PM5004 omruilen voor receiver?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentleman
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-06 08:29
Afgelopen weekend mn eerste "high end" systeem aangeschaft.

Marantz PM5004 (zwart)
Marants CD5004 (zwart)
Monitor audio RX6 (wit/zilver)

Goed warm, diep geluid weet deze combinatie te produceren.
Echter...kom ik thuis... geen HDMI aansluitingen, geen coax aansluiting. Essentieel aangezien ik graag radio luister. Te enthousiast geweest bij RAF. |:(
Nu via een omweg middels analoog naar de TV (Sony Bravia HX700) om digitale radio te kunnen luisteren.
UPC HD middels HDMI wel aangesloten op de tv, mocht dit van nut zijn bij het advies.

De vraag is dus, is het verstandig nu nog de PM5004 om te ruilen voor een Receiver uit de SR-serie of de NR-serie?
of heeft het hebben van HDMI pas nut bij het aansluiten van een bluray speler? Kijk nu films via een usb-stick aangesloten op mijn tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:11

FeaR

In GoT we trust

Tsja, als je de HDMI-aansluitingen als mist kan je net zo goed voor een receiver gaan. Op zich hoeft het geen gemis te zijn met slechts één apparaat met HDMI. Voordeel van HDMI is vooral dat je meerkanaals HD geluid kan versturen samen met het beeld. Maar aan het meerkanaals deel heb je toch niets aangezien je maar een 2.0 set-up hebt. Aan de andere kant kan een receiver met HDMI Processing het aantal kabels toch wel redelijk verminderen, dat kan ook wat waard zijn. Als je films via een USB-stick op de TV kijkt heeft HDMI niet heel veel meerwaarde, dan is een simpele kabel van de TV naar elke versterker al voldoende. Zeker met een 2.0 set.

Je kan eventueel ook en losse tuner kopen en die aan de Marantz PM5004 koppelen, weet alleen niet wat een losse tuner van Marantz kost en of dat in verhouding staat tot de kosten van de PM5004 ruilen voor een receiver.

Maar puur op de componenten die je hebt zou een receiver redelijk overkill zijn, maar dat is mijn mening.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentleman
Dus mijn tv of UPC decoder aansluiten middels HDMI op de receiver heeft niet een groot voordeel?

Afwegingen zijn ook niet makkelijk. Bijna alle forums gelezen met advies en uren achter tweakers gezeten.
Het is ook vooral met het oog op de toekomst. Aanschaf blu-ray even uitgesteld, ook omdat ik mijzelf blijf afvragen DVD of Blu-ray?

"Streamen" doe ik nu middels een Airport express (alles in Apple loss formaat) op de aux. Kan een receiver hier nog voor verandering, lees verbetering, zorgen?

Ik las ook veel over enig verschil tussen een receiver en een versterker + receiver.

De RX Center zal er ook nog wel gaan komen, aangezien deze toch wat bijdraagt bij films.

Al met al veel vragen en ik hoop hier het nodige advies in te winnen, zodat ik woensdag geheel voorbereid richting RAF kan spoeden.

[ Voor 7% gewijzigd door Gentleman op 17-01-2011 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-03-2024
Dus mijn tv of UPC decoder aansluiten middels HDMI op de receiver heeft niet een groot voordeel?
Bij een stereo set-up niet, en dan is het aanbod van meerkanaals geluid met upc ook vrij karig. En daar komt nog bij dat een hoop UPC decoders het beeld niet doorgeven via de receiver. Bij mij ouders werkt het niet op de Marantz nr1501 en ik heb toen op fora heel veel problemen gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:11

FeaR

In GoT we trust

Als je toch een center er bij wilt gaan kopen dan zal je wel aan een receiver moeten. De huidige versterker heeft namelijk geen output/aansluiting voor een dergelijke speaker. Dus als je naar 3.0 (of meer) wilt dan moet je wel naar een receiver. Dat maakt de keuze al een stuk makkelijker.

