Asus P8P67 pro met Corsair 8 GB XMS CMX8GX3M4A1600C9

Pagina: 1
Acties:

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-02 11:28
Goedemiddag allemaal,

Ik heb gisteravond wat nieuwe componenten besteld, te weten:

Asus P8P67 pro
Intel i7 2600k
Corsair 8 GB XMS CMX8GX3M4A1600C9

Nu staat het geheugen in de QVL van dit moederbord maar er staat bij DIMM socket support (Optional) alleen maar vinkjes bij 1 DIMM en 2 DIMM en dus niet bij 4 DIMM.

Betekent dit dat het moederbord alleen maar 2 reepjes van dit geheugen herkend? Of bedoelen ze in de QVL dat het geheugen geen quad channel ondersteund en hoef ik me nergens druk over te maken.

Verwijderd

boers706 schreef op zondag 16 januari 2011 @ 13:12:
Goedemiddag allemaal,

Ik heb gisteravond wat nieuwe componenten besteld, te weten:

Asus P8P67 pro
Intel i7 2600k
Corsair 8 GB XMS CMX8GX3M4A1600C9

Nu staat het geheugen in de QVL van dit moederbord maar er staat bij DIMM socket support (Optional) alleen maar vinkjes bij 1 DIMM en 2 DIMM en dus niet bij 4 DIMM.

Betekent dit dat het moederbord alleen maar 2 reepjes van dit geheugen herkend? Of bedoelen ze in de QVL dat het geheugen geen quad channel ondersteund en hoef ik me nergens druk over te maken.
De P67 chipset ondersteunt geen quad channel. Je geheugen is dat wel en wat voor consequenties dat heeft weet ik niet eigenlijk. Ik snap alleen niet waarom je niet gewoon gekozen hebt voor dual channel en dan voor een kit van 2x 4GB. Dit is minimaal sneller dan 4x 2GB en is ook nog eens meer toekomstgericht als het geheugen wilt uitbreiden. Je hebt dan immers nog twee geheugen sloten vrij.

• Jérôme
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-01 19:53
Verwijderd schreef op zondag 16 januari 2011 @ 16:46:
[...]

De P67 chipset ondersteunt geen quad channel. Je geheugen is dat wel en wat voor consequenties dat heeft weet ik niet eigenlijk. Ik snap alleen niet waarom je niet gewoon gekozen hebt voor dual channel en dan voor een kit van 2x 4GB. Dit is minimaal sneller dan 4x 2GB en is ook nog eens meer toekomstgericht als het geheugen wilt uitbreiden. Je hebt dan immers nog twee geheugen sloten vrij.
4 reepjes van 2Gb is heel wat anders dan quad channel.
bovendien is hij met deze kit juist wel toekomst gericht, juist om ook quad-channel aan te kunnen (de reepjes zijn namelijk gegarandeerd identiek)
Asus is zeer terughoudend met info omtrent gebruik van alle 4 de dimm-sloten; kwestie van uitproberen

[ Voor 17% gewijzigd door Jérôme op 16-01-2011 20:01 ]

https://nl.hardware.info/usersystemen/19802/maximus-vi-formula

• boers706
Aangezien het niet duidelijk is of dit geheugen ondersteund wordt, heb ik maar gekozen voor 2 keer pricewatch: Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/4GX Dit geheugen staat ook in de QVL en wordt ook aangevinkt bij 4 DIMM.

Wat betreft de 2 x 4 GB, er staan maar heel weinig 4 GB DIMM's in de QVL en ik wil er niet de hoofdprijs voor betalen.

In ieder geval bedankt voor de reacties.

[ Voor 15% gewijzigd door boers706 op 16-01-2011 20:39 ]

Verwijderd

boers706 schreef op zondag 16 januari 2011 @ 20:36:
Aangezien het niet duidelijk is of dit geheugen ondersteund wordt, heb ik maar gekozen voor 2 keer pricewatch: Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/4GX Dit geheugen staat ook in de QVL en wordt ook aangevinkt bij 4 DIMM.

Wat betreft de 2 x 4 GB, er staan maar heel weinig 4 GB DIMM's in de QVL en ik wil er niet de hoofdprijs voor betalen.

In ieder geval bedankt voor de reacties.
Ik zie genoeg mensen in de BBG die kiezen gewoon voor 2x4GB. Niet al het geheugen dat ondersteund wordt staat in de QVL alleen wat ze getest hebben.

