• HogRider
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-02-2025
Ik vroeg mij af wat nou het verschil was tussen een normale en een 3dtv.

Mijn LCD had een dode pixel en de monteur die het kwam vervangen vertelde mij namelijk dat het niks anders was dan een iets snellere processor en wat andere software..

Als dit waar is betekent dat dan niet dat elke laptop met de juiste software een "3d scherm" heeft? :?

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

En vaak ook nog een iets sneller en helderder scherm. Maar in theorie is elk scherm een 3D scherm, tenminste als we het over 3D met van die brilletjes hebben.

Wat er gebeurt is dat er afwisselend een plaatje voor het linker en het rechteroog getoond wordt. Als het beeld voor het linkeroog getoond wordt, sluit het brilletje zich voor het rechteroog (en andersom). Door dat de beelden voor links en rechts iets verschillen, wordt een illusie van 3D gecreëerd. Echter doordat je steeds één oog afsluit, wordt het beeld dat je ziet ook iets donkerder.

Je moet dus een scherm hebben wat voldoende snel kan wisselen tussen 2 beelden en wat hardware die er op tijd voor zorgt dat het juiste oog afgedekt wordt.

Nvidia had dit ergens in 2000 al, met een bril met een draadje er aan, gebundeld bij een videokaart. Hier is de moderne kit

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• oldsql
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-07-2025
Killer schreef op maandag 17 januari 2011 @ 00:01:
En vaak ook nog een iets sneller en helderder scherm. Maar in theorie is elk scherm een 3D scherm, tenminste als we het over 3D met van die brilletjes hebben.

Wat er gebeurt is dat er afwisselend een plaatje voor het linker en het rechteroog getoond wordt. Als het beeld voor het linkeroog getoond wordt, sluit het brilletje zich voor het rechteroog (en andersom). Door dat de beelden voor links en rechts iets verschillen, wordt een illusie van 3D gecreëerd. Echter doordat je steeds één oog afsluit, wordt het beeld dat je ziet ook iets donkerder.

Je moet dus een scherm hebben wat voldoende snel kan wisselen tussen 2 beelden en wat hardware die er op tijd voor zorgt dat het juiste oog afgedekt wordt.

Nvidia had dit ergens in 2000 al, met een bril met een draadje er aan, gebundeld bij een videokaart. Hier is de moderne kit
Zou dat dan ook betekenen dat als ik mijn pc aan mijn tv hang ik in principe van mijn gewone tv een 3d tv kan maken? Er word dan toch de processor (en software) van mijn pc gebruikt? Of gaat het erom dat mijn tv dan alsnog de "data" van mn pc moet omzetten (waarvoor dan de processor word gebruikt). Dit klinkt haast te mooi om waar te zijn, er zit immers al gauw 1000euro verschil tussen een lcd en 3d model, of zit dat prijsverschil in iets betere hardware en goede marketing?

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Als je TV een hoog genoege refresh rate heeft moet dat in theorie kunnen, maar dan moet hij dat ook aankunnen op zijn input.

Ik heb me er nooit in verdiept maar als een normale Bluray 24p is zou een 3d bluray dus per seconde 24 beeldjes voor het linkeroog en 24 voor het rechteroog moeten geven, dan kom je op 48hz. Als je TV dat ondersteund op zijn input hdmi en je hebt een bril die je via je PC goed gesynced krijgt op je TV zou het moeten werken.

Om dat te halen zal je PC overigens een dikke processor nodig hebben of die video in graphicshardware moeten doen en moeten beschikken over een zender om de brillen aan te sturen, en je moet die brillen kopen. Dan heb je het toch al gauw over honderden euro's dus die 1000 euro verschil is dan ook weer niet zo bizar.

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

Wat hij zegt, allen het BluRay gedeelte klopt niet helemaal. BluRay is inderdaad vaak 24p (maar hoeft niet), maar dan heb je dus per seconde 12 beelden voor links en 12 voor rechts. En dat werkt niet (flikkert veel te veel).

De meeste tv's kunnen wel 1080p 50Hz of 60Hz aan. Als je PC dat kan leveren en je hebt de benodigde software dan kun je zonder problemen 3D afspelen op je TV. Je mist dan vaak wel de extra helderheid die een 3D TV heeft.

Maar voor de rest klopt het verhaal. Dus ja, elke TV kan een 3D TV worden in theorie. Ik doe het geintje met een Panasonic V20 PDP (geen 3D) en dat gaat prima. Het beeld is niet veel slechter dan dat van een VT20 (wel 3D). Het helderheidsverschil is minimaal, echter heb ik iets meer crosstalk, omdat de VT20 een iets sneller display heeft.

Het verschil in prijs zit hem voornamelijk in de extra hardware die men in de TV inbouwt. Met een PV en een actieve #D bril, voeg je als het ware die hardware zelf toe.

[ Voor 97% gewijzigd door Killer op 17-01-2011 18:29 ]

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!