Artikels kopiëren en T.net als bron opgeven toegestaan?

Pagina: 1
Acties:

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:06
Beste,

Ik kom vaak op de site phphulp.nl en zag daar nu enkele nieuwsartikels staan die rechtstreeks gekopiëerd waren van op deze site. Ik had het meteen door omdat ik deze artikels hier ook gelezen had en de tekstinhoud (zelfs de titel) kwam verdacht goed overeen. Na nader onderzoek bleek het gewoon puur en simpel een copy+paste actie geweest te zijn..

Is dit toegestaan en indien niet, kan hier iets aan gedaan worden?

Artikels in kwestie: (waarschijnlijk zijn er nog meer)

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-02 21:58

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Dat is zeker niet toegestaan. Wat wel gewoon mag is de titel en eerste alinea over nemen (citaatrecht). Omdat hier sprake is van aanzienlijk meer, zullen we even een beleefd berichtje sturen.

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-02 22:16
done

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Wilbert de Vries schreef op zondag 16 januari 2011 @ 14:31:
Dat is zeker niet toegestaan. Wat wel gewoon mag is de titel en eerste alinea over nemen (citaatrecht). Omdat hier sprake is van aanzienlijk meer, zullen we even een beleefd berichtje sturen.
Alleen de titel en de 1e alinea is natuurlijk niet waar.
Als iemand de titel en bepaalde stukken uit een nieuwsbericht kopieert, dan valt het ook onder citaatrecht.

Bron: http://www.iusmentis.com/auteursrecht/citeren/

Maar goed.... het zomaar kopieren valt er niet onder. Dus juridisch gezien is phphulp gewoon fout.
Anderzijds is nieuws op die site, zover ik kan zien, een extraatje. Gewoon om hun leden op de hoogte te houden van het nieuws over php. Een beetje zoals tweakers dat ook een beetje deed.

nieuws: Rendition V3x00 / V4x00 info
Femme kopieerde gewoon een stuk tekst van Bjorn3d en verder stelt het nieuwsbericht geen reet voor...
Ik denk dat niemand zal beweren dat dit nog wel onder het citaatrecht viel...

Om de gebruikers op de hoogte te houden kan phphulp ook gewoon inderdaad de titel en samenvatting (1e alinea) plaatsen en dan linken naar het tweakers-stuk. Dat is natuurlijk logisch.

Maar wat ik dus wilde zeggen: als Femme niet was begonnen met het kopieren van nieuwsberichten van anderen, dan hadden jullie nu waarschijnlijk niet bij tweakers.net gewerkt! :)

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit