Acer Aspire 5310 - Scherm defect

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdD
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-09 13:23
Lezers,

Ik heb een Acer Aspire 5310 waarbij het scherm al een tijdje vervelend deed en continu vreemde kleuren liet zien over het hele scherm. Wanneer ik het scherm dan een aantal keer rustig heen en weer bewoog, ging dit vanzelf weer weg. Nu zit ik echter met het probleem, dat wat ik ook doe, deze felle rare kleuren niet weggaan.

Ik heb op google geprobeerd hier iets over te vinden, maar weet niet echt waarop ik moet zoeken om hier meer informatie over te vinden. Ik weet er niet veel vanaf verder, maar het lijkt haast alsof er een kapotte kabel in zit, of dat er slecht contact gemaakt word. Voordat ik hem openschroef wil ik toch eerst even informeren.

Wellicht dat iemand mij hier kan vertellen wat het probleem precies is en hoe ik dit op kan lossen. Ik wil proberen te voorkomen om de laptop naar een reparateur te brengen namelijk.

Hieronder een paar foto's gemaakt met mijn telefoon welke laten zien wat ik bedoel.
Afbeeldingslocatie: http://img135.imageshack.us/img135/9257/foto1jw.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img217.imageshack.us/img217/9740/foto2du.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertH
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:38
Volgens mij heeft je scherm een optater gehad? Aangezien ik ook scheuren oid lijk te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdD
Ja dat zou je zeggen, maar wanneer het scherm normale kleuren heeft, zie je daar helemaal niets van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ziet er wel artistiek uit moet ik zeggen, kunst!

Wat bedoel je met heen en weer bewoog? Gewoon open en dicht klappen? Dan zou ik zeggen dat de LVDS kabel brak is. Die loopt vaak door je scharnier en als je je laptop heel vaak open en dicht klapt (bijvoorbeeld omdat je de laptop elke dag naar je werk of opleiding mee neemt), dan wil die kabel nog wel eens stuk gaan.

Afgaande op de foto zou ik zeggen defect paneel, maar afgaande op je verhaal verdenk ik de LVDS kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Yup, defecte kabel..je krijgt niet alle bitjes voor de kleurweergave meer door, waardoor je dit soort 'dithering' effecten krijgt. Zeer waarschijnlijk kabelbreuk dus, als je mazzel hebt enkel een connector die wat los zit.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdD
Ja ik bedoelde inderdaad open en dicht klappen... Het scherm heeft het altijd vlekkeloos gedaan en geen slecht beeld of wat dan ook vertoond wanneer hij het normaal deed. Hij vertoond dit gebrek nu ruim een jaar en heb het altijd dus simpel kunnen oplossen. Kan het dan wel een defect paneel zijn?

Kan ik zo'n LVDS kabel zelf vervangen? Of gewoon even bij iemand langsbrengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Het is niet moeilijk een laptop open te maken, dus wellicht kan je het inderdaad gewoon zelf doen. Dit moet in ieder geval voor weinig te maken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
als het de kabel is of de connector is het niet moeilijk. als je twijfelt kun je de laptop wegbrengen ter reparatie. als het het scherm zelf is, is de laptop total loss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdD
Dan ga ik lekker doe-het-zelven op m'n zondagmiddag! Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:18
MvdD schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 16:06:
Dan ga ik lekker doe-het-zelven op m'n zondagmiddag! Thanks!
En gewoon voor onderdelen marktplaatsen ebayen etc, zodra je hem moet aanbieden ter reparatie ergens is het total loss en niet te fixen,tenzij je veel $$ betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdD
Mektheb schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 16:09:
[...]

En gewoon voor onderdelen marktplaatsen ebayen etc, zodra je hem moet aanbieden ter reparatie ergens is het total loss en niet te fixen,tenzij je veel $$ betaald.
Goeie tip, thanks! Is zeker geen universeel kabeltje die ik even op kan halen bij de mediamarkt ofzo op koopzondag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:18
MvdD schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 16:15:
[...]

Goeie tip, thanks! Is zeker geen universeel kabeltje die ik even op kan halen bij de mediamarkt ofzo op koopzondag?
Hahah nee ;).
Misschien wel bij iets van een Replacedirect ofzo.
Maar het is vaak zo dat elk model andere kabels en aansluitingen en panelen gebruiken, dus het kan zijn je echt moet zoeken.

Maar wie weet zit er iets niet goed en door middel van het terug te "knikken" dat het weer werkt.
Denk je hem eerst open moet maken om te gaan zoeken "welke of wat" het is.
Succes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-09 02:10

sjaool

Every life should have 9 cats

Hier een linkje naar de service-manual van de Acer Aspire 5310 dan kun je eerst kijken of het ook loont om te zoeken naar een kabeltje dat vervangen zou moeten worden.

Er staat ook een procedure in hoe je de laptop moet demonteren, altijd handig. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door sjaool op 15-01-2011 16:43 ]

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdD
Thanks again, appreciated :)
Pagina: 1