• boers706
Verwijderd schreef op zondag 16 januari 2011 @ 21:21:
[...]

Ik zie genoeg mensen in de BBG die kiezen gewoon voor 2x4GB. Niet al het geheugen dat ondersteund wordt staat in de QVL alleen wat ze getest hebben.
Dat is wel zo maar wanneer alles binnenkomt en het blijkt niet te werken heb ik geen ander ddr3 geheugen liggen, dus speel ik liever op zeker. :)

• rows
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-02 14:52
QVL heb je helemaal niets aan. Het is nooit accuraat en het geeft ook zeker geen garanties. Ik kijk er nooit naar en heb nog nooit problemen ondervonden. Het is juist belangrijk om geheugen van een a-merk te kopen zoals bijvoorbeeld kingston. ga je OC geheugen kopen dan zal je nog wel eens handmatig voltage en/of timings moeten aanpassen

• boers706
rows schreef op zondag 16 januari 2011 @ 22:11:
QVL heb je helemaal niets aan. Het is nooit accuraat en het geeft ook zeker geen garanties. Ik kijk er nooit naar en heb nog nooit problemen ondervonden. Het is juist belangrijk om geheugen van een a-merk te kopen zoals bijvoorbeeld kingston. ga je OC geheugen kopen dan zal je nog wel eens handmatig voltage en/of timings moeten aanpassen
Ik ga er toch van uit dat wanneer het in de QVL staat, het werkt en wanneer het dan niet blijkt te werken kan ik het terug sturen onder het mom van staat in de QVL maar werkt niet, anders wordt ik misschien juist op de QVL gewezen.

• rows
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-02 14:52
Je kunt altijd je spullen binnen 7 dagen retouneren op basis van de wet kopen op afstand. En als geheugen niet werkt, maakt het niet uit of het in een QVL staat, dan kan je gewoon een RMA aanvragen als je buiten die 7 dagen zit.

• JoSchaap
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-02 20:46

JoSchaap

Had a life, got a modem..

QVL daar verdoe ik mn tijd ook niet meer aan. dit is mijn i2600 upgrade:
link omdat plaatje groot en niet voor iedereen intressant is:
http://img508.imageshack.us/img508/8863/duurtlang.png

ik heb tot nu toe nog nooit meegemaakt dat geheugen niet herkend werd en dan heb ik aardig wat mainboards versleten van Amerk tot hatchibatchi f-merk

bovendien kun je als particulier altijd retourneren binnen 7 werkdagen

*edit* rows had dat al geschreven..

GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET

• boers706
boers706 schreef op zondag 16 januari 2011 @ 20:36:
Ik kan inmiddels melden dat dit geheugen perfect werkt.

• jsmets
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-01 16:43
Als een topic je de richting geeft om een issue op te lossen, vind ik het waard om te reageren.
Asus P8P67 EVO moederbord, met i7-2600 processor, en Kingston KHX1600C9D3K4_8GX geheugen.
In standaard bios settings geen probleem, echter zodra ik X.M.P. enable, gaat het fout met booten nadat de computer uit heeft gestaan (geheugen naar DDR3-1600 ipx 1333, mutiplier naar 42 ipv 34). Het Mem-OK knopje op het moederbord indrukken, memory settings gaan vanzelf weer naar standaard, en booten gaat weer (geweldig knopje trouwens).

Bios update gedaan naar 12.04, nog steeds problemen.

Wat was ik vergeten? CLR-CMOS... Zit een knopje buitenkant kast, achter bij de connectors (ook heel handig), booten, bios setup -> XMP profiel, en draaien als een zonnetje.

Geheugen staat nu op DDR3-1600 (9-9-9-27), processor draait op 4200 Mhz, en helemaal stabiel. Zelfs na een koude start.

Om alles compleet te maken: verder aangesloten een 2GB WD caviar black (SATA-III) op SATA-6G poort, een LG BR brander (SATA-I) op een SATA-3G poort, en een ASUS EAH5770 videokaart.

• boers706
Dit geheugen draait bij mij ook 1600 mhz op 1,5 volt, dit heb ik geprobeerd omdat het schijnt dat Sandy bridge processoren niet houden van teveel voltage, en sommige processors zouden stuk zijn gegaan omdat het geheugen op een te hoog voltage liep. Intel te adviseert om niet hoger te gaan met je voltage dan 5% van die 1,5 volt.
Pagina: 1