• BasNijmegen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-08-2019
Beste mensen,

Ik zag dat er al tig topics waren met dezelfde vraag, en daarin heb ik al veel handige tips gevonden, die ik heb opgevolgd. Echter zat de oplossing er voor mij nog niet bij, vandaar dat ik dit topic open.

Ik heb zelf weinig computerkennis, dus het koste me aardig wat moeite om door de trouble shooter te komen van dit forum: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Dit komt mede doordat ik veel afkortingen moest opzoeken.

Het probleem
Ik heb mijn Packard Bell PC sinds juli 2009 en hij heeft altijd prima gelopen, zonder enig probleem. Gister viel hij plots uit (ik was aan het surfen op internet), maar sindsdien start mijn pc niet meer op (ik zit nu op de laptop). Wanneer ik de powerknop indruk, dan beginnen alle drie de ventilatoren te draaien (voeding, Processor en Videokaart), en de lampjes branden ook. Op dat moment kan hij al uitvallen, of soms gaat ie iets langer door. Meestal zie ik nog het opstart scherm van packard bell en kan ik daarna in Bios komen. Echter kan hij dan weer ieder moment uitvallen (wat ook meestal gebeurt). Ik heb dus geen tijd om rond te neuzen in de Bios.
Als de PC zich weer uitschakelt, dan start het zich niet opnieuw weer op.
Bij het opstarten hoor ik eerst een piepje, en een paar seconden later volgen nog eens 2 piepjes. Dit heeft ie altijd gedaan.

Wat heb ik gedaan
- Ik heb voor het eerst mijn PC open gemaakt en daar was het flink stoffig. Ik heb de stofzuiger erboven gehouden, en dmv blazen de boel flink schoon gemaakt (stofzuiger nergens tegen aan gehouden).
- Ik heb de voeding los geschroefd en ook schoon gemaakt.
- Ik heb de videokaart eruit gehaald en schoon geblazen
- Ik heb de batterij van het moederbord eruit gehaald (maar niet vervangen)
- Ik heb alle stekkertjes en kabeltjes aangedrukt

Mijn systeem
Merk Packard Bell iMedia D7010
Video Nvidia GT 120 1GB
Hard disk WD 10EAVS 1TB
Voeding FSP 250-60HEN
Moederbord ECS MCP73VT-PM Mainboard
Geheugen 2 x 240-pin DDR DIMM socket: 2x 2GB
Processor ES2200 Intel Core™ 2 Duo

Ik weet, kan en durf zelf even niets meer te doen, vandaar dat ik jullie hulp inschakel. Wat is de volgende stap die ik kan proberen? Of heeft iemand zowaar de oplossing ;)
Ik hoop dat we samen tot een oplossing kunnen komen.

Bas

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:25
Goeie kans dat de voeding defect is.

[ Voor 4% gewijzigd door The_Greater op 17-01-2011 12:59 . Reden: typo ]

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• BasNijmegen
The_Greater schreef op maandag 17 januari 2011 @ 12:58:
Goeie kans dat de voeding defect is.
En hoe kan ik dit testen? En wat moet ik dan precies zien?
Zag wel van het doorlussen met paperclip. Maar wat is het risico?

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Heb je op je mobo een LED zitten. Brand dat. Ik denk eerder wat The_Greater zegt, voeding stuk is.
Ik denk dat je het beste PB kan bellen (goeie kans dat je hem 3 maanden kwijt bent) of anders zelf gaan vervangen. Kost haast niks!

Johann Sebastian Bach

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-12 14:55

Glewellyn

is er ook weer.

Allereerst wil ik zeggen dat jouw opening post duidelijk en uitgebreid is, heel netjes voor iemand die voor het eerst post!

Ik zou na alles dat je al gedaan hebt de harddisk en dvd drive helemaal loskoppelen. Ook zou ik 1 van de twee bankjes geheugen eruit halen en dan nog een keer proberen te booten. Doet hij het dan nog niet, het andere bankje geheugen proberen.

Zoals hierboven al wordt gezegd, het probleem zou in de voeding kunnen liggen maar meestal kom je dan niet zover dat je de BIOS nog inkomt. En wat gebeurt er als je niet de BIOS ingaat? probeert hij na de POST nog het OS te booten?

