Toon posts:

PC valt uit met blue screen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb een vraagje. Ik ben nog niet zo heel erg thuis in het overclocken. Maar ik use voornamelijk software overclock met een programma van mijn moederbord. Maar na een bepaalde tijd (altijd verschillend/soms nooit) valt hij uit en verschijnt er een blauw scherm. Ik ben er al achter dat dit niet goed is.
Mijn temperaturen en alles zijn allemaal goed. Ik gebruik een Q9650 processor.

Maar dit gebeurd ook bij mijn andere pc met een i5-760 die ik helemaal niet overclock.

Nu is mijn vraag, wat moet ik doen om dit te helpen bij mij pc die ik wel overclock en wat te doen bij mijn andere pc die ik niet overclock terwijl ik bij beide een blauw scherm krijg.

Sorry voor mijn gebrek aan kennis, daarom vraag ik het hier.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen!

Mvg,

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
je geeft een beetje weinig info,

dus je hebt 2 pc's die beide blauwe schermen geven? 1 daarvan overklok je softwarematig en de andere helemaal niet?

begin hier eens:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:20
En wat voor foutmelding geeft het blauwe scherm dan?

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, bij de ene pc overclock ik suftwarematig met de Q9650. Daarbij krijg is met periodes een blauw scherm en start hij zich weer opnieuw op.

Hetzelfde gebeurt bij mijn pc met de i5-760 en die overclock ik helemaal niet.

De temperaturen is normaal 30graden als ik hem normaal run & 40-45 graden met het gamen en andere dingen aan.
BIOS Frequency = 2999 MHZ
REAL Frequency = 3100 MHZ

& daarbij valt hij soms uit. Ik gebruik het programma EPU-6 Engine op de mode turbo met 4%

Als ik meer informatie moet geven post het maar.

De foutmelding die hij geeft is dat er een probleem is opgetreden en dat windows zich afsluit om schade te voorkomen.
Dit is bij beide pc's hetzelfde.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-01 13:27
Neem eerst dit eens door: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Daar staan veel tips in bij problemen met je pc.
Verder: Als je die overclocked pc op standaard waardes laat draaien, heb je dan nog hetzelfde probleem?

Verwijderd

Topicstarter
Bij mijn pc die ik softwarematig overclock niet, toen ik deze standaard had was dit probleem er nooit.

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Ik zou bij beiden de CMOS settings even resetten door de CMOS battery even ±2 minuutjes uit de computer te halen, en daarna weer proberen op te starten.

Verwijderd

Topicstarter
& wat is de gedachte hierachter? Dan leer ik ook weer wat bij snap je

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-01 18:39

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Je moet niet verwachten dat we jou bij je handje vastpakken en alles doorlopen. Gebruik google eens en kom achter dingen. :)

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

over welke windows hebben we het?
Zijn de windows versies legaal?

Verwijderd

Topicstarter
Windows Ultimate 64 bit.

@Sokkiejjj, ik snap het heel goed en ik zoek zelf ook op google naar mogelijke oorzaken.

Het enige wat mij is verteld is dat als je een blue screen krijgt bij overklokken je overclock failed is. Dit kan je verhelpen, alleen geen idee hoe.

En bij me i5 pc geen idee hoe ik het daar kan krijgen... Misschien overclock die auto?

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-01 18:39

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2011 @ 18:26:
Windows Ultimate 64 bit.

@Sokkiejjj, ik snap het heel goed en ik zoek zelf ook op google naar mogelijke oorzaken.

Het enige wat mij is verteld is dat als je een blue screen krijgt bij overklokken je overclock failed is. Dit kan je verhelpen, alleen geen idee hoe.

En bij me i5 pc geen idee hoe ik het daar kan krijgen... Misschien overclock die auto?
Weet je zeker dat je jouw i5 computer niet overgeklokt heb, of misschien per ongeluk? Ga eens in het bios en controleer op BCLK dat die op 133mhz staat.

De rede dat jouw PC met Q9650 een bluescreen geeft is waarschijnlijk omdat je CPU vCore te laag ingesteld hebt. Dus geeft het meer voltage, 1,35V is ongeveer het veilige maximum geloof ik. Bij deze link kan je zien wat voor voltage er ongeveer benodigd is voor een goede overklok en hoever je jouw CPU ongeveer kan krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Dijkertje op 18-01-2011 11:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist ook de CMOS Battery eruit gehaalt wat de suggestie was van beatboxx.

@ Sokkiejjj ik zal dat ook eens proberen en even nagaan of dit het veilige maximum is. Bedankt voor je reactie!

Als het opgelost is zal ik dit ook posten.

Verwijderd

boers706 schreef op zondag 16 januari 2011 @ 21:54:
En wat voor foutmelding geeft het blauwe scherm dan?
De foutcode zegt vaak het meest over een bluescreen.
Wat is de foutcode?
Pagina: 1