Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben momenteel bezig met het samenstellen van een laptop.
Ik heb al:
Intel Core i3 380M (2,53 GHz)
ATI Mobility Radeon HD5650

Hier wil ik verder ook niets aan veranderen! Wat ik met de laptop wil gaan doen is multimedia en gamen, ik hoef echter niet alle games op de hoogste settings te kunnen spelen! Call of Duty Modern Warfare 2 en Need for Speed Shift of Starcraft 2 op medium is hartstikke prima! (veel meer kun je ook niet krijgen uit de gekozen processor en grafische kaart)

Ik ben alleen nog aan het twijfelen over het werkgeheugen, dus vandaar dat ik jullie hulp inschakel.
Momenteel heb ik 4 Gb DDR3-1333 geheugen
Ik heb al gelezen dat je beter meer geheugen dan sneller geheugen kunt kopen maaarrrrr
In mijn geval zou dat dus gaan betekenen dat ik van 4 Gb naar 8 Gb zou gaan... (of 6 Gb als de aansturing dat toe laat, dat moet ik nog even nagaan) of als iemand zin heeft om dat voor me uit te zoeken, het gaat om deze laptop.

Blijf ik met 2 vragen zitten:
Heeft dat extra geheugen nut in mijn geval of krijg ik toch geen extra prestaties omdat mijn processor/grafische kaart dat niet toelaten.
Heeft t in mijn geval wel nut om de 4 Gb geheugen die ik nu heb te vervangen voor 4 Gb ''duur'' Corsair of OCZ high performance gaming DDR 13333 geheugen? Of loop ik dan weer tegen mijn processor/grafische kaart aan?

Groetjes!

Edit: Ik ben niet van plan te gaan overclocken dus sneller als 1333 is niet te behalen...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2011 15:52 ]

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-02 21:23
4GB is voor de meeste toepassingen (games) genoeg

Verwijderd

Games gebruiken sowieso max 2GiB; meer kunnen ze niet gebruiken zonder of speciale compilerflags te gebruiken (largeaddressaware) of native 64-bit applicaties; 32-bit is normaliter tot 2GiB per process gelimiteerd.

Dus waarom meer geheugen? Als filecache; hoe meer geheugen des te meer gegevens van je HDD er gecached worden, dat kan aardige snelheidswinsten geven. Maar voor gaming zie ik het nut niet direct; je bent toch GPU/CPU gelimiteerd en laptops zijn eigenlijk ongeschikt voor gaming.

Daarnaast vraag ik me ook af hoe je een laptop kunt 'samenstellen'; waar kan ik een laptop moederbord kopen en een losse behuizing? Nog nooit van gehoord; ik dacht dat die moederborden direct de behuizing bepaalden, en dus er van 'samenstellen' helemaal geen sprake is; dat zou impliceren dat je keuze tussen onderdelen hebt, en dat is volgens mij niet zo. Je kunt er hooguit meer RAM of een andere HDD inzetten, toch?

• zjorsie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:44
je hebt verschillende bedrijven waar je hem (geheel) naar eigen keuze kunt inrichten, zoals bijvoorbeeld xxodd (nu failliet), of BTO.

maargoed... het updaten van 4 naar 6 of 8 GiB kan gewoon, maar tenzij je veel zware applicaties hebt draaien (adobe photoshop, autocad, vmware, etc..) heb je die 4GiB niet nodig (je kunt evt. ramdisk gebruiken (een virtuele HDD die elke keer dat je opstart naar je ram geheugen wordt gekopierd, zodat die gegevens sneller beschikbaar zijn).

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
Is zowieso onzin voor een laptopje is 4gb zat.
Pas als je mobile i7/i5 quadcore cpus en mobilty radeon 5870+/nvidia mobile 460gtx gaat draaien word 8 gb interessant.
Het kan wel handig zijn als je veel vmware gebruikt zoals hierboven al is gezegd (emulatie vreet capaciteit)
daar komt nog bij dat dat geheugen flink hoge clocks heeft 1333 is niet niks voor een laptop.
Sneller dan 1333 valt wel te behalen zonder overclocken moet je gewoon ram met lagere timings nemen.

Verwijderd

Die notebook bij Alternate wordt steeds goedkoper :P. Een week of twee gelden was die nog 550 euro met een 370M en nu al met een 380M onder de 500 euro gedoken. Verder ben ik het eens met de rest hierboven, die 4GB is gewoon genoeg.

Edit: Waarom zit je bij Business to Business te kijken? De prijzen zijn dus ex. 19 procent BTW :(. Dat betekent dus dat de notebook 50 euro duurder is geworden met enkel een iets snellere processor.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2011 21:55 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:03

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

maarten12100 schreef op maandag 17 januari 2011 @ 21:46:
Is zowieso onzin voor een laptopje is 4gb zat.
Pas als je mobile i7/i5 quadcore cpus en mobilty radeon 5870+/nvidia mobile 460gtx gaat draaien word 8 gb interessant.
Och, ik heb in mijn laptop anders 16Gb zitten wat ik aan de lage kant vind. Mijn desktop heeft 64Gb, en dat is erg fijn. (hint: een Gb is geen GB ;) ).

De link met quadcore cpu's snap ik niet helemaal. Zware pakketten zoals photoshop, premiere etc. gaan gewoon lopen swappen als het geheugen vol zit, of je nou een mooie dualcore of quadcore hebt.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Gizz schreef op maandag 17 januari 2011 @ 21:53:
[...]

Och, ik heb in mijn laptop anders 16Gb zitten wat ik aan de lage kant vind. Mijn desktop heeft 64Gb, en dat is erg fijn. (hint: een Gb is geen GB ;) ).

