Welke raid kaart voor w2008 server R2

Pagina: 1
Acties:

• Babiloot
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-11-2025
Beste Tweakers,

Sinds een tijdje heb ik een Windows server 2008 R2 server draaien, alles werkt perfect. Nu wil ik een uitbreiding doen met harde schijven, maar nu heb ik een RAID kaart nodig. Zelf heb ik al vele kaarten bekeken, maar ze ondersteunen allemaal tot Windows Server 2008, dus ik weet niet of dit compatible is met de R2 versie.

Ik heb in mijn server een SuperMicro PDMSE+ draaien met een pci-e x8 poortje, dus pci-e x4 moet werken. Zelf heb ik de Adaptec 1430SA gevonden, echter ondersteund deze ook maar tot Windows Server 2008.

Om mijn vraag kort te houden: draait deze kaart onder Windows Server 2008 R2, 64-bits? Tevens moet de software werken in Windows zelf.

Andere kaarten mogen ook aangeraden worden, maar graag onder de €80,- omdat mijjn budget het momenteel niet toelaat.

Bij voorbaat dank!

Verwijderd

Ok, je wilt een RAIDkaart, wat verwacht je van de kaart? Hoeveel schijven wil je er aan hangen? Welk soort RAID wil je gaan draaien? RAID0, 1 of 5?
Als het Server 2008 ondersteunt, dan zou het ook moeten werken met de R2. Zover ik weet is R2 de verbeterde versie van R1.

PCI-E x4 zou moeten werken in een PCI-E x8 poort.

Ik heb even de specs van de kaart opgezocht en kon eigenlijk niets vinden waarom het niet zou moeten werken. Kaarten onder de 80 euro zijn er niet veel en ook nog eens beperkt in hun mogelijkheden, maar het is maar net wat je verwacht van de kaart.

• ruitech
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-04-2025
Ik heb hier eigenlijk nog geen kaart gehad die het niet onder Win 2008 R2 (x64) draait. R2 is toch qua drivers niet anders als de "normale".
In geval van de Adaptec 1430SA, hier is een keurige 64bits driver voor windows 2008 beschikbaar. Deze gaat gewoon werken onder R2.

• Babiloot
Oké, bedankt alvast!

Ik wil 2 schijven er aan hangen, en in de toekomst nog 2 (dus 4 in totaal). Ik wil beginnen met Raid 1, voor de data en via Windows zelf de andere 2 in raid.

Ik dacht al dat het werkte, maar ik durf de gok niet te nemen, aangezien ik geen zin heb om er dan mee te blijven zitten.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:20

_Arthur

blub

Dat board heeft een ICH7R chipset en dus al raid onboard. Een add-on kaartje van niet meer dan 80tientjes zal niet meer doen dan wat je onboard raid nu al kan.

• Babiloot
Zoals ik al beschreven had, heb ik meer schijven nodig. Vandaar dat ik een extra kaartje nodig heb, de onboard kaart heb ik inderdaad al in gebruik.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:20

_Arthur

blub

Ja 4 in totaal. En je board ondersteund 4 disks....

• Babiloot
Ja, heb er al 4 in zitten nu, maar kom te kort.

Verwijderd

Is dit kaartje misschien niet wat voor je? Is net iets duurder dan je budget, maar je krijgt er ook meer voor.

V&A aangeboden: Ciprico RAIDCore RC5252-08

8 poorten ipv 4, ben je gelijk klaar voor als je in de toekomst nog uit wil breiden.

• Babiloot
Bedankt voor het mee denken. Ben toch voor de Adaptec gegaan, heb daar wat meer ervaring mee en 4 extra poorten is genoeg. Heb niet zo heel veel data, maar het is meer voor de veiligheid. Aan 2 poorten had ik eigenlijk al genoeg, maar 2 extra is natuurlijk ook niet verkeerd.

Nogmaals allemaal bedankt voor de hulp!

Verwijderd

Graag gedaan. Het is en blijft natuurlijk je eigen keuze welke je neemt. Ik dacht vroeger ook genoeg te hebben aan een controller met 4 poorten, maar dat is allang achterhaald bij mij. :*)

• Babiloot
Het is voor mijn server, maar heb daarnaast nog een server en die heeft ook nog genoeg. Dus voorlopig zat:p

Verwijderd

Dat snapte ik, stond vermeld in je eerste bericht. ;)
Ik ben hier nog steeds aan het uitbreiden, krijg van de week 2 3Ware 9550SXU-12LP's binnen. Draai nu al met 2 3Ware 9550SX-8LP's en een 3Ware 9550SXU-8LP, verdeeld over 2 servers. Toch is het (voor mij dan) nog niet genoeg! >:)

• Babiloot
Netjes! Hoeveel schijven heb je?

Verwijderd

Tot nu toe 24 x Hitachi 721010CLA332 op de 3 3Ware's (servers). Daarnaast nog 8 x Samsung T166 schijven op een RocketRaid 1820A (Workstation) en dan nog 4 x Hitachi 500GB schijfjes op 1 van de 2 server. Daarnaast hebben beide servers 2 raptors 360ADFD's via een RocketRaid 1740 staan, maar dat gaat veranderd worden naar RocketRaid 622 controllers. Alle setjes staan in raid.
Toekomstplannen : Op de 2 3Ware SXU-12LP's komen ieder 12 Hitachi's, iedere server krijgt 1 controller. Op server 3 komen dan de 2 3Ware 9550SX-8LP's met 8 x 2TB schijven (merk nog onbekend), deze zal dan als back-up dienen voor de 2 3Ware 9550SX-12LP's van server 1 en 2.

• Babiloot
Netjes, heb zelf een stuk minder schijven, maar dat komt omdat ik ze niet benut. Zelf heb ik niet zo heel veel data, dus dat scheelt.

Verwijderd

Dank je, had zelf ooit ook minder schijven. :P
Wij gebruiken onze servers denk ik voor totaal verschillende doeleinden, bij mij een uit de sloffen geschoten collectie dvd's en daar heb je wat meer ruimte voor nodig. ;)
Als ik puur bestanden zoals mail, word, excel enzo zou opslaan, dan kan ik het ook af met een stuk minder schijven. :)

• Babiloot
Draai mijn server al een lange tijd, daarvoor andere servers, maar ik bewaar films e.d nooit, vandaar. Gebruik ze vooral voor 'professionele' doeleinden, en vindt het gewoon leuk om mee te prutsen. Had zelf vroeger meer HD's, maar heb nu zoiets van gebruik ze niet, dus eruit.
Pagina: 1