Toon posts:

1 IP adres 2 server's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers ik heb een probleem,

Ik heb hier een homeserver staan en een freenas en we hebben maar 1 ip adres,
nu zitten ze allebij aangesloten op een airport basestation en als ik het ip invoer in de internet browser dan krijg ik de pagina van de home server te zien, die zit intern op ip 10.0.1.17.
Maar ik moet bij de freenas komen, deze zit op ip 10.0.1.124.

Hoe zou ik dit op moeten lossen?

gr Jelle

even voor de duidelijkheid een extern ip adres

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2011 16:32 ]

Verwijderd

Je verhaal is niet echt duidelijk. Je bedoelt vanaf buitenaf? Dit doe je door de juiste poorten door te sluizen naar je server. Je vind dit ergens in het NAT tabje van je router.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Portforwarding / virtual server / NAT

Staat ergens in je handleiding :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:31

lier

MikroTik nerd

Een goed uitgangspunt is de standaard how to:

Het Grote Poortmappingsverhaal

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Als ik het goed begrijp wil je je 2 interne ip's benaderen van buitenaf? Zo ja, dan is het verstandig om het volgende even door te lezen:
Het Grote Poortmappingsverhaal

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Denk er wel aan dat als je van binnenuit je netwerk je extern IP adres probeert te benaderen je de webpagina van je router te zien krijgt. Dit kan alleen maar als je modem / router NAT loopback (was daar geen andere term voor?) ondersteund.

Om te testen zul je dus een proxy moeten gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 1 extern ip die als ik die niet op mijn netwerk invoer dan kom ik op de home server van thuis, maar ik wil ook bij mijn freenas kunnen komen. poortmapping heb ik door gelezen maar daar kom ik niet verder mee.

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-02 13:11

itsalwaysme

Graast voor DB

Als ik het goed begrijp wil je dezelfde poorten van 2 machines (de home-server en de freenas) vanbuiten benaderen.
Dan moet je wel gaan klooien met poortforwarding en poortvertalingen. Dan zet je bijv je freenas op poort x en je homeserver op poort x+1. en in je NAT/Router/.... zet je een translatie van x+1 naar x.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

Verwijderd schreef op zondag 16 januari 2011 @ 16:36:
poortmapping heb ik door gelezen maar daar kom ik niet verder mee.
Waar loop je tegenaan? Als je het echt had gelezen dan had je ook de oplossing voor je probleem gevonden.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Verwijderd

Topicstarter
oke je bedoelt dus dat me home server poort 80 heeft en dat me nas poort 81 die ik in me router weer naar poort 80 port?

en hoe kom ik dan naar poort 80 want nu ga ik zo naar me homeserver:
mijnaam.dyndns.org
daar staat me externe ip in

en nu wil ik ook zoiets voor me freenas maar wat moet ik dan toevoegen aan mijn ip?

gr Jelle

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je hebt nu een map gemaakt van: 0.0.0.0:80 naar 10.0.1.17:80 (je homeserver)

In je router maak je voor je NAS een nieuwe mapping aan: 0.0.0.0:180 naar 10.0.1.124:80

Dan kan je de url aanroepen met: jouwnaam.dyndns.org:180 en voila, je zit op je NAS.

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Je weet dat poort 180 gereserveerd is? Zou eerder voor port 8080 gaan dan. ;)

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Nou weet ik niet wat die homeserver allemaal kan, maar als je daar een soort proxy op kan installeren en verschillende hostnames aan je externe IP kan koppelen ben je ook klaar, en dan met alles op de standaardpoort 80 die door vrijwel elke uitgaande firewall heen komt. :)

Dus dan forward je poort 80 naar je homeserver, installeer je daar iets als Apache met reverse proxy op, koppel je de hostnames "homeservervantechnojunk.dyndns.org" en "freenasvantechnojunk.dyndns.org" aan je externe IP en in Apache koppel je dan de juiste hostname aan het juiste interne IP.

[ Voor 38% gewijzigd door CodeCaster op 16-01-2011 17:25 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Verwijderd schreef op zondag 16 januari 2011 @ 17:21:
Je weet dat poort 180 gereserveerd is? Zou eerder voor port 8080 gaan dan. ;)
Ik zou niet weten waarvoor poort 180 gereserveerd is, maar dat maakt ook eigenlijk helemaal niets uit. Al zet je hem op poort 21 (FTP) of op 22 (telnet), of zelfs op poort 443 (HTTPS). Het is wel zo dat poort 1-1024 (even los uit m'n hoofd) voor standaard zaken worden gebruikt over het algemeen, maar wil niet direct inhouden dat je ze gelijk niet kan gebruiken.

Als je wil kan je gewoon een FTP-server op poort 80 zetten. Net wat je zelf wilt.

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het opgelost door poort 180 naar 80 te forwarden, nog bedankt

gr Jelle

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-02 18:43
RaZ schreef op zondag 16 januari 2011 @ 17:30:
[...]

Ik zou niet weten waarvoor poort 180 gereserveerd is, maar dat maakt ook eigenlijk helemaal niets uit. Al zet je hem op poort 21 (FTP) of op 22 (telnet), of zelfs op poort 443 (HTTPS). Het is wel zo dat poort 1-1024 (even los uit m'n hoofd) voor standaard zaken worden gebruikt over het algemeen, maar wil niet direct inhouden dat je ze gelijk niet kan gebruiken.

Als je wil kan je gewoon een FTP-server op poort 80 zetten. Net wat je zelf wilt.
port 180 wordt gebruikt door intergraph (zie http://compnetworking.about.com/od/tcpip/l/blports_gl150.htm), geen idee wat het is, maar het heeft dus een functie. Bij porttranslation is het altijd raadzaam om poorten boven de 1024 te gebruiken omdat conventie is dat alles onder de 1024 wel één of andere functie heeft. De conventie is om een HTTP server indien poort 80 niet beschikbaar is te laten luisteren op 8080 (of te transleren van 8080 naar 80), dus met 180 naar 80 zal het ook werken, maar van 8080 naar 80 is netter

[ Voor 9% gewijzigd door nielsl op 16-01-2011 21:39 ]

Pagina: 1