hulp gevraagd Vertex II 60GB SSD

Pagina: 1
Acties:

• dfainher
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-01 12:26
Hallo,

Ik heb een vertex II 60GB gekocht en vanmorgen binnen gekregen, maar ik ben helaas nog ver weg van hem werkende krijgen

ik sloot de schijf aan en startte mijn systeem op in IDE modus, maar W7 zag de schijf niet
de reden dat ik hem eerst in IDE modus gestart heb was omdat ik gelezen heb dat je anders de firmware versie niet kon achter halen
en die wilde ik eerst weten zodat ik voor het installeren van mijn OS over de juiste/nieuwste firmware beschikte

toen dacht ik van, misschien moet ik m toch maar meteen AHCI modus zetten om de schijf überhaupt te kunnen zien in W7
en toen begon de ellende...
ik kreeg na het opstarten tijdens het checken van de harde schijven het volgende bericht:

Serial ATA AHCI BIOS, Version iSrc 1.20E
Copyright (c) 2003 - 2008 Intel Corporation___________________________23 (telt op van 10 naar 23 en dan stopt hij) _ = spatie
** This version supports only Hard Disk and CDROM drives **
Please wait. This will take a few seconds.

Controller Bus#00, Device#1F, Function#02: 06 ports, 03 Devices

en vanaf daar gebeurde er niks meer, ook met een reboot kwam ik niet meer in mijn BIOS op de gebruikelijke manier
na veel geouwehoer uiteindelijk de harde schijven los gekoppeld en het systeem opnieuw aangezet, toen kon ik in ieder geval weer in mijn BIOS om SATA mode terug te zetten naar IDE zodat ik in ieder geval weer in windows kon komen

ik heb iets gelezen over de laatste AHCI driver te installeren, maar ik kan hier over niks vinden op de gigabyte site

kan iemand mij hier helpen aub?

bvd

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

ahci drivers installeer je in je os (windows dus), dus dat is iets waar je nog niet eens aan toe komt. Oftewel, zorg voor later.
Ga eens googlelen of er meer mensen zijn met jouw moederbord en dit probleem.

• dfainher
ik kan wel gewoon weer in windows hoor!
het schijnt zo te zijn als je een OS hebt geïnstalleerd op een schijf in IDE modus dat je dan niet in AHCI modus kan starten
dus je zou dan alleen de SSD erin moeten hangen, SATA mode op AHCI zetten en dan je OS installeren
dus dat lijkt het probleem niet meer te zijn...

maar ik wil eerst in IDE modus zien welke firmware mijn SSD heeft

nu lijkt het er op dat W7 de schijf herkent via disk management
hij vraagt alleen welke 'partition style' ik wil: MBR of GPT...
ik weet niet welke ik moet kiezen...

[ Voor 6% gewijzigd door dfainher op 15-01-2011 14:49 ]

• job

job

Het klopt dat als je je os in ide mode installeert dat je problemen krijgt bij omschakelen naar ahci (maar andersom ook). Bij jou echter gaat het echter daarvoor al mis (bij de bios van je sata controller). Ten eerste is dat niet normaal, en ten tweede heeft het os niets mee van doen.

• dfainher
het lijkt er op dat ik firmware 1.27 heb: device manager/disk drives/properties/details/property staat o.a. bij hardware ID's een aantal keer 1.27

en aangezien hier:
http://www.ocztechnology.com/ssd_too...LE,_Agility_2/

een update staat naar 1.24 en mijn schijf gloednieuw is, zal 1.27 wel kloppen en hoef ik dus niet te updaten lijkt mij :)

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-01 20:02
Klopt, deze SSD hoef je niet meer te updaten :)
Updaten gaat overigens wel makkelijk, kan allemaal binnen Windows;
Je moet het alleen niet doen vanaf je eigen pc (waar het OS opstaat), maar de SSD in een andere pc hangen (als tweede schijf), daarna updaten.

• dfainher
die laatste zin begrijp ik niet helemaal, maar dat is in principe niet erg want ik heb het ook nog niet nodig ;)

Net de IDE OS schijf eruit gehaald en de SSD op SATA 0 aangesloten
toen in de BIOS de SATA mode op AHCI gezet en toen startte hij wel door
alleen bleef hij toen een tijdje hangen op: Verifying DMI Pool Data .................
toen kwam opeens toch: Boot from CD/DVD :
maar daar hangt hij nu ook al een aantal minuten op....
dus ik vraag me af of het wel allemaal goed gaat...

• dfainher
handmatig het boot menu in gaan is de oplossing schijnbaar :)

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-01 15:19

BiLo

PSN: toiletcleaner

als je je ssd al in gebruik hebt kun je hem dan ook nog een firmware update geven zonder data verlies?

