• Rlex
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-12-2023
Hallo,

Ik vroeg me af of iemand me kan helpen,
Ik heb van de week m'n computer in elkaar gezet alleen nu valt hij als ik bijv een spel speel redelijk vaak uit.
Zelf al de bios een keer op default gezet maar dit wou niet helpen.

Waar mijn computer uit bestaat:
Asrock 870Extreme 3 (pricewatch: Asrock 870 Extreme3)
AMD Phenom II X4 955 BE (pricewatch: AMD Phenom II X4 955 Black Edition) (Deze word koel gehouden door een scythe mugen 2 rev b)
Club3D HD 6850 Overclock 1024MB PCI-E (pricewatch: Club3D HD 6850 Overclock 1024MB PCI-E)
en 2 keer Kingston 2GB 1333MHz DDR3 Non-ECC CL9 DIMM (Opgezocht in de qvl)
En dan word alles van prik voorzien door een Cooler Master Real Power M620 (pricewatch: Cooler Master Real Power M620)

Intressant om erbij te vermelden is dat in speedfan alles onder de 35 graden is. Alleen hij de AUX standaard rond de 128 graden weergeeft, zelf ga ik er vanuit dat dit fout is omdat hij dan stuk zou moeten zijn zowat? En ik zelf aan de kaart heb gevoelt maar deze helemaal niet warm aanvoelt.

Iemand een idee?

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-02 11:28
En wat zegt je log hierover?

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-02 10:46
Als je de boel een keer op standaadwaarden gezet hebt, neem ik aan dat het ding normaal aardig overclockt is?

Je kunt je ram iig testen met memtest86+, te vinden op de UBCD, even branden :)

There is no replacement for displacement!

• Rlex
Welk log zou dat moeten zijn? Windows geeft niks aan na het opnieuw opstarten van de pc alles verloopt gewoon normaal, hoef ook niet tijdens het opstarten te kiezen tussen veilige modus of gewoon opstarten ( wat ik wel moet doen als bijv mijn laptop is uitgevallen door de warmte)

Flink overclocked is hij niet geweest, had met het instaleren van de drivers etc ook zo'n utility van asrock geinstaleerd die hem terugclockt als de pc niet erg belast word en overclocked als hij wel belast word (volgens mij werd hij naar 3.5 overclocked) heb dit er gelijk weer afgegooit omdat ik het niet echt nodig vond en het wel wat dingen in de bios had verandert

[ Voor 40% gewijzigd door Rlex op 16-01-2011 22:31 ]

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-02 11:28
Je zegt niet welk besturingssysteem je gebruikt dus ga ik maar uit van Windows 7.

Bij start typ je bij uitvoeren:

logboek en dan staat hij er wel tussen. Logboeken helemaal typen werkt niet, en als het goed is staan/staat daar wel iets bij kritische fouten.

• Rlex
Ah sorry, maar ik draai inderdaad windows 7, bij kritiek staat 1 fout in de afgelopen 7 dagen van de rest niks.
Bij fout en informatie staat echter wel veel punten. Weet niet of dit belangrijk is?

Na wat snuffellen zie ik wel dat er 4xxx gebeurtenissen zijn met de beschijving : System shutdown due to graphics card overheating.

Wat echter gek is is dat de laatste melding hiervan van vanochtend is ( en hij denk ik ~1 uur geleden ook nog uit gegaan is.) Zou het kunnen zijn dat ik temaken heb met een defecte sensor bij mijn videokaart?

[ Voor 46% gewijzigd door Rlex op 16-01-2011 22:49 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:33

D4NG3R

kiwi

:)

Als je een spel speelt valt hij uit.

Stresstesten met:
Prime95 (Minstens 15 mins goed koken)
Furmark (Minstens 15 mins goed koken)

Edit: Eventueel tegelijk.

Edit2: Wat zegt Speedfan van al je temps?