[ Voor 24% gewijzigd door Glewellyn op 17-01-2011 13:08 ]

*zucht*

Verwijderd

Het kan zijn dat je voeding instabiel is geworden en daardoor te weinig voltage via de lijnen levert, wat dus resulteert in het niet opstarten van het systeem of voor korte tijd. Dit zou je door kunnen meten met een multimeter.
Het doorlussen met een paperclip kan geen kwaad, mits je alles van de voeding afkoppelt. Het ergste wat er kan gebeuren is dat er een rookwolk uitkomt, maar dat heeft dan niets te maken met de paperclip. Dit is ook de manier om je lijnen door te kunnen meten.
Je zou een andere voeding kunnen lenen van iemand en kijken wat er dan gebeurt, start het geheel goed op, dan dus de voeding vervangen.

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Mooie topicstart! Duidelijk, we weten meteen wat we moeten;). Kunnen sommige mensen op dit forum nog wat van leren. Maar over je probleem, ik denk dat het niet je voeding is, de lampjes branden immers nog. Probeer zoals hierboven gezegd zo "kaal" mogelijk op te starten, een geheugenbankje, geen harde schijf, geen dvd drive. Ik denk ook niet dat je BIOS batterij dood is, want dan zou je computer wel opstarten. Valt je computer helemaal uit, of reboot ie? Heb je toevallig een multimeter om je voeding door te meten, en heb je toevallig een andere voeding om mee te testen?

• BasNijmegen
Glewellyn schreef op maandag 17 januari 2011 @ 13:05:
Zoals hierboven al wordt gezegd, het probleem zou in de voeding kunnen liggen maar meestal kom je dan niet zover dat je de BIOS nog inkomt. En wat gebeurt er als je niet de BIOS ingaat? probeert hij na de POST nog het OS te booten?
Toen ik de pc voor het eerst weer aangezet had, na ik de voeding compleet schoon had gemaakt, starte hij op tot het venster waar ik kon kiezen of ik Windows wilde opstarten in veilige modus of normale modus. Voordat ik iets kon klikken, viel hij toen uit. Betekend dit dat hij OS wel wil booten?

• BasNijmegen
Beatboxx schreef op maandag 17 januari 2011 @ 13:10:
Mooie topicstart! Duidelijk, we weten meteen wat we moeten;). Kunnen sommige mensen op dit forum nog wat van leren. Maar over je probleem, ik denk dat het niet je voeding is, de lampjes branden immers nog. Probeer zoals hierboven gezegd zo "kaal" mogelijk op te starten, een geheugenbankje, geen harde schijf, geen dvd drive. Ik denk ook niet dat je BIOS batterij dood is, want dan zou je computer wel opstarten. Valt je computer helemaal uit, of reboot ie? Heb je toevallig een multimeter om je voeding door te meten, en heb je toevallig een andere voeding om mee te testen?
De lampjes branden alleen bij opstarten. als hij uitvalt, dan zijn de lampjes ook uit. Hij start daarna niet meer uit zichzelf op. Dus schakelt zichzelf uit.

Ik heb helaas geen multimeter en ook geen reserve voeding.....

Ik ga 'm eens zo kaal mogelijk opstarten. Als ik mijn Harddisk loskoppel, ben ik dan niet al mijn data kwijt?

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

BasNijmegen schreef op maandag 17 januari 2011 @ 13:12:
[...]

Toen ik de pc voor het eerst weer aangezet had, na ik de voeding compleet schoon had gemaakt, starte hij op tot het venster waar ik kon kiezen of ik Windows wilde opstarten in veilige modus of normale modus. Voordat ik iets kon klikken, viel hij toen uit. Betekend dit dat hij OS wel wil booten?
Ja, dat betekent het inderdaad. Probeer het eens met maar 1 van de 2 geheugenbankjes.
BasNijmegen schreef op maandag 17 januari 2011 @ 13:15:
[...]
Ik ga 'm eens zo kaal mogelijk opstarten. Als ik mijn Harddisk loskoppel, ben ik dan niet al mijn data kwijt?
Nee hoor, de data blijft veilig op je harddisk staan.

[ Voor 22% gewijzigd door Glewellyn op 17-01-2011 13:18 ]

*zucht*

Verwijderd

[...]

Nee hoor, daar hoef je niet bang voor te zijn.

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Nee, je data hou je dan gewoon, tenzij je met het loskoppelen al je aansluitpinnetjes molt en daarna je harde schijf van 3 hoog het raam uit gooit;). Maar als je hem rustig losmaakt en op een tafel ofzo neerlegt kan er niks gebeuren.

