Watercooling cpu blok op cooler?

Pagina: 1
Acties:

• Voyagerscout
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-10-2024
Hallo allemaal
Een kort vraagje
Zou het ook maar iets helpen om (dit is gewoon een hersenspinseltje ;)) :

Je hebt een watercool systeem opgezet, en buiten je behuizing heb je de radiatoren liggen.
Je hebt ook nog een oud cpu block, een een Coolermaster Z600. http://www.xsreviews.co.u...olermaster-Z600/CZ600.jpg

Als je nou buiten de behuizing dat cpu block aansluit op je loop, en op dat cpu block deze cooler plaatst.
Zou dit helpen met koelen? En zo ja, hebben jullie enig idee of dit ook maar een beetje significant uitmaakt?
Zo'n CPU block is namelijk bedoeld voor een zo effectief mogelijke overdracht van hitte, vandaar:P

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Dus je wilt dit block plaatsen op je bestaande waterkoeling? Ik geloof niet dat het veel uitmaakt omdat de warmte van je CPU al met het water wordt verplaatst. Mocht het CPU-block toch nog erg warm worden dan zou het misschien iets kunnen schelen, zeker als je er ook nog een fan bij aansluit.
Kortom; probeer het eens. Ik denk niet dat het veel scheelt, maar je bent in elk geval even lekker van de straat.

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Het zal allicht bijdragen. Vooral als er nog een fan op gezet kan worden. De relatieve bijdrage zal ook afhangen van de koelcapaciteit van de al aanwezige externe warmtewisselaar. Hoe groter die is des te minder zal het toevoegen en hoe kleiner die is des te meer.

• CDA441
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-01 16:30
In de Apple My Mac Pro van GNOOM172 zie je dat hij een waterblock in zijn cpu block heeft gemod. Dat werkt misschien wel. (Hybride koeling ;))

Mijn motorblog | Mijn motovlogkanaal

Verwijderd

tuurlijk geeft dit extra koeling.

immers plaats je een extra blok in je systeem dat een latere temperatuur heeft dan het water. Je kunt het zien als het tegengestelde van een cpu blok op een cpu zetten (systeem met een hogere temperatuur dan het water).

Je zou een leuke opstelling kunnen maken en een aantal testen draaien. Ik denk alleen wel dat een radiator beter werkt dan zo'n CPU blok aangezien het water bij een radiator langer in contact is met het koel element.

• Voyagerscout
@ JvW
Ik wil dus het cpu block, die 2e, gewoon buiten de kast hangen, dus niet op een cpu aansluiten
ipv de cpu sluit er ik dus een normale koeler op aan.

Ik denk zelf ook dat de radiator beter werkt, maar dit dan:
Voor zo'n 10 euro kan je een peltier elementje kopen
zon element moet je stroom op zetten, en dan wordt 1 zijde van het plaatje (ja het is een plaatje) heel heet, en de ander heel koud.
Als ik nou de koude kant op dat cpu blockje zet, en de warme op die Z600?
dus dan sandwich ik het plaatje tussen de z600 en dat cpu blockje waar water doorheen stroomt.
ik neem aan dan het water dan flink afkoelt?

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06-2025

Fid3lity

Spectre X

Ik zou zeggen: lees je eens wat in over peltier koeling. De voor- en nadelen, prijskaartje, toepassingen enzovoorts. Wat jij nu wil gaan doen is niet ideaal, aangezien het CPU blok dan enorm veel warmte af moet gaan leveren, iets wat het water beter zou kunnen doen...

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-01 13:19
Voyagerscout schreef op zondag 16 januari 2011 @ 18:04:
@ JvW
Ik wil dus het cpu block, die 2e, gewoon buiten de kast hangen, dus niet op een cpu aansluiten
ipv de cpu sluit er ik dus een normale koeler op aan.

Ik denk zelf ook dat de radiator beter werkt, maar dit dan:
Voor zo'n 10 euro kan je een peltier elementje kopen
zon element moet je stroom op zetten, en dan wordt 1 zijde van het plaatje (ja het is een plaatje) heel heet, en de ander heel koud.
Als ik nou de koude kant op dat cpu blockje zet, en de warme op die Z600?
dus dan sandwich ik het plaatje tussen de z600 en dat cpu blockje waar water doorheen stroomt.
ik neem aan dan het water dan flink afkoelt?
Dus als ik het goed begrijp wil je dus een waterblok op de processorkoeler (Z600) zetten zodat het warme water de htte aan de koeler kan afstaan :?
Als je nu eens je Z600 op de processor monteert en dan een blok daarop kunt zetten, wilt het nog wel eens helpen (dus idee van waterkoeling + het blok). Maar erbuiten hangen is niets tot minimaal effect.