[ Voor 21% gewijzigd door D4NG3R op 16-01-2011 22:50 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Rlex
Atm zegt speedfan
System 27
CPU 29
AUX 127
Core 28

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
Aux is toch je chipset? 127 lijkt me niet goed.

"System shutdown due to graphics card overheating."
ik denk dat ik wel weet waar het probleem zit XD (of het is een brake sensor)

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:29
Speedfan is nu ook niet het meest betrouwbare programma voor temperaturen uit te lezen imho.
Kijk eens wat GPU-z zegt over je videokaart, eventueel loggen en dan een game spelen of stresstesten.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Verwijderd

Zet om te beginnen opnieuw opstarten uit,
Je krijgt dan blauw scherm met foutcode.

• Rlex
GPU z Zegt dan m'n gpu temp op 65 graden zit (heb alleen internet open staan en gpu z op het moment)
Toenet furmark aan gezet en m'n pc ging uit na 5~10 seconden

Weet trouwens niet op het opnieuw opstarten uitschakelen werkt aangezien hij niet opnieuw opstart maar gewoon uit gaat, moet hem zelf weer aanklikken daarna

[ Voor 33% gewijzigd door Rlex op 16-01-2011 23:22 ]

• Eagleman7
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-02 22:29
65 graden idle is wel vrij veel

Werkt de fan wel op je videokaart?

• Rlex
Fan draait gewoon ja, en idd gpu z geeft 0% load aan en zag hem net zelf even 70 graden aan geven. Als ik aan de heatpipe/koelvinnen voel voelt hij niet warm. Waar ik wel van uit ga als hij echt 65~70 graden zou zijn?

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
Mijn 9800gt is overleden omdat de fan niet draaide en hij nam bijna mijn netwerkaart mee zo heet was het in de kast.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:29
Rlex schreef op zondag 16 januari 2011 @ 23:29:
Fan draait gewoon ja, en idd gpu z geeft 0% load aan en zag hem net zelf even 70 graden aan geven. Als ik aan de heatpipe/koelvinnen voel voelt hij niet warm. Waar ik wel van uit ga als hij echt 65~70 graden zou zijn?
Het kan ook zijn dat je koeler slecht contact maakt en dus dat de core warm wordt maar het koelblok niet.
Heb je nog een andere kaart liggen waarmee je kan testen? Of een ander systeem waar je kaart in past.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Rlex
Nee niet echt, dit is voor mij zelf de eerste ati kaart, en durf niet te zeggen wat er in m'n pa's pc zit. Dat zal ik dan morgen even moeten navragen. maar stel dat de koeler niet goed genoeg contact maakt met kaart zelf, zou dan de kaart zelf niet heel warm moeten zijn? Heb namelijk ook aan de kaart zelf (de achterkant) gevoelt en die was ook niet te warm om aan te raken.

• Eagleman7
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-02 22:29
Dan is er waarschijnlijk toch een sensor kapot, even contact opnemen met de leverancier voor een rma?

• Rlex
Gaan we dat doen. Ik wil dan ook iedereen bedanken voor de tijd en de hulp die ik van jullie gekregen heb.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Als je eventlog zegt 'shutting down due to video card overheating', dan gaat je PC dus uit om dat gegevens melden dat er een overheat condition is. Of dat waar is of niet doet er voor dat subsysteem niet toe ;)

Om dat je zelf zegt dat hij niet te warm is heb je dus met een sensor fout te maken, of een driver fout.

• diamantmatch
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-02 14:46
de 128 graden sensor heb ik ook veel onduidelijkheid over gehad
maar het gaat er in ieder geval om dat de chip waar alle sensoren aan hangen een pinnetje over heeft die niet gebruikt word.
en een los pinnetje is dus volledige weerstand en dan slaat de meter uit.
soms is hij met een weerstand aan de - gebonden dan slaat hij minder uit maar nogsteeds rare waarden
het beste hier niks van aan te trekken.

ciao
Pagina: 1