umask geeft aan wat de permissies zijn op nieuwe bestanden. Het is eigenlijk een geinverteerde mask. Je kunt het umask dan ook van het mask 777 aftrekken om het mask te krijgen voor nieuwe bestanden.
(in het volgende verhaal gebruik ik de volgende letter, mocht je ze nog niet kennen:
code:
1
2
3
4
5
6
| u = user (gebruiker, maker van het bestand)
g = groep (groep die aan het bestand wordt meegegeven)
o = other (daarin vallen mensen die niet in een van de 2 bovenstaande categorieen vallen)
r = read (ofwel lees-rechten)
w = write (ofwel schrijf-rechten)
x = execute (ofwel uitvoerbare-rechten) |
umask 022 wil zeggen, dat nieuwe bestanden de volgende permissies krijgen:
u=rwx,g=r_x,o=r_x (= mask 755).
Als je als root ingelogd bent zal het umask meestal ook standaard op 022 staan, terwijl je als gebruiker ingelogd zit zal het umask meestal op 002 (=mask 775) staan. Dan geb je dus de volgende permissies:
u=rwx,g=rwx,o=r_x
je kan ook op de bash-prompt gewoon het umask veranderen voor alle nieuwe bestanden (LET WEL GOED OP ALS JE HIERMEE GAAT SPELEN!! (sorry voor het schreeuwen;)))
met "umask -S" krijg je het huidige umask terug in de notatie u=...,g=...,o=...
Dit is gelijk aan het mask.
Met "umask -p" krijg je het octaal getal terug dus in de vorm van cijfers (0t/m7).
Dit is dus het geinverteerde mask.
(ik hoop dat het een beetje duidelijk zo is voor je:), zo niet dan zal het vast wel aan mijn uitleg liggen;))
Oh ja om je vraag nog even te beantwoorden.
nieuwe bestanden groep-writeable maken doe je als volgt umask=002 (u=rwx,g=rwx,o=r_x).
Tja world writeable laat zich nu wel raden.
umask=000 (u=rwx,g=rwx,o=rwx)