"Ongeldige functie" Externe HD. Lage transfersnelheid eSata

Pagina: 1
Acties:

• RebornVampie
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-01 21:05
Hey allemaal, ik heb sinds kort een nieuwe externe harde schijf. Een Western Digital My Book Studio 2 (2x 1 TB op RAID 1). Deze is normaal gesproken bedoeld voor de Mac maar kan geformatteerd worden voor Windows. Dit heb ik dan ook, nadat ik hem met Western Digital Lifeguard gezero't heb, gedaan. Tevens heb ik om de harde schijf een lagere schijfletter te geven de schijfletters veranderd. De schijf zelf werkt prima maar ik heb wel nog twee voor mij hardnekkige problemen.

Probleem 1, "onjuiste functie" melding bij opstarten: klik hierop voor de melding
Na het probleem gegoogeld te hebben, heb ik het volgende zelf al geprobeerd. Firmware: update BluRay brander, beide externe schijven en BIOS. DAEMON tools virtuele schijf verwijderd. Harddisk gecontroleerd met checkdisk, geen errors gevonden. Eveneens met data lifeguard geen problemen gevonden.
Toen kwam ik erachter dat er in mijn computerbeheer -> schijfbeheer een EFI schijf ter grote van 200 MB staat. Dit heeft blijkbaar te maken met het gebruik voor de Mac. Ik heb dan ook gezocht hoe ik deze partitie kon verwijderen (deze optie is er in schijfbeheer niet). Diskpart in CMD (als administrator) uitgevoerd met het volgende resultaat: klik mij. Als ik list disk druk dan staat die er bij als "geen medium". Wat zou ik nog kunnen doen?

Probleem 2, lage transfersnelheid:
Beide externe harde schijven heb ik aangesloten op een eSata aansluiting. Dit werkt op zich prima behalve dat de snelheid niet is wat ik had verwacht. Deze is in plaats van de beloofde 110 MB/sec eerder 70 á 80 MB/sec. Ik merk ook dat bij het draaien van de virusscanner dat de computer extreem vertraagd. Ik weet niet zeker of dit er mee te maken heeft.

Systeem specificaties:
Moederbord: Gigabyte P55-UD3
CPU: Intel Core i7 860 @ 2.8 GHz
Geheugen: GEIL CL9-9-9 DDR3-1333 2x 2GB
Videokaart: Saphire Radeon HD 5850
Interne hardeschijf: Seagate 2 TB SAT2 32000542AS 1
BluRay brander: LG 8x BD-R/RE SA BH08LS
Externe Schijf 1: Western Digital My Book Studio 1 TB (@eSata)
Externe Schijf 2: Western Digital My Book Studio 2 (2x 1 TB op RAID 1) (@eSata)
Virusscanner: nu geen, ben aan het updaten naar G-Data 2011

Daarnaast zit er een interne cardreader van Sweex, een Canon MP 610 met cardreader en maak ik gebruik van een virtuele schijf van DAEMON tools.

Hopelijk kan iemand mij uit de brand helpen }:O

[ Voor 1% gewijzigd door RebornVampie op 17-01-2011 17:47 . Reden: computer opnieuw opgestart voor melding ongeldige functie ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
EFI uitleg.
Wikipedia: Extensible Firmware Interface

Snelheid kan aan je pc liggen of aan de kontroller in de externe case.
Probeer op meerdere pc's, de snelheid.

Kijk op internet voor voorbeelden.

[ Voor 38% gewijzigd door jan99999 op 16-01-2011 19:06 ]

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Probleem 1, "onjuiste functie" melding bij opstarten
Dat ziet er niet uit als een Windows-foutmelding. Wat staat er onder "opstarten" bij msconfig?
Probleem 2, lage transfersnelheid:
70 á 80 MB/sec
Dat is in de praktijk ook de maximale snelheid die je uit één courante harddisk kan trekken. Theoretisch waarschijnlijk wel meer, maar dan wordt de schijf van begin tot eind sequentieel gelezen. Niet echt representabel voor dagelijks gebruik.

[ Voor 23% gewijzigd door CodeCaster op 16-01-2011 18:57 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• RebornVampie
Ik had dit inderdaad gelezen en zoals ik het begrijp is er geen nood aan en/of werkt het niet in Windows 7. Daarom dacht ik dat dit misschien die error veroorzaakt.
Dat ziet er niet uit als een Windows-foutmelding. Wat staat er onder "opstarten" bij msconfig?
Klik voor de lijst van msconfig (gemaakt door TuneUp). Ik heb hier verder niets aan veranderd. Deze melding is ook pas ontstaan sinds dat ik de nieuwe schijf heb aangesloten.
Dat is in de praktijk ook de maximale snelheid die je uit één courante harddisk kan trekken. Theoretisch waarschijnlijk wel meer, maar dan wordt de schijf van begin tot eind sequentieel gelezen. Niet echt representabel voor dagelijks gebruik.
Ik had al zoiets verwacht, maar ook gehoopt dat het nog sneller zou kunnen :P

[ Voor 3% gewijzigd door RebornVampie op 16-01-2011 19:08 ]

• RebornVampie
Gelukt.

[ Voor 92% gewijzigd door RebornVampie op 19-01-2011 12:52 . Reden: Niet meer nodig ]

• RebornVampie
Ik wil alleen nog maar aangegeven dat ik het probleem heb opgelost. Het lag dus wel aan dat EFI bestand. Deze heb ik uiteindelijk verwijderd door middel van Active KillDisk (http://www.killdisk.com/).

Meer info over de transfer speed kan ik niet vinden. Ik ga er nu maar vanuit dat 75/80 de max is die ik eruit kan halen.

Het probleem met de virusscanner is volgens mij ook uit de wereld doordat ik hem heb geupdate naar de 2011 versie.
Pagina: 1