• Kriebelkous
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-03 13:54
Als je systeem uit 2009 komt, heb je dan geen garantie meer?
ga eens terug naar de verkoper en laat dat ding repareren bij de fabrikant.

packard bell geeft 1 jaar fabrieks garantie, de meeste winkeliers hebben in hun voorwaarden staan dat je bij normaal gebruik recht hebt op tenminste 2 jaar. (of dat dit verplicht word door het consumentenrecht mag je zelf uitzoeken (tip: doen!), anders krijgen we weer hele discussies op tweakers hierover :) )

www.racetalk.nl

• Pedr0
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-12 16:57
[...]

De lampjes branden alleen bij opstarten. als hij uitvalt, dan zijn de lampjes ook uit. Hij start daarna niet meer uit zichzelf op. Dus schakelt zichzelf uit.

Ik heb helaas geen multimeter en ook geen reserve voeding.....

Nee, je raakt niks kwijt. Probeer hem idd eerst zo kaal mogelijk op te starten met maar 1 geheugenbankje erin. Daarna stap voor stap alles weer aansluiten.

Build from the Cloud up! | Battletag: NightFly#2112

• BasNijmegen
Ik heb HD en DVD losgekoppeld en een geheugenbank er uit (maakt het uit welke?).
Bij het opstarten kreeg ik nu 3 piepjes en stond er "chmos checksum bad", echter kon ik niets ondernemen, want hij viel uit. Opnieuw opgestart, maar kwam toen niet verder dan opstartscherm van packard bell.

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

BasNijmegen schreef op maandag 17 januari 2011 @ 13:21:
Ik heb HD en DVD losgekoppeld en een geheugenbank er uit (maakt het uit welke?).
Bij het opstarten kreeg ik nu 3 piepjes en stond er "chmos checksum bad", echter kon ik niets ondernemen, want hij viel uit. Opnieuw opgestart, maar kwam toen niet verder dan opstartscherm van packard bell.
Haal je CMOS batterij nog eens los, en stop hem na een minuut of twee weer terug, probeer het dan nog eens. Als het weer niet werkt haal je het ene bankje geheugen ook uit de machine en stop je de andere terug op de plek waar de ene zat. (begrijp je het nog?)

*zucht*

• BasNijmegen
Glewellyn schreef op maandag 17 januari 2011 @ 13:32:
[...]

Haal je CMOS batterij nog eens los, en stop hem na een minuut of twee weer terug, probeer het dan nog eens. Als het weer niet werkt haal je het ene bankje geheugen ook uit de machine en stop je de andere terug op de plek waar de ene zat. (begrijp je het nog?)
Ik volg 'm nog :)
Heb batterij er nu uit liggen, ga ik zo weer terug plaatsen. Krijg ik dan nog "chmos checksum" bad error, dan plaats ik geheugenbalkje terug. En probeer ik het nog een keer.

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

BasNijmegen schreef op maandag 17 januari 2011 @ 13:21:
CMOS CHECKSUM BAD houd in dat :
  • Je batterij kapot is/verkeerd is geplaatst
  • Je bios overleden is
  • Je bios foutief is geüpgraded(kan ook zijn gedaan door virus)
  • Je computer kan vanuit windows foutief zijn afgesloten

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-11 13:41
Beatboxx schreef op maandag 17 januari 2011 @ 13:35:
[...]

CMOS CHECKSUM BAD houd in dat :
  • Je batterij kapot is/verkeerd is geplaatst
  • Je bios overleden is
batterij kapot maakt niets uit dan start deze als default met de melding.
kijk hier eens voor de beep codes
http://www.pchell.com/hardware/beepcodes.shtml

• Kriebelkous
Beatboxx schreef op maandag 17 januari 2011 @ 13:35:
[...]
een virus kan (in theorie kan het wel, maar dan zal iemand een virus specifiek voor jouw hardware/software combinatie moeten hebben geschreven) je bios niet foutief upgraden.
het afsluiten van windows heeft geen elkele invloed op de bios.

www.racetalk.nl

• BasNijmegen
Glewellyn schreef op maandag 17 januari 2011 @ 13:32:
[...]

Opstarten na 2 minuten batterij eruit, hielp niet. Zelfde error.
Met geheugen weer terug (beiden) , hielp niet. Zelfde error.

Zit nu dus plots met een "chmos checksum bad" error.

@Dezejongeman
ik heb je link gevolgd en kwam uit bij het volgende.
3 Short Beeps Basically the same thing as 2 beeps. Follow that diagnosis above.

