Erkenning van NVIDIA voor defecte GPU's

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BorgMan
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 13:13
Kennen we deze nog? De oude sores rond, onder andere, de TX serie teblets van HP? Wel aanzetten maar geen scherm vanwege een oververhitte GPU?

Zojuist heb ik op Engadget gelezen dat de class-action lawsuit tegen nvidia vanwege haar defecte GPU's in een groot aantal laptops is gewonnen. Zie hier een Engadget artikel. Nou is dat natuurlijk allemaal leuk en wel, maar dit gaat om de VS en niet Europa. Daarnaast vind ik het aanbieden van een EEE netvertible een wel erg schrale vergoeding: een nieuwprijs van nog gijn €500 tegenover de €1250 die ik toendertijd heb neergelegd voor mijn TX1270ed is natuurlijk een lachertje.

Nou vraag ik mij af of er een mogelijkheid bestaat dat deze beslissing ook vat heeft op ons als niet-VS consument? Want ik wil echt wel heel erg graag dat HP wat aan mijn probleem gaat doen; ik geloof dat dat helemaal niet zo gek is voor het bedrag dat ik er voor heb neergelegd, toch?

[EDIT] Dit is wat er in staat over internationaal verschepen... That is, als je het product in de VS hebt gekocht >_<

22. What do I do if I want to make a Replacement Claim but my affected computer and I are currently located outside of the United States?

If you are eligible to file a claim and you purchased the affected computer in the United States, but now reside outside the United States and require international shipping, please call the Settlement Administrator at 1-877-440-7557 to discuss your options. Owing to international customs regulations, tax and import duties, and other logistical difficulties, in many cases we may not be able to coordinate shipments to and from foreign countries (including Canada). If you are able to provide a US-based address for yourself or a relative or friend who can accept a return shipment on your behalf, please do so. Also, please keep in mind that computers cannot be shipped to PO Boxes or military APO addresses, even within the United States.

[ Voor 33% gewijzigd door BorgMan op 16-01-2011 00:11 ]

Bunny scientific facts: Bunnies can't assimilate. BUT THEY CAN DANCE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:50
Ik denk niet dat je als Nederlander hiervan gebruik kan maken, de uitsrpraak van een amerikaanse rechter is hier natuurlijk niet geldig. Wel kun je je beroepen op het feit dat er een productiefout in zit en dat dit aangetoond is. Ik denk dat de bewijzen die daar zijn aangevoerd genoeg zullen zijn. Daarmee zou je wel garantie kunnen afdwingen in Nederland. Al zou je te laat kunnen zijn omdat het een vrij oude laptop is.

Kijk in ieder geval op www.consuwijzer.nl en in het Shopping Forum op GoT wat er juist is voor garantiekwesties.

[ Voor 91% gewijzigd door GENETX op 16-01-2011 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stphnvlstk
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-10-2019
Zowel in NL als België heb je recht op een deugdelijk product (in België gaat het hier meer specifiek over een verborgen defect), onafhankelijk van eventueel verstreken garantieperiodes. Een product mag verwacht worden een redelijke levensduur te hebben (bij laptops wordt vaak 5 jaar gerekend, soms 3, ben er zelf niet goed uit), en aangezien het hier om een productiefout gaat (daar is voldoende bewijs voor te vinden) heeft je verkoper de plicht om te helpen.

De verkoper heeft de mogelijkheid tot:
1. (gratis) reparatie. Tenzij je laptop ook andere GPU modellen ondersteunt (waarvan geweten is dat ze het defect niet hebben) heb je het recht dit te weigeren. nVidia heeft van de defecte reeksen geen nieuwe 'goede' kaarten gemaakt, alle kaarten van bepaalde reeksen zijn inherent defect en daar kan niemand wat aan veranderen.
2. omruilen (tegen een ander model)
3. terugbetaling

Bij 2. en 3. wel rekening houden met de restwaarde natuurlijk (zoals gezegd 3 of 5 jaar), zomaar de aankoopprijs terugvragen zal niet lukken.

Meer info inderdaad op consuwijzer, of raadpleeg het burgerlijk wetboek. Je hebt wettelijk alle recht om dit te eisen, als de verkoper niet meewerkt kan je dus gerust klacht indienen of wat dan ook. Een oplossing in de minne is natuurlijk altijd gemakkelijker, bespaart je de moeite.

Ik heb dit onlangs zelf gedaan en de restwaarde van mijn defecte laptop teruggekregen, ik zit hier niet zomaar wat uit m'n nek te kletsen!

Edit: uitspraken van buitenlandse rechters hebben inderdaad geen enkele waarde hier, maar je kan er natuurlijk wel naar verwijzen bij contact met je verkoper. Andere nuttige informatie en bronnen vind je ook op www.nvidiadefect.com.

Ik ben er nu ook vanuit gegaan dat het over laptops gaat, hetzelfde geldt natuurlijk ook voor desktop kaarten, behalve dat je uiteraard niet je hele systeem moet gaan proberen om te ruilen :9

[ Voor 12% gewijzigd door Stphnvlstk op 16-01-2011 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
GENETX schreef op zondag 16 januari 2011 @ 09:12:
...
Kijk in ieder geval op www.onsuwijzer.nl en in het Shopping Forum op GoT wat er juist is voor garantiekwesties.
Je bent een c vergeten: www.consuwijzer.nl :+
offtopic:
een beetje je posts lopen edditen, mag niet he! /edit

[ Voor 10% gewijzigd door Gleighton op 16-01-2011 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:50
Eg niej O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BorgMan
Hmm... Ik ben héél voorzichtig aan het juichen. Bijna een jaar nadat m'n GPU er de brui aan gaf en ongeveer een half jaar nadat ik 'm heb proberen te repareren, typ ik nu dit berichtje vanaf mijn laptop. Hoe? Geen idee, maar waarschijnlijk heeft de stuiver (die zich sinds de reparatie tussen koelplaatje en GPU bevindt) toch iets gedaan. In dat half jaar tijd is het heel goed mogelijk dat hij de GPU rustig aan steviger op het mobo heeft gedrukt, waardoor hij weer contact maakt. As said, ik houd een slag om de arm, en ik heb al een maatje op standby staan die wat hardware werk voor IBM heeft gedaan en mijn laptop kan openschroeven en kan kijken wat hij er aan kan doen, maar de afgelopen drie dagen Zoemt hij er rustig op los zonder een kick te geven. Here's hoping op het vooruitzicht dat ik nog even geen geld hoef uit te geven aan een laptop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stphnvlstk
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-10-2019
Maak je geen illusies, lang zal hij het niet uithouden..

Ik begrijp je ook niet helemaal. Eerst kom je hier vragen of er wettelijk iets geregeld kan worden, waarop ik je een vrij duidelijk overzicht geef van de mogelijkheden, maar uiteindelijk blijf je dan toch vasthouden aan een doe-het-zelver- of wat dan ook oplossing die op lange termijn toch sowieso niet kan werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BorgMan
Sowieso dank voor je reactie stphnvlstk, het punt is dat ik de doe-het-zelf manier al vorig jaar heb geprobeerd. Het punt was dat hij het na testen ook daadwerkelijk deed... Maar daarna niet meer. Ik weet niet of ik dan alsnog wat tegen HP kan beginnen (i.e. you fuck up, geven niet toe dat het zo is, dus doe ik het zelf) maar ik zie het wel. Hij draait, en mocht het nodig zijn dan heb ik die IBM dude achter de hand :)

Pagina: 1