Bestanden over internet delen via EyeOS?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-01-2024

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb hier thuis een kleine server draaien op FreeNAS, met daarop een webserver die eigenlijk een soort van cloud computer is (EyeOS). Ik kan dus van een externe locatie mijn webserver aanroepen, waarna ik moet inloggen op mijn account van EyeOS. In EyeOS is er net als bij Windows een map met documenten (films, muziek, foto's...), en nu wil ik dus dat ik mijn bestanden die op mijn server opgeslagen zijn, kan delen met EyeOS. Om het even simpel uit te drukken, wil ik dus gewoon dat mijn map met documenten in EyeOS leidt naar mijn bestanden op mijn server.

Mijn mount (mnt) is gedeeld met SMB/CIFS en bevat 2 mappen: "Gebruikers" en "Webserver". In de map "gebruikers" zitten dus alle opgeslagen bestanden per gebruiker, en EyeOS zelf zit opgeslagen in de map "Webserver". Omdat mijn Webserver en bestanden op dezelfde mount opgeslagen zijn, lijkt me op een manier logisch dat ik deze met elkaar in verband kan brengen. Ik ben reeds op het idee gekomen mijn map met bestanden in de map van EyeOS te plaatsen, wat dus perfect lijkt te werken. Alleen is dit totaal onpraktisch en vervelend aangezien in een omweg moet maken via de map van EyeOS (en nog allerlei andere submappen) om tot mijn bestanden te komen. Ook is het onoverzichtelijk, en tenslotte heb ik reeds backupscript draaien dat met de toegewezen mappen synchroniseert. Uiteindelijk komt het er dus op neer dat de map "gebruikers" onveranderd moet blijven en dat ik toch aan deze bestanden kan via EyeOS.

Eerst had ik FTP in gedachte voor het delen van mijn bestanden, maar aangezien ik de bestanden echt wil kunnen verplaatsen, hernoemen, aanpassen, verwijderen, etc... is dat dus geen ideale oplossing. De essentie is dus eigenlijk dat ik mijn bestanden op de server van op afstand wil kunnen bewerken, openen, downloaden, verplaatsen, enzovoort, onder voorwaarde dat ze beschermd zijn met een paswoord. Ik ben niet per se aan EyeOS gebonden; dus als er andere alternatieven zijn, dan hoor ik dat maar al te graag :).

[ Voor 6% gewijzigd door egonolieux op 19-01-2011 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-08 19:45
Is EyeOS een POSIX-achtig OS? Als het zoiets als *nix is dan kun je meestal ook een symlink maken (ln -s in de meeste Unices).

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 18:05
gewoon een symlink maken naar je home directories o.i.d. inderdaad

Compromises are for the weak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Na even te googelen lijkt symlink inderdaad de ideale oplossing te zijn, alleen wordt het niet ondersteund in EyeOS versie 1.9.0.2. Blijkbaar wordt het wel ondersteund boven versie 2.x, maar daar moet ik nog allerlei packages voor FreeNAS op installeren om dat te laten werken. Ik besloot dat dus even te doen maar na het installeren van PHP 5.3.5 liep het fout. Ik kan mijn web interface op geen enkele manier meer bereiken en de foutmelding "Fatal error: Call to undefined function session_start() in /etc/inc/session.inc on line 46" verschijnt.
Dit aangezien de web interface draait op PHP...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-08 19:45
De PHP versie heeft waarschijnlijk geen ondersteuning gecompileerd voor sessions. Gewoon PHP hercompileren voor je systeem met sessions support.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
En hoe moet ik dat precies doen? Ik heb namelijk weinig kennis over PHP script, laat staan de basis. Er is blijkbaar veel over te vinden maar ik raak er helaas niet aan uit voor FreeNAS. Tot zo ver ik weet moet ik sleutelen in php.ini, maar deze lijkt niet te bestaan?

[ Voor 14% gewijzigd door egonolieux op 19-01-2011 00:57 ]

Pagina: 1