Om ervoor te zorgen dat ik sneller kan zien of wie in mijn omgeving de volledige bandbreedte van de verbinding opslurpt ben ik op zoek naar een app voor m'n Mac die per mac adres op het netwerk het bandbreedte verbruik laat zien.. Google helpt me niet echt verder. Iemand een suggestie??
Om te beginnen kan jij op een switched netwerk (de meest gangbare vorm dus) niet op jouw systeem zien hoeveel bandbreedte of uberhaupt welke connecties andere machines maken, tenzij die connecties met jouw machine gemaakt worden. Je zou het dan op het modem moeten meten.
Misschien kan je wat meer informatie geven over hoe je netwerk eruit ziet, wat voor machines er staan, en wat je nu eigenlijk precies wilt weten. Je topicstart is vrij karig namelijk.
Misschien kan je wat meer informatie geven over hoe je netwerk eruit ziet, wat voor machines er staan, en wat je nu eigenlijk precies wilt weten. Je topicstart is vrij karig namelijk.
Launching containers into space
Nee, tís een thuisnetwerk. Ik ben nu voor de zoveelste keer de pc's van de kids en andere familieleden opschonen. De dsl verbinding was weer eens instabiel. Boel erg traag. Om voor de toekomst te voorkomen dat ik weer een hele dag bezig ben om te zien welke pc de boosdoener is wil ik een manier vinden om te zien welk mac adres veel bandbreedte verbruikt of andere gekke dingen doet. Dus geen bedrijfsnetwerk. In dat geval zou ik het eenvoudig op de switch kunnen meten. Nu gaat het om een eenvoudig Thomson adsl modem met wifi.
Als je een SNMP service kan draaien op alle systemen (dat moet op zich wel kunnen) kan je eventueel centraal met een pakket als mrtg snel inzicht krijgen in het netwerk gebruik van de diverse systemen.
Launching containers into space
Een programma die webbased werkt en als een service draait? Kan je remote naar die pc browsen om hem uit te lezen.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Het modem ondersteund geen snmp helaas. Dat zou het makkelijkst zijn. Heb de Thompson binnenstebuiten gekeerd maar helaas geen optie gevonden.. Ik hoopte iets van een sniffer te vinden voor MacOsx zodat ik gewoon op het netwerk e.e.a. kan bekijken.
Ik heb inmiddels wel de dader pc gevonden maar ben dus uren in de weer geweest met scannen. We hebben thuis namelijk nogal wat devices in het netwerk hangen. Zal inderdaad kijken of ik op de windows bakken snmp kan draaien zodat ik op m'n Mac de boel een beetje kan monitoren. Beter op tijd wat signaleren en ingrijpen dan achteraf alles moeten uitzoeken. Ben dus werkelijk al uren in de weer en ben nu de dader pc aan het fixen (als dat nog lukt overigens want het is goed mis).
Ik heb inmiddels wel de dader pc gevonden maar ben dus uren in de weer geweest met scannen. We hebben thuis namelijk nogal wat devices in het netwerk hangen. Zal inderdaad kijken of ik op de windows bakken snmp kan draaien zodat ik op m'n Mac de boel een beetje kan monitoren. Beter op tijd wat signaleren en ingrijpen dan achteraf alles moeten uitzoeken. Ben dus werkelijk al uren in de weer en ben nu de dader pc aan het fixen (als dat nog lukt overigens want het is goed mis).
Ik zou toch willen voorstellen je beveiliging beter op orde te brengen. Het is leuk als je kan achterhalen wie veel verkeer veroorzaakt maar het is nog leuker als je dat kan voorkomen.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Wat dacht je van goede afspraken over normaal gebruik van een pc? Overtreden ze de regels/ staat dat ding weer vol met troep image van eerder terugzetten.