Peltier weet ik persoonlijk vrij weinig van, zeker een interessant object maar ik weet niet of je dit nu moet doen... Ach, proberen kan altijd. Misschien kom je op de sub-zero. maar de andere kant koelen wordt erg lastig. Dat kan water wellicht doen.

Verwijderd

Blue-Tiger schreef op zondag 16 januari 2011 @ 18:40:
Wat jij nu wil gaan doen is niet ideaal, aangezien het CPU blok dan enorm veel warmte af moet gaan leveren, iets wat het water beter zou kunnen doen...
het is een beetje omslachtig dat ben ik met je eens. Echter kan ik je gedachtegang "iets wat het water beter zou kunnen doen..." niet helemaal volgen.

In mijn idee wil de TS namelijk in een bestaand WK-systeem een extra CPU-blok plaatsen. Dit CPU-blok komt dan buiten de kast te hangen zodat het water warmte af kan staan. Om meer energie af te staan door dit CPU-blok wil de TS een peltier element tussen het CPU-blok en een Z600 plakken. Dit zal naar mijn idee met een peltier element beter werken dan zonder.

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-01 11:49

InFamous

excommunicado

Wat in de TS staat volg ik niet helemaal, maar zover ik het bergrijp wil Voyagerscout een cpu waterblock aan zijn loop toevoegen en aan dat blok een coolermaster z600 koppelen om meer koel vermogen te krijgen. Dit zal in mijn inziens niet heel goed gaan presteren, het water zal immers niet verder gekoeld worden dan de omgevings temperatuur. Een peltier element kan wel werken alleen dan kan je geen gebruik maken van een radiateur aangezien het water weer zal "opwarmen" in de radiateur.

[ Voor 74% gewijzigd door InFamous op 16-01-2011 20:26 ]

Formerly known as Ragdoll

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Een externe radiator zal het water nooit helemaal naar de omgevingstemperatuur kunnen brengen. Afhankelijk van de koelcapaciteit van het ding zoals ik al zei kan extra koeling evt. helpen. Het probleem van evt. 'opwarmen' in de radiator als je met een Peltier diode actief gaat koelen is natuurlijk makkelijk te ondervangen door het extra blok in de teruggaande leiding te zetten voorbij de bestaande radiator.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je zorgt voor een goede warmteoverdracht tussen de CPU koeler en de rad waar je deze op doet, zal het vast wel wat helpen. Dit staat of valt volledig bij de warmteoverdracht naar het CPU blok toe.

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-01 11:49

InFamous

excommunicado

CaptJackSparrow schreef op zondag 16 januari 2011 @ 20:58:
Een externe radiator zal het water nooit helemaal naar de omgevingstemperatuur kunnen brengen. Afhankelijk van de koelcapaciteit van het ding zoals ik al zei kan extra koeling evt. helpen. Het probleem van evt. 'opwarmen' in de radiator als je met een Peltier diode actief gaat koelen is natuurlijk makkelijk te ondervangen door het extra blok in de teruggaande leiding te zetten voorbij de bestaande radiator.
waarom als nog een peltier element aan de buitenkant plakken, doe hem dan gelijk tussen je processor en cpu block werkt nog veel beter ook.

Formerly known as Ragdoll

Verwijderd

InFamous schreef op zondag 16 januari 2011 @ 21:25:
[...]waarom als nog een peltier element aan de buitenkant plakken, doe hem dan gelijk tussen je processor en cpu block werkt nog veel beter ook.
Als je het peltier element tussen je processor en cpu blok zet, wordt je cpu inderdaad koeler. Echter neemt hierdoor wel de temperatuur van het water toe, dus de temperatuur van je mobo en gpu gaan omhoog.

Als je het peltier element buiten je kast plaatst tussen een cpu blok en de Z600 worden zowel je cpu als je gpu als je mobo gekoeld.

het is maar net wat je wilt bereiken.

