Club3D 4870 beschadeging

Pagina: 1
Acties:

• coolzerox
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-02 15:14
Hey,

Ik heb hier een 4870 liggen die tijdens het vervangen van stock koeler naar een aftermarket koeler beschadigt is geraakt. er zijn krasjes op het PCB gemaakt door een schroeven draaier

Hier een foto van de beschadigingen; Afbeeldingslocatie: http://img810.imageshack.us/img810/7556/kaduuk.jpg

De videokaart geeft wel nog gewoon beeld alleen met vreemde kleuren in het scherm.
Mijn vraag is, valt dit te repareren? solderen? of een ander goedje wat de verbroken lijntjes weer goed maakt?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je kunt de lijntjes iets openkrassen en dan met dun draad aan de slag. Is wel moeilijk en werkt alleen als het puur de buitenkant (en niet de binnenste lagen) van je PCB is die beschadigd is.

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
Er zijn stifften waarmee je pcb trace kan herstelen alleen of dit ook echt werkt weet ik niet zeker.
http://www.maplin.co.uk/conductive-pen-33837 (kost nog flink wat ook...)

• coolzerox
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-02 15:14
hmm interessant,

maar zou je dan niet gewoon de beschadiging met solderen op kunnen vullen met tin?

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-02 19:05

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

als het inderdaad alleen de bovenste laag is, is het mogelijk. maar wel een enorme rotklus, want die lijntjes zijn superdun.

lak van 't baantje afkrassen, baantje vertinnen, fluxen, superdun koperdraadje vertinnen (bijv. een 'strand' van een ader uit een niet-solide cat5 kabel) en erop solderen. met aceton de flux weer verwijderen en op naar het volgende baantje.

[ Voor 50% gewijzigd door powerflux op 16-01-2011 16:08 ]

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Verwijderd

Hou er ook rekening mee dat deze kaarten flink heet kunnen worden.

Ik heb een 4850 die passief gekoeld is, en die haalt makkelijk 90 graden in mijn Antec P183 (met lichte overklok). Hiervoor had ik een slechtere kast en toen haalde die 105 graden soms (met Unreal Tournament 3). Als ik de autotune in Catalyst gebruik gaat mijn kaart tot 109 graden Celsius. Dus zorg dat je oplossing deze hitte aankan zou ik zeggen.

Verder succes!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat en dat het vast en zeker HF spul is wat je echt goed moet solderen , waardoor ik denk dat je slagingskans niet heel hoog komt te liggen... het zijn namelijk ook nog eens de printbanen naar je geheugen.

[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 16-01-2011 18:32 ]

• gvisser5
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-01-2024
Bij beide beschadigingen zijn meerdere (2 & 3) banen beschadigd. Zomaar alles opvullen met tin werkt dus niet aangezien je dan de lijnen kortsluit. Bij de linker beschadiging zou je de testpads kunnen gebruiken als verbinding. Bij de rechter gaat dit niet werken aangezien er geen testpads tussen de beschadiging en de geheugenchip aanwezig zijn. Succes...

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Daarom moet je ook het baantje openkraen en dan vertinnen. Is wel HEEL priegelig werk.
Pagina: 1