Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben aan het kijken voor een nieuw beeldscherm. Over mijn huidige Eizo S1921SH ben ik nog steeds heel erg tevreden maar het scherm vind ik persoonlijk iets te krap om je foto's fijn te bekijken tijdens het bewerken etc. Belangrijkste doel van mijn beeldscherm is gewoon office, windows, internet maar vooral het bewerken van foto's.

Nu was ik op zoek naar een breedbeeld om dit te verhelpen en getrouw dat ik ben blijf ik bij Eizo alleen zit ik met een aantal vragen. Ik heb de EV2333W en de S2433W op het oog (€440 vs €740 = nogal een groot verschil)

De grote verschillen die ik zie:
EV2333W:
16:9, 300 cd/m², contrast 3000:1, pva

S2433W:
16:10, 360 cd/m², contrast 1000:1, s-pva, usb-aansluiting

Wie kan mij het één en ander misschien toelichten en/of adviseren uit eigen ervaring waar ik voor moet kiezen en/of het de €300 waard is om een inch groter te gaan.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karel1
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Ik ben daar zelf ook naar aan het kijken; heb er dus nog geen ;-). Maar ik kan je wel dit melden: S2433 is een Wide Gamut monitor en daarom duurder, 16/10 is ook meestal duurder. Als je Wide Gamut niet nodig hebt, zou ik er niet voor betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jammer dat ik niet kan vinden welke panelen er in deze schermen gebruikt worden. Bij Samsung is dat meestal wat lastiger, LG panelen is vaak beter van bekend in welke schermen ze gebruikt worden en daar zijn de datasheets vaak ook beter van te vinden.

Een educated guess: als ik de specificaties van de EV2333W zo zie dan weet ik vrij zeker dat er in dat scherm hetzelfde paneel wordt gebruikt als in de Samsung F2380(M), dat is een Samsung cPVA paneel. cPVA is de budgetversie van S-PVA, het is vergelijkbaar met e-IPS vs. S-IPS/H-IPS met de panelen van LG Display.

Verder lijkt het er op dat de EV2333W een standaard kleurbereik heeft (ongeveer even groot als sRGB, 72% NTSC), terwijl de S2433W een Wide Color Gamut paneel is met een kleurbereik van 92% NTSC en zo'n 96% Adobe RGB.

Gebaseerd op de 92% NTSC denk ik dat het percentage Adobe RGB net als het percentage NTSC om relatieve grootte gaat en niet om dekking/overlap. Want meestal heb je pas 96 à 97% Adobe RGB dekking met een 102% NTSC paneel (waarbij % NTSC ook weer zoals gebruikelijk in relatieve grootte is).

Ik denk dat ik hier dus wel hetzelfde kan zeggen als bij de Dell U2410 en de U2311H: het is het verschil tussen een high-end paneel en een budget paneel, het gaat dus echt om de klasse monitor.

Ik had het volgende in het [TFT] Dell UltraSharp serie - deel 16 topic geschreven:
kid jansen schreef op zondag 02 januari 2011 @ 22:49:
Dat is echt niet het enige, er zit ook nog een behoorlijk verschil in featureset, maar het grootste verschil zit hem nog in de klasse monitor. De panelen die gebruikt worden in de U2410 zijn van hogere kwaliteit, dat zijn H-IPS panelen, wat simpel gezegd een aanpassing van S-IPS is om ze goedkoper te kunnen produceren. De e-IPS panelen die in de U2311H worden gebruikt zijn budget IPS panelen.

Voor ik weer alle problemen waar de U2410 mee te kampen heeft naar m'n hoofd geslingerd krijg, wil ik er even op wijzen dat het paneel in de U2410 ook in een aantal high-end beeldschermen van andere merken wordt gebruikt:

LG Display LM240WU4-SLA1:
  • Eizo ColorEdge CG243W (Rev A01)
  • Eizo ColorEdge CG245W
  • Eizo FlexScan SX2462W
LG Display LM240WU4-SLB1:
  • NEC Multisync PA241W
  • NEC SpectraView Reference 241
  • LaCie 324i
  • Quato Intelli Proof 242 excellence
  • Eizo ColorEdge CG243W (Rev. B01)
  • Eizo ColorEdge CG245W (nieuwste Rev, nummer onbekend)
  • Eizo FlexScan SX2462W (nieuwste Rev, nummer onbekend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je al een keuze kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uitgebreide reviews van beide op PRAD:

EV2333W
S2433W

Vooral voor fotobewerking vind ik die breedbeeldschermen eigenlijk ondingen, tenminste, als je ook staande plaatjes maakt. Bedenk dat wanneer je overschakelt van je S1921H naar een EV2333W je er in de hoogte maar marginaal op vooruit gaat: van 1024 naar 1080. Voor de S2433 zou dat 1200 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb nog een belangrijk verschil gevonden:

De Samsung cPVA panelen hebben een kleurdiepte van 6 bit + Hi-FRC, terwijl de S-PVA panelen native 8 bit kleurdiepte hebben.

De e-IPS panelen van LG Display hebben dat ook (6bit + A-FRC).

Ik ben overigens ook achter het typenummer van dat 23" cPVA paneel gekomen (LTM230HP01) en ik heb ook de datasheet gevonden. (bij mij werkte de link pas als ik eerst naar die pagina ging en daarna een keer op de adresbalk klik en dan op Enter, F5 werkte niet raar genoeg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt! Ik had inderdaad de reviews gezien op PRAD. Daar wordt de 23" alszeer goed beoordeeld en wordt er zelfs in de conclusie gezegd dat calibreren eigenlijk niet eens nodig is vanwege de goede standaard fabriekskleuren.

Ben nog steeds aan te twijfelen. Ik blijf er toch bij dat het of de 23" wordt of de 24" van Eizo. Ik heb op dt moment de volgende afwegingen. De 24" is duurder (€300) maar is wel mooier vindt ik, is een wide gamut paneel dus betere weergave van kleuren en is 16:10.
Echter het stroomverbruik van de 24" is dubbel zo hoog en de 23" wordt beter beoordeeld op PRAD.

Kunnen jullie mij misschien vertellen wat nu het echte verschil in de kleurechtheid is tussen de 23" en de 24" i.v.m. de sPVA (wide gamut) en de cPVA.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Houd er wel rekening mee dat Prad sterk kijkt naar de klasse van een monitor, de toepassing en de prijs. Een scherm van €750 met het oordeel goed is meestal veel beter dan een scherm van €450 met het oordeel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-09 10:34

Dexter

d((o_o))b

Omdat ik zelf ook voor de aanschaf van een nieuw scherm sta ben ik toch even benieuwd of Nellen al een keuze heeft gemaakt? Kan je helaas niet DM-en/mailen, dus daarom even de vraag via het topic.
Verwijderd schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 10:04:
Bedankt! Ik had inderdaad de reviews gezien op PRAD. Daar wordt de 23" alszeer goed beoordeeld en wordt er zelfs in de conclusie gezegd dat calibreren eigenlijk niet eens nodig is vanwege de goede standaard fabriekskleuren.

Ben nog steeds aan te twijfelen. Ik blijf er toch bij dat het of de 23" wordt of de 24" van Eizo. Ik heb op dt moment de volgende afwegingen. De 24" is duurder (€300) maar is wel mooier vindt ik, is een wide gamut paneel dus betere weergave van kleuren en is 16:10.
Echter het stroomverbruik van de 24" is dubbel zo hoog en de 23" wordt beter beoordeeld op PRAD.

Kunnen jullie mij misschien vertellen wat nu het echte verschil in de kleurechtheid is tussen de 23" en de 24" i.v.m. de sPVA (wide gamut) en de cPVA.

Bedankt!

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daar ben ik zelf ook wel benieuwd naar, maar ik denk niet dat er nog een reactie gaat komen. De post hierboven is Nellen's laatste post en dat is nu al bijna twee maanden geleden.
Pagina: 1