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

• dfainher
er word geadviseerd om dan een backup te maken van je data
dus je data word niet gegarandeerd
en ik installeer mijn OS op de SSD, dus ik wilde sowieso vantevoren weten dat ik de juiste/nieuwste firmware had
anders kan je daarna meteen weer opnieuw je OS installeren en dat is niet echt praktisch ;)

• dfainher
dfainher in "hulp gevraagd Vertex II 60GB SSD"
volgende probleem...
ik heb een W7 upgrade, dus ik moet een originele XP of vista installatie al op mijn HD hebben
als ik XP probeer te installeren krijg ik na het laden van alle drivers BSOD
en vista zegt: kan geen systeemvolume vinden dat voldoet aan de installatiecriteria

bij de installatie van W7 bleef ik steken op de serial, dus daar kom ik ook niet verder mee
als ik google lijkt een SSD toch wel gewoon te moeten kunnen werken op XP of vista, maar het lukt mij niet om het te installeren
ik weet niet of dat iets met mij te maken heeft of dat dat andere oorzaken heeft

als iemand een idee heeft dan hoor ik dat graag...

bvd

• dfainher
nu krijg ik bij een illegaal gedownloade W7 ook een foutmelding:

Setup was unable to create a new partition or locate an existing system partition. See the Setup log files for more information.

wat doe ik nu verkeerd??

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:15
Heb je nog een ander systeem staan? Probeer dan je schijf daar bij te steken en formatteer je schijf op voorhand eens.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• job

job

Zoals ik al zei. Je krijgt vanaf het begin af aan al rare fouten met je systeem.
Er zit iets niet goed. Je ssd kan niet helemaal oke zijn (hierboven wordt al een tip gegeven om dat te testen). Anders is het een probleem tussen jouw moederbord (of bios of chipset) en jouw ssd. Blijkt de ssd het in een andere pc wel te doen ga dan eens googlelen of anderen dezelfde problemen ondervinden met dezelfde hardware.

• dfainher
bedankt voor alle reacties, het werkt nu!
bij XP bleef ik na het laden van de installatie BSOD's krijgen, wat ik nog steeds vreemd vind
dus uiteindelijk vista geinstalleerd en daarna de W7 upgrade

uiteindelijk bleken de meldingen bij vista en W7 te komen doordat in mijn harde schijf boot volgorde de SSD niet meer boven aan stond
terwijl ik vrij zeker van was dat ik dat aangepast had

@job
het waren dus geen 'rare' fouten, want dit waren problemen waar heel mensen tegen aan liepen
ik ben er gisteren de hele dag mee bezig geweest en heb uren op google gezeten om de ervaringen en tips van andere mensen te lezen
en aangezien iedereen een mening heeft was het probleem nog niet zo makkelijk te achterhalen, maar het had dus niks te maken met mijn systeem zelf
die foutmelding van mijn AHCI BIOS kwam dus doordat ik al naar die sata mode was overgeschakeld terwijl ik mijn oude schijf met W7 geïnstalleerd in IDE mode er nog in had zitten
daar zat het probleem

[ Voor 11% gewijzigd door dfainher op 16-01-2011 13:13 ]

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Malantur schreef op zondag 16 januari 2011 @ 00:59:
Heb je nog een ander systeem staan? Probeer dan je schijf daar bij te steken en formatteer je schijf op voorhand eens.
+1 Ik heb eergisteren hetzelfde moeten doen (partitioneren, niet formatteren). Ik kreeg bij de installatie van W7 steeds een BSOD en dat was pas opgelost nadat ik met de installatie-cd van XP even een partitie op de SSD had aangemaakt). Dat noemen ze nou vooruitgang: de 10 jaar oude versie werkt wel maar de nieuwste loopt vast op een ongepartitioneerde schijf!

[ Voor 4% gewijzigd door Aham brahmasmi op 16-01-2011 19:41 ]

Verwijderd

Aham brahmasmi schreef op zondag 16 januari 2011 @ 19:40:
[...]

+1 Ik heb eergisteren hetzelfde moeten doen (partitioneren, niet formatteren). Ik kreeg bij de installatie van W7 steeds een BSOD en dat was pas opgelost nadat ik met de installatie-cd van XP even een partitie op de SSD had aangemaakt). Dat noemen ze nou vooruitgang: de 10 jaar oude versie werkt wel maar de nieuwste loopt vast op een ongepartitioneerde schijf!
Die w7 dvd is een stuk dikker als een xp dvd ,zo dik zelfs dat me dvd speler er niet mee kan booten .Terwijl de xp cd gewoon wel boot van dvd .Nu zal die dvd speler niet goed zijn maar het is een vrij nieuwe vreemd :)
Als je partitioneert kun je beter w7 nemen als xp ,w7 maakt gealignde partities voor moderne hardware

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Ja ik heb die partitie die ik met XP aangemaakt had ook weer verwijderd nadat W7 succesvol van de dvd geboot was. Maar... een dvd die te dik is??

Verwijderd

Aham brahmasmi schreef op zondag 16 januari 2011 @ 19:40:
[...]

Als je XP de partitie laat maken op je SSD, zul je een misaligned partitie krijgen en dat kan de snelheid significant doen afnemen. Met AS SSD kun je controleren of je SSD aligned is, als die "BAD" zegt kun je maar beter een secure erase + reinstall doen IMO.
Pagina: 1