2 Short Beeps Your computer has memory problems. First check video. If video is working, you'll see an error message. If not, you have a parity error in your first 64K of memory. First check your SIMM's. Reseat them and reboot. If this doesn't do it, the memory chips may be bad. You can try switching the first and second banks memory chips. First banks are the memory banks that your CPU finds its first 64K of base memory in. You'll need to consult your manual to see which bank is first. If all your memory tests good, you probably need to buy another motherboard.
Mijn beeldscherm doet het, dus dan ligt het niet aan Video?
Ik zal eens proberen om geheugen te wisselen, al is dit niet eerder gebeurt...... Kan geen kwaad neem ik aan?

• Kriebelkous
dezejongeman schreef op maandag 17 januari 2011 @ 13:38:
[...]
batterij kapot maakt niets uit dan start deze als default met de melding.
kijk hier eens voor de beep codes
http://www.pchell.com/hardware/beepcodes.shtml
Dit is niet altijd zo. Een dode batterij kan er voor zorgen dat er geen post meer plaatsvind.

Staat je bios reset jumper niet op het verkeerde pinnetje?

Je zou een nieuw batterijtje kunnen proberen.
Lost dit het probleem niet op:
alles loskoppelen (hdd, usb, dvd, vga als er onboard op het bord zit, cardreaders etc). Probeer het bordje eens te booten met alleen bord, geheugen, proc en voeding. (liefst buiten de kast)
lost dit het niet op:
probeer een ander geheugenbankje
lost dit het niet op:
leen een voeding
lost dit het niet op:
mobo of proc dood!

Voordat je je hele systeem uit elkaar haalt zou ik wel even kijken of je niet gewoon nog garantie hebt..
De winkelier kan moeilijk gaan doen als ze zien dat je zelf aan het sleutelen bent geweest.

[ Voor 15% gewijzigd door Kriebelkous op 17-01-2011 13:49 ]

www.racetalk.nl

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

BasNijmegen schreef op maandag 17 januari 2011 @ 13:45:
[...]

Opstarten na 2 minuten batterij eruit, hielp niet. Zelfde error.
Met geheugen weer terug (beiden) , hielp niet. Zelfde error.

Zit nu dus plots met een "chmos checksum bad" error.

@Dezejongeman
ik heb je link gevolgd en kwam uit bij het volgende.

[...]

Mijn beeldscherm doet het, dus dan ligt het niet aan Video?
Ik zal eens proberen om geheugen te wisselen, al is dit niet eerder gebeurt...... Kan geen kwaad neem ik aan?
Je kan beter proberen te booten met maar 1 bankje geheugen, en dan het liefst niet degene waarmee je eerder alleen geboot hebt.

*zucht*

• BasNijmegen
Ah ik zie nu dat er onder de CHMOS error, het volgende staag: Date/Time nog set.
Ik druk vervolgens op F2, waar ik tijd kan instellen..... Echter valt ie dan weer uit.

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:42

-36-

Trust me. I'm an amateur

Kijk ook even naar de temps en of de cpu koeler niet los zit

• Kriebelkous
BasNijmegen schreef op maandag 17 januari 2011 @ 13:48:
Ah ik zie nu dat er onder de CHMOS error, het volgende staag: Date/Time nog set.
Ik druk vervolgens op F2, waar ik tijd kan instellen..... Echter valt ie dan weer uit.
Als het systeem uitvalt en je zet hem opnieuw aan. Valt hij dan eerder uit dan de 1e keer?
Dan zou het een tempratuur probleem kunnen zijn.

Is het volledig random?
volg de stappen die ik eerder heb gepost om alles uit te sluiten :)

www.racetalk.nl

• BasNijmegen
ok nieuwe update:

Ik heb nog eens opgestart, en er zijn geen 3 piepjes, maar 4 kort achter elkaar. Volgens die link van 'Dezejongeman' kan het te maken hebben met: Basically the same thing as 2 beeps. Follow that diagnosis above. It could also be a bad timer

Boven heb ik in een quote al beschreven wat point 2 inhield. Dit bracht geen resulaat. Maar die timer kan wel eens overeenkomen met de CHMOS error betreft Date/time not set.

Echter kan ik ik tijd dus niet instellen, want pc valt dan uit.

@-36-
Wat zijn de temps en waar kan ik zien of die CPU koeler los zit? CPU koeler zit bovenop de CPU en zit met 4 schroeven vast.