Het verschil tussen een "receiver" en "receiver + versterker" is niet echt een verschil, maar meer dat je in het laatste geval gewoon meer apparaten hebt. Je laat dan alles naar de receiver lopen en dan lus je de receiver door met de versterker. De versterking van de receiver gebruik je dan niet, maar je gebruikt de losse versterker of eindbak. Dit is overigens alleen mogelijk als de receiver pre-outs heeft. Maar in dit geval zou ik me daar niet te druk om maken. Want daar ligt nu niet de prioriteit.

De keuze DVD of Blu-ray moet je zelf maken. Elke Blu-rayspeler kan ook DVD's afspelen, dus daarmee zit je wel safe. Dat Blu-ray de opvolger van DVD is geworden is nu ook bekend en daarmee is Blu-ray de veilige keuze (nu HD DVD er niet meer is). De vraag is alleen hoe lang optische media nog blijven bestaan: streamen is toch wel de toekomst.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentleman
weer een paar dagen en vele uiteenlopende adviezen verder en weer op andere gedachten gebracht (de gehele avond van mooie muziek mogen genieten). Ben toch wel blij met mn versterker.

In geval ik een blu ray of een dvd-speler wil aansluiten over enige tijd, waar loop ik dan met mn huidige set tegenaan? vergeet ff de center.
Bron (BR/DVD) aansluiten via analoog kan ik me zo voorstellen...wat zijn de consequenties in het geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-06 12:41
Gentleman schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 00:10:
weer een paar dagen en vele uiteenlopende adviezen verder en weer op andere gedachten gebracht (de gehele avond van mooie muziek mogen genieten). Ben toch wel blij met mn versterker.

In geval ik een blu ray of een dvd-speler wil aansluiten over enige tijd, waar loop ik dan met mn huidige set tegenaan? vergeet ff de center.
Bron (BR/DVD) aansluiten via analoog kan ik me zo voorstellen...wat zijn de consequenties in het geluid?
Geen surround geluid.
Je maakt geen gebruik van de nieuwste audioformaten.
Geen subwoofer waarschijnlijk om de hele lage tonen weer te geven.
Stereo geeft niet altijd een prettige stemweergave. Ik vind een centerspeaker daar veel beter voor, ook omdat je die net boven of onder de tv plaatst, daardoor lijkt het geluid uit de tv te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentleman
Ossi schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 10:39:
[...]

Geen surround geluid.
Je maakt geen gebruik van de nieuwste audioformaten.
Geen subwoofer waarschijnlijk om de hele lage tonen weer te geven.
Stereo geeft niet altijd een prettige stemweergave. Ik vind een centerspeaker daar veel beter voor, ook omdat je die net boven of onder de tv plaatst, daardoor lijkt het geluid uit de tv te komen.
Weet niet of ik je moet bedanken of juist niet. Brengt me weer aan het twijfelen om een center aan te schaffen en dus ook een receiver. terug bij het begin 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 22:36
En toch klinkt een simpel CDtje uit een stereo set meestal nog steeds het prettigst. Dus het ligt er maar net aan wat je wil.

Voor het zelfde budget krijg je niet de zelfde geluidskwaliteit in surround.
Gentleman schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 00:10:
Je sluit het ding analoog aan dus de DVD of BR speler doet al het decodeer en DA-Conversie werk.

Als je nu blij ben met het geluid wat er uit komt als je een cdtje speelt zal dat met een goede BR of DVD speler ook zo zijn.Voor muziek draagt surround meestal niet zo veel bij. Voor films kan het soms grappig zijn. Als filmbeleving de belangrijkste eis is kan je een surround set overwegen.

Als je je stereo speakers goed plaatst valt er ook geen gat in het geluidsbeeld.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 22:49

Hokkie

Hello

Ossi schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 10:39:
[...]
Hier ben ik het niet mee eens! Moet je een betere versterker kopen of betere speakers!