De link met quadcore cpu's snap ik niet helemaal. Zware pakketten zoals photoshop, premiere etc. gaan gewoon lopen swappen als het geheugen vol zit, of je nou een mooie dualcore of quadcore hebt.
64Gb (Gigabit) lijkt mij helemaal niet zo fijn. Maar hij bedoelt uiteraard 4GB (Gigabyte) geheugen. Bovendien wordt Gb meestal voor snelheid van gegevensoverdracht gebruikt dus je zult hier niet snel mee in de war komen als je geheugen gaat kopen wat gewoon in GB gerekend wordt.

Jij hebt duidelijk speciale wensen (fotografie neem ik aan) waardoor je meer dan 4GB ook nuttig kunt gebruiken. De link met een quadcore is hier dat als je dergelijk werk doet het niet zo veel zin heeft om 'alleen' 8GB te nemen. Aangezien je dan alsnog vaak op je dualcore zit te wachten.

Zoals gemeld kunnen de meeste games maar 2GB gebruiken. Uitzonderingen: Supreme Commander/Forged Alliance, die hebben echt minstens 4GB nodig want gaan regelmatig over de 2GB heen (SC large adress aware maken, hoeft bij FA niet). En Crysis 64bit, maar die zal het niet echt nodig hebben denk ik want dan zit je toch met een gpu bottleneck.

OT: 1600 of 1333 gaat weinig uitmaken. Misschien krijg je er 1 of 2 fps bij. 1600MHz is vooral voor overklokken en dat gaat toch niet met een laptop. Voor games heb je veel meer aan een betere gpu.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:03

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

64Gb (Gigabit) lijkt mij helemaal niet zo fijn.
Want? 8GB aan ram vind je te weinig? Te veel?

Verder ben ik het niet eens met je dualcore/photoshop-opmerking. Als jij in gigantische bestanden met veel lagen werkt, waardoor je bijvoorbeeld 6GB aan geheugen vol kan krijgen, dan is 8GB gewoon fijn. Het is het verschil tussen een flink ratelende HD, of gewoon door kunnen blijven werken alsof je met kleine files bezig bent. Ook een dualcore wacht op een photoshop die even een paar GB op je scratchdisks aan het dumpen is.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Bedoelt 'ie niet dat het draaien van meerdere progamma's (naast dat het een hoop geheugen inneemt) ook je dualcore dusdanig belast dat je niks aan het geheugen hebt omdat je dualcore het niet eens kan handelen?

Verwijderd

Gizz schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 10:34:
[...]

Want? 8GB aan ram vind je te weinig? Te veel?

Verder ben ik het niet eens met je dualcore/photoshop-opmerking. Als jij in gigantische bestanden met veel lagen werkt, waardoor je bijvoorbeeld 6GB aan geheugen vol kan krijgen, dan is 8GB gewoon fijn. Het is het verschil tussen een flink ratelende HD, of gewoon door kunnen blijven werken alsof je met kleine files bezig bent. Ook een dualcore wacht op een photoshop die even een paar GB op je scratchdisks aan het dumpen is.
Oh my bad had het lager ingeschat maar gewoon delen door 8 ja. Je reactie leek mij gericht op verwarring scheppen en dat is dan gelukt.

TS wil een laptop om mee te gamen en vraagt zich af of het nut heeft om 1600MHz geheugen te nemen: nee, niet echt.

Ook vraagt hij zich af of 4GB wel genoeg is of dat hij meer heeft aan 8GB. Voor games: nee, niet echt.

Dan heeft hij het nog over multimedia, dat kan natuurlijk van alles betekenen, maar ik ga uit van filmpje kijken muziekje luisteren. Dat gaat nog prima met 2GB. Als hij met multimedia semi-professioneel Photoshoppen bedoelt, ja dan heb je wel wat aan 8GB. Maar dan moet je ook eens gaan bedenken of een dualcore wel voldoende is. Zoals Crazy-Macy terecht uit mijn eerste reactie opmaakte.

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
Gizz schreef op maandag 17 januari 2011 @ 21:53:
[...]
De hoeveelheid geheugen die per kanaal word toegewezen.

Gigabit lekkere kutgrap XD ;)

Heb zelf 24gigabyte in mijn desktop, Maar ik ben er ondertussen wel achter dat je beter snel geheugen kan hebben dan extreem veel.

[ Voor 4% gewijzigd door maarten12100 op 18-01-2011 17:03 . Reden: duidelijker ]

Verwijderd

Als ik naar de pc-shop hier om de hoek ga vraag ik altijd even om "32Gb met een kleine letter B geheugen graag". Vinden ze leuk. En het is helemaal dolle pret als ik dan zeg "maar mag ook 4GB met een hoofdletter B zijn hoor".

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

maarten12100 schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 16:59:
Heb zelf 24gigabyte in mijn desktop, Maar ik ben er ondertussen wel achter dat je beter snel geheugen kan hebben dan extreem veel.
Ligt er maar helemaal aan, voor sommige taken heb je gewoon heel veel nodig, voor sommige heb je veel bandbreedte nodig. Voor de gemiddelde gebruiker voegt het beiden nauwelijks iets toe, dus het is allebei even nutteloos wat mij betreft. :) Sneller of meer heb je alleen wat aan als het te traag of te weinig is (doh!) en dat is het voor gamen, filmpjes kijken en internetten niet snel.

@coffeejunk: ga dan gelijk modules van 32.000.000.000.000mb bestellen (of neem de omrekening van mega- naar mibi- ook nog mee). :+ wat een dolle pret.

[ Voor 10% gewijzigd door bwerg op 18-01-2011 20:55 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1