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

BasNijmegen schreef op maandag 17 januari 2011 @ 13:53:
ok nieuwe update:

Ik heb nog eens opgestart, en er zijn geen 3 piepjes, maar 4 kort achter elkaar. Volgens die link van 'Dezejongeman' kan het te maken hebben met: Basically the same thing as 2 beeps. Follow that diagnosis above. It could also be a bad timer

Boven heb ik in een quote al beschreven wat point 2 inhield. Dit bracht geen resulaat. Maar die timer kan wel eens overeenkomen met de CHMOS error betreft Date/time not set.

@-36-
Wat zijn de temps en waar kan ik zien of die CPU koeler los zit? CPU koeler zit bovenop de CPU en zit met 4 schroeven vast.
"temps" zijn de temperaturen van de verschillende onderdelen van de computer. Die kan je normaal gesproken in je BIOS vinden. Maar goed, dan moet je wel in de BIOS kunnen komen...

Je hebt net al geboot met een bankje geheugen, kan je dat nog een keer doen, maar dan met het andere bankje?

[ Voor 5% gewijzigd door Glewellyn op 17-01-2011 13:56 ]

*zucht*

• Kriebelkous
als je systeem lang werkt als het even heeft uitgestaan (afgekoeld)
en steeds sneller achter elkaar uit blijft vallen (opwarmen) is het een tempratuur probleem.

www.racetalk.nl

• BasNijmegen
@Kriebelkous

Wanneer pc uitvalt en ik start hem direct daarna op, dan valt ie veel sneller uit idd. Dus kan het temperatuur probleem zijn. Hmmz

Ik denk dat ik naar PC shop ga, om kijken of ik Voeding kan lenen/kopen.
Of heeft bovenstaand probleem een alternatieve oplossing.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-12 10:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Batterij op het moederbord al vervangen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

BasNijmegen schreef op maandag 17 januari 2011 @ 13:56:
@Kriebelkous

Wanneer pc uitvalt en ik start hem direct daarna op, dan valt ie veel sneller uit idd. Dus kan het temperatuur probleem zijn. Hmmz

Ik denk dat ik naar PC shop ga, om kijken of ik Voeding kan lenen/kopen.
Of heeft bovenstaand probleem een alternatieve oplossing.
Laat hem dan eens een uur uitstaan, en probeer het dan nog eens. Als je dan weer verder komt zou het een temperatuurprobleem kunnen zijn. De vraag is dan wel of de CPU het wel overleeft heeft...

*zucht*

• Kriebelkous
heeft je systeem een onboard vga kaart?
haal de grafische kaart er eens uit en kijk of hij nog steeds uitvalt. het zou de temp van je vga kunnen zijn.

Anders zou ik je cpu koeler eraf halen en goed schoonmaken met een beetje perslucht (of met je longen) nieuwe koelpasta erop (oude verwijderen met papieren doekje + beetje wasbenzine). wel voorzichtig zijn met de oude koelpasta.. je wil het verwijderen en niet uitsmeren :)
Glewellyn schreef op maandag 17 januari 2011 @ 13:58:
[...]
Laat hem dan eens een uur uitstaan, en probeer het dan nog eens. Als je dan weer verder komt zou het een temperatuurprobleem kunnen zijn. De vraag is dan wel of de CPU het wel overleeft heeft...
Een CPU kan echt belachelijk veel hebben.
CPU valt uit bij 100 graden, en kan 110 hebben zonder schade aan te richten.

[ Voor 45% gewijzigd door Kriebelkous op 17-01-2011 14:04 ]

www.racetalk.nl

• BasNijmegen
Wat kost een beetje voeding of batterij? En rondom mijn bovenstaande specs.... wat raden jullie aan?

• MAX3400

MAX3400

BasNijmegen schreef op maandag 17 januari 2011 @ 14:10:
Wat kost een beetje voeding of batterij? En rondom mijn bovenstaande specs.... wat raden jullie aan?
Batterij is net geen paar euro (neem de oude mee naar de electro-zaak).

Voeding is tricky; geen idee of het een nette ATX-voeding is of speciaal passend in de case. Denk dat je een beetje voeding (450W / A-merk) voor 5 tientjes kan vinden.

• Kriebelkous
batterij = rond de 2 euro
voeding = rond de 50 euro

Ik zou een voeding lenen van iemand of met je systeem onder je arm naar de lokale computerboer gaan en vragen of ze willen kijken of je voeding goed is.

www.racetalk.nl

Verwijderd

Bij de Action hier had ik enige tijd geleden 8 stuks voor dacht 2,50. Ze hangen bij de kassa.

