Toon posts:

goedkope server om te gebruiken als vpn client

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste leden,

Hebben jullie tips over waar ik het beste een mini-server kan kopen en welke specs deze moeten hebben. Het doel is om met deze server te gebruiken als router die 5000 kbps kan encrypten/decrypten.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tip: meer info geven over het OS, welke software je denkt te gaan gebruiken, wat je zelf al weet, wat je al getest hebt met encryptie en dergelijke en zeker wat voor protocollen je denkt te gaan encrypten en in hoeverre dit intern/extern ondersteund wordt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Verwijderd schreef op zondag 16 januari 2011 @ 00:06:
Beste leden,

Hebben jullie tips over waar ik het beste een mini-server kan kopen en welke specs deze moeten hebben. Het doel is om met deze server te gebruiken als router die 5000 kbps kan encrypten/decrypten.
Als ie als router moet draaien, misschien een echte router ? :)

Meer info zou praktisch zijn, maar in hoeverre het PNS is ? ;)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor uw reply. Ik ben er nog niet over uit welke OS ik erop wil gaan draaien. Het idee is om al m'n internetverkeer via een openvpn server te laten verlopen. Ik gebruik nu een router die met z'n 200 mhz maar iets van 300/400 kbps kan verwerken. Dit vertraagt te veel en daarom wil ik graag een goedkope server aanschaffen om tussen de modem en de router te zetten met genoeg CPU kracht, zodat ik wel 'normale' snelheden kan halen. De server van de VPN provider kan ongeveer 4000kbps aan.

Ik hoop dat het nu iets duidelijker is....

Verwijderd

Topicstarter
ChaserBoZ_ schreef op zondag 16 januari 2011 @ 00:28:
[...]

Als ie als router moet draaien, misschien een echte router ? :)
Routers die zo'n verwerkingscapaciteit hebben zijn erggggg kostbaar....

Oops, dit topic hoort inderdaad thuis bij Netwerken...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2011 00:45 ]

• MAX3400

MAX3400

Hoeft niet kostbaar te zijn...

Leesvoer

Kwam via Google ook pricewatch: Linksys E3000 Simultaneous Dual Band Wireless-N router tegen mits je er DD-WRT op gaat draaien tot wel 6Mbps...

Maar ga vooral lezen en Googlen...

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-02 18:18
atom/alix/recent mitx combotje met pfsense erop tot 20 mb en meer ;)

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:48
Ik verplaats dit topic even naar NT. Hoewel ik ook niet zeker weet of ie daar wel thuis hoort. Volgens mij kunnen de stevigere SOHO routers prima 5 mbit/s encrypten. Denk aan de Netgear WNDR3700 en de DLink DIR-655 en hoger.
Ik heb hier n Cisco 871 staan die dat sowieso wel kan.. 2e hands misschien nog wel goedkoper dan n klein servertje.
En anders is n goedkoper Atom PC erg geschikt en betaalbaar. Bovendien kan je daar meer mee dan n standaard router.

[ Voor 14% gewijzigd door FatalError op 16-01-2011 11:43 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor uw reactie. Die cisco 871 is wel behoorlijk duur. Daar kan je ook wel een server van in elkaar schroeven. Ik heb eens een test gedaan met een netbook met atom 1.6 processor, die encrypt tot maximaal 3/4 mbit. Dat is evensnel als m'n WRT54GL met DD-WRT.
Ik heb dus meer rekenkracht nodig. Hoeveel en welke type CPU is minimaal vereist om 50 mbit te encrypten/decrypten?

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2011 @ 17:08:
Ik heb dus meer rekenkracht nodig. Hoeveel en welke type CPU is minimaal vereist om 50 mbit te encrypten/decrypten?
Gaan we nou ineens een factor 10 ten opzichte van de startpost realiseren?

Denk dat je wel kan gaan schalen...

router / 200Mhz / 300Kbps
Atom / 1600MHz / 3000Kbps
.... / 10000Mhz / 30Mbps
...../ 16000Mhz / 50Mbps

Beetje overdreven gerekend sowieso vanwege de floating points operations maar kijk eens of je je handen kan leggen op een "oude" AMD X2 of een P4... Test daar eens mee...

/edit: nog steeds heb je geen OS genoemd; ik vermoed dat je met een uitgeklede Linux-distro aanzienlijke snelheidswinst pakt ten opzichte van, pak 'm beet, Windows 2003 Server of Windows XP.

[ Voor 13% gewijzigd door MAX3400 op 17-01-2011 17:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Excuses voor het ongemak, ik was een 0 vergeten;) Die AMD X2 is een goede tip. Zou ik daarmee de server ook als HTPC kunnen gebruiken en 1080p films streamen naar de tv?

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2011 @ 17:28:
Excuses voor het ongemak, ik was een 0 vergeten;) Die AMD X2 is een goede tip. Zou ik daarmee de server ook als HTPC kunnen gebruiken en 1080p films streamen naar de tv?
Niet tegelijk natuurlijk; encrypten van internet en TV kijken kan nog wel eens in de soep lopen.

Ga desnoods eens checken in de bijbehorende HTPC-topics want ik geloof dat er regelmatig AMD3-CPU's langskomen en ik vermoed dat die wel 4 tot 8Mbps kunnen encrypten.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Ik gebruik zelf mikrotik als routertje met op dit moment een RB450G en 1 x RB192 als client en voor de server ook een RB912

http://www.routerboard.com/pricelist.php?showProduct=52

De RB450G zit op 150 euro inclusief case excl voeding denk ik zo.. (Maar kan voedingen hebben van 9 tot 48 volt uit mn hoofd)

[ Voor 26% gewijzigd door raymonvdm op 18-01-2011 16:48 ]

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-02 14:29

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Mijn (openvpn) verkeer wordt afgehandeld door een Intel Atom 330@1.60GHz. Even twee keer een 100mb.bin file gedownload, een keer over de vpn, en een keer niet over de vpn:

normaal: 5.57 MB/s (45 Mbit/s)
VPN: 5.25 MB/s (42 MBit/s)

De VPN eet dus wel een beetje bandbreedte, maar dat is voornamelijk vanwege het protocol, niet omdat de server het niet aankan. Openvpn schommelt met die snelheid zo rond de 60% CPU.

[ Voor 7% gewijzigd door Kees op 17-01-2011 17:37 ]

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-02 16:03

Ravefiend

Carpe diem!

De Draytek Vigor 2920 wordt geadverteerd met bewoordingen zoals daar zijn 'up to 40Mbps IPSec VPN throughput':

http://www.draytek.com/.u...5b2201006010202593674.pdf

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-02 13:28

chromeeh

the Gnome

Ik heb zelf nog een Firebox liggen, die trekt ook tot ong. 30 ~ 35MBit over VPN :)
Ik denk dat de TS even goed moet kijken wat hij / zij precies wil kwa hardware / software, aangezien meeste routers in het so/ho gebied ook VPN mogelijkheden hebben terwijl deze prime geprijsd zijn.

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Verwijderd

Topicstarter
Het idee kristaliseert zich steeds verder uit gaande weg deze draad langer wordt. Ik wil graag een server die fungeert als VPN-router en als Media server. Hij moet voldoende CPU kracht hebben om zo'n 40 a 50 mbit over een versleuteld openvpn verbinding te gooien. Daarnaast moet hij sowieso full hd bestanden kunnen streamen naar m'n Sony Bravia. Deze twee functies hoeft hij niet tegelijkertijd te vervullen.

Het lijkt me het makkelijkst om linux erop te draaien. Qua CPU lijkt een AMD een goede keus. Wat voor AMD raden jullie aan met wat voor mobo?

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-02 11:30
wat mag het allemaal kosten?

Verwijderd

Topicstarter
Zo rond de 250 euro alhoewel het met dit bordje (pricewatch: J&W MINIX 890GX-USB3) ook wel wat meer mag kosten. In Hong Kong kost ie 120 euro.... Is dat mobo een goede basis?

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:37

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik ken het niet maar het ziet er ok uit.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Pagina: 1