Staat er niet ergens zo'n optie in de BIOS (eco-laden, of een of andere 'spaar accu-stand')?
Op mijn Samsung N150 netbook staat dat inderdaad in de BIOS.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 21:00

Sick Nick

Drop the top!

Exorcist schreef op maandag 17 januari 2011 @ 21:16:
[...]

Naar mijn weten is dit tegenwoordig niet van toepassing met moderne besturingssystemen die stoppen met laden bij 100%. Eveneens is het volledig leeg laten lopen van een accu ook allang uit den boze, max (of min ;) ) 10% is het devies.
Klopt, ze stoppen wel met laden bij 100% dus overladen is het probleem niet meer nee. Het probleem is de combinatie van hitte die een laptop produceert terwijl hij aan staat bij juist een compleet volle accu.

Afbeeldingslocatie: http://batteryuniversity.com/_img/content/parttwo-34.gif

http://batteryuniversity....g_lithium_based_batteries

Je ziet dat zeker bij hogere temperaturen een accu die op 100% staat zeer snel capaciteit verliest. 40 graden is helemaal geen gekke temperatuur voor laptops, zeker bij wat zwaarder gebruik (gamen, foto/videobewerking, rarren, alles met veel cpu/gpu gebruik). Vaak zit de accu dan ook nog eens vlak naast de cpu en het koelblok, achterin de laptop. Daar kan het nog warmer worden.
Pagina: 1