Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-07 19:03
Een paar dagen geleden had ik voor het slapengaan zo'n bekend "a-ha" momentje:

Indien een zijnde in potentie kan existeren, is zijn zijn contingent. Indien een zijnde niet potentieel is bestaat het noodzakelijk en is het zijn eigen zijn. Het is niet immers mogelijk dat een zijnde noodzakelijk niet bestaat, want dan was het geen zijnde.

Nu kwam ik (half ingedut) tot de ingeving dat mijn eerste zin niet klopt, omdat we potentialiteit en actualiteit onjuist beperken tot ons universum: Een potentieel zijnde is een noodzakelijk zijnde wanneer je het op omniversale schaal benaderd. Ieder zijnde dat kan zijn, is. Mijn redenering hiervoor is dat het wellicht in temporele zin niet aanwezig is voor ons en wellicht zal het nooit verwezenlijkt worden in ons universum, maar gezien er een oneindig aantal mogelijke universa zijn zal het in andere universa wél zijn. De zwakte van mijn redenering, of in ieder geval de zwakte die ik zelf al kan zien, is de notie van potentie wanneer toegepast op parallelle universa. Vandaar dit topic, waar ik graag meningen hoor over mijn ingeving, en deze vragen wil stellen:

1) Zijn parallelle universa (buiten het onze) actueel of louter potentie?
2) Zijn er oneindig veel parallelle universa?
3) Is er mogelijkheid tot een zelf-actualiserend zijnde, zoals Thomas aangaf? En zo ja, is dit het omniversum zelf?

Daarnaast is ieder andere relevante vraag of opmerking natuurlijk ook van harte welkom. Het enige waar dit topic niet in moet ontaarden is een discussie naar de mogelijkheid van metafysica, daar kan een ander topic voor opgericht worden mocht iemand daarover willen discussiëren.

[ Voor 10% gewijzigd door link0007 op 15-01-2011 17:49 ]

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;