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:44
Kun je niet met de computer naar een computerwinkel in de buurt gaan? zij hebben meestal diverse test onderdelen in opstelling staan. koppel de voeding even los, en doe probeer de voeding van de computerwinkel. dan weet je gelijk of dat het probleem is. start de computer dan wel op dan kun je overwegen daar gelijk een voeding aan te schaffen. is dat het probleem niet, dan heb je dit in iedergeval kunnen elimineren...
succes met de reparatie!

waarschijnlijk is het niet je batterij, de bios gaat dan alleen terug naar zijn default en kan niets onthouden, maar zou na het drukken op F2 wel gewoon doorstarten

[ Voor 15% gewijzigd door Djampire op 17-01-2011 14:22 . Reden: waarschijnlijk geen biosbatterij defect ]

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

• BasNijmegen
Hmmm de pc boer vraagt voor het testen van een voeding maar liefst 17,50 euro!
Dit moet ik ff anders oplossen.

In ieder geval super bedankt voor jullie hulp tot nu toe :)
Wanneer ik voeding heb kunnen testen, zal ik me weer melden.

• Djampire
wat een verschrikkelijke afzetter, misschien kun je de voeding van iemand anders in je omgeving gebruiken? vrienden of familie?

Verwijderd

Dat is zeker een afzetter ja. Heb je MyCom al eens gebeld? Nee heb je, ja kan je krijgen qua prijs.

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2011 @ 14:25:
Dat is zeker een afzetter ja. Heb je MyCom al eens gebeld? Nee heb je, ja kan je krijgen qua prijs.
Nee, die zijn goedkoop...
De kosten voor een reparatie- of upgrade zijn uiteindelijk afhankelijk van de werkelijke problemen met uw computer en uw eigen wensen. Voor onze werkzaamheden en vakkennis rekenen wij een all-in tarief van slechts 17,50 EUR (inclusief BTW) per kwartier.

• BasNijmegen
Vraagje trouwens nog.
Iemand zei: Dat het een risico was om zomaar een voeding te kopen.

Kan het dan geen kwaad dat ik zomaar een andere voeding aansluit om te testen? Waarin zit het risico?

Verwijderd

MAX3400 schreef op maandag 17 januari 2011 @ 14:27:
[...]

Nee, die zijn goedkoop...

[...]
ok....sorry hoor.

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2011 14:45 ]

Verwijderd

BasNijmegen schreef op maandag 17 januari 2011 @ 14:44:
Vraagje trouwens nog.
Iemand zei: Dat het een risico was om zomaar een voeding te kopen.

Kan het dan geen kwaad dat ik zomaar een andere voeding aansluit om te testen? Waarin zit het risico?
Heeft de persoon er ook bijgezegd was het risico dan zou zijn? Denk niet echt dat hij er 1 kan geven. Je moet alleen geen voeding nemen met een laag wattage, maar die kom je zelden tegen. In de meeste winkels begint het toch wel bij 350 a 400 watt.

• BasNijmegen
MAX3400 schreef op maandag 17 januari 2011 @ 14:12:
[...]

Batterij is net geen paar euro (neem de oude mee naar de electro-zaak).

Voeding is tricky; geen idee of het een nette ATX-voeding is of speciaal passend in de case. Denk dat je een beetje voeding (450W / A-merk) voor 5 tientjes kan vinden.
Dat voeding tricky is, heeft alleen te maken met feit of ie past of niet?

Verwijderd

Ligt eraan of je een "speciaal" model hebt qua omvang en dus buiten de "standaardmaten" voor een voeding valt.

• Kriebelkous
Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2011 @ 14:56:
Ligt eraan of je een "speciaal" model hebt qua omvang en dus buiten de "standaardmaten" voor een voeding valt.
Voeding hoeft niet te passen als je even wilt testen. De stekker past sowieso wel (of je moet een of ander klein systeem hebben met speciale atx stekkers )

Als je in de buurt van Utrecht woont heb ik wel ff een voeding voor je te leen.. (of je neemt je systeem mee)

[ Voor 63% gewijzigd door Kriebelkous op 17-01-2011 15:00 ]

www.racetalk.nl

Verwijderd

Dat zeg ik ook niet. Voor het testen maakt het weinig uit of die wel of niet past. Maar wat als dat het probleem lijkt op te lossen? Dan moet hij toch gaan zoeken naar een voeding die wel past.