• Voyagerscout
Blue boon heeft gelijk :D
Ik heb in de loop dus ook mijn GPU zitten.

Het fijne aan het peltier element is dat die z600 best warm mag worden, zonder dat ik er last van heb (niets dat overhit oid)
Ben alleen bang dat straks in het cpu block met dat peltier element, ijsvorming komt.
Ben van plan dit op te lossen door mn vloeistof met klein beetje antivries te mengen.
En daarbij, stromend water bevriest niet zo snel ;)

Ik ben vooral benieuwd of ik iets in mn temps ga terug zien. Zo niet, dan was het een gok van 15 euro, wat ook geen ramp is ;)

Edit:
Ik ben voor de rest niet van plan iets aan de radiatoren te veranderen hoor! Die staan helemaal los van dit project ;) Ze zullen dus ook niet opwarmen oid

[ Voor 13% gewijzigd door Voyagerscout op 16-01-2011 22:26 ]

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Met opwarmen door de radiator werd bedoeld dat als(!) je door Peltier koeling het water tot onder kamertemperatuur zou weten te brengen dat dan de radiator het water juist weer op gaat warmen i.p.v. (verder) afkoelen. Vandaar mijn opmerking om de Peltier koeling achter de radiator te plaatsen.

Verwijderd

mag ik vragen hoeveel koelvermogen dit peltier element heeft? IJsvorming lijkt me sterk met een element van €15,-. }:O

Neem bijvoorbeeld een gpu, deze geeft 120W tot 180W vermogen aan warmte af. Echter zal de temperatuur van het water voor en na de gpu zal niet veel verschillen. Dit komt omdat het water niet lang genoeg in contact is met de warmtebron, echter is de warmtebron in constant contact met het water. Hierdoor koelt de warmtebron wel af, maar wordt het water niet veel warmer (aangezien het water ook afkoelt in de radiator).

dit zelfde geldt voor de peltier koeling, deze staat constant in contact met het water. Hierdoor wordt het element wel warmer maar zal het water maar een beetje doen afkoelen.

Als je de temperatuur van het water door het hele systeem meet zou ik niet veel verschil verwachten (zelfs tegen het constante aan)

hopelijk heb ik je angst voor ijsvorming weggenomen, mits je geen monster van een peltier beest hebt gekocht.

• Voyagerscout
@ Capt Jack Sparrow
op die fiets:P Ik snapte m al niet. Vandaar ^^

@ Blue boon
Je hebt wel gelijk. Ik heb 2 peltier elementen, van ieder zo'n 100 W.
En mijn videokaarten vallen wel mee, het zijn 2 8800gt 's. waarvan er maar 1 watergekoelt is :P

Ik verwacht ook niet dat het peltier element veel doet, maar ik kan het altijd proberen ^^
Desnoods maak ik een koperen reservoirtje, en sluit daar die peltier elementen op aan. Daar staat het water iig langer stil.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Dat langer stil staan (met groter volume!) zal niet uitmaken, het zal waarschijnlijk zelfs het rendement kunnen verminderen. De grootste warmte-uitwisseling krijg je bij het grootste temperatuurverschil. Het enige wat telt voor de temperatuur van de gekoelde componenten in je systeem is hoeveel Joule aan energie je per tijdseenheid af kunt voeren uit de computer en dus per tijdeenheid aan het koelwater kunt onttrekken. Hoe koud in absolute zin het koelwater wordt is daarbij niet een bepalende factor.

• Voyagerscout
Snap ik.
Daarom moet je eigenlijk ook het water dat van je componenten af komt eerst door je radiator laten gaan, en dan pas naar je resrvoir. Direct na je componenten is het water het warmst, dus zal er bij je radiator ook meer hitteuitwisseling zijn.

(denk ik:P)

Ik heb trouwens net een filmpje op youtube gezien van een jongen die dit idee al had uitgevoerd, alleen was het filmpje spaans en staat er niets aan info bij :(

Verwijderd

Heb je de opstelling al gemaakt en uitgeprobeerd? ben namelijk wel gedesinteresseerd naar het resultaat. :)

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:46

thijsco19

KTM 990 SMT

allereerst sorry voor deze kick.

maar ik wil graag weten hoe het afgelopen is met het experiment.
dus hierbij een oproep voor de TS. :P

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Pagina: 1