Het gaat in dit geval om opgroeiende kinderen die je weliswaar kunt instrueren maar helaas werkt dit altijd niet waterdicht. Ik heb ook nog werk te doen en kan niet de hele dag allerlei laptops en spelcomputers nalopen. Dan ben ik een soort huissysteembeheerder en daar heb ik echt geen tijd voor. Bovendien kunnen "foute" netwerkadapters van andere devices zoals spelcomputers, de printer, de airport devices ook problemen veroorzaken op een netwerk wat je met een sniffer sneller ziet...Tsurany schreef op maandag 17 januari 2011 @ 22:43:
Ik zou toch willen voorstellen je beveiliging beter op orde te brengen. Het is leuk als je kan achterhalen wie veel verkeer veroorzaakt maar het is nog leuker als je dat kan voorkomen.
Je zou je ook eens kunnen inlezen in het neerzetten van een proxy; de meeste proxy-apps houden ook bandbreedtes bij.
Of een applicatie als DUMeter installeren onder het System-account en de logs wegschrijven in een share ofzo.
Of een applicatie als DUMeter installeren onder het System-account en de logs wegschrijven in een share ofzo.
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Je modem gaat naar het internet toe, iets wat voor SNMP niet hoeft, dat kan gewoon binnen het lokale LAN-netwerk blijven.chowmonkey schreef op maandag 17 januari 2011 @ 22:41:
Het modem ondersteund geen snmp helaas.
IP-aders aanpassen en je hebt een nieuwe log erbij, die netjes op 0 begint, dan heb je er nog niks aan dus.MAX3400 schreef op maandag 17 januari 2011 @ 22:54:
Je zou je ook eens kunnen inlezen in het neerzetten van een proxy; de meeste proxy-apps houden ook bandbreedtes bij.
DUMeter is een Windows applicatie, het gaat hier om OSX (aangezien het topic in Apple Talk staat).Of een applicatie als DUMeter installeren onder het System-account en de logs wegschrijven in een share ofzo.
[ Voor 50% gewijzigd door CH4OS op 17-01-2011 22:56 ]
Leuk in de theorie, maar als jij de pc's goed beveiligt, wat eenmalig werk is, ben je voor praktisch alle problemen ingedekt.
Tsurany schreef op maandag 17 januari 2011 @ 22:55:
Leuk in de theorie, maar als jij de pc's goed beveiligt, wat eenmalig werk is, ben je voor praktisch alle problemen ingedekt.
offtopic:
Want dat waren we voor Blaster toen ter tijd natuurlijk ook...
Want dat waren we voor Blaster toen ter tijd natuurlijk ook...
Onzin. Dan kan ik bij elke scheet die ze wellicht terecht willen installeren moeten helpen omdat ze geen admin rechten op de pc hebben. Nogmaals dit is een thuisnetwerk. Geen bedrijfsnetwerk. Ik ga ervanuit ook bij tieners van een beetje besef van hoe pc's werken en dat als de pc zegt dat er updates zijn je die dus gewoon installeert.Tsurany schreef op maandag 17 januari 2011 @ 22:55:
Dus wat ik wil is bij problemen sneller de oorzaak vinden. Niet als een soort dictator in huis de pc's dicht kitten..
Even teruglezen; het gaat om Windows machines van de kids en de topicstarter zit op een Mac... Dus dan staat dit topic mogelijk per definitie al niet helemaal lekker, zeker in het licht van algemene "monitoring" als snmp wat redelijk universeel is.CptChaos schreef op maandag 17 januari 2011 @ 22:54:
[...]
DUMeter is een Windows applicatie, het gaat hier om OSX (aangezien het topic in Apple Talk staat).
Sorry, maar aan wie ligt dat? Als er thuis niet wordt verteld wat er wel & niet mag en wat de consequenties dan zijn (zoals monitoring), kan je eindeloos blijven zoeken...chowmonkey schreef op maandag 17 januari 2011 @ 22:58:
[...]
... Ik ga ervanuit ook bij tieners van een beetje besef van hoe pc's werken en dat als de pc zegt dat er updates zijn je die dus gewoon installeert...Niet als een soort dictator in huis de pc's dicht kitten..
[ Voor 35% gewijzigd door MAX3400 op 17-01-2011 23:05 ]
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Ik vroeg om een mac applicatie om een netwerk te monitoren. Dan klopt het toch waar dit topic staat?MAX3400 schreef op maandag 17 januari 2011 @ 23:03:
[...]