• BasNijmegen
Helaas niet in de buurt van Utrecht.

Maar bedankt mensen, Ik ben een stuk wijzer.
Ga kijken of ik voeding kan regelen. Mochten er vorderingen zijn, dan horen jullie het.

• Kriebelkous
Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2011 @ 15:04:
Dat zeg ik ook niet. Voor het testen maakt het weinig uit of die wel of niet past. Maar wat als dat het probleem lijkt op te lossen? Dan moet hij toch gaan zoeken naar een voeding die wel past.
klopt. Ik las je opmerking verkeerd... sorry

www.racetalk.nl

Verwijderd

Geen ramp, het is je vergeven. :P

• BasNijmegen
Ok er zijn vorderingen :)

Kon het net niet laten om het nog een keer te proberen. Kon CHMOD tijd instellen en opslaan. Daarna wilde pc verder gaan, maar gaf hij de melding:

"Reboot and select proper boot device
or insert boot media en selected boot device and press a key"

Daarna viel hij uit. Geeft aan dat hij meer afgekoeld was, en dus langer door ging (dus idd temp probleem).
Maar ligt niet aan temp van videokaart. Heb deze eruit gehaald en de onboard videokaart gebruikt. En dat werkt, maar nog steeds zelfde probleem.

Dus voor opstart probleem nog steeds wachten tot ik straks een test voeding heb. Maar die error.... iemand een idee?

Verwijderd

Weet je zeker dat je je voeding goed stofvrij hebt gemaakt? Want als er ergens een baal zit, kan dat kortsluiting geven of de temperatuur zo hoog laten oplopen, dat de voeding zichzelf uitschakelt.

Als je harddisk is aangesloten, zal je waarschijnlijk even de bootvolgorde goed moeten zetten, alleen gaat dat zo lastig als hij iedere keer uitvalt.

• BasNijmegen
Ik ga nog 'n keer mijn voeding cleanen en controleren.

• Flowmo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11 10:37
Die foutmelding geeft aan dat ie niet kan booten van het apparaat dat is ingesteld in het BIOS. Dus het kan zijn dat er een verkeerd boot-apparaat is ingesteld na een CMOS-reset, of dat je HDD naar de gallemiezen is.

Het uitvalprobleem lijkt inderdaad op een temp probleem. Probeer een alle onnodige hardware los te koppelen (cd-drives, hdd, videokaart, etc). en hem dan te booten. Blijft ie dan wel lang aan? Als ie dan nog uitvalt dan heb je het probleem bijna volledig geisoleerd en zal het aan de temp moeten liggen.
Doet ie het daarna wel langer, dan is er iets anders aan de hand.

• Kriebelkous
Ik gok op temparatuur issue van je voeding..
Ik leg net zelf al de link dat je waarschijnlijk uit nijmegen komt (no shit sherlock!).
Zit daar geen paradigit filiaal die je ff kan helpen?

www.racetalk.nl

• Djampire
doordat de cmos batterij er uit is geweest, is het Bios gereset, het kan zijn dat hij nu de volgorde van opstarten van Hardeschijven niet meer weet, en dus bij de verkeerde begint. wees gerust op je data, die is veilig. luister niet naar de paniekzaaiers die gelijk beginnen te roepen dat de "HDD naar de gallemiezen" is...

Verwijderd

Djampire schreef op maandag 17 januari 2011 @ 15:27:
luister niet naar de paniekzaaiers die gelijk beginnen te roepen dat de "HDD naar de gallemiezen" is...
Ach ja, je hebt van die doemdenkers. Toch zou het leven een stuk minder leuk zijn als ze er niet waren! :P

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Flowmo schreef op maandag 17 januari 2011 @ 15:22:
Die foutmelding geeft aan dat ie niet kan booten van het apparaat dat is ingesteld in het BIOS. Dus het kan zijn dat er een verkeerd boot-apparaat is ingesteld na een CMOS-reset, of dat je HDD naar de gallemiezen is.

Het uitvalprobleem lijkt inderdaad op een temp probleem. Probeer een alle onnodige hardware los te koppelen (cd-drives, hdd, videokaart, etc). en hem dan te booten. Blijft ie dan wel lang aan? Als ie dan nog uitvalt dan heb je het probleem bijna volledig geisoleerd en zal het aan de temp moeten liggen.
Doet ie het daarna wel langer, dan is er iets anders aan de hand.
Als je het hele topic had gelezen wist je dat hij zijn HDD en DVD drive heeft afgekoppeld, dus die melding is precies wat je zou verwachten.

