Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

webmail via backup verbinding exchange

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik zit met de volgende situatie:

ik wil graag dat mijn webmail van exchange te gebruiken is via de backup verbinding van mijn exchange server

het is als volgt geconfigureerd:

server verbonden via isp#1 en in de dns staat een entry webmail.domeinnaam.nl > ip isp#1
tevens staat er in het zelfde netwerk nog een modem/router die verbonden is met isp#2 in de dns een entry aangemaakt: backup.domeinnaam.nl >ip isp#2 (uiteraard poorten geforward naar ip van server)

via isp#1 kom ik zonder problemen binnen
via isp#2 niet ! (timeout)

de server fungeerd ook als dns server en deelt het internet via ras op verbinding #1

ik heb google en het forum hier afgezocht naar een oplossing maar ik weet eerlijk gezegd niet waar ik het moet zoeken .....

Server nic1: 192.168.1.100 (lokale netwerk)
servernic2 : 192.168.8.100 (verbonden met ips#1 modem aparte netwerk kaart)
isp#1 modem: 192.168.8.254
isp#2 modem: 192.168.1.254 (zit op het zelfde switch aangesloten dus als 192.168.1.100 geen apparte netwerk kaart)

rest van de clients zitten vanzelf sprekend op 192.168.1.x en krijgen hun ipadres van de server

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 12:33:
ik zit met de volgende situatie:

ik wil graag dat mijn webmail van exchange te gebruiken is via de backup verbinding van mijn exchange server
Bouw een netshell script wat de default gateway wijzigt naar de lijn van ISP2 als ISP1 plat ligt.

Jouw probleem zit 'm erin dat je ook nog een keer RRAS gebruikt op je primary lijn en dat doe je weer niet op je backup verbinding.
Als je die nu gewoon in hetzelfde subnet zet als je primary maar bijvoorbeeld op .253 hoef je alleen maar een check te doen via je primary - ligt die eruit, trap je je netshell script af, restart RRAS en je clients en mail blijven bereikbaar.

[ Voor 34% gewijzigd door alt-92 op 15-01-2011 15:39 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
kan ik als ik ras uitschakel toch mn clients via de server laten internetten en dat de server bereikbaar is via beide modems ?

de bedoeling is dat hij tegelijkertijd bereikbaar is via beide verbindingen niet alleen als de hoofdverbinding er uit ligt

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2011 16:14 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Misschien creeer je ongewenst een spof met dit idee maar: je hebt tegenwoordig heel betaalbare kwalitatief goede dual-WAN routers, bijvoorbeeld van Draytek. Dan heb je hier geen issues meer mee en kan je op de router bepalen welk verkeer preferent via welke verbinding gaat.

Over welke versie van Windows heb je het overigens? Verplicht in de titel in dit forum, al vraag ik me af of dit niet beter past in Netwerken :)

[ Voor 21% gewijzigd door sanfranjake op 15-01-2011 18:33 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zaterdag 15 januari 2011 @ 16:13:
kan ik als ik ras uitschakel toch mn clients via de server laten internetten
Neen.
de bedoeling is dat hij tegelijkertijd bereikbaar is via beide verbindingen niet alleen als de hoofdverbinding er uit ligt
Dat is wat anders dan dat je suggereert in je startpost. Maakt verder niet uit, probleemstelling blijft verder hetzelfde. Een connectie zal over een gateway IP naar buiten moeten, en dat zal de default gw zijn.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:15
Ik zou de afhandeling van de DSL lijnen niet door je server laten doen maar door een router/firewall.
Deze kunnen hier beter mee omgaan.
Je laat je server connecten met je default gateway, en je default gateway handelt je request af.
Je hebt tegenwoordig inderdaad vrij goedkope dual wan routers hiervoor.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Pagina: 1