• jjbolt
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-03-2022
Hallo, ik heb 2 crt-tv's + humax vervangen door 2 plasma-tv's met CI+. Met Humax geen problemen, echter nu veel zenders (ca. 50%)met storing: blokken in beeld en haperend geluid.
Vanaf eerste in de meterkast één tv direct aangesloten, met dezelfde kabel als in de vaste aansluitingen, en toen was weergave op de plasma-tv goed.
Later invloed getest van wireless router, NAS, div adapters door deze allemaal uit te schakelen. De storingen blijven echter aanwezig.
(1) Ik vraag me af waar het probleem nu zit! Bekabeling is ca. 7 jaar oud (75 Ohm).
(2) In de meterkast gebruik ik twee splitters: Astro HFT-3. Zijn deze wel geschikt voor plasma-tv's?
(3) En hoe zit het met de standaard tv-radio-scheider, dus het aansluitpunt in de kamers. Moet ik deze misschien vervangen?
Wie helpt me op weg?
John

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

Het probleem zit overduidelijk in de combinatie splitters en bekabeling. Het signaal wat uitkomt bij de TV's is te zwak geworden. Waarschijnlijk is de ontvanger in je plasma's wat minder gevoelig dan die van je decoders.

Je zou alle stekkers die op de kabels zitten kunnen controleren en eventueel opnieuw aanzetten (als ze niet van het vaste gegoten type zijn natuurlijk). Daar wil nog wel eens het een en ander fout zitten. Mocht dat in orde zijn dan zou je nog kunnen denken aan een antenneversterker die je vlak voor de splitter plaatst. Splitters gaan zelden kapot.

Bedenk dat een splitter het signaal al verzwakt, doordat hij het verdeeld over twee kabels. Dan nog (vaak) lange kabels erachter, wat het signaal verder verzwakt en eventueel slechte connectoren (qua aansluiting) die ook nog eens verzwakken. Als je dat allemaal netjes in orde hebt, is het signaal dat uit de grond komt aan de zwakke kant. Dat laatste kun je vaak niet veranderen, dus dan een antenneversterker ervoor plaatsen.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:21
In mijn ervaring kan een simpele signaalversterker, zoals van de Gamma/Praxis vaak al voldoende uitkomst bieden. Daarnaast kun je vaak ook relatief goedkope bekabeling gebruiken voor digitale televisie, deze heeft namelijk een lagere foutgevoeligheid.

• jjbolt
Thnx voor de aanwijzingen.
Ik had de stekkers etc al gechecked en zie daar geen slechte verbindingen.
De logische vervolgstap is lijkt me een signaalversterker voor de splitters.
Dus vanmiddag ga ik ff langs de Gamma!
I'll be back...

• Killer

Killer

Hatseflats!

jjbolt schreef op maandag 17 januari 2011 @ 12:25:
Thnx voor de aanwijzingen.
Ik had de stekkers etc al gechecked en zie daar geen slechte verbindingen.
De logische vervolgstap is lijkt me een signaalversterker voor de splitters.
Dus vanmiddag ga ik ff langs de Gamma!
I'll be back...
Keep us posted!

• jjbolt
Killer en Alex3305,
Ik heb een regelbare versterker van de gamma gemonteerd met een paar nieuw verbindingen (kabel/stekker)
Beetje inregelen en kees was klaar...! Het tv-signaal is nu super en we kunnen nu volop genieten van onze mooie plasma.
De kids van ons met een analoog tv-signaal zijn er ook blij mee, want zij hebben nog nooit zoń sterk=goed signaal gehad. Geen sneeuw meer.
Dus: namens vrouw en kinderen: bedankt :-)

• Killer

Killer

Hatseflats!

jjbolt schreef op maandag 17 januari 2011 @ 23:37:
Killer en Alex3305,
Ik heb een regelbare versterker van de gamma gemonteerd met een paar nieuw verbindingen (kabel/stekker)
Beetje inregelen en kees was klaar...! Het tv-signaal is nu super en we kunnen nu volop genieten van onze mooie plasma.
De kids van ons met een analoog tv-signaal zijn er ook blij mee, want zij hebben nog nooit zoń sterk=goed signaal gehad. Geen sneeuw meer.
Dus: namens vrouw en kinderen: bedankt :-)
Graag gedaan. Ik ben blij dat het werkt!

Pagina: 1