Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[ODBC] Traag (+/- 15 min.) met eerste keer verbinden...

Pagina: 1
Acties:

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-11 15:59

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Hallo mensen,

We hebben hier een Server (WinXP prof.) waar een MSSQL database op draait.
Alle client werkstations (mengeling van Win2K en WinXP machines) werken perfect met deze server.
Er is echter één werkstation waarbij het ongeveer 15 minuten (na het aanzetten van deze computer) duurt voordat de ODBC verbinding werkt. 's Morgens moet er dus steeds iemand om 07:45 uur deze computer aanzetten om vervolgens om 08:00 uur te kunnen beginnen met werken 8)7

Alle computers hebben vaste IP adressen. Er is een Domain Controller (Win2k Server) die het inloggen op het domein beheert.

In welke richting moet ik denken om tot een oplossing te komen?
Ik vind het maar een vreemd probleem waar ik zelf niet echt veel van snap...
Dus alle hulp is meer dan welkom :)

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

En wat heb je onderzocht op het werkstation? Er zijn namelijk behoorlijk wat richtingen, maar het klinkt als een lokaal probleem.

Is tie klaar met opstarten, ping, trace, lokale firewall, virusscanner...

Netwerk, patch, switch, kabel, algemene snelheid netwerk op die bak etc etc. DNS, host file.

Is er te traceren wanneer er daadwerkelijk verbinding wordt gemaakt met de server?

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Klinkt als een dns, resolve probleem

na het opstarten werkt het netwerk wel goed? dus alleen de verbinding naar de SQL database niet.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Bedankt voor de snelle antwoorden.

Volgens mij is het probleem opgelost door op de server (waar MSSQL op draait) de gebruiker (lokaal) aan te maken waarmee het probleem zich voor doet.

Nu maakt hij in ieder geval wel gewoon verbinding. Maar ik kan het morgen pas weer echt testen omdat die computer dan pas weer langer heeft uit gestaan.

Zo'n zelfde probleem heb ik ook gehad bij een nieuwe Windows 7 installatie waarbij ik geen gebruiker kon aanmaken totdat ik hem eerst zelf op die PC lokaal aanmaakte, om hem vervolgens aan het domein te hangen... (vertrouwensrelatie tussen werkstation en server)

Hoop dus dat het morgenvroeg gewoon werkt allemaal. Ik laat het nog even weten.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

atmoz schreef op maandag 17 januari 2011 @ 14:40:
Bedankt voor de snelle antwoorden.
[....]
Dan moet je echt goed gaan kijken naar je AD gezondheid, want als je alleen met die workarounds iets aan de praat krijgt heb je echt een probleem met je werking van je AD.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Bedankt en sorry :)
alt-92 schreef op maandag 17 januari 2011 @ 16:14:
[...]

Dan moet je echt goed gaan kijken naar je AD gezondheid, want als je alleen met die workarounds iets aan de praat krijgt heb je echt een probleem met je werking van je AD.
Oke, "gelukkig" is het dat dus niet, want het probleem is er nog steeds :?

Ik heb voor de compleetheid even een screenshot gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://www.lumatronix.nl/Atmoz/tonny_odbc_traag.JPG

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

atmoz schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 08:07:
[...]

Oke, "gelukkig" is het dat dus niet, want het probleem is er nog steeds :?
Waar leidt je dat uit af als ik vragen mag?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
alt-92 schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 14:01:
[...]

Waar leidt je dat uit af als ik vragen mag?
Dat had ik geconcludeerd omdat ik dit zei:
Waarop jij zegt:
En gezien het vanmorgen NIET werkte ging ik er dus vanuit dat het NIET aan de AD "gezondheid" lag...

Maar uit je laatste bericht begrijp ik dat er dus wel iets mis met de AD kan zijn...

Ik zou bijna zeggen dat aan de hand van mijn geposte screenshot er makkelijk een oplossing zou komen, maar dat valt nog tegen zo te zien :)

Alle hulp is -zoals jullie begrijpen- nog altijd meer dan welkom!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Iemand die nog wat tips heeft met betrekking tot het "vertrouwens" probleem?

Zelfs als ik de user met "SQL Server Authentication" laat inloggen (i.p.v. "Windows Authentication") krijg ik die melding!

[ Voor 45% gewijzigd door Atmoz op 19-01-2011 14:06 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

atmoz schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 14:04:
Iemand die nog wat tips heeft met betrekking tot het "vertrouwens" probleem?
Jouw SQL Server doos (welke versie trouwens?) is niet netjes opgenomen in je AD en daardoor krijg je aanmeld problemen.

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:15
Had je dit al gezien ?
http://social.msdn.micros...d5-43ac-960b-5106465b46ea

Wel vreemd dat het na een kwartier wel lukt, en dat het zelfs met sa niet gaat.
Ik neem aan dat de server in mixed-mode authentication staat ?

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
alt-92 schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 14:17:
[...]

Jouw SQL Server doos (welke versie trouwens?) is niet netjes opgenomen in je AD en daardoor krijg je aanmeld problemen.
Op de (Win2k) server draait MSSQL 2000 server. Dat was ik er inderdaad vergeten bij te zetten in de TS.

Het vreemde is dat het probleem alleen bij die ene gebruiker (dat ene werkstation) optreedt.
Alle andere computers (stuk of 30) hebben hier geen probleem mee.

En wat ik nog vreemder vind is dat het na +/- 15 minuten (vanzelf?!) opgelost is.
Het feit dat het een server is welke ik niet zomaar kan rebooten of veel aan kan klooien, en een werkstation waar ik niet zomaar altijd even op kan om e.e.a. na te kijken maakt dit probleem alleen nog maar lastiger om op te lossen...

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

atmoz schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 14:25:
[...]

Op de (Win2k) server draait MSSQL 2000 server. Dat was ik er inderdaad vergeten bij te zetten in de TS.

Het vreemde is dat het probleem alleen bij die ene gebruiker (dat ene werkstation) optreedt.
Alle andere computers (stuk of 30) hebben hier geen probleem mee.
Heb je bijvoorbeeld al gekeken of de systeemtijd op dat werkstation wel gelijk staat? Binnen een AD mag daar maar 5 minuten verschil in zitten, en een afwijkende tijd kan dit soort vage meldingen heel goed veroorzaken.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Remco schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 14:23:
Had je dit al gezien ?
http://social.msdn.micros...d5-43ac-960b-5106465b46ea

Wel vreemd dat het na een kwartier wel lukt, en dat het zelfs met sa niet gaat.
Ik neem aan dat de server in mixed-mode authentication staat ?
De server heb ik inderdaad op mixed-mode staan.
alt-92 schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 14:43:
[...]

Heb je bijvoorbeeld al gekeken of de systeemtijd op dat werkstation wel gelijk staat? Binnen een AD mag daar maar 5 minuten verschil in zitten, en een afwijkende tijd kan dit soort vage meldingen heel goed veroorzaken.
De tijden staan overal goed. Hoogstens een paar seconden verschil. Ik krijg 's morgens nog altijd die melding. En na een kwartier werkt alles gewoon zoals het hoort 8)7

Er zijn dan wel intussen wat meer mensen ingelogd, dus misschien dat het daar nog mee te maken heeft?
Die mevrouw zet desbetreffende computer meestal tussen 07:30 en 07:45 aan. Iedereen moet beginnen om 08:00 dus zo rond 07:45 loggen er redelijk wat mensen in. Wellicht heeft dit er nog mee te maken? Al zou ik niet weten op welke manier....

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:27
Motrax schreef op maandag 17 januari 2011 @ 12:11:
Is tie klaar met opstarten, ping, trace, lokale firewall, virusscanner...

Netwerk, patch, switch, kabel, algemene snelheid netwerk op die bak etc etc. DNS, host file.

Is er te traceren wanneer er daadwerkelijk verbinding wordt gemaakt met de server?
Je zal deze tips vast meegenomen hebben, maar wel handig om dan te vermelden.

Misschien zelf eens om 7:30 die computer aanzetten en kijken of het goed resolved.
Ik neem aan dat je ook een DNS server draait (en ook niet twee verschillende DNS servers).
Het werkstation in kwestie: is het nu een XP of 2000 systeem? Ik kan me zo niet herinneren of Windows 2000 goed ip-conflicten herkent (daar je overal vaste ip nummers gebruikt).
Pagina: 1