Even teruglezen; het gaat om Windows machines van de kids en de topicstarter zit op een Mac... Dus dan staat dit topic mogelijk per definitie al niet helemaal lekker, zeker in het licht van algemene "monitoring" als snmp wat redelijk universeel is.
Mijn dank voor het pedagogisch advies. Maar nu graag een ontopic tip voor de allerbeste software voor de mac om een netwerk te checken op abnormaal verkeer. Want zoals ik al eerder aangaf had het in dit geval ook een kapotte netwerkkaart kunnen zijn die de boel in de war stuurt. En helaas kan ik praten tegen m'n devices wat ik wil maar die doen in ieder geval niet wat je zegt.MAX3400 schreef op maandag 17 januari 2011 @ 23:03:
Sorry, maar aan wie ligt dat? Als er thuis niet wordt verteld wat er wel & niet mag en wat de consequenties dan zijn (zoals monitoring), kan je eindeloos blijven zoeken...
Verwijderd
Jepchowmonkey schreef op maandag 17 januari 2011 @ 23:04:
[...]
Ik vroeg om een mac applicatie om een netwerk te monitoren. Dan klopt het toch waar dit topic staat?
Als jij op je mac al het verkeer zou willen monitoren zou je all het verkeer via jou mac moeten routen.
Probleem is dat er maar 1 ethernet interface opzit.
Dus of al het verkeer gaat via een UTP naar binnen en WIFI naar je modem of all het verkeer komt binnen op WIFI en gaat naar buiten via UTP.
Nadeel.
- Mac moet aanstaan
- Mac wordt traag
- Netwerk thuis wordt traag.
- Internet wordt traag!
Ofwel haast niet te doen aangezien je behoorlijk wat moet instellen op zowel je router. routering moet via de mac lopen. en je mac direct op je modem
+ benodigde applicatie zoals wireshark!
Dus of al het verkeer gaat via een UTP naar binnen en WIFI naar je modem of all het verkeer komt binnen op WIFI en gaat naar buiten via UTP.
Nadeel.
- Mac moet aanstaan
- Mac wordt traag
- Internet wordt traag!
Ofwel haast niet te doen aangezien je behoorlijk wat moet instellen op zowel je router. routering moet via de mac lopen. en je mac direct op je modem
[ Voor 19% gewijzigd door To_Tall op 17-01-2011 23:23 ]
A Soldiers manual and a pair of boots.
Tsja, of inderdaad een slimmere switch achter de adsl router vrees ik..To_Tall schreef op maandag 17 januari 2011 @ 23:22:
Als jij op je mac al het verkeer zou willen monitoren zou je all het verkeer via jou mac moeten routen.
Nadeel.
- Mac moet aanstaan![]()
- Mac wordt traag
- Internet wordt traag!
Ofwel haast niet te doen aangezien je behoorlijk wat moet instellen op zowel je router. routering moet via de mac lopen. en je mac direct op je modem+ benodigde applicatie zoals wireshark!
Dus? Daarvoor was de optie proxy geboden, maar je hoeft dan het IP-adres maar aan te passen en de logs kloppen niet meer. Of je moet elke PC in de DHCP een reservering geven natuurlijk (mits dat mogelijk is op de DHCP).To_Tall schreef op maandag 17 januari 2011 @ 23:22:
Yep, dat kan in de Thomson geregeld worden inderdaad..CptChaos schreef op maandag 17 januari 2011 @ 23:37:
[...]
Dus? Daarvoor was de optie proxy geboden, maar je hoeft dan het IP-adres maar aan te passen en de logs kloppen niet meer. Of je moet elke PC in de DHCP een reservering geven natuurlijk (mits dat mogelijk is op de DHCP).
Dan zou ik een proxy instellen, die zijn hier uitermate geschikt voor. Logging zet je aan en elke PC geef je een vast IP-adres dmv DHCP/BOOTP.
Dan doen we het zo. Ik heb nog een ongebruikt netbookje liggen en zet ik die naast het modem.CptChaos schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 00:10:
Dan zou ik een proxy instellen, die zijn hier uitermate geschikt voor. Logging zet je aan en elke PC geef je een vast IP-adres dmv DHCP/BOOTP.
Pagina: 1