Toon posts:

OCZ Vertex 2 60GB RAID0 probleem (schijf is 111GB geworden).

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen beste Tweakers,

Gisteren ben ik de hele tijd er mee bezig geweets, googlen etc. maar ik kan er maar niet uit komen. Ten einde raad kan je wel zeggen..

Ik heb een pc met een aantal hardeschijven er in. 3 HDD's waarvan 2 in raid1 & 2 SSD's (vertex 2, 60gb) in raid0.
Dat hangt allemaal vast aan een gigabyte x58a UD7. Dit mobo heeft 3 controllers aan boord.

Mijn situatie was eerst als volgt;
Controller 1. Intel ICH10R - 2 HDD's @ RAID1
Controller 2. Gigabyte controllertje - hier hing een HDD aan samen met een DVD spelertje.
Controller 3. Marvell (weet zo niet het type nummer) - 2 SSD's @ RAID0 (met windows er op).

Nu bleek dat het beter was om mijn ssd's over te zetten naar de intel controller, vanwege zowel betere performance als het feit dat trim niet goed gepassed werd naar de ssd's toe op de marvell controller.

Ik heb de RAID1 configuratie met de HDD's overgezet naar de marvell.. werkt perfect.
Er was een backup gemaakt van mijn windows die op de SSD's stond.. ik heb de SSD's aangesloten op de intel controller, backup terug gezet en het werkte redelijk. Maar ik miste wat performance.
Het bleek dat er iets aan de hand was met (als ik het goed verwoord) de start en het einde van mijn C (windows) partitie. AS SSD gaf aan 4K - BAD.. terwijl dit 1024 moest wezen.

Oke, dus alles werkte eigenlijk naar het overzetten maar ik zat dus nog met dat kleine puntje in mijn maag. Op google en het OCZ forum vond ik een programma dat hete 'Paragon Partition Align'. Deze zou het probleem moeten kunnen fixen. Het programma geinstalleerd, gestart in windows; het zei ''restart je pc, wanneer je pc boot zal het programma het afmaken''. En ja, toen mijn pc opnieuw opstarte starte eerst het partition align programma om alles recht te zetten. Toen deze klaar was ging hij weer restarten.. echter starte er niks meer.

Ik krijg eerst mijn POST scherm, daarna mijn intel ICH10R scherm waar hij de schijven controleerd. Hij blijft echter hangen, hij detecteerd dat de SSD's op een bepaalde plaats aanwezig zijn maar gaat daarna niet meer verder.

Het blijkt dat 1 SSD's niet meer goed is, deze denkt dat hij op zich zelf al 111GB groot is (terwijl dat de grootte is van de gehele raid partitie). Als ik met die ssd mijn pc starte gaat hij niet verder.
Als ik met de 2e SSD's starte kon ik WEL in mijn intel raid configurator komen en mijn raid weghalen, dit heb ik gedaan. Mijn 2e SSD's is weer schoon, netjes weer 60GB.

Maar nu zit op SSD nummertje 1 denk ik nog 1 of andere raid config die ik er niet uit kan krijgen, omdat; wanneer ik hem aansluit ik niet in mijn raid configurator kan komen om het te cleanen.

Als ik hem aansluit op mijn andere pc, en ik bijv start met de mini windows xp van de hirensboot cd zie ik ook echt gewoon een schijf van 111GB, terwijl hij eigenlijk 60GB hoort te wezen.

Formateren gaat niet, HDD Erase ziet de schijf niet.

Is er een optie om deze SSD's terug te brengen naar fabrieks instellingen/de raid config er af te halen/om toch in de raid configurator te komen met deze SSD en hem daar te cleanen?

Voor de mensen die dit allemaal netjes hebben doorgelezen.. erg bedankt!! Ik hoop dat jullie mij misschien iets verder kunnen helpen.

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:29
Heb je al een keer geprobeerd met bv partedmagic live cd? Daar kan je ook een secure erase doen, via linux screen. Iets toleranter dan HDDerase qua controllers.

Verwijderd

Topicstarter
Heb het inderdaad alleen geprobeerd met de hirensbootcd-> mini windows xp, en hdderase.
Ik ga gparted proberen. Momentje.

Gelukt!! Met gparted kon ik een nieuwe partition table aanmaken, en hem daarna formateren.
Zeer dankbaar _/-\o_

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2011 12:57 ]