*zucht*

• BasNijmegen
OK die melding komt idd door feit dat mijn HDD niet is aangesloten. Mooi, dan weet ik dat.
Heb Nogmaals voeding schoon gemaakt, zat echt geen stof meer in. Zorgt echter niet voor een verbetert resultaat.

Update:
- CHMOS probleem lijkt opgelost te zijn, nu ik datum heb kunnen instellen
- Kaal (allles afgekoppeld behalve CPU, Voeding en 1x geheugen) werkt ook niet
- als ik PC half uurtje uit laat, valt het later uit, dan wanneer ik 'm direct daarna weer aan zet.

Jullie conclusie hieruit...... Voeding is stuk, en het is een temperatuur issue. Maar meen in dit topic ook gelezen te hebben dat het aan de koeling van CPU kan liggen? Ik heb geen koelingspasta, dus kan ook niet ff testen door dit te verwijderen. Hoe kan ik CPU testen, zodat ik deze eventueel kan uitsluiten?

• BasNijmegen
Owja, ik las net bij het schoonmaken van de voeding, dat deze 115W is met een ouputmax van 250W.
Is dit niet enorm laag?

Verwijderd

CPU kan je niet zomaar testen, hier heb je een ander, compatible mobo voor nodig. Wel kan je controleren of je koeler er goed opzit. Zit er speling in, dan kan dat het mankement zijn. Ook kan de pasta uitgedroogd zijn en dan schieten je temps ook omhoog. In beide gevallen zal je de pasta moeten vervangen. Koelpasta kan je wel krijgen in de meeste computerwinkels. Ik haal het zelf bij Paradigit, Cooler Master, 5 euro.
Het is dat je niet in de buurt woont, anders had je langs mogen komen met je systeem.

Verwijderd

BasNijmegen schreef op maandag 17 januari 2011 @ 15:41:
Owja, ik las net bij het schoonmaken van de voeding, dat deze 115W is met een ouputmax van 250W.
Is dit niet enorm laag?
Laag ja, maar als dat voldoende is om het systeem draaiend te krijgen en te houden, is het geen ramp.

• StoOker
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-12 15:07
Heb je een grote ventilator die je meestal zomer's gebruikt. Zo'n soort molen ventilator zegmaar. Leg
die is op je kast richting je processor enzo. Werkte bij mijn xbox om hem niet te warm te maken! :)
Misschien kom je een stapje verder!

• BasNijmegen
OK,daar ben ik weer.
En ik heb nieuws. Ik typ dit bericht vanaf mijn vaste PC.

Hij doet het dus weer.

Ik heb een nieuwe Voeding gekocht. Alles aangesloten, en nu doet ie het weer :)
Uiteindelijk naar MyCom gegaan en Deze gekocht

Had voor de zekerheid ook Koelpasta gekocht, maar blijkt dus niet nodig (of is het sowieso verstandig dit af en toe te vervangen?).

Ik wil iedereen bedanken die met mij heeft mee willen denken vandaag. Super services.
Bas

Verwijderd

Mooi dat het opgelost is, ik wens je vele jaren plezier met je, weer werkend, systeempje! d:)b
Koelpasta is nooit weg, althans bij mij niet, vervang en plaats met regelmaat processoren.
Je kan het bij de grote schoonmaak wel eens vervangen, maar dat hoeft niet ieder jaar.

• Kriebelkous
Mooi dat alles opgelost is.

Vergeet je niet in de bios even te kijken of alles weer staat zoals het zou moeten (slaapstand e.d.)?

www.racetalk.nl

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:42

-36-

Trust me. I'm an amateur

Als de temperaturen stressed laag zijn is er over algemeen geen reden om koelpasta te vervangen. Kijk even met een stresstest zoals prime95 hoe warm het zooitje word. Als de cpu onder de 60 a 65 C blijft is er geen reden de pasta te vervangen. Never fix something when it aint broken. (behalve als je een tweaker bent :+ )

alhoewel ze er bij prefab pctjes er wellis een handje van hebben er zo'n onmogelijke hoeveelheid pasta op te smeren dat vervangen zowiezo aan te raden is

[ Voor 25% gewijzigd door -36- op 18-01-2011 17:35 ]

Pagina: 1