Ik heb zelf in het verleden JUIST daarom de center uit mijn 5.2 (ja 5.2, twee subs) set gehaald omdat ik het onnatuurlijk vond klinken, terwijl ik alles uit dezelfde serie speakers had (canton karat). Toen vond ik daarna de rear speakers ook niet fijn, die eruit gehaald. Ten slotte mijn subs. Pas toen dacht ahh... Heerlijk... M.a.w. Ik ben een stereo man....

BR, dvd, games, tv, radio (digitaal), alles in stereo en bevalt mij uitstekend! (wellicht nog wel een subje in de toekomst)

Wellicht moet TS terug gaan om zich nog eens goed te laten voorlichten en verschillen gaan beluisteren.

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-06 12:41
Gentleman schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 13:14:
[...]

Weet niet of ik je moet bedanken of juist niet. Brengt me weer aan het twijfelen om een center aan te schaffen en dus ook een receiver. terug bij het begin 8)7
You can thank me later ;)
Het belangrijkste is dat je goed gaat luisteren naar wat JIJ het mooist vind!
Hokkie schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 19:13:
[...]
Hier ben ik het niet mee eens! Moet je een betere versterker kopen of betere speakers!

Ik heb zelf in het verleden JUIST daarom de center uit mijn 5.2 (ja 5.2, twee subs) set gehaald omdat ik het onnatuurlijk vond klinken, terwijl ik alles uit dezelfde serie speakers had (canton karat). Toen vond ik daarna de rear speakers ook niet fijn, die eruit gehaald. Ten slotte mijn subs. Pas toen dacht ahh... Heerlijk... M.a.w. Ik ben een stereo man....

BR, dvd, games, tv, radio (digitaal), alles in stereo en bevalt mij uitstekend! (wellicht nog wel een subje in de toekomst)

Wellicht moet TS terug gaan om zich nog eens goed te laten voorlichten en verschillen gaan beluisteren.
Aangezien je niet eens weet wie ik ben of wat voor speakers ik heb vind ik het nogal onbeschoft om te zeggen dat ik een betere set speakers moet kopen of een andere versterker, omdat jij het nep vind klinken. Aangezien jouw centerspeaker nogal 'nep' klonk lag het waarschijnlijk aan jouw eigen set. Een actiefilm is gewoon het mooist als je in een surround-bubble zit.
Voor andere soort films hebben rears en subs meestal wat minder nut, maar ook daar vind ik een center een toevoeging.
Dat jij een 'stereo-man' bent zegt al genoeg. Voor muziek is stereo het mooiste naar mijn mening. Voor vette actiefilms gaat er niets boven een goede home theatre set IMHO!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentleman
ho ho ho...gezellig houden jongens...

Situatie blijft zoals die is. overweeg nu de NR 1501. Daarop kan ik alle HDMI en radio op aansluiten en toch genieten van mijn PM5004.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:40
Ik gebruik zelf een PM6003 (versterker) + BD5004 (blu-ray speler).
Dat bevalt prima voor films en CD's.
De blu-ray spelers van Marantz kunnen zelf die moderne signalen decoderen en analoog stereo uitsturen.
Of je koopt een UD7006 deze kan alle signalen decoderen en heb je alleen een monoversterker nodig voor een centerspeaker. Ik zou je stereo-versterker gewoon ruilen voor een stereo-reciever (SR5023 Radio). Scheelt een hoop geld of een losse tuner aanschaffen ST6003

Surround-sound is in mijn optiek een beetje overrated als je maar één á twee films in de week kijkt en dan nog vind ik het alleen een toevoeging voor aktiefilms.

[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 20-01-2011 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentleman
Gisteren tot de aanschaf van de NR1601 overgegaan, nadat ik die - kritisch" vergeleken had met de SR5005 icm de boxen die ik ook thuis heb staan.

Geen verschil kunnen traceren, alle benodigde functionaliteiten aanwezig, dus al met al geslaagd.
Toch heb ik ergens het gevoel dat ik stereo gezien niet het juiste besluit heb genomen...is puur een gevoel.

Iig bedankt voor alle tips.

[ Voor 17% gewijzigd door Gentleman op 21-01-2011 08:58 ]

Pagina: 1