Tegenwoordig kan een videokaart bijvoorbeeld, data direct uit het geheugen halen.
Bron???
Ik weet niet beter dan dat een vga
NIET rechtstreeks uit je geheugen kan tappen.
Tussen het systeemgeheugen en de vga zit de cpu, dus de vga zal, bij mijn weten altijd data over de cpu vragen.
Biij de nieuwe generaties Intel, bij AMD al langer, zit de controller on-die, evenals de PCIe, dus dan kan de vga al helemaal niet zomaar je geheugen benaderen.
Je vga zit niet rechtstreeks op je systeemgeheugen en kan dus ook die overhead niet gebruiken, is mij altijd wijs gemaakt.
Maar ik kan er naast zitten, dus zou zeggen verras me
Edit:
Ik denk dat je doelt op Nvidia's Turbocache:
Wiki Turbocache
En AMD/ATi HyperMemory:
Wiki HyperMemory
Welke beiden voor budgetkaarten zijn en zover ik kan zien gebruikt alleen Nvidia die functie nog in desktopsystemen, op de errug budgetkaarten, 9400, GT210/200.
Dus zolang je die niet hebt, maar een mid- of highend kaart, zal je nooit die overhead kunnen gebruiken voor je vga of voor iets anders.
Kan me nl. niets voorstellen dat "iets" data kan pakken uit je systeemgeheugen zonder de cpu te gebruiken, daar deze alle data wegzet in je geheugen.
En dan nog heeft het niets te maken met die bandbreedte waar jij op doelt want dat is wat het geheugen kan leveren, echter gaat het die features daar niet om, ze gebruiken een deel van je, zeg 4GB systeemgeheugen, meestal zo max 1GB, voor videogeheugen.
Dus bandbreedte tussen fsb en cpu is hiervoor heel niet van belang.
Wat belangrijk is, als je zo'n kaart hebt, is dat je genoeg systeemgeheugen aan boord hebt.
Als je maar 2GB hebt en je hebt Vista als OS en je start bv Battlefield op (geheugen horker), zul je zien dat je er nog niets aan hebt, want dat gebruikt zoveel geheugen, dat de rest er traag van wordt.
[
Voor 71% gewijzigd door
DaLoona op 16-01-2011